Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Den store håndarbeidstråden!

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-11-12, 16:36   #1626
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.



I høyre økning stikker man pinnen inn bakfra, og i venstre forfra og vrir

Aha! Det skal jeg teste neste gang jeg øker!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 10-11-12, 20:40   #1627
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Ok, da har jeg begitt meg ut i broderiverden første gang på lenge - tror sist gang var sånn nålepute jeg lagde til mor på barneskolen. Jeg skal brodere en Yoda og det er en del detaljer i ansiktet hans. Det jeg lurte på er om det er best å ta kryssting i lysegrønt i hele ansiktet (som fyll) og så ta rynkene og munnen og nasen oppå med mørkegrønn. Eller finnes det en bedre teknikk. Jeg er ellers god til å finne ting på internett, men siden jeg ikke kan terminologien i det hele tatt, så sliter jeg.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 00:56   #1628
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Jeg syns denne oversikten er genial for å ha oversikt over ulike økninger og hvilken vei de heller:

http://www.knittinghelp.com/videos/increases

Samme for fellinger:

http://www.knittinghelp.com/videos/decreases

Jeg bruker som regel den som kalles SSK i stedet for den som vanligvis brukes i norske oppskrifter (ta en løs av, strikk en og dra den løse over eller strikk 2 vridd sammen) når den skal matche strikk 2 rett sammen. Syns det blir finere

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 03:13   #1629
Colt-pixy
Seniormedlem
 
Colt-pixy sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2012
Hvor: Bergen
Alder: 34
Innlegg: 797
Colt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlysColt-pixy er et fyrlys

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Igår når jeg var med min søster, mor og niese på Stoff og Stil i Bergen fant jeg endelig bambus-strikkepinner. Jeg kan ikke bruke disse vanlige pinnene du får kjøpt overalt, får kjempe vondt i hendene av de, og en venninne anbefalte meg da bambus-pinner. Jeg har også kjøpt inn tre nøster garn, to sorte og ett rødt i bomull, så nå skal jeg strikke sokker. Noe jeg ikke har gjort siden folkehøyskolen for to år siden.

__________________


Colt-pixy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 11:51   #1630
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Åh ... ei venninne venter nå. Hun/de har slitt og hun har dessverre gjennomgått et par (veldig tidlige) spontanaborter før. Håper virkelig det klaffer for dem nå. Kanskje jeg skal legge opp til et sånt tvi-tvi-teppe.

Så langt har det gått bra med dem, og de har nå klart å passere 12 uker... Fikk også beskjed om at jeg nok blir gammeltante i mai, så er her det nok bare å legge opp noe...

Er snart ferdig med sjalet - har bare 4-5 omganger igjen og det blir godt, fordi nå holder jeg på å blii lei det. Vet at jeg blir enda mer lei det før jeg har fått spent det opp. Hjelper det å spenne opp alpakka-garn, forresten? Eller er det for elastisk? Det kjennes veldig elastisk ut ...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 12:14   #1631
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Så flott at det går bra med venninnen din så langt smgj. Ja, nå er et bare så sette i gang
Har aldri spent opp alpakkagarn jeg, så der kan jeg ikke hjelpe deg gitt.
aatinka kan helt sikkert svare, hun er en racer på både sjal og blokking
Jeg har begynt på nye nissegrytekluter i dag, skal ha 10 par ferdig som skal i julekalender til mor og svigermor, og det er jammen ikke lenge til 1 desember gitt

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 16:15   #1632
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Ok, da har jeg begitt meg ut i broderiverden første gang på lenge - tror sist gang var sånn nålepute jeg lagde til mor på barneskolen. Jeg skal brodere en Yoda og det er en del detaljer i ansiktet hans. Det jeg lurte på er om det er best å ta kryssting i lysegrønt i hele ansiktet (som fyll) og så ta rynkene og munnen og nasen oppå med mørkegrønn. Eller finnes det en bedre teknikk. Jeg er ellers god til å finne ting på internett, men siden jeg ikke kan terminologien i det hele tatt, så sliter jeg.

Mener du korssting oppå korssting, eller mener du at detaljene skal sys med kontur/stikkesting?

Lager du korssting oppå korssting er det veldig vanskelig å få det pent og det blir veldig tykt og rart, er min erfaring i hvert fall!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 18:52   #1633
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Mener du korssting oppå korssting, eller mener du at detaljene skal sys med kontur/stikkesting?

Lager du korssting oppå korssting er det veldig vanskelig å få det pent og det blir veldig tykt og rart, er min erfaring i hvert fall!

Stikkesting var det jeg tenkte på. Eller skal jeg bare hoppe over de "rutene" der jeg skal ha detaljene og ta bare stikkesting? Føler det kan bli litt tomt rundt liksom.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 19:45   #1634
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av milena, her.

Stikkesting var det jeg tenkte på. Eller skal jeg bare hoppe over de "rutene" der jeg skal ha detaljene og ta bare stikkesting? Føler det kan bli litt tomt rundt liksom.

Veldig vanskelig å si noe som helst uten å ha sett mønster/oppskrift. Alle ruter som er fylt ut på oppskriften, skal det være korssting i. Stikkestingene er jo vanligvis marker mellom rutene/på strekene!

Litt sliten i kveld, men håper jeg er forståelig!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 20:16   #1635
milena
Seniormedlem
 
milena sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Innlegg: 1.712
milena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt avmilena har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Veldig vanskelig å si noe som helst uten å ha sett mønster/oppskrift. Alle ruter som er fylt ut på oppskriften, skal det være korssting i. Stikkestingene er jo vanligvis marker mellom rutene/på strekene!

Litt sliten i kveld, men håper jeg er forståelig!

Takk du godeste Kitt! Jeg prøver meg uten mønster. Kanskje ikke det smarteste man gjør første gang man broderer... Men, tenkte ikke på at jeg kan ha stikkestingene mellom krysstingene! Prøver meg fram og ser hva som skjer! Det er jo bare å ta det opp hvis ikke det ser bra ut.

__________________
milena er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver meg på Eurodiet Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 20:23   #1636
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Jeg er begynt å lage papirstjerner



http://holmbergeverydayliving.blogsp...irstjerne.html

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 20:47   #1637
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Det var kjempefine papirstjerner, Gerd

Opprinnelig lagt inn av aatinka, her.

Jeg syns denne oversikten er genial for å ha oversikt over ulike økninger og hvilken vei de heller:

http://www.knittinghelp.com/videos/increases

Samme for fellinger:

http://www.knittinghelp.com/videos/decreases

Jeg bruker som regel den som kalles SSK i stedet for den som vanligvis brukes i norske oppskrifter (ta en løs av, strikk en og dra den løse over eller strikk 2 vridd sammen) når den skal matche strikk 2 rett sammen. Syns det blir finere

Ja, den oversikten er veldig bra, og jeg har brukt den en del tidligere. Men må innrømme at jeg ikke alltid gidder å lete opp de fancy amerikanske teknikkene . Hvis jeg feller i siden og andre steder der det ikke synes veldig godt bruker jeg bare vanlig felling. Den oppskriften jeg bruker nå er jo opprinnelig amerikansk, så der er det ingenting som trenger å forandres på. Det er en fantastisk teskjeoppskrift må jeg si! Det brukes SSK der også, så må lre meg det (har nok prøvd det før, men husker ikke ...)

Jeg har forresten funnet opp min egen avfelling til et sjal jeg strikket etter eget hode. Det er litt artig med den amerikanske floraen av teknikker i så måte, man blir inspirert til å kaste tvangstrøya litt og finne på ting selv


Sist redigert av Huldr : 11-11-12 kl 20:59.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 21:18   #1638
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Så langt har det gått bra med dem, og de har nå klart å passere 12 uker... Fikk også beskjed om at jeg nok blir gammeltante i mai, så er her det nok bare å legge opp noe...

Er snart ferdig med sjalet - har bare 4-5 omganger igjen og det blir godt, fordi nå holder jeg på å blii lei det. Vet at jeg blir enda mer lei det før jeg har fått spent det opp. Hjelper det å spenne opp alpakka-garn, forresten? Eller er det for elastisk? Det kjennes veldig elastisk ut ...

Jeg har spent opp sjalene jeg har laget i tynn alpakka fra "dustorealpakka" med bra resultat.

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 11-11-12, 21:33   #1639
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg har spent opp sjalene jeg har laget i tynn alpakka fra "dustorealpakka" med bra resultat.

Takk!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 07:37   #1640
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Har lagt dette spørsmålet inn i spørsmålstråden, men legger det inn her også:

Jeg har et garn som jeg lurer på hva er (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).

Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.

Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.

Noen som kan huske dette garnet, og vet hva det kan være ?

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 07:39   #1641
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

De stjernene er lekre Gerd
Jeg så de hos Imse jeg også, ble forelsket, men har ikke kommet så langt enda

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 08:23   #1642
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg har spent opp sjalene jeg har laget i tynn alpakka fra "dustorealpakka" med bra resultat.

Dampet du det når det var utspent da? Eller før utspenning? Jeg er liksom mest vant med damping som behandling av ull...?
(Enogenhalv omgang igjen!)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:30   #1643
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Dietta, her.

Har lagt dette spørsmålet inn i spørsmålstråden, men legger det inn her også:

Jeg har et garn som jeg lurer på hva er (Nei, har ikke magebeltet, og finner ikke oppskriften, garnet befinner seg i dag i form av en jakke som egentlig bare mangler en heklekant rundt).

Det er hvitt med flekker av gull. Ganske tykt, tykkelse om trent som Fritidsgarn, Pt3, Alfa.
Det er kjøpt på en strikkebutikk som nå er nedlagt, men de førte garn fra bl.a. Sandnesgarn, Dalegarn og Du store alpakka. Tror det er fra enten Sandnes eller Dale.

Det jeg egentlig lurer på om om garnet tover. Har ikke noe til overs som jeg kan teste med, og hvis det ikke tover, gjør jeg jakken ferdig. Hvis det tover, rekker jeg opp.

Noen som kan huske dette garnet, og vet hva det kan være ?

Jeg vet ikke Dietta, men er det sånn syntetisk gulltråd i det? Jeg tenker at da er det større sjanse for at det er superwash, kanskje ...?

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 10:57   #1644
Dietta
Seniormedlem
 
Dietta sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Buskerud
Alder: 58
Innlegg: 5.921
Dietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastiskDietta er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Huldr, her.

Jeg vet ikke Dietta, men er det sånn syntetisk gulltråd i det? Jeg tenker at da er det større sjanse for at det er superwash, kanskje ...?

Nei, gullet er ikke en egen tråd. Det virker nesten som det er malt på. Tvinnen er ganske løs, og det er ikke sp veldig vanskelig å ryke tråden. Det er det som gjør at jeg mistenker at det tover.
Tenker jeg får ta det med til strikkebutikken i byen og høre om noen kjenner det igjen
Tusen takk for svar

__________________
Den som venter på no' godt.....
Dietta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg er ikke tjukk - bare litt for kort.... Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 11:55   #1645
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Aha! Bare hyggelig, beklager at jeg ikke kunne hjelpe! Sikkert lurt å ta det med og spørre ja . Det hørtes veldig fint ut i alle fall, men sånn du beskriver det er jeg enig i at det kan høres ut som det tover ...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 14:38   #1646
BenteR
Seniormedlem
 
BenteR sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
Innlegg: 4.055
BenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastiskBenteR er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Dampet du det når det var utspent da? Eller før utspenning? Jeg er liksom mest vant med damping som behandling av ull...?
(Enogenhalv omgang igjen!)


Jeg dampet det, spente det ut og festet det, og lot det være slik natten over.
Disse sjalene var gaver til niesene mine, og svigerinnen min sier hun bare damper dem etter vask, og de holder seg fine i fasongen

__________________
En reise på 1000 mil begynner med 1 skritt.
BenteR er avlogget   Min kostholdsfilosofi: diabetiker, max 5 karbo pr.måltid Svar med sitat
Gammel 12-11-12, 19:01   #1647
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg dampet det, spente det ut og festet det, og lot det være slik natten over.
Disse sjalene var gaver til niesene mine, og svigerinnen min sier hun bare damper dem etter vask, og de holder seg fine i fasongen

Så flott! Takk!

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 23:44   #1648
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Ser du har fått svar ang sjal i alpakka og utspenning, men tenkte jeg skulle bidra litt likevel. Jeg har ikke strikket sjal i alpakka, bare heklet, men jeg vil tro at du kan behandle det på samme måte som man anbefaler for ull. Jeg damper IKKE ull, hvis du skal gjøre det så skal du bare holde dampstrykejernet over plagget, IKKE presse - da blir sjalet flatt og livløst. Det er mye bedre å bare strekke/blokke det i fasong, da blir fasongen fin og mønsteret og maskene kommer til sin rett.

Jeg bruker å vaske det som anbefalt, presse så mye vann ut av det som mulig, gjerne rulle det inn i et stort håndkle og tråkke litt på det

Mens det fremdeles er fuktig så legger jeg det ut på f.eks en seng (eller sånne lekematter som man kan pusle sammen) og strekker det i fasong og fester med knappenåler. Lurt å ha litt store hoder på de nålene...

Her er bilde av alpakkasjalet under blokking:



Jeg har også laget en bloggpost med bilder av sjal før og etter blokking her: http://strikkekrok.blogspot.no/2012/...stery-kal.html

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 23:47   #1649
aatinka
Medlem
 
aatinka sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Steinberg
Alder: 60
Innlegg: 349
aatinka har en fantastisk aura rundt segaatinka har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Opprinnelig lagt inn av Gerd, her.

Jeg er begynt å lage papirstjerner

De var lekre! Sånne må jeg prøve å lage...

__________________
-aatinka
Journalen min
Bloggen min

aatinka er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-11-12, 23:56   #1650
Ziltoidia
Seniormedlem
 
Ziltoidia sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: London
Alder: 34
Innlegg: 1.080
Ziltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt avZiltoidia har veldig mye å være stolt av

Sv: Den store håndarbeidstråden!

Er evig fascinert av denne strikketeknikken: http://youtu.be/MCwfbiZd7dI (hvordan man strikker to ting på en gang med rundpinne)

__________________

Min kokebok // Ravelry // Min journal // Strikkeblogg
Ziltoidia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 2010-12 ketogent, siden mer liberal med frukt, belgfrukter og mer grønnsaker Svar med sitat
Svar

Emneord
hobby, håndarbeid


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noe godt for store og små? Cammis Spørsmål og svar 7 26-01-09 12:29
Store Ifa MokkMokk Lavkarbo generelt 2 23-03-08 14:20
Store IFA Angar Ketolysekuren 6 15-01-08 09:08


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no