Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Honning som søtningsmiddel

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-06, 11:46   #1
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent
Question

Honning som søtningsmiddel

Er det noen som kan svare meg på et spørsmål angående honning?

Jeg har alltid hatt honning i huset, det er fantastisk på sårbehadling, om ungene brenner seg eller får stikk av noe slag som svir.

Men nå til spørsmål om honning i mat. Jeg ser veldig mange her inne velger søtstfoff som er fabrikkfremstilt noe jeg ikke er så glad i.

Honning er noe av det reneste sukker man kan få tak i om man gjør som meg og kjøper det av en birøkter. Og siden jeg må ha litt søtt innimellom til ungene i den maten vi alle spiser undrer jeg om det er like ille med honning som vanlig farin?

Noen som har meninger om dette?

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 11:50   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Honning som søtningsmiddel

Personlig mener jeg at honning er mye bedre å bruke enn rent sukker, siden det er et naturprodukt. Takk for tipset, det hadde jeg ikke tenkt på. Kanskje ungene vil foretrekke det?

  Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 11:59   #3
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Honning som søtningsmiddel

Mine gjør ihvertfall, etter en skitur er det varm melk med honning, er de forkjølet drikker de varmt vann med en teskje honning, drikker te med honning.

Har også følelsen av at det trengs mindre av honningen enn noe annet søtstoff.

Det å komme opp i 100 gr honning i noe har jeg aldri greid, men klarer meg som regel med 1 teskje, nå hadde jeg sikkert klart meg med 1/4 også....

Klarer ikke finne ut hvor mye det gir men skal teste fitday....

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 12:41   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

1 ss honning = 64 kalorier og 17 karber
1 ts sukker = 17 kalorier og 4 karber

Honning blir jo på en måte "konsentrert" sukker.....og er ikke bedre enn sukker nei, - mener nå jeg

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 12:58   #5
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Honning som søtningsmiddel

er det bare fire khd i en ts sukker oj trudde det var minst ti jeg

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 12:58   #6
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Honning som søtningsmiddel

ikke at jeg naa skal begynne og sise sukker altsaa

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 13:09   #7
Faxe83
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2005
Alder: 48
Innlegg: 33
Faxe83 er på en erverdig vei

Sv: Honning som søtningsmiddel

Hei

Honning hever blodsukkernivaaet noe saktere enn sukker, med en GI paa 55 mot en GI paa 68 for hvitt sukker. Etter min forstaaelse er ren honning ikke paa langt naer like sunn som mange 'naturelskere' tror, da honning setter igang akkurat de samme prosessene i kroppen som sukker gjor. Det kunstige sotningsprodukter Splenda har vist veldig faa bivirkninger (hvis noen hos mennesker) og iforhold til sukker eller honning er det sansynligvis mye, mye sunnere - for sukker i alle former er noe av det mest skadelige for kroppen.

Faxe83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generel antialdring - Ray&Terry's longevity programme (www.fantastic-voyage.net) Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 15:50   #8
Caxa
Medlem
 
Caxa sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 58
Innlegg: 392
Caxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjentCaxa begynner å bli godt kjent

Sv: Honning som søtningsmiddel

Bare litt vanskelig å få ungene til å spise det. Jeg skal ikke ha det men trodde det var bedre for dem enn sukker

__________________


Forhåpentligvis er vi med der noen kilo lettere,

Tone
Caxa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Spis deg slank Svar med sitat
Gammel 15-02-06, 16:15   #9
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Sitere meg selv fra en gammel tråd jeg

Sitat:

Ideelt ville jeg brukt honning - ikke minst fordi vi selv har bikuber. Jeg vet det er en 'næringsbombe' (Mineraler, Vitaminer, Protein og Inhibiner blant annet). Framstillingsprosessen/rensingen er kunn mekanisk, om du kjøper rett fra produsent (Den i butikken er varmebehandlet). Og smaken er god (Honningkake, Honningdrops, varm melk men honning ... nam ). Men 74-77% drue og fruktose gir det høy GI - 55 (Det må være mest druesukker!). Honning er derfor uaktuelt til hverdags, og som eneste kilde til søtsmak.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 03:41   #10
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel



Det som er synd er at bier får sukker som næringsmiddel (det har jeg ihvertfall hørt - stemmer det, Guro?) og dermed får honningen en ugunstig sammensetning. Honning av bier som samler nektar selv er bedre (vet ikke om det er forskjell på lyng/blomsternektar sånn sett).

Vi mennesker har jo brukt honning veldig lenge - det er altså ikke helt kroppsfremmed. Jeg mener det er bedre enn kunstige/ kunstig fremstilte søtningsmidler som er kroppsfremmede stoffer/ varianter som vi ikke vet hvilke konsekvenser vil ha på sikt...


Sist redigert av Huldr : 02-03-06 kl 01:24.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 12:37   #11
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Scilla



Det som er synd er at bier får sukker som næringsmiddel (det har jeg ihvertfall hørt - stemmer det, Guro?) og dermed får honningen en ugunstig sammensetning. Honning av bier som samler nektar selv er bedre (vet ikke om det er forskjell på lyng/blomsternektar sånn sett).

Bier får sukker som vinterfor, fordi man tar fra dem honningen som de egentlig hadde samlet til vinterfor. Ser ikke helt at det skal ha den helt store innvirkningen på honningen likevel, for honningen er laget at den nektar de samler inn om sommeren. Men det er helt sikkert lurest for bienes helse å la biene få beholde litt av honningen til vinterfor, det er gjerne nok i lange baner til både mennesker og bier ...

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 20-02-06, 14:06   #12
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Nille

1 ss honning = 64 kalorier og 17 karber
1 ts sukker = 17 kalorier og 4 karber

Er det en skrivefeil at honningen er i spiseskje og sukkeret i teskje?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 21-02-06, 00:14   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Lise

Er det en skrivefeil at honningen er i spiseskje og sukkeret i teskje?

Nei, har dobbelsjekket. Det er forresten ca 2 ts i en ss..... Det kan virkeforvirrende p.g.a. vektforskjellen. Honning er tyngre enn sukker. 1 ss honning veier mer enn tilsvarende sukker. Har ikke målt, siden jeg hverken har sukker eller honning i huset !

Fra Matvaretabellen pr 100 gram:

Sukker: 398 kalorier, 100 gram karber
Honning: 328 kalorier, 82 gram karber

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 01:26   #14
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av guro

Bier får sukker som vinterfor, fordi man tar fra dem honningen som de egentlig hadde samlet til vinterfor. Ser ikke helt at det skal ha den helt store innvirkningen på honningen likevel, for honningen er laget at den nektar de samler inn om sommeren. Men det er helt sikkert lurest for bienes helse å la biene få beholde litt av honningen til vinterfor, det er gjerne nok i lange baner til både mennesker og bier ...

Takk, Guro

Har lest noe om at flytende honning er mer gunstig enn fast også - at den flytende er mer rik på fruktose og har lavere GI.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 02:14   #15
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Takk, Guro

Har lest noe om at flytende honning er mer gunstig enn fast også - at den flytende er mer rik på fruktose og har lavere GI.

Men så er ikkje alle einige om at fruktose er bedre enn glukose,fruktose er ein belastning for kroppen å fordøye.
Honning er eit naturprodukt,det er ikkje splenda eller sukker

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 02-03-06, 12:20   #16
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Takk, Guro

Har lest noe om at flytende honning er mer gunstig enn fast også - at den flytende er mer rik på fruktose og har lavere GI.

oj det var interesant , er det noen som vet ?

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 04-03-06, 23:37   #17
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Men så er ikkje alle einige om at fruktose er bedre enn glukose,fruktose er ein belastning for kroppen å fordøye.

Godt du påpeker det! Er klar over den uenigheten, men vet ikke om det er slått fast at fruktose er verre enn glukose?

Fant ihvertfall ut hvor jeg hadde alt sammen fra, nemlig et spørsmål Fedon Lindberg har svart på i "Kokeboken naturlig slank":

Sitat:

Spørsmål:"Hvorfor har honning høy GI, hvis det er fruktose i den? Er det fordi biene i Norge får sukker som næring om vinteren, mens bier i for eksempel Hellas får leve på en del av den egenproduserte honningen sin gjennom dvalen?"

Svar: "Honning har ikke en standard GI, for honning er ikke et standard produkt. GI vil variere avhengig av forholdet mellom glukose og fruktose (honning er en vannløsning av glukose og fruktose). Jo mer fruktose, desto lavere GI. Jeg har hørt, men kan ikke sikkert gå god for det, at jo løsere honningen er, jo mer fruktose er det i den (fruktose er mer hygroskopisk enn glukose). Hvis det er tilfelle, kan det forklare hvorfor gresk flytende honning kanskje er bedre enn norsk, som er fastere honning."

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Honning er eit naturprodukt,det er ikkje splenda eller sukker

Jeg vil nå si at sukker er et naturprodukt - i sin opprinnelige form, altså, før det blir bleika og strippet for næringsstoffer.

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 05-03-06, 23:00   #18
205gti16v
Medlem
 
205gti16v sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Kristiansand
Alder: 44
Innlegg: 324
205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys205gti16v er et fyrlys

Sv: Honning som søtningsmiddel

Du er tydelig nå, det liker eg

Meinte raffinert sukker når eg skreiv sukker.

__________________
Medlem av rein matklubben
Medlem av Barnehageliga'n


Drevon: Fedmeepidemien har ingen god forklaring som kan dokumenteres vitenskapelig.

Ønsker meg eit bombekalorimeter sånn at eg kan forbrenne maten sånn som ernæringsrådet vil eg skal http://www.houm.no/produkter/bombekalorimetre.htm




Shut up, Brain, or I'll stab you with a Q-tip!
Homer Simpson
205gti16v er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lutz,Skaldeman,Polezynski,Kwaznievski. Svar med sitat
Gammel 06-03-06, 14:31   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Honning som søtningsmiddel

Opprinnelig lagt inn av 205gti16v

Du er tydelig nå, det liker eg

Meinte raffinert sukker når eg skreiv sukker.

Hi hi

Da er vi enige - igjen

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 11:06   #20
rolfkjo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2
rolfkjo er på en erverdig vei

Sv: Honning som søtningsmiddel

Hei ale sammen
Honning er ikke bare sukker, Honning inneholder:
ca 1 - 2 % rørsukker (dvs vanlig sukker)
ca 28-35%Druesukker
ca 34-45% Frukt sukker

<FONT face=Arial>Det er påvist 12 forskjellige vitaminer, 30 ulike mineraler, organiske (19) og uorganiske sy­rer, enzymer, frie aminosyrer og amider (22), protein, fettlignende stoffer, farge, smak, aroma. pH-verdien varierer mellom 2,7-6,4 (gj.sn. 4,0).

rolfkjo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen spesiell Svar med sitat
Gammel 18-12-06, 11:27   #21
rolfkjo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Dec 2006
Innlegg: 2
rolfkjo er på en erverdig vei

Sv: Honning som søtningsmiddel

beklager dårlig skrift mot slutten men dere kan lese mer om bienes produkter på Norges birøkterlag...http://www.norges-birokterlag.no

rolfkjo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ingen spesiell Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Stressmestring Summer Artikler 17 05-04-07 00:52
Kosttilskudd rives bort fra hyllene 1. august themonk Kosttilskudd 67 13-03-06 17:02
Noen her som er glad i cola? Ikke etter å ha lest dette Kristian Generell ernæringsdebatt 3 14-03-05 05:15
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no