Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 24-08-07, 10:23   #1
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Jeg kan skjønne at enkelte varer kan hindre vektnedgang om man har intoleranse eller insulinresistens o.l.

Men jeg synes det er så merkelig at nøtter kan ha en slik virkning.

De inneholder jo store mengder sunt fett - skulle ikke det tvert imot BIDRA til vektnedgang på lavkarbokost?

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:24   #2
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Jamen, det er jo individuelt hva man tåler også av sunne matvarer.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 10:25   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Det har nok med en intoleranse og mengde å gjøre. Jeg tåler absolutt ikke mandler om jeg skal end i vekt. Men kan spise valnøtter f.eks. uten problem....

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:11   #4
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Om folk kan spise nøtter og samtidig gå ned i vekt er nok ganske individuelt, ja. Men i utgangspunket ser det ut til at nøtter er bra i forbindelse med vektnedgang samtidig som det inneholder en god del sunne fettstoffer.

Jeg holder på med en ernæringsrelatert utdanning, og i forbindelse med en gruppeoppgave på studiet skulle vi ta for oss en forskningsartikkel om nøtter og vektendringer. Artikkelen handlet om et forsøk hvor testpersonene skulle spise som de ellers pleide å gjøre, men i tillegg skulle de også spise 35g valnøtter daglig. De fikk da et høyere energiinntak enn normalt. I følge vanlige teorier om energi inn og energi ut skulle testpersonene ha lagt på seg under forsøket, men sannheten var de motsatte, de gikk ned i vekt. Artikkelen fortalte også at det var utført lignende tester med andre typer nøtter som ga lignende resultater

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 11:46   #5
Ciss
Seniormedlem
 
Ciss sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Akershus
Alder: 60
Innlegg: 15.894
Ciss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastiskCiss er bare helt fantastisk

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Opprinnelig lagt inn av Valeriana, her.

men i tillegg skulle de også spise 35g valnøtter daglig. De fikk da et høyere energiinntak enn normalt. I følge vanlige teorier om energi inn og energi ut skulle testpersonene ha lagt på seg under forsøket, men sannheten var de motsatte, de gikk ned i vekt.

Dette kan kanskje ha litt med mengde å gjøre også? Jeg synes i alle fall ikke det er lett å stoppe etter bare 35 gram nøtter, så da lar jeg heller helt være.

__________________
Ciss
Ciss er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogent Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:00   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Opprinnelig lagt inn av Ciss, her.

Dette kan kanskje ha litt med mengde å gjøre også? Jeg synes i alle fall ikke det er lett å stoppe etter bare 35 gram nøtter, så da lar jeg heller helt være.


Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 12:31   #7
Dixie
Juniormedlem
 
Dixie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 49
Innlegg: 23
Dixie er på en erverdig vei

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Jeg tåler mandler veldig bra. Spiser selvfølgelig begrensede mengder, men vekten går ned. Tror også at dette er veldig individuelt, men jeg ble anbefalt mandler av en ekspert på insulinresistens og diabetes.

__________________
Første mål: -13 kg

Dixie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dixies Fedonaktinske filosofi Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 16:23   #8
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Så nok en gang er poenget at vi bare må prøve oss frem, for vi er forskjellige. Jeg tåler det meste, og klarer godt å stoppe, men jeg har en forferdelig svakhet hvis jeg kommer i nærheten av peanøtter! De er jo ikke helt heldige, både litt mye karber og så saltet, da. Jeg pleide (på vedvarende eller lifetime maintenance) å unne meg en håndfull i ny og ne, men det var overhodet ikke lurt. Dessuten ble det sjelden bare en håndfull. Så nå for tiden er de bannlyst fra mitt hus, og jeg koser meg med andre nøtter i stedet for.

Men jeg må si at den hørtes utrolig interessant ut, den artikkelen du snakker om, Valeriana!

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 16:29   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Håper at ernæringsutdannelsen tar for seg at at det ER forskjeller mellom folk, og at de faktisk kan være ganske ekstreme. Spesielt når det gjelder slanking. Det burde være pensum at et kosthold ikke funker for alle, men at det finnes omtrent like mange forskjeller som det finnes mennesker.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 17:18   #10
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Opprinnelig lagt inn av Karin, her.

Men jeg må si at den hørtes utrolig interessant ut, den artikkelen du snakker om, Valeriana!

Jeg skal prøve å legge ut artikkelen, må bare se om jeg klarer å legge til vedlegg. Jepp, der fikk jeg det til!

Vedlagte filer
Filtype: pdf Valnøtter.pdf (1,16 MB, 12 visninger)
Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-08-07, 19:01   #11
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Takk for svar.

Da går jeg utifra at nøtter (spesielt valnøtter og mandler) i begrensede mengder er så helsefremmende som jeg tror - inntil det motsatte evt. viser seg.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 13:39   #12
leenam
Medlem
 
leenam sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2005
Innlegg: 69
leenam er ny på veien

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

En av oss må ha lest artikkelen feil, jeg leser at de la på seg, men mindre enn økt energiinntak skulle tilsi...

leenam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rob Faigin, Enig - Fallon, Skaldeman Svar med sitat
Gammel 25-08-07, 23:50   #13
eriksen
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Alder: 38
Innlegg: 120
eriksen er på en erverdig vei

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Ja, de la visst på seg, men ikke så mye som de antok.
Den største feilkilden i denne studien er jo at deltakerne selv rapporterte det de hadde spist 24 timer før. Slikt fører nesten alltid til under- eller overrapportering.
Og, som det står i artikkelen - "Furter research is needed".... Pilotstudier er interessante, men man bør ikke rette seg etter én enkelt forskningsartikkel.

eriksen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vitenskapen Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 00:27   #14
Aqua
Juniormedlem
 
Aqua sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Øst i landet
Alder: 62
Innlegg: 36
Aqua er på en erverdig vei

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

En liten kommentar til dette innlegget her: jeg spiste gjennom ett år 30 gram med valnøtter daglig, fordelt over hele dagen og gikk samtidig på G. Roede diett og tok av 26 kilo. Legger til at jeg på dette året ikke inntok melkprodukter (melkefett).
Noen av disse ukene inntok jeg ikke valnøtter og heller ikke melkeprodukter og nedgangen uteble.

__________________
Mvh Aqua
Aqua er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 26-08-07, 00:49   #15
Valeriana
Medlem
 
Valeriana sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Østlandet
Alder: 53
Innlegg: 253
Valeriana har en fantastisk aura rundt segValeriana har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Rart at nøtter kan hindre vektnedgang.

Opprinnelig lagt inn av leenam, her.

En av oss må ha lest artikkelen feil, jeg leser at de la på seg, men mindre enn økt energiinntak skulle tilsi...

Beklager så mye, det jeg skrev var ikke helt riktig, husket litt feil der.

Undersøkelsen viste at testpersonene hadde en svak vektøkning, men langt mindre enn antatt i forhold til energiinntaket. Samtidig hadde de en nedgang i fettmasse og en økning i fettfri kroppsmasse og vann i kroppen.

Valeriana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Tarmbesvær, ernæring og de nye kostfibre JEDI Lavkarbo generelt 0 02-06-06 11:50
Hvordan følge fase 2 - vedvarende vekttap HP Vedvarende vekttap 0 29-02-04 21:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no