Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 05-06-12, 21:20   #15101
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Er det noen som har erfaring med å ta MR? Jeg skal å ta MR av hodet i morgen, og lurer litt på hvor lang tid det pleier å ta? Kjenner at jeg har lite lyst til å "kaste" bort masse av arbeidsdagen på dette...

Da jeg tok MR av hodet ble jeg forespeilet en time. Det kan hende at de vil ta scanningen med kontrastvæske og da må du få satt inn veneflon først od scanninga deretter som tar ca en halv time. Maskina bråker noe voldsomt, men du blir vant til det. Etterpå tar de ut veneflonen (hvis du må ha den da) og de sjekker at bildene ble ok.

Så sett av en time du.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 05-06-12, 21:21   #15102
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Nerthus, her.

Det burde stå i papirene du har fått tilsendt med informasjon? Hvis ikke kan du ringe de i morgen tidlig og høre så det er lettere å planlegge

Takk for veldig kjappe svar alle sammen
Nå har jeg allerede ringt de i dag for å forsøke å bytte time, og ikke fått til det, så jeg har sikkert mast nok på de.... Blir litt oppgitt over at jeg fikk brev i går med time i morgen. Fint at man får prioritet, men det får da være måte på (sikkert jeg som er sutrete nå)
Men da satser jeg på at det ikke tar mer enn en time, så bør det vel ordne seg.
Og nei, det står ingenting i innkallingen

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :)
Gammel 05-06-12, 21:24   #15103
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Bare hyggelig om kunnskap jeg plukker opp på de forumene jeg titter innom jevnlig, kan være til hjelp for noen!
Det som er så utrolig sykt, er at for noen sklir sakene gjennom på svært kort tid etter en svært kort "karriere" på AAP(eller det osm var før i tiden), mens andre må søke og klage og søke og klage og klare seg med ikke noe i flere år selv om de har gjort alt nav har bedt dem om og enda masse mer!
Jadajada, jeg vet ikke alle detaljer om alle sakene, men føler at jeg har mitt på det knusktørre når jeg sier at hvor du bor og hvilke(n) saksbehandler(e) har alt for mye å si for utfallet av en uføresøknad!

Ja, ikke sant. Denne personen har ikke akkurat bare godt å si om Nav etter erfaring over noen år heller ... Hundre meter lenger unna, så hadde Sagene vært kontoret å sogne til. Det er eitrande. Sånn sett har jeg faktisk vært heldig tross alt (eller, til slutt)!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 21:29   #15104
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg søkte uføretrygd, og fikk kjapt et svar der det stod at NAV skulle behandle søknaden min innen fire måneder (ikke åtte som Kitt har fått beskjed om). Etter ca fem måneder purret jeg på den og to uker etter kom svaret.
Jeg er nok en av dem som sklir gjennom systemet etter bare tre og et halvt år ute av arbeidslivet, men i mitt tilfelle nektet NAV og forlenge AAP siden jeg var for syk til at jeg kan ha håp om og bli arbeidsfør igjen.

Ah. I blant er jo saken temmelig klar også.

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Sånn er det jo for alle, også de som betaler vanlig skatt i tillegg. 36% er jo ganske lavt, ofte må man betale 40% av alt ekstra (overtid f.eks). Og leverer du ikke må du ut med 50%....

Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 21:31   #15105
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av BenteR, her.

Jeg søkte uføretrygd, og fikk kjapt et svar der det stod at NAV skulle behandle søknaden min innen fire måneder (ikke åtte som Kitt har fått beskjed om). Etter ca fem måneder purret jeg på den og to uker etter kom svaret.
Jeg er nok en av dem som sklir gjennom systemet etter bare tre og et halvt år ute av arbeidslivet, men i mitt tilfelle nektet NAV og forlenge AAP siden jeg var for syk til at jeg kan ha håp om og bli arbeidsfør igjen.

Jeg har ikke fått beskjed om hvor lang tid min søknad vil ta, men nav utbetaler AAP i inntil 8 måneder mens søknaden om uføretrygd behandles, dvs at de ikke bør bruke mer tid enn det. 4 måneder er standard- svaret, ikke normen desverre!

For noen er jo saken ganske klar og jo mindre nav- kontor jo bedre. Jeg fikk beskjed av legen min om at jeg burde melde flytting hjem til min mor for å høre inn under et nav- kontor som var lettere å samarbeide med!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 05-06-12, 21:36   #15106
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ah. I blant er jo saken temmelig klar også.

Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg.

Vel, 36% av mere penger utgjør jo også mer. forøvrig betaler jo dere i det misnte inn noe dere får igjen på. Nå var jo ikke poenget hvor mye man tjener, men at det er de samme reglene over hele linja.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 05-06-12, 21:40   #15107
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som kjenner til teen Matte leão? cha mate tosado Peso liquido.

Prøvde denne i dag, og den både lukter og smaker tobbak Denne går i søpla, for jeg klarer ikke drikke den.

slik ser den ut
http://steepster.com/teas/matte-leao...a-mate-tostado

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 05-06-12, 21:49   #15108
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

forøvrig betaler jo dere i det misnte inn noe dere får igjen på.

Hva skal det bety?

Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.

(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 21:54   #15109
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ah. I blant er jo saken temmelig klar også.

Eeeeh. Du vet da godt at jeg ikke akkurat er i noen gunstig økonomisk situasjon, og når jeg betaler ca 20% på tabell på den allerede lave trygda mi, som var grunnen til at jeg spurte, i tilfelle det var denne delen av kortet jeg skulle bruke, så er det vel ikke noen mening å komme mange dager etter jeg alt har fått svar og gjøre et poeng ut av det! 40% er ikke så mye for noen som tjener 4-5 ganger mer enn meg, som "alle" lett gjør! Dessuten var det snakk om en liten jobb jeg skulle få 4000 kr for, da føles 1460 kr i skatt ganske mye for en fattiglapp som meg.

Helt enig i at det er mye å skatte ! Jeg betalte 36% skatt og da forsvinner over en tredjedel av lønnen - eller trygden da, henger igjen dette med å kalle det lønn

Jeg får foresten en del igjen på skatten, og skatten er nå satt til 11 prosent. Jeg håper dette er riktig.

Man er ikke rik på trygd. Og det svarer seg å bo alene - rart man skal straffes for å bo med noen.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 05-06-12, 21:58   #15110
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Helt enig i at det er mye å skatte ! Jeg betalte 36% skatt og da forsvinner over en tredjedel av lønnen - eller trygden da, henger igjen dette med å kalle det lønn

Jeg får foresten en del igjen på skatten, og skatten er nå satt til 11 prosent. Jeg håper dette er riktig.

Man er ikke rik på trygd. Og det svarer seg å bo alene - rart man skal straffes for å bo med noen.

Nei, trenger ikke å være rik heller, hadde dog vært digg å hatt det bare litt mer romslig. Men jeg har hatt det verre! (Og ja, jeg er himla glad for at jeg bor for meg selv, og ikke i kollektiv lenger. Vet ikke hvordan det funker med samboere, dog).
Jeg lever greit med at det var sånn jeg trodde med skattetrekket, men måtte bare forsikre meg. Dog så er skattetrekket i praksis nesten nøyaktig den summen jeg skal bruke på flybilletter til Praha. (Også derfor jeg sa ja til denne jobben).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 21:59   #15111
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva skal det bety?

Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.

(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)

Poenget til Carisma var vel at selv om prosenten er høy på biintekter, så får du det igjen, med renter, under skatteoppgjøret om man har krav på det. Om man har liten/lav inntekt har man gjerne det. Og disse reglene er faktisk like retterferdige/urettferdige for alle... enten man har behov for pengene "nå" eller godt kan vente.
(Og det var du som trakk fram at det var "døvt". For oss som synes vi jobber mye for så å betale subjektivt "mye" i skatt kjennes faktisk slike kommentarer litt flåsete ut... selv om jeg antar at du ikke mente det sånn.)

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 05-06-12, 22:01   #15112
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Nei, trenger ikke å være rik heller, hadde dog vært digg å hatt det bare litt mer romslig. Men jeg har hatt det verre! (Og ja, jeg er himla glad for at jeg bor for meg selv, og ikke i kollektiv lenger. Vet ikke hvordan det funker med samboere, dog).
Jeg lever greit med at det var sånn jeg trodde med skattetrekket, men måtte bare forsikre meg. Dog så er skattetrekket i praksis nesten nøyaktig den summen jeg skal bruke på flybilletter til Praha. (Også derfor jeg sa ja til denne jobben).

tror ikke man trekkes om man bor i kollektiv, men blir man samboer så tar de mye av trygden. Mamma og pappa som er gift og begge for syke til å arbeide, mister faktisk ganske masse fordi de bor sammen ganske sprøtt, man blir jo ikke akuratt rikere av å være to.

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Gammel 05-06-12, 22:06   #15113
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Hva skal det bety?

Uansett, det er helt meningsløst å gi en så fullstendig tom og nærmest belærende kommentar på et spørsmål som jeg alt har fått svaret jeg trengte på. Seriøst.

(Tjener du 500 000 i året og betaler 40% skatt sitter du igjen med 300 000, tjener du typ 100 000 i året og betaler 20% i skatt sitter du igjen med 80 000. Det er jo et mengdeforhold her. Det jeg lurte på var om et enkelt jobboppdrag måtte gå under BIINNTEKT, altså NÅR jeg går på trygd!)

Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.

Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.

Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.

Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 05-06-12, 22:16   #15114
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Poenget til Carisma var vel at selv om prosenten er høy på biintekter, så får du det igjen, med renter, under skatteoppgjøret om man har krav på det. Om man har liten/lav inntekt har man gjerne det. Og disse reglene er faktisk like retterferdige/urettferdige for alle... enten man har behov for pengene "nå" eller godt kan vente.
(Og det var du som trakk fram at det var "døvt". For oss som synes vi jobber mye for så å betale subjektivt "mye" i skatt kjennes faktisk slike kommentarer litt flåsete ut... selv om jeg antar at du ikke mente det sånn.)

Nei, det er klart jeg ikke mente. Ok, dårlig ordvalg på "døvt" der, ser den. Jeg mente vel heller som i kjedelig, for meg.
Noen fordeler ved skatteoppgjøret har jeg dessverre blitt skånet for. (Med det sagt jobber jeg hardt jeg også, selv om det ikke er arbeid i tradisjonell forstand, og jeg ikke akkurat får sånn veldig betalt for det, gjerne tvert om).

Men uansett, dette er jo ikke noe mer å diskutere. Jeg fikk svar på det jeg lurte på. Tipper alle som i lengre tid har måttet snu på krona i det daglige kikker etter løsninger for å bare få litt mer enn nesetippen over vannflaten, og det trenger jeg ikke å rettferdiggjøre, føler jeg.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 22:17   #15115
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Man kan måtte snu på krona selv om man tjener "greit" også, dessverre.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 05-06-12, 22:18   #15116
LaLa77
Medlem
 
LaLa77 sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2011
Hvor: Oslo
Alder: 47
Innlegg: 355
LaLa77 har en fantastisk aura rundt segLaLa77 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere?

__________________


LaLa77 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Det som fungerer for meg :)
Gammel 05-06-12, 22:26   #15117
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Re: Sv: Re: Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

tror ikke man trekkes om man bor i kollektiv, men blir man samboer så tar de mye av trygden. Mamma og pappa som er gift og begge for syke til å arbeide, mister faktisk ganske masse fordi de bor sammen ganske sprøtt, man blir jo ikke akuratt rikere av å være to.

Nei, sorry. Jeg tenkte på bostøtte og sosialstønad. Da får men ganske så mye mindre, i førstnevnte opp mot hva den man bor med tjener, selv om det ikke er noen man deler husholdning med ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 22:28   #15118
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere?

Da hadde jeg kledd meg i hva som helst Om det var varmt, gjerne shorts/skjørt og t-skjorte/topp, og ellers samme hva. Dette må jo være helt greit og valgfritt
God kveld og kos deg masse.

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 05-06-12, 22:28   #15119
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Dilly, her.

Grunnen til at det blir 36% skatt på en liten bijobb er:
Skattekortet som du har fått, er et tabellkort.
Du bruker del 1 hos NAV, som er din hovedarbeidsgiver. Denne delen av skattekortet tar hensyn til din lave inntekt og dine fradrag, og er ganske greit.

Del 2 av skattekortet er et "rent" skattekort. Dvs. at det består av 28% skatt på nettoinntekt + 7,8% trygdeavgift på brutto bi-inntekt. Derfor 36%.

Hvis du hadde vært helt sikker på hva du skulle tjene både på bi-inntekt og hos NAV i begynnelsen av året, så kunne helt sikkert skatteetaten klart å regne ut et greit prosent-trekk som du kunnebrukt på alle inntektene dine i løpet av året, og da ville dette blitt mindre enn 36%, men det er sånn det gjøres og passer som oftest best for mange.

Hvis du får større bi-inntekter enn du hadde tenkt, eller evt. går ned i trygd, så bør du si ifra til skattekontoret om det blir for ille. Da kan de regne på nytt. De regner forresten gjerne over skatten din i løpet av året om du vil. Det er bare å ta kontakt Vi har blitt en service-etat, hehe.. men jeg er litt glad for at jeg ikke jobber i akkurat den delen av etaten lenger

Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank.

Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 05-06-12, 22:32   #15120
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere?

Pent, varmt og uformelt.
Lag-på lag... og med et par lette pledd i bilen.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 05-06-12, 22:32   #15121
Dilly
Seniormedlem
 
Dilly sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 1.886
Dilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressursDilly er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Takk, men jeg vet jo dette fra da jeg var i arbeid og hadde biinntekter. (Og det lille jeg jobber ved siden av aap er ikke nok eller stabilt nok til at jeg tror det er verdt å endre skattebetingelser for). Bare akkurat den dagen ble jeg brått veldig usikker om Nav sånn sett går som arbeidsgiver, og måtte få et svar fort. Lett for å bli forvirra muligens? Jeg har jo ellers et biskattekort hos et firma jeg gjør noen småjobber for til vanlig, så egentlig visste jeg det jo, men i blant går hjernen i blank.

Og, hehe, service-bedrift ... Jeg antar du ikke har jobba på Nav Grünerløkka.

He he, nei da, så galt er det ikke, men har vært i skatteetaten ganske lenge.
Sånn del 2 av skattekortet, det er som sagt et rent skattekort, og det kan du få så mange eksemplarer av som du ønsker, enten du har 1 eller 8 bi-jobber...

Skatt er noe herk, og kan virke ganske vanskelig, men det er bare å spø rre, f.eks. meg eller noe...

__________________

Dilly er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo
Gammel 05-06-12, 22:35   #15122
langaard
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2010
Innlegg: 6.428
langaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisklangaard er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av LaLa77, her.

Ok, et spørsmål til siden dere var så effektive
Vi skal i bursdag på lørdag (40 år). Innbydelsen sier terrasse / hagehabitt! La meg i tillegg legge til at dette ikke er de mest formelle menneskene jeg kjenner.
Hva ville dere ha valgt å ta på dere?

Grilldress

langaard er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo
Gammel 05-06-12, 22:38   #15123
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

Man kan måtte snu på krona selv om man tjener "greit" også, dessverre.

Jeg har levd på alt fra veldig lite via greit til endelig litt romslig, og jeg må si det er mer slitsomt å ha det greit. Med større inntekt følger ofte større utgifter også. på lite måtte man ha kontroll på alt.

Forøvrig mente jeg at alle som får lønn eller andre ytelser fra staten betaler inn til noe de får direkte tilbake mens vi som jobber i privatsektor betaler mer til felleskapet.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 05-06-12, 22:40   #15124
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hva pokker er det som knirker/knaker/gnurer i huset vårt ... nå????

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere.
Gammel 05-06-12, 22:44   #15125
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Re: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kanskje, her.

Noen som kjenner til teen Matte leão? cha mate tosado Peso liquido.

Prøvde denne i dag, og den både lukter og smaker tobbak Denne går i søpla, for jeg klarer ikke drikke den.

slik ser den ut
http://steepster.com/teas/matte-leao...a-mate-tostado


er bare så nysgjerrig på dette jeg. Er dette faktisk te med tobakk smak? eller laget jeg den litt for sterk kanskje

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 5 (0 medlemmer 5 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no