Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Angående sukrin

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-03-11, 14:17   #1
hekas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nærøy, Nord-Trøndelag
Innlegg: 17
hekas er på en erverdig vei

Angående sukrin

Når det gjelder sukrin, så er karbohydratinnholdet 100 pr 100gram, altså blir det 1 pr gram, men så står det på pken at det ar karbo som ikke påvirker blodsukkeret, men bl.a Ulrika Davidsson skriver at det er 0 karbo i sukrin, derfor lurer jeg på, behøver man ikke regne med de karbene som er i sukrin da, ettersom hun opererer med at det er 0, og at det ikke påvirker blodsukkeret?

hekas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:34   #2
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: ang. sukrin

Reint kjemisk er det eit karbohydrat. (Det er ikkje fiber, protein eller feitt.) Men det er i ein slik form som kroppen ikkje kan nyttiggjere seg. Det er eit såkalla sukkeralkohol som heiter erytriol og opptas ikkje i tarmen og påverkar ikkje blodsukkeret. Så sjølv om det teknisk sett er eit karbohydrat, er det i praksis ikkje det, og du treng ikkje rekne med dei.

(Merk at dette ikkje gjeld for alle sukkeralkohol, sukrin er spesielt i så måte.)

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 31-03-11, 14:35   #3
hekas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nærøy, Nord-Trøndelag
Innlegg: 17
hekas er på en erverdig vei

Sv: ang. sukrin

ok, tusen takk

hekas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 15:42   #4
hekas
Juniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: Nærøy, Nord-Trøndelag
Innlegg: 17
hekas er på en erverdig vei

Angående sukrin

er det da ubegrenset hvor mye sukrin en kan spise pr idag? og behøver men ikke regne noen karbo for det i det hele tatt, som f.eks når det blir brukt i baking?

hekas er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 01-04-11, 15:55   #5
lifejack
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 968
lifejack er en juvellifejack er en juvellifejack er en juvel

Sv: Angående sukrin

Opprinnelig lagt inn av Zillah, her.

Reint kjemisk er det eit karbohydrat. (Det er ikkje fiber, protein eller feitt.) Men det er i ein slik form som kroppen ikkje kan nyttiggjere seg. Det er eit såkalla sukkeralkohol som heiter erytriol og opptas ikkje i tarmen og påverkar ikkje blodsukkeret. Så sjølv om det teknisk sett er eit karbohydrat, er det i praksis ikkje det, og du treng ikkje rekne med dei.

(Merk at dette ikkje gjeld for alle sukkeralkohol, sukrin er spesielt i så måte.)

Klarer visst ikke la være å pirke litt her. Sukrin blir faktisk tatt opp i tarmen i stor grad, men utover dette, så stemmer det som du sier at kroppen ikke kan nyttegjøre seg dette molekylet, og det skilles uforandret ut i urinen.
Dersom man spiser store mengder, vil endel ikke rekke å bli tatt opp i tarmen, og da vil man kunne oppleve lignende symptomer som ved de fleste andre sukkeralkoholer (les: luft i magen, diaré etc).
Til TS: Det er ingen som hindrer deg i å bruke ubegrenset med sukrin, men hvor bra det er i det lange løp, er heller usikkert. Alt med måte, tenker nå jeg.
On a side note: i endel land blir sukrin (eller erytritol som det egentlig heter) oppgitt til å inneholde ca 20kcal pr 100g

lifejack er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dag Viljen Poleszynski er en bra mann:) Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 14:21   #6
Zillah
Seniormedlem
 
Zillah sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: sånn omtrent 62°47'7.85"N 7°31'26.92"Ø
Innlegg: 1.365
Zillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt liktZillah er veldig godt likt

Sv: Angående sukrin

Bare pirk du, lifejack. Eg kunne sikkert vore meir nøyaktig.

__________________

Zillah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Mitt ideal: jeger- og sankerlivsstil. I praksis: det eg har råd til på butikken for å overleve. Svar med sitat
Gammel 02-04-11, 14:37   #7
Labomba
Seniormedlem
 
Labomba sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Vestfold
Alder: 59
Innlegg: 807
Labomba er en juvelLabomba er en juvelLabomba er en juvel

Sv: Angående sukrin

Opprinnelig lagt inn av lifejack, her.

Klarer visst ikke la være å pirke litt her. Sukrin blir faktisk tatt opp i tarmen i stor grad, men utover dette, så stemmer det som du sier at kroppen ikke kan nyttegjøre seg dette molekylet, og det skilles uforandret ut i urinen.
Dersom man spiser store mengder, vil endel ikke rekke å bli tatt opp i tarmen, og da vil man kunne oppleve lignende symptomer som ved de fleste andre sukkeralkoholer (les: luft i magen, diaré etc).
Til TS: Det er ingen som hindrer deg i å bruke ubegrenset med sukrin, men hvor bra det er i det lange løp, er heller usikkert. Alt med måte, tenker nå jeg.
On a side note: i endel land blir sukrin (eller erytritol som det egentlig heter) oppgitt til å inneholde ca 20kcal pr 100g


Det kan jeg skrive under på!! Spiste 6 biter av marsipan med 70% sjokkis og peanøtter på i går kveld, og nå springer jeg på toa`n hele tiden. Ikke smart
Testet sticksen i går før jeg la meg, og nå, og den er mørklilla. Altså ingen negative utslag annet enn i wc Lærer så lenge man prøver, så det gjør jeg ikke igjen.

__________________
Tålmodighet er en dyd

Min journal : http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=43485
Labomba er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-04-11, 01:02   #8
Kanskje
Seniormedlem
 
Kanskje sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Hordaland
Innlegg: 1.046
Kanskje har en fantastisk aura rundt segKanskje har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Angående sukrin

Tenker på dette med sukrin. Er flytende natreen mer konsentrert enn sukrin? bruker lite sukrin selv, fordi det har sånn skarp isende smak på tungen. Natreen gir bedre smak, men er mindre bra for kroppen. Men om jeg bruker noen dråper natreen, tilsvarer det da mange skjeer med sukrin?

__________________
Kanskje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ikke noe akuratt nå Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sukrin ivrig Lavkarbo generelt 2 15-08-10 01:50
Er litt i tvil angående sukrin ... only Spørsmål om matvarer og oppskrifter 15 19-05-10 20:22
Sukrin? Håpefull Ketolysekuren 14 15-02-09 14:26
Sukrin Elizabeth Ketolysekuren 31 21-11-08 00:39
Sukrin isabella Lavkarbo generelt 3 12-11-08 14:10


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no