Søk i lavkarbosidene: |
Tilpasset søk
|
|
Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter. |
Del denne siden: |
|
Trådverktøy |
05-09-17, 22:03 | #1 |
Nytt Medlem
Medlem siden: Sep 2017
|
Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Hei! |
Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo |
08-09-17, 12:38 | #2 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Gjær er vel bortkastet hvis det ikke har sukker eller hvetemel å spise?
09-09-17, 11:33 | #3 |
Seniormedlem
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 56
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?
Nja. Du må ikke ha sukker, da bestanddeler i melet brytes ned til sukker som forer gjæra og jeg tror ikke du må ha hvetemel heller - men for best heving er en del hvetemel og litt sukker det beste ja. Ikke helt nødvendig altså, men for best resultat definitivt.
09-09-17, 20:23 | #4 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Hadde kanskje vært lettere å si hva du kan ha i brødet, det var jammen mye som skulle utelukkes........
11-09-17, 00:31 | #5 |
Nytt Medlem
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Jeg liker å ha gjær i, for da blir det ordentlig brødsmak. |
11-09-17, 01:59 | #6 |
Seniormedlem
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Oslo
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Jeg ville ikke vært så redd for blåsyre. Hele frø er 90% hele på vei ut. For oppkværna så vil 20 minutter i 100 grader fjerne giften. De fleste brød er vel derfor uten blåsyre.
11-09-17, 02:39 | #7 |
Seniormedlem
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: 770 meter over havet
|
Når du baker og bruker fiberhusk så er det viktig og ikke la det svelle for lenge. Typisk er fem minutter svelling nok. Lar du det svelle lenger så blir det en hard uformelig klump, og tilsetter du mer vann så får du en deig som bruker lenger tid på å bli stekt.
11-09-17, 10:25 | #8 |
Seniormedlem
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 48
|
Takk for advarselen, jeg virkelig hater smaken av brød (og gjærbakst), så da er det kanskje fraværet av gjær som gjør at jeg takler Funksjonell mat sitt i krisetilfeller. Som forøvrig aldri blir fuktig når jeg steker det.
01-10-17, 21:04 | #9 |
Nytt Medlem
|
Sv: Noen som har en god brødoppskrift i tråd med noen rare kriterier jeg har?Takk for flotte svar! Nå har jeg funnet en brødoppskrift som er perfekt! Egentlig er det rundstykker, og ikke brød. Men det går for det samme. Jeg legger ved oppskriften som link under her. Jeg følger ikke oppskriften, og det var fordi jeg ikke hadde mandelmel. Og da jeg skulle kjøpe mandelmel, var det så dyrt at jeg orket ikke. Så jeg bruker en blanding av sesammel, kokosmel, pofiber og kruskakli. Men da må jeg ha mer eggehvite og helst litt mer vann. Jeg tror man kan bruke hvilket mel som helst, egentlig, bare man sørger for å justere litt med mer eggehvite og mer vann dersom det er sugende meltyper. Og jeg tilsetter også 1 pakke tørrgjær (det står ikke i oppskriften). Ja, glemte å si at jeg pisker eggehvitene og tilsetter kokende vann sakte og gradvis rett i eggehvitene under hard pisking. Jeg vet ikke om det blir noe luftigere av det eller ikke. Men det funker. Og jeg tilsetter bare 1 ts eddik. Har ikke lyst på sure brød, nei. |
Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester) | |
Trådverktøy | |
|
|
Lignende tråder | ||||
Tråd | Trådstarter | Forum | Svar | Siste innlegg |
Noen med en enkel og god brødoppskrift? | hoppetussa | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 9 | 25-03-10 13:30 |
Kan noen gi meg en god og lettvint brødoppskrift? | Jenta | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 2 | 16-05-09 08:51 |
Brødoppskrift med bakemix? Noen som har? | Ista | Spørsmål om matvarer og oppskrifter | 3 | 19-08-08 23:51 |
Noen som har noen tips til noen proffe hår geler/paste? | Aadna | Generell diskusjon | 2 | 02-08-06 00:15 |