Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-01-09, 21:33   #1
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Med fare for nå å bli utestengt fra det gode selskap:

I følge en del nye her så er lavkarbo nå blitt til et nytt slankeforum man ikke ønsker å bruke penger på før man vet at det virker???????

Da jeg begynte å lese her for et år siden var det yrende aktivitet med gode råd, oppskrifter og et levende forum som ga meg input hele tiden.

OG - det dreide seg om nedgang i vekt ja, men uten å forringe helsen!!

Hva ser jeg nå?

Jo.

10-20 meget aktive journaler hvor man er inne og klemmer på hverandre og snakker om vær og støv på loftet. Det er greit, ingen tvinger deg til å lese.

Men, hvor er ny informasjon om hva lavkarbo gjør for kroppen din, helsegevinster - ikke bare et kortsiktig vekttap, de gode diskusjonene, det tenker jeg at vi som har fått noe av denne kunnskapen "by life" bør bringe videre.

OG- ikke i journaler, men til fellesskapet.

Eller er det slik at dette forumet har blitt et slankeforum?


I Norge bør vi være opplyst nok og mange nok til å få til dette, selv om legestanden - med unntak av private klinikker,- fortsatt går for skolemedisin.

Jeg utfordrer - en lørdagskveld: Tar jeg helt feil, er det bare jeg som savner dette?

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 21:50   #2
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Jeg er ikke helt sikker på hva du mener. Har ikke sett hverken GR typer eller interiørblogger her inne? Det ER januar, de fleste som begynner nå kommer vel fordi de er lei av kiloene. Helsegevinsten kommer jo som bonus for disse og fortsetter som hovedmotivasjonen for de som fortsetter?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 22:35   #3
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Tja - jeg har jo merket det jeg også, sjekker ofte nye innlegg, men hopper raskt over de. Derfor holder jeg meg mest i bloggene, jeg

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 23:11   #4
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

jeg er litt enig- eller det kan hende jeg er lei? Maaange som dropper innom og bare vil ha en kjapp oppskrift fra andre på hva og hvordan, og ikke bidrar positivt utover det...jeg gidder ikke lese alt lenger og svarer lite...og savner noen av de gamle traverne med mye kunnskap ja.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 23:28   #5
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Forstår godt hva du mener. Og er nok litt enig jeg også. Veldig synd, men det har nok blitt litt redusert til slanke/sosial forum for det meste.

MEn... jeg er ikke så aktiv i trådene lenger jeg heller hverken her eller der, så jeg har ikke så mye jeg skulle sagt egentlig

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 23:31   #6
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

jeg er litt enig- eller det kan hende jeg er lei? Maaange som dropper innom og bare vil ha en kjapp oppskrift fra andre på hva og hvordan, og ikke bidrar positivt utover det...jeg gidder ikke lese alt lenger og svarer lite...og savner noen av de gamle traverne med mye kunnskap ja.

Kansje det nå er du som er en av de gamle traverne med mye kunnskap.


Jeg kjenner at jeg blir litt lei meg av å lese innlegg som handler om at dere som har vært her en stund ikke "gidder" å lese eller svare.

Håper jo det er plass til oss nye også.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 23:37   #7
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Nemlig, Minni1.

Det er vel litt opp til de som klager her å innspirere nybegynnerne til å oppleve hva dette forumet egentlig er om? Om seniorene ikke gidder å ta et tak så kan de jo bare sitte der og klage.

En aldri så liten seniordugnad i disse januartider hadde kanskje vært på sin plass?

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 03-01-09, 23:40   #8
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.


Håper jo det er plass til oss nye også.

klart det er plass! tror ikke det er noe sånt det menes her.
Er nok mer at det er blitt lite kosthold snakk her. Isteden er det journalene som styrer.

Det er jo fint at nye kommer til og tilegner seg mye kunnskap, men jeg savner litt at de også lærer opp nye etterhvert som de lærer selv

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:00   #9
Vibeke-67
Seniormedlem
 
Vibeke-67 sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Bergen
Alder: 56
Innlegg: 1.934
Vibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastiskVibeke-67 er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Selvfølgelig er det plass til nye! Alle er jo velkomne her
Men samtidig har ting endret seg her, og når man stadig leser innlegg som: hei, er nye her, veier 69 kg og skal ned ti kg. Hvordan gjør jeg det? Noen tips? Råd? Oppskrifter?
Også hører man ikke noe mer fra vedkommende før de trenger mer hjelp, og etter noen måneder så er de borte. Og det har vært ganske mange slike i høst. Og alle disse er selvfølgelig velkomne her, men jeg har ikke noe lyst til å svare på alle disse. Beklager. Synes man bør lese seg opp litt først. også synes jeg at det er synd om forumet reduseres til KUN å handle om slanking.
For meg handler lavkarbo om så mye mer, og da jeg begynte her inne handlet det om så mye mer. Jeg kunne stille spørsmål om alt mulig vedrørende dietten, fikk mange svar, og svarte også på mange.
Men jeg husker også at da jeg var ny, var vi faktisk en del ganske nye, som var litt på samme stadie, som backet hverandre opp. Og det gjør vi jo enda.
Kanskje det er slik at det går litt i bølgedaler her inne? Jeg har ikke vært med lenge nok til å vite det.
Men uansett vil jeg anbefale alle om å søke og lete her på forumet og lese seg opp, og dele litt med andre, ikke bare søke om hjelp.
Jeg er jo mest på bloggene, og der gjør jeg det samme. De som er aktive inne på bloggene, svarer jeg. De som kun legger ut egne blogginnlegg, men ikke er med, de hopper jeg over.

Vibeke-67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LowFODMAP/Fedon Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:06   #10
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Da virker det som om forumet blir to-delt.. en del hvor "de gamle" er,
og en del hvor "de nye" er. Men jeg personlig føler ikke at jeg kan svare på
alt det blir spurt om, hvis de skal få et skikkelig svar.
Føler ikke nok tro på meg selv til det.
Jeg prøver å svare der jeg kan, men det er ikke nok.

Og keg syns det blir mange journaler å holde styr på, så jeg er ikke innom
så mange hele tiden. Men om man ikke er innom de "man pleier" besøke,
så kommer heller ikke de til meg, i min journal.
Og besøk og kommentarer vil man jo ha.

men det er trist hvis "de nye" føler seg utenfor, de er like velkomne her som
alle andre.
Men, når man ser på "uleste innlegg" og ser nesten samme spm 4-5 ganger
blir jeg litt oppgitt.. jeg har selv vært ny, og hadde nok noen spm jeg også,
men lærte jo fort at man kan søke etter svar, og fant ut mye av det.

Tror det er lurt å lese her inne en stund, gjøre seg kjent med forumet og hvordan det
virker, før man setter igang og spør. Evt setter igang med en ny kost.

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:10   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Aha - jeg HAR det, takk Tullehøna!

De nye leser jo ikke som veteranene jo. Vi veteranene leser stort sett igjennom "uleste innlegg og uleste journaler" ikke sant? De nye ser på forumhierarkiet. Da er det fort gjort å ikke se at akkurat det samme spørsmålet er stilt og svart på i et annet underforum! Jeg husker det var en STOR DAG da jeg oppdaget "uleste" funksjonen. Og seriøst det var mnd inn i lesinga!

Dere nye bør allikevel lese alt klistra i underforumene, de er så gode!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 00:13   #12
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Aha - jeg HAR det, takk Tullehøna!

De nye leser jo ikke som veteranene jo. Vi veteranene leser stort sett igjennom "uleste innlegg og uleste journaler" ikke sant? De nye ser på forumhierarkiet. Da er det fort gjort å ikke se at akkurat det samme spørsmålet er stilt og svart på i et annet underforum! Jeg husker det var en STOR DAG da jeg oppdaget "uleste" funksjonen. Og seriøst det var mnd inn i lesinga!

Dere nye bør allikevel lese alt klistra i underforumene, de er så gode!


Nå lurte jeg fælt på hva du takket for..
men selvsagt er det slik! Jeg gjorde jo det samme selv, men tenkte ikke på det før du sa det nå... huff.. jaja

kanskje en bruksanvisning skulle ligget der ute, om å sjekke uleste ditt og datt...

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 09:35   #13
Hannehk
Seniormedlem
 
Hannehk sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Hvor: Nord Rogaland
Alder: 43
Innlegg: 2.193
Hannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snillHannehk er virkelig snill

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Nå er ikke jeg helt ny, men ikke noe gammelt medlem heller Likevel har jeg merket at noen ting har endret seg. Jeg synes for eksempel at det er vanskeligere nå å få oppbacking eller tilbakemeldinger på ting jeg skriver både i vanlige innlegg, og i bloggene enn hva det var i begynnelsen. Jeg har merket at det finnes utrolig mange som har blitt kjent med hverandre og da er det jo naturlig at man svarer eller holder seg til disse....?
Men jeg har iallefall ikke behov for å skrive i en blogg dag ut og dag inn om mine lavkarboutfordringer når det ikke er noen som leser den liksom. Det samme med journalen. Vi mennesker er rare sånn hehe

__________________



Velkommen til min blogg: Rabalderblog
Hannehk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf! Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 12:17   #14
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

jeg har ikke på none måte sagt at nye ikke er velkomne. Et forum må holde seg levende, og det gjøres ved å være en god miks av nytt og gamlet.

Men når det svares at da må vi gamle bare svare og være hyggelige, så er det for det første ikke sånn at jeg har halvparten av kunnskapen engang ifht de her inne som virkelig kan mye om kost, helse og hvordan ting henger sammen. Dette med kg og gå ned er bare en brøkdel av det som jeg har lært noe om her inne. Og som gjør det interessant langt utover x antall kg.

Jeg er enig med over her, de nye burde selvsagt blitt "styrt" til å bruke ulest funksjonen (nesten det eneste jeg bruker) og til søke funksjon slik at de kan finne svar der, og deretter delta her inne med liv å lyst.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 12:25   #15
danish
Seniormedlem
 
danish sin avatar
 
Medlem siden: May 2008
Innlegg: 535
danish er en juveldanish er en juveldanish er en juvel

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Dette skjer på nesten alle fora. Løsningen er ofte introduksjonstråder og å appelere mer til folks interesser (kosthold) enn deres ego ("idag har jeg spist løvbiff; jeg slanker meg"). Journalene har kanskje en viss negativ effekt.

danish er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Kwasniewskis bulldog (mettet fett/kolesterol + litt stivelse/alkohol + høyverdig protein) Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 13:00   #16
isabella
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Rogaland
Innlegg: 195
isabella har en fantastisk aura rundt segisabella har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

En nyttig diskusjon dette, synes jeg

Opprinnelig lagt inn av Hannehk, her.

Likevel har jeg merket at noen ting har endret seg. Jeg synes for eksempel at det er vanskeligere nå å få oppbacking eller tilbakemeldinger på ting jeg skriver både i vanlige innlegg, og i bloggene enn hva det var i begynnelsen.

Det er jeg enig i, ofte når en skriver er det for å få tilbakemelding, ofte er det i tilfeller ting går tregt eller en har utfordringer en vil få løsninger på.

Men jeg er også enig med danish:

Sitat:

Løsningen er ofte introduksjonstråder og å appelere mer til folks interesser (kosthold) enn deres ego ("idag har jeg spist løvbiff; jeg slanker meg")

Det blir en dreining mot det han kaller ego. Jeg synes at enkelte tråder er over halvparten smileys, takking, nikking og kommunikasjon mellom de som har fulgt hverandre lenge. Og lite "matnyttig" informasjon.

Mener ikke at vi ikke skal støtte hverandre, det er veldig viktig, men muligens burde vi gjøre det med praktiske råd og info, ikke bare meldinger om å stå på, det ordner seg, ikke gi opp....

Søketjenesten er bra, men ofte vil en oppleve at det en søker på har utrolig mange innlegg der det kun er en brøkdel som gir informasjon.

Nå høres det ut som om jeg er negativ til forumet og svarene som kommer, jeg er ikke det, jeg har hentet ut utrolig mye informasjon og fått oppbacking underveis.

Noen løsning har jeg ikke, det finnes jo introduksjonstråder som nye bør gjennom, men kanskje en oppryddning der, at flere tråd slåes sammen der det er mulig, at det blir lettere å finne frem?

Hmmm... vet ikke om dette var så veldig matnyttig heller..... men nå er det nå skrevet.

Ha en strålende søndag!

isabella er avlogget   Min kostholdsfilosofi: konvertert til ketolyse Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 13:56   #17
Adriane
Medlem
 
Adriane sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 398
Adriane har en fantastisk aura rundt segAdriane har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Jeg forstår godt at "de gamle" går lei av de samme spørsmålene.

For meg har det vært nyttig å lese hva folk har svart i denne tråden, og nå må jeg gå litt i meg selv.
Vi har alle ansvar for innholdet her. Hva har jeg selv tatt opp av ting som skjer rundt om kring som påvirker min hverdag
Det skal jeg bli bedre på
Samt det å gi tilbakemelding.
Jeg så en nylig utlagt kakeoppskrift her med 365 visninger. Ingen hadde svart!!! Hvor mange hadde kopiert den?

Yess, 2009 vil bli bedre, ikkesant

__________________
"I love work, it fascinates me - I can watch it for hours"
Adriane er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 14:07   #18
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Hei!

Personlig synes jeg ikke det er spesielt spennende å lese "journaler hvor man er inne og klemmer på hverandre og snakker om vær og støv på loftet", men jeg tror at mange som kommer hit har mer nyanserte behov/problemer enn bare kosthold/vekt, og gjerne har behov for å snakke litt - og få respons.

Legges det alt for mye restriksjoner på hva folk "får lov til" å skrive om her, blir det et lite hyggelig sted å være. Samtidig som det jo ER et kostholdsforum.

Jeg tenker at vi må godta at forumet ikke er statisk, men forandrer seg hele tiden, etter hvilke medlemmer som er aktive, og hva de velger å skrive. Det er altså opp til oss selv hvordan vi ønsker at forumet skal være.

Appropos søking:

Jeg husker selv hvor "lost" jeg var da jeg først kom hit. Jeg holdt da på med mitt siste år på sivilingeniør datateknikk, så man skulle tro at jeg lett skulle klare å skjønne dette med tråder og navigere i forumet. Men jeg hadde aldri skrevet på noe forum før, og endte opp med å stille mitt første spørsmål i journalen til Nille. Dette har jeg gremmes mye over siden. (Hehe, huff.) Dessuten sendte jeg flere meldinger til HP om ketolyse. Han var heldigvis klok nok til å henvise meg til de klistrede trådene.

Jeg vet ikke om det har noe med modning, eller vane å gjøre - dette med søking. Men jeg vet iallfall at jeg spurte mine venner om hjelp til pc-ting lenge etter at jeg egentlig kunne nok til at jeg bare kunne google spørsmålet og finne svarene selv. Etter hvert startet de bare å svare "google det" når jeg spurte om ting, og nå finner jeg stort sett ut av det meste selv.

Jeg vil tro at folk også her vil fortsette å stille spørsmål i trådene, så lenge de får svar der.. det er jo mye enklere, ikke sant? Så det går jo ann å svare noe sånt som; "Velg søk øverst, søk på ".....", og så finner du det"
Er ikke det dette man kaller "Hjelp til selvhjelp"..?

Ha en finfin søndag

Mvh
Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 15:06   #19
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Minni1: Var ikke meningen å virke så bombastisk Jeg tror de fleste her er flinke nok til å bruke skjønn på når man kan henvise til bok eller søk, eller svare direkte. Synes ikke du skal kvie deg for å spørre om noe!
Hva tror du er en bra måte å få brukere av forumet til å bli flinkere til å bruke søk?

Mvh
Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 15:11   #20
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Bra tråd, og mange bra synspunkter

Jeg syns Silje sier det veldig bra, når hun sier at et forum ikke er statisk, men utvikler seg hele tiden. Selv har jeg hatt en laang periode nå hvor jeg har vært lite aktiv her inne - og det må jeg jo få lov til, sånn som andre har perioder hvor de er mere eller mindre aktive. Jeg har også hatt perioder hvor jeg kunne skrive opp mot 50-100 innlegg hver dag.

Jeg er enig i at det er endel rot nå ute i forumet, vi moderatører bør kanskje bli flinkere til å rydde litt?

En annen ting ang. søkefunksjonen, nå har vi jo fått tagging også (knytter et ord eller flere opp mot en tråd vi lager), hvor vi kan gjøre tag-søk også. Da er det viktig at vi er flinke til å velge et beskrivende ord.

Også kanskje bør vi få en slags "bruksanvisning" til folk når de registrerer seg. Nå vet jeg av egen erfaring at jeg sjelden leser dem, så kanskje kan det være en ide å sende ut en mail eller PM eller lignende. Og evt. videresende folk til viktige tråder. Skal ta det opp med HP og Lise

Ellers.. godt nyttår!

mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 15:35   #21
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Opprinnelig lagt inn av silje, her.

Minni1: Var ikke meningen å virke så bombastisk Jeg tror de fleste her er flinke nok til å bruke skjønn på når man kan henvise til bok eller søk, eller svare direkte. Synes ikke du skal kvie deg for å spørre om noe!
Hva tror du er en bra måte å få brukere av forumet til å bli flinkere til å bruke søk?

Mvh
Silje

Beklager, jeg slettet innlegget mitt fordi jeg fant ut at det blei litt "dumt" siden diskusjonen begynte å dreie mot hva man kan gjøre for å bedre informasjon .Trodde ingen rakk å lese den.


Jeg tror den tråden som ble starter i går( tror jeg det var) med en egen henvisning til å bruke søkeknappen er veldig bra jeg.
Den var veldig grei og hyggelig og enkel.
Jeg tenkte ivertfall at det er en tråd som kan være grei å bumpe opp når det kommer endel nye inn her.
Eller hva med en egen rettledningstråd for bruk av forumet?

Det vil alltid ta litt tid å komme inn i forums språket/normene så påminnelse er bra, men prøve å unngå ordene " lei av å svare"

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 15:37   #22
benam
Medlem
 
benam sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Innlegg: 229
benam er på en erverdig vei

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Bare en liten respons fra en helt ny;
Har brukt masse tid på å navigere meg rundt i forumet og å søke. Har lært mye,, men noen ganger er det nødvendig å spørre, og da har jeg alltid fått hjelp/ svar. Føler jeg har blitt veldig godt mottatt
Skjønner godt at noen blir lei hvis det stadig kommer de samme spørsmålene, men sånn er det jo, vi nye kan jo ikke vite hva som har vært spurt om før.
Det er ikke lett dette forumet her for en nybegynner, og skjønner at mange trenger hjelp med det "tekniske" i starten.

Når det gjelder det "faglige", altså dette med kost; så er det for meg en prossess, der jeg på en måte beveger meg fra den ene ytterlighet (FETTFRITT,nesten) til den andre.
Har lest Skaldemanns bøker med stor glede, men bør sikkert lese flere bøker. Ser at dette forumet handler mye om ketolyse.

Jeg skal ikke ned masse kg, men føler allikevel at jeg har mye å hente her, ikke minst med tanke på å få et bedre liv der jeg slipper å være sulten hele tiden. Læreå lage god og variert mat osv.Uff,nei nå ser jeg plutselig at jeg nesten forsvarer meg for å få være her inne, det var ikke meningen.
I hvertfall ser ikke jeg på dette som et slankeforum, her er det ikke om å gjøre å "være flink" og forsake mest mulig osv.

Tilslutt vil jeg gjerne si noe om dagbok (journal). Jeg skriver den primært for meg selv, for å huske ting jeg har gjort, hvordan jeg har det, tanker om likt og ulikt som dukker opp. For meg er det spesielt viktig nå i begynnelsen, det har mye med min motivasjon å gjøre. Blir også veldig glad for respons på dagboka, det kan muntre opp og støtte. Mange kjekke folk; det sosiale betyr jo litt det også.

Jaja, kanskje jeg har skrevet for omstendelig, men ville bare si det




__________________


]
benam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 18:22   #23
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 56
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

bra tråd! Godt åse at svært få føler behov for selvforsvar. Jeg ville jo også syns det var nitrist om det ikke komnoen nye!

Enig så enig med siste innlegg; jeg har hatt absolutt mest nytte av journalen min etter vektnedgangn og etter at jeg hadde sluttet å skrive den...sååå nyttig å "ta igjen" det jeg har notert/lært, spist/gjort! Vi kan alle bli flinkere til å svare OG gi råd om hvor og hvordan man sølker/finner frem i forumet.

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 20:11   #24
LilleM0r
Seniormedlem
 
LilleM0r sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Sør-Trønder i Tigerstaden
Alder: 63
Innlegg: 2.833
LilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressursLilleM0r er en virkelig god ressurs

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Hiver meg på her jeg også med mine synspunkter. Føler at jeg hverken er ny eller gammel bruker her inne - men har en fot i hver av leirene.

Som ny føler en et enormt behov for informasjon - og er veldig utolmodig - samtidlig med at en ikke er utlært eller har fått opplæring i god forums skikk og bruk. Jeg kan fremdeles ikke alle de fuskjonenen dere nevner over og sliter litt med å finne fram.
Derfor er det nok lett for "de nye" og starte egen tråd med spørsmål som kan ha vært stillt utallige ganger....

Så min utfordring til "de nye" - bli flinkere til å lese dere opp, søk informasjon, vær nyskjerrig - slik vil dere lære masse og stille de gode spørsmålene her inne som er så viktige for at forumet skal bli levende og bra I tillegg til dette er det viktig å være positiv, møt det nye med et åpent sinn - gi det en mulighet, ikke vær negativ fra starten. Så vil du trives og gi trivsel tilbake. Hvis ikke så forlat det dersom dette ikke er noe for deg.

Som erfaren bruker her inne blir man veldig fort lei av disse "nye" som ikke gidder å sette seg inn i kostholdsfilosofiene. Så ender det med at dere stikker av til journalene og bloggene - og glemmer at også dere har et ansvar for at hele forumet skal leve. Det er mange som er veldig godt kjent her inne - og det må de få lov til, skulle bare mangle, men det bør ikke utelukke de nye.

Så min utfordring til "de gamle" - bli flinkere til å lese/svare på de enkelte trådene (kostholdsfilosofiene/diskusjonstråder/spørsmål & svar). Det er dere som må sørge for tyngden og de kloke svarene her inne som igjen fører til at flere velger å bli her og til slutt blir en "gammel" - og kan bida.
Husk dette er et brukerstyrt forum - og det er vi som bestemmer hvordan det skal være

Så til slutt en utfordring til administrasjonen - går det an å legge til en informasjon i forumsskikk og bruk ved registrering? Hvordan/hvor legger man tråder som er informativ - spørsmål - søke informasjon - osv.
En ryddejobb kanskje?

Ha en fortsatt fin dag alle sammen, i morgen er det hverdagen igjen - og en ny start for mange. Og da blir det aktivitet her inne!
La oss alle bidra til å gjøre forumet til den kunnskapsparken det fortjener
Jeg klarer meg ikke uten - og har fått uvuderlig hjelp og støtte!

__________________
Mål - ned 20 kilo

LilleM0r er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse- nu mere Skaldeman :) Svar med sitat
Gammel 04-01-09, 20:40   #25
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo nå redusert til et et nytt slankeforum?

Opprinnelig lagt inn av LilleM0r, her.

Så til slutt en utfordring til administrasjonen - går det an å legge til en informasjon i forumsskikk og bruk ved registrering?

Når vi registrerer oss:

Opprinnelig lagt inn av HP, her.

Under følger reglene som alle må godta for å registrere seg på dette forumet.

Forumregler
Registrering i dette forumet er gratis og koster ingenting. For best mulig trivsel for alle har vi noen regler og retningslinjene som blir presentert nå. Hvis du aksepterer betingelsene, skal du krysse av i 'Jeg aksepterer' boksen og trykke på 'Registrer' knappen under. Dersom du ønsker å avbryte registreringen, så klikker du her for å gå tilbake til forumoversikten.

Administratorer og moderatorer her på Lavkarbo.no :: Karbojunkie vil gjøre sitt beste i arbeidet med forumet til det beste for alle. Selv hvor god jobb de gjør, vil vi likevel minne på at alle innlegg uttrykker forfatterens egne synspunkter, og verken eierne av forum.lavkarbo.no, eller Jelsoft Enterprises Ltd. (utviklerne av vBulletin) vil kunne holdes ansvarlig for innholdet i innleggene her.

Ved å akseptere disse reglene, lover du at du vil følge "kardemommeloven" og bidra til en god tone og et trivelig forum. Du lover også at du ikke vil legge inn noen innlegg som er motbydelige, vulgære, seksuelt rettede, hatfulle, truende, eller annet som ellers er i strid med gjeldende lover. Brudd på denne etiketten vil føre til advarsler, og gjentatte brudd til utestengning. Det som vi spesielt vil slå ned på er personlige angrep, navnekalling og uthenging (i enhver form) av andre medlemmer. Du har medansvar for å holde diskusjonene på et saklig nivå.

Vi ønsker ikke meldinger av kommersiell art, dvs. salg og markedsføring, med mindre det gjøres samarbeid med forumledelsen. Av personvernhensyn ønsker vi heller ikke at epostadresser offentliggjøres i tråder i åpne fora her.

Eierne av Lavkarbo.no :: Karbojunkie forbeholder seg retten til å fjerne, endre, flytte eller lukke enhver tråd av enhver årsak. Dette inkluderer å endre trådtitler og flytter tråder til mer passende fora, samt endringer og justeringer av visuell profil på artikler av tilgjengelighetshensyn.

Disse reglene oppdateres fortløpende. Betydelige endringer vil varsles på forumet, og eventuelle tilbakemeldinger på disse gjøres på samme sted.

For å sitere Thorbjørn Egner:
DU SKAL IKKE PLAGE ANDRE, DU SKAL VÆRE GREI OG SNILL,
OG FORØVRIG KAN DU GJØRE HVA DU VIL

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Redusert kaloriinntak når de siste kiloa skal vekk nattinatt Ketolysekuren 10 31-08-08 17:58
Nytt lavkarbo-øl Kanutten Lavkarbo generelt 7 16-03-07 14:24
Lavfett bidrar ikke til redusert kreftfare! HP Nyheter / media 19 02-05-06 14:37
Hæh? Atkins-shopen er STERKT redusert jo!! Iset Atkins kosthold 6 15-07-05 15:13


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:05.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no