Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søtsug

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-04-13, 18:15   #1
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Søtsug

Hei! jeg har hatt et nokså lavkarbokokosthold i endel år, men det er en ting jeg ikke greier å få skikk på og det er det ENORME søtsuget uka før jeg får mensen. I de tre ukene mellom er det ikke noe problem, bare den ene uka, men da er det helt desperate tilstander. Og selv om jeg spiser meg kvalm og uvell så sitter søtsuget i i iallefall 3-5 dager, og er borte så snart som de første sporene av mens kommer. Humøret er meget svingende og energinivået stuper, jeg er trøtt og sliten. Ellers så levet jeg på et steinalderkosthold, trives veldig med det, og går jevnt og trutt nedover med vekta, men saaakte siden man gjerne går opp en kg eller så den uka man sprekker .

Er det flere som er sånn? Og hva gjør dere såfall med det?

  Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 18:37   #2
Nordmørsloppa
Seniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2011
Innlegg: 1.038
Nordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snillNordmørsloppa er virkelig snill

Re: Søtsug fra helvete

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

Hei! jeg har hatt et nokså lavkarbokokosthold i endel år, men det er en ting jeg ikke greier å få skikk på og det er det ENORME søtsuget uka før jeg får mensen. I de tre ukene mellom er det ikke noe problem, bare den ene uka, men da er det helt desperate tilstander. Og selv om jeg spiser meg kvalm og uvell så sitter søtsuget i i iallefall 3-5 dager, og er borte så snart som de første sporene av mens kommer. Humøret er meget svingende og energinivået stuper, jeg er trøtt og sliten. Ellers så levet jeg på et steinalderkosthold, trives veldig med det, og går jevnt og trutt nedover med vekta, men saaakte siden man gjerne går opp en kg eller så den uka man sprekker .

Er det flere som er sånn? Og hva gjør dere såfall med det?

MIn erfaring er at ved å spise søtt, så opprettholder jeg suget etter søtt....det gjelder sukkerholdige ting, men også ting som inneholder sukkererstatninger. altså ALT som smaker søtt
Eneste som hjalp meg mot søtsuget var å IKKE gi etter for det...altså avholdenhet. jepp akkurat som en alkoholiker.
og om det så hender seg innimellom at jeg ta rmeg noe lavkarbovennlig snadder, så er hele hopperennet igang igjen..søtsug og atter søtsug.

Veit ikke hvordan det funker for andre innpå her...men min erfaring er altså å holde seg hard, til man er "avruset" . og for meg tok det vel ca 2-3mnd med avholdenhet før det gikk helt over

__________________




Loppas Journal
Nordmørsloppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Whole30 Svar med sitat
Gammel 19-04-13, 23:13   #3
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søtsug.

Nja, hadde det vært så enkelt som å bare holde seg hard
Men nei, det funker ikke for meg, om jeg greier det en måned(da med abstinenser, humørsvigninger som kvalifiserer meg til et lukket opphold et sted langt langt bort fra folk...), så kommer det like sterkt om ikke sterkere tilbake neste måned. Det lengste jeg har greid å holdt meg er 6 måneder, men forsatt samme greia. Å ta bare litt funker heller ikke, litt og ofte fungerer men tilsammens så blir jo det store mengder( en hel m&m`s pose i dag, fordelt på 6-7 "måltider").

Kanskje jeg bare må være fornøyd med at jeg faktisk uansett går ned jevnt og trutt til tross for disse smellene? Har jo ikke mer enn 5-10 kg(jeg er ikke overvektig lengre ) igjen til målet.. og jeg kommer mest sannsynlig til å være der i løpet av dette året uansett. Og da er det kanskej ikke verdt å måtte "pine" seg igjennom med å holde seg hard de dagene det står på? Men klart, det hadde jo vært fint å bli kvitt det sukkeret uansett, det er jo ikke akkurat sunt.

  Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 06:24   #4
Annala
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2012
Hvor: Ringerike
Innlegg: 176
Annala har en fantastisk aura rundt segAnnala har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtsug.

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

Nja, hadde det vært så enkelt som å bare holde seg hard
Men nei, det funker ikke for meg, om jeg greier det en måned(da med abstinenser, humørsvigninger som kvalifiserer meg til et lukket opphold et sted langt langt bort fra folk...), så kommer det like sterkt om ikke sterkere tilbake neste måned. Det lengste jeg har greid å holdt meg er 6 måneder, men forsatt samme greia. Å ta bare litt funker heller ikke, litt og ofte fungerer men tilsammens så blir jo det store mengder( en hel m&m`s pose i dag, fordelt på 6-7 "måltider").

Kanskje jeg bare må være fornøyd med at jeg faktisk uansett går ned jevnt og trutt til tross for disse smellene? Har jo ikke mer enn 5-10 kg(jeg er ikke overvektig lengre ) igjen til målet.. og jeg kommer mest sannsynlig til å være der i løpet av dette året uansett. Og da er det kanskej ikke verdt å måtte "pine" seg igjennom med å holde seg hard de dagene det står på? Men klart, det hadde jo vært fint å bli kvitt det sukkeret uansett, det er jo ikke akkurat sunt.

Jeg tenker at hvis dette ikke skaper store problemer for deg så kan det være like greit å gi etter du skriver jo selv at vekta går nedover likevel, men muligens litt saktere. Som mange har skrevet, dette kostholdet bør være en livsstil, ikke en diett. Hvis det å være heelt avholdende ift sukker skaper deg om til ett "troll" synes jeg at du heller skal gi etter fordi du da klarer å beholde livsstilen. Må jo tenke på dine medmennesker også

Lykke til videre

__________________

Annala er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 20:23   #5
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Søtsug

Du trenger jo ikke å sprekke ved og spise høykarbo søtsaker, men heller ha klar noe lavkarbogodis og da gjerne noe med litt mat i som f.eks vafler eller muffins. Ellers kan jo kanskje bringebær, fløte og sukrin/stevia hjelpe på. Selv bruker jeg dette for jeg blir også himla fysen rundt menstider og jeg orker ikke og la vær med søtt men sørger for at det er lavkarbovennlig. Og lager det gjerne litt i overkant søtt slik at det blir litt kvalmende for da spiser jeg mindre.

Jeg tar også ganske store doser krom nesten daglig, samt er nøye med andre tilskudd og det hjelper på søtsuget ellers. Jeg har prøvd med avvenning jeg også, uten hell men holder som sagt alt lavkarbo ihvertfall og slipper ikke sukkerheksa til. Jeg merker at uka før mens trenger jeg rett og slett litt mer kh ellers blir jeg veldig slapp, så da spiser jeg f.eks litt kikerter, erterstuing, litt gulrot o.l. men ikke mer enn at jeg holder meg i ketose.

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 22:18   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtsug

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

Hei! jeg har hatt et nokså lavkarbokokosthold i endel år, men det er en ting jeg ikke greier å få skikk på og det er det ENORME søtsuget uka før jeg får mensen. I de tre ukene mellom er det ikke noe problem, bare den ene uka, men da er det helt desperate tilstander. Og selv om jeg spiser meg kvalm og uvell så sitter søtsuget i i iallefall 3-5 dager, og er borte så snart som de første sporene av mens kommer. Humøret er meget svingende og energinivået stuper, jeg er trøtt og sliten. Ellers så levet jeg på et steinalderkosthold, trives veldig med det, og går jevnt og trutt nedover med vekta, men saaakte siden man gjerne går opp en kg eller så den uka man sprekker .

Er det flere som er sånn? Og hva gjør dere såfall med det?

jeg synes å huske at inntak av ekstra med protein (kjøtt) kan tilfredstille kroppen før mensen, men Google og du vil kanskje finne noen kostråd. PMS?http://www.helium.com/items/1246007-pms-and-food

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 20-04-13, 23:01   #7
Moogie
Seniormedlem
 
Moogie sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Finnmark
Alder: 45
Innlegg: 694
Moogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snillMoogie er virkelig snill

Sv: Søtsug

Jeg opplever ofte samme suget rett før tante rød dukker opp. Helt enig med Lillemy i at man trenger ikke å nekte seg selv noe godt iblant så lenge det er sunt. Det må jo være trivelig å spise lavkarbo Og riktig nok en porsjon lavkarbo godsaker hjelper godt mot søtsuget og dårlig humør.
Jeg lager gode Cocosa sjokoladekonfekt, bounty med en god porsjon kokosolje og "snøkuler" konfekt med cc og kokosolje og andre godsaker som muffins, brownies ol. De er jo protein og fiberrike og jeg passer på at de har godt med fett. For min del så har jeg opplevd at jeg trenger ikke ekstra karbo men heller ekstra fett og det holder. Da klarer det seg som oftest med en liten porsjon og det gjør virkelig godt av noe leggetid og godt også har jeg altids bær hjemme. Enten ferske eller sånne tørkede crunchies bringebær eller jordbær fra iHerb. Perfekt som naturlige godterier. Eller frosne bringebær som jeg lager smoothie eller is. Sunt og godt

__________________
Dagboken min Ny start august 2012. -20,2 kg totalt
Moogie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketogen LCHF Svar med sitat
Gammel 21-04-13, 20:03   #8
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtsug

Jeg tror man trenger litt ekstra kalorier før mensen. Da bør man unne kroppen det, i kontrollerte former

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-13, 21:25   #9
flinkeellinor
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Søtsug

TUsen takk! nå har søtsuget gått over(for denne gang), men neste måned skal jeg prøve meg på å bake noe mer lavkarbovennlig første dagen, kanskje sånn at jeg har det tilgjengelig hele tiden, og se om jeg iallefall greier å unngå sukkerheksa

  Svar med sitat
Gammel 23-04-13, 14:04   #10
amritam
Medlem
 
amritam sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 429
amritam har en fantastisk aura rundt segamritam har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtsug

L-glutamin kan dempe søtsug.

amritam er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Steinalderkost med allergiske begrensninger Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:43   #11
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Søtsug

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

TUsen takk! nå har søtsuget gått over(for denne gang), men neste måned skal jeg prøve meg på å bake noe mer lavkarbovennlig første dagen, kanskje sånn at jeg har det tilgjengelig hele tiden, og se om jeg iallefall greier å unngå sukkerheksa

prøvd questbarene fra iherb?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 24-04-13, 15:48   #12
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Søtsug

Opprinnelig lagt inn av flinkeellinor, her.

TUsen takk! nå har søtsuget gått over(for denne gang), men neste måned skal jeg prøve meg på å bake noe mer lavkarbovennlig første dagen, kanskje sånn at jeg har det tilgjengelig hele tiden, og se om jeg iallefall greier å unngå sukkerheksa

Hva med hjemmelaget sjokolade? Etter min erfaring smaker den sjokolade "nok" til å virke, men er også ikke såååå god at den trigger alt av refleksspising?

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Søtsug ansz75 Spørsmål og svar 23 20-02-13 21:47
Søtsug Jammo Generell diskusjon 8 25-07-12 07:15
Mange som har søtsug? bouboulette LCHF 50 15-05-12 21:30
Søtsug Marella77 Ketolysekuren 23 17-10-11 16:12
B-vit mot søtsug Liv Generell diskusjon 2 23-09-09 20:18


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:15.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no