Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Går lettere ned med mer karbo

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 28-04-10, 14:03   #26
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av an_ta, her.

Kjære Aeryth,
kan du da se forksjell på null uker (dager?) og "litt av det vonde" dager da?
Ellers tusen takk for dine innlegg, du har tydeligvis gått inn for å finne ut av ting!

Hva mener du med "litt av det vonde"? Dager med mer karbo?

Men logisk sett, så skulle man også gå mer ned i vekt jo mindre karbohydrater man spiser.
Kroppen trenger ca 200g karbohydrater til dagen, blant annet til hjernen. Dette er av de siste prosessene den skrur ned på (forståelig nok). Og kroppen klarer å lage karbohydratene du ikke gir den. Så jo færre karbohydrater man spiser, jo flere karbohydrater (glukose og ketoner) må kroppen lage. Og denne prosessen krever energi.

I tillegg metter fett mer, så man spiser mindre.

Men det er jo også fint å få i seg vitaminer og mineraler også, så litt grønnsaker må man ha iblant.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 17:24   #27
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Ja, jeg mener mer karbo. Selv må jeg gå den litt mer kronglete veien, prøving og feiling og saaakte vektnedgang. Forskjellige vekt HVER dag, opp og ned hele tiden. Ser at en større VARIASJON, altså ikke bare lite eller bare litt mer, men variert mengde karbo gir meg noe bedre fobrenning og dermed nedgang. Men jeg gir da ikke opp!

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 17:40   #28
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Jeg hadde ikke langt platå i forhold til flere andre her, men en måned med over 20g karbo ga ikke vektnedgang, men med en gang jeg gikk under 20g, så gikk jeg ned igjen. Jeg veier meg hver morgen. Og ja, min vekt går også selvfølgelig opp og ned alt etter når siste måltid var dagen før, om jeg har bæsjet den morgenen, hvor mye vann jeg drakk.

Variert kost gir ikke høyere forbrenning, det er kun for matgledens skyld.

Jeg ser det fortsatt som prøving og feiling, ikke at jeg har gitt opp. Det langsiktige målet er bedre helse og vektnedgang, ikke nødvendigvis variert kost. Jeg er mer av typen som finner noe jeg liker veldig godt, spiser det ofte, og så finner jeg noe nytt når jeg går lei av det.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 21:25   #29
li84
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: akershus
Innlegg: 4
li84 er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

jeg har spist litt mer en 15kh i de siste dagene men da har det vært sunne ting som litt mye grønnsaker og sont og vekta har gått ned ca 1,7 ned på de dagene så syns selv det gårt rasjkere når jeg ligg litt høyere en ambefalt...er lettere og variere litt når man leggg på 10 -20 kh til.. men veit ikke om jeg tørr dette i lengden har bare blitt son da salatene på jobb har litt løk og mais da gidd jeg ikke og plukke ut alle 100 maisen så får i meg litt av det..

__________________
oppstar ketolyse 22.03.10
ned 6,5 kg
første mål ned 10kg.
heldige mål ned 25 kg
li84 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse:) Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 23:37   #30
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Må jo sies at mengden karbohydrater man tåler kommer veldig ann på mengden og typen trening man gjør også da. Intens styrketrening brenner rundt 500kcal per time, og det meste av dette kommer fra musklenes glukose-lager (ATP). Det vil vel si at en times beinhard styrketrening i teorien bruker ~125g karbs. Desverre er ikke teori og praksis det samme, men ei hard økt øker alikevel grensa for hva man tåler en god del.

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 09:28   #31
Ferskenbeinet
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 904
Ferskenbeinet er ny på veien

Sv: Går lettere ned med mer karbo

ja plastbox, det der har jeg og tenkt litt på. Om en trener kan det tenkes at de 20 g karboene en har på ketolyse faktisk er for lite, i og med at en bruker de opp ved trening, og kroppen får nada?

__________________

Ferskenbeinet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 09:46   #32
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Man forbrenner jo karbohydratene fortløpende igjennom dagen selvom man ikke trener også

Finnes da nok av folk som trener styrke og spiser lavkarbo og som klarer seg helt fint.
Merker selv at styrketrening med karbo i kroppen er mye mer energisk og behagelig enn uten.. Men det er vel individuelt det også

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 10:48   #33
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Man kan jo sikkert øke på med karbo med mye trening. Men hvorfor? Er det ikke bedre å bruke fettet i kroppen som ekstra energi? Gå ned enda fortere jo.
FOR lite karbo er det nok ikke uansett.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 11:41   #34
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Mer karbo, ja. Min mann hadde med seg 2 plater mørk sjokolade i går kveld, vi har veldig lite av det nå og han lider. Jeg tok selv en "real" bit, sjekket med stixen senere, fortsatt god og rosa. I dag minus 800g, mer enn noen gang på en uke eller dag...Det er det jeg mistenker, mer variasjon på inntaket, ikke alltid under 20, men litt over også innimellom gjør det for meg. Kroppen kjeder seg kanskje?

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 12:25   #35
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Vettel, her.

Man kan jo sikkert øke på med karbo med mye trening. Men hvorfor? Er det ikke bedre å bruke fettet i kroppen som ekstra energi? Gå ned enda fortere jo.
FOR lite karbo er det nok ikke uansett.

Neida, det utgjør liten forskjell bare man får nok og ikke for mye! Men trening (spesielt styrketrening da det forhindrer muskeltap) er alltid bra, og om det gjør at man kan tillate seg litt ekstra variasjon i kosten.. Ser ikke noe negativt med det!

Vedrørende hvorvidt man går ned fortere ved trening på ketose.. Tja.. jo.. Nå har vi det jo sånn på ketose at kroppen frigir så mye fettsyrer (som danner ketoner) ut i blodet at det "renner over" og kommer ut i urin, pust og svette. Vil faktisk påstå at treningsmengden ikke har spesielt mye å si for selve vektnedgangen, da vi lurer kroppen til å produsere glukagon og mer eller mindre tømmer fettcellene i maks hastighet uansett.

Men igjen, alle bør trene! Styrke er verdens beste avspenningstrening (for alle dere damer med hode- og nakkesmerter), balansen blir bedre, kjernemuskulaturen holdes sterk (som forebygger og bedrer ryggplager), forbrenningen blir høyere til den dagen man evt. skal av ketose, og sist men ikke minst: styrketrening er den eneste måten å forme kroppen! Nytter ikke å danse zoomba og kjøre bodypump og spinning til man har aldri så lite fett, om det under er slapt og formløst!

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 16:23   #36
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Nå overdriver du, synes jeg Plastbox Man må ikke løfte vekter på helsestudio for å komme i form. Og det tror jeg du vet godt. Jeg tror at trening ikke er noe å stresse med på den måten at man plutselig gjør en masse og man fra før ikke er vant til noe trening, men ta gradvis og i den form man selv synes er mest gøy og trivelig. Alle må ikke i vektsalen,altså. Yoga og gåturer funker det også.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 16:28   #37
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Yoga funker vel i bunn og grunn som styrke?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 19:26   #38
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Ja, Nellie. man styrker mage, rygg, lår, rompe; alt med yoga. Om man strammer de musklene man skal. Om man skal tøye hofta skal man stramme rompa. Skal man tøye bakside lår skal man stramme forside lår osv. Og hvor mye man tar i bestemmer man selv. Noen svetter og puster høylydt og dypt, andre ikke. Det handler mye om å forstå poenget med øvelsene for at man skal trene skikkelig. Å stramme inn nederste del av magen konstant er viktig under yoga for å få tøyd ut og beskyttet ryggen.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-04-10, 20:03   #39
sunnereliv
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oslo
Alder: 51
Innlegg: 132
sunnereliv er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av Cherry, her.

Jeg har oppdaget at jeg går lettere ned med mer karbo i kosten enn hva ketolyse tilsier. Jeg trenger visstnok en minimum 40-50 karbohydrater for å bevare en viss progresjon i vektnedgangen.

Jeg greier ikke å spise 50 gram karbohydrater kun med grønnsaker, så jeg har implentert litt frukt . Fordi jeg liker det og jeg ønsker å ha det i kosten min! En liten frukt pr dag. I tillegg en større variasjon av bær.

Men hvorfor er det sånn da? At jeg lettere går ned med mer karbo? Er det fordi kroppen har mindre fett å ta av?

Jeg får helt panikk av å blande fett og karbohydrater, det har blitt en tvangstanke, så jeg greier ikke å spise over en 6-7 karbohydrater blandet med fett. Jeg har dermed kutta litt ned på fettet.

Hvor mange karbohydrater kan/bør man spise før man kutter ned på fettet? Og skiller man kanskje her også på raske og trege karbohydratene, og det er de raske karbohydratene som fin fører til fettlagring og trege karbohydrater kan blandes med litt fett?

Det er det mettete fettet som er farlig sammen med karbohydrater. Mettet fett og raske karbohydrater er verst og enda verre med hvitt hvetemel som f.eks. i kaker. Du kan spise moderate mengder enumettet og flerumettet fett som fet fisk, olivenolje o.l., men flerumettet fett er bedre en enumettet. Men dersom du spiser lite karbohydrater, er det ikke skadelig å spise mettet fett.


Sist redigert av sunnereliv : 30-04-10 kl 08:21.
sunnereliv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Karbokontroll Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 06:24   #40
Mear
Medlem
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Tromsø
Innlegg: 100
Mear er ny på veien

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Jeg hadde intrykk av at når inntaket av karbohydrater er så lavt, så prioriteres det som er til hjernen. Hvordan funker egentlig dette? Det blir jo litt merkelig om man går på 20 eller 30 g per dag og så skal musklene bruke karbene som brensel ved trening isteden for hjernen. Eller har jeg misforstått? Dersom kroppen er vandt til å bruke fett som forbrenning, hva gjør den egentlig da med de 20 g karber? Og dersom man ikke tenker i form av kaloritelling og forbrenning av karbohydrater, blir det ikke da litt merkelig å tenke at man kan spise mere karbohydrater derosm man bare forbrenner dem ved trening?

Det ble mye spørsmål, jeg prøver enda å forstå hvordan alt dette henger sammen. Spesielt det som har med hjernen å gjøre, med eksamenstid og alt. (Og dersom det er litt usammenhengende, så skylder jeg på nattevakt... Langt forbi min leggetid nå. :P )

Mear er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 13:41   #41
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Det henger enkelt og greit sammen sånn at det er mye enklere og raskere å benytte karbohydrater som energi enn noe annet. Når du spiser karbohydrater utskiller kroppen insulin, som signaliserer til alle kroppens celler at de skal ta opp mer glukose (karbs) fra blodet.

Når jeg tenker meg om så er det faktisk sånn at insulin blokkerer effekten av glukagon, som er hormonet som gjør at vi faktisk kommer i ketose. Trening har kanskje ikke så voldtsomt mye å si annet enn for å bruke opp sukkeret i kroppen raskest mulig når man er på vei inn i ketose. =/

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 14:04   #42
Homer Simpson
Medlem
 
Homer Simpson sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 55
Innlegg: 387
Homer Simpson har en fantastisk aura rundt segHomer Simpson har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Pål har forklart det veldig bra angående trening og lavkarbo her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=23842

__________________


Homer Simpson er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 22:14   #43
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av sunnereliv, her.

Det er det mettete fettet som er farlig sammen med karbohydrater. Mettet fett og raske karbohydrater er verst og enda verre med hvitt hvetemel som f.eks. i kaker. Du kan spise moderate mengder enumettet og flerumettet fett som fet fisk, olivenolje o.l., men flerumettet fett er bedre en enumettet. Men dersom du spiser lite karbohydrater, er det ikke skadelig å spise mettet fett.

Hæ? Vennligst forklar, for dette hørtes skremmende mye ut som gammel myte som henger igjen og ikke vitenskap. Mettet fett er da sunt, og flerumettet fett er ikke sunt å få i seg for mye av.

Og jeg har ikke hørt at det skal være forskjell på fettet selv om man spiser det med karbohydrater. Mettet fett har ufortjent fått ett dårlig rykte på grunn av tulleforskere som for eksempel Ancel Keys som baserte sin lipidhypotese på selektiv datautvelgelse. Han hadde pålitelig data fra 22 land men valgte å bruke 7 av dem som viste at jo mer mettet fett man spiste, jo større sannsynlighet for å få hjerte- og karsykdommer. Man kan faktisk "bevise" det stikk motsatte med 7 land fra samme 22 land som Keys hadde data fra - altså at jo mer mettet fett man spiser, jo lavere sannsynliget for å få hjerte- og karsykdommer.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 30-04-10, 23:38   #44
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Mettet fett er greit om du er på ketolyse fordi du da er i ketose og spiser lite karber. men en som spiser mye karber bør spise annen type fett sammen med karbene.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 00:53   #45
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Mettet fett er greit om du er på ketolyse fordi du da er i ketose og spiser lite karber. men en som spiser mye karber bør spise annen type fett sammen med karbene.

Fortsatt ingen forklaring på hvorfor du/dere mener det?

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 02:25   #46
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Det siste er også det motsatte av hva Lutz mente? Der er man jo heller ikke i ketose, opp under 62 karber er som regel IKKE ketose, Bedre uten brød anbefaler også mettet fett, der nevnes ikke flerumettet fett...

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 11:28   #47
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Når man er i ketose er vel individuelt, er det ikke? Noen må ned i ti gram, andre kan ha høyere inntak.

Angående fett så er det jo den eveige duskusjonen. Men mettet fett, som tradisjonelt har fått skylden for hjerte-kar sykdommer, er jo BÅDE fett fra dyr (melk, kjøtt) OG feks. margarin, som ikke er naturlig fett. Kanskje der det ligger en misforståelse...?

JEG har stor tro på naturlig mat er best for mennesker. Minst mulig bearbeiding (margarin, halv fabrikata) og mest mulig naturlig mat. (grønnsaker, kjøtt, fisk, egg, etc)
Og melk: melk er for kalver, inneholder mye mer enn kun fett og kalsium, men også veksthormoner, etc som er beregnet på at kalver skal bli store.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 14:59   #48
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av an_ta, her.

Det siste er også det motsatte av hva Lutz mente? Der er man jo heller ikke i ketose, opp under 62 karber er som regel IKKE ketose, Bedre uten brød anbefaler også mettet fett, der nevnes ikke flerumettet fett...

"Også det motsatte av Lutz mente"? Sier jeg så mye som er det motsatte av det Lutz mener? Tror ikke BuB nevner flerumettet fett så mye. De to essensielle fettsyrene (omega-3 og omega-6) er flerumettet, og det er fordi kroppen ikke klarer å lage dobbeltbindinger mellom fettmolekylene. Men fordi vi trenger litt, betyr ikke at det er sunt med mye. Det generelle kostholdsrådet for en år tilbake at 20% av fettet skulle være flerumettet. De så at de som holdt seg til de mengdene fikk problemer, så de justerte ned til 15% uten å si at det hadde blitt justert ned en gang. Denne infoen har jeg tatt fra ett foredrag med Jens Veiersted (han som har omarbeidet BuB til norsk).

Fra foredraget hans (pdf):
Hvordan sikre en god balanse [av omega-3 og omega-6]?

  • Unngå alt hydrogenert fett
  • Hold deg unna ”vegetabilsk fett”
  • Bruk smør, helst økologisk
  • Bruk litt linfrø i salatdressinger
  • Bruk kokosfett og kokosmelk i maten
  • Spis gjerne litt lever og rogn
  • Spis egg, gjerne hver dag
  • Ta tilskudd med omega 3 – Oil4Life

Fra Bibelen (også kalt Bedre Uten Brød) om mettet fett og oksidasjon:
  • "I motsetning til det som er vanlig å tro, er mettet fett egentlig svært sunt." (side 16)
  • "Mettede fettsyrer er mer motstandsdyktige mot oksidasjon, og det vil si at membraner som inneholder mer mettet fett er mindre utsatt for oksidasjon." (side 16-17) - dette betyr altså at det har en antioksidantisk virkning i kroppen. Har du fått høre at vi trenger antioksidanter? Mettet fett f.eks.!
  • "Forskningen har gjentatte ganger understreket verdien av antioksidanter. Den har imidlertidig oversett det faktum at mettet fett, i motsetning til umettet fett, motstår oksidasjon uten ekstra antioksidanter." (side 17)
  • "Oksidasjon: Molekyl/elektron: Oksidasjon er en prosess der frie radikaler kan ødelegge et molekyl ved å fjerne et elektron. Gjennom oksidasjon produseres det nyttbar energi i kroppen, men oksidasjonene må holdes under kontroll ved hjelp av antioksidanter som nøytraliserer de frie radikalene. Kroppen får antioksidanter fra mat og kosttilskudd." (side 18)

For å oppsummere, ja vi TRENGER to typer flerumettet fett, men vi vil ikke ha for mye flerumettet fett. Flerumettet er fortsatt umettet og gjør at cellene med membran laget av dette oksiderer lettere.

Man kan være i ketose høyere enn 72g også, selv om det kanskje ikke vises på ketostixen. Ketose er ketose, men det varierer hvor mye ketoner kroppen produserer. Jo færre karbohydrater man spiser, jo flere ketoner må kroppen produsere. Men ketostix er jo av og til litt misvisende siden ketonene i urinen kan være "utvannet" eller "uttørket" alt etter hvor mye væske man får i seg.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 21:37   #49
an_ta
Medlem
 
an_ta sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 54
an_ta er på en erverdig vei

Sv: Går lettere ned med mer karbo

AERYTH

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Mettet fett er greit om du er på ketolyse fordi du da er i ketose og spiser lite karber. men en som spiser mye karber bør spise annen type fett sammen med karbene.

Jeg mente dette ovenfor, ikke ditt svar. Visste ikke at man kan være i ketose med såpass stort inntak av karbo. Tusen takk for oppklaringen, som vanlig saklig og to the point.

__________________


an_ta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo-godt under 6BE Svar med sitat
Gammel 01-05-10, 21:41   #50
Supera
Seniormedlem
 
Supera sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Moi
Alder: 39
Innlegg: 4.053
Supera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastiskSupera er bare helt fantastisk

Sv: Går lettere ned med mer karbo

Opprinnelig lagt inn av an_ta, her.

AERYTH


Jeg mente dette ovenfor, ikke ditt svar. Visste ikke at man kan være i ketose med såpass stort inntak av karbo. Tusen takk for oppklaringen, som vanlig saklig og to the point.

Hehe, da så. Du skrev det etter mitt innlegg og siterte ikke. Så da er det ganske normalt å tolke det som at du svarte på siste innlegg.

Men med mindre du er veeeldig dehydrert så tviler jeg på at du får noe utslag på ketostix med 72g karbo. Det betyr ikke at kroppen ikke lager ketoner, men at det ikke "flommer over" så det er målbart i urinen.

__________________
-smileyen er snill, ikke sarkastisk! Nemlig!

Delmål 1: -10 kg. Delmål 2: BMI 40:
Supera er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tester ut ZC Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvilke 0-karboprodukter skal man alikevel regne karbo på? Lollypop! Ketolysekuren 20 12-09-10 12:10
Min vei mot et lettere liv. bofse Åpne dagbøker 0 24-07-08 10:40
Et lettere liv jankph Nyheter / media 5 13-09-06 23:33


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no