Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-11-11, 11:13   #51
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Siden vi snakker om fisk. Fant dette i et fakta-ark hos NISEF:
Foreløpige data kan tyde på at å erstatte deler av
melkeproteinet med hydrolyserte fiskeproteiner i
høyenergi fôr til rotter bidrar til å redusere
størrelsen på visse fettvev. Videre har vi indikasjoner
på at grunnen til det noe reduserte fettvevet
i rotter fôret med fi skeprotein kan være økt evne
til å forbrenne fett. Nye studier vil forhåpentligvis
hjelpe oss å forstå hvordan fiskeproteinet øker
kapasiteten til fettforbrenning i dyrene.

Enda en grunn til å spise fisken sin.
For meg er fisk og grønnsaker to ting som jeg har måttet jobbe med for å være meg å like (mer) og variere (mer). Rart, for begge deler er jo egentlig skikkelig god mat. Det er bare at man på en eller annen måte har blitt misiformert med at "fisk er fisk og kjøtt er mat".... Og det er jo bare tull.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 11:19   #52
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Opprinnelig lagt inn av smgj, her.

Enda en grunn til å spise fisken sin.
For meg er fisk og grønnsaker to ting som jeg har måttet jobbe med for å være meg å like (mer) og variere (mer). Rart, for begge deler er jo egentlig skikkelig god mat. Det er bare at man på en eller annen måte har blitt misiformert med at "fisk er fisk og kjøtt er mat".... Og det er jo bare tull.

Ja, jeg har måttet gjøre en anstrengelse for å finne måter å like å spise grønnsaker og fisk på, men når det er gjort elsker jeg det jo. Fiskekaker man lager selv med masse egg, løk og gressløk er kjempedigg. Og grønnsaker rå/stekt/kokt ettersom hva man foretrekker med urter og ens favorittdressing er nam nam.Redselen for å salte for mye kan ta drepen på lysten på grønnsaker, tror jeg. Salt må til og man får ikke ødem av salt om man ellers er frisk. Da skulle i såfall jeg sett ut som en vannballong, men jeg er raka under huden så det er ikke tilfelle.

Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 13:11   #53
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Har ikke lest gjennom denne tråden, men pratet nettopp med mamma i telefonen, og hun hadde hatt en mildt sagt stressende uke på jobb pga dette her. Hun jobber i fiskemiddelindustrien som rådgiver for diverse produsenter, så hun er selvsagt litt "biased" men det var altså mange svakheter med dette FBI programmet.

Har ikke sett programmet selv, så det er kanskje noen av formuleringene som blir litt feil her, men uansett, hovedpoengene hennes var:

- Oljen er ikke harsk

Grenseverdiene for harsk olje er mye høyere enn det forskeren hadde brukt. Han hadde brukt grenseverdiene for harskning av toppkvalitetsolje, som blir litt urealistisk å bruke for "vanlig olje". Olivenolje er forresten mer harskt enn fiskeolje/annen omega-3 olje.

- Harsk olje er ikke helseskadelig, men det kan smake vondt.
Dette påstod meine mutter, men jeg kan ikke forstå det på en annen måte enn at LITT harskning ikke er helseskadelig. Det finnes selvagt grenser..

Selv spiser jeg bare flytende olje.. da smaker jo man fort om den er harsk Billig er det også..

Jeg vet at svaret mitt er veldig lite utdypet, men hadde jeg vært dere ville jeg tatt den FBI dokumentaren med en klype salt

Jeg sier ikke at det ikke finnes kapsler som er problematisk harske, men at grunnlaget for FBI-programmet har svært mange svakheter.

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%

Sist redigert av ftdmia : 19-11-11 kl 13:18.
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 14:15   #54
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Drømmer ikke om å slutte med omega3kaplsene, nei. Til det har de virket for godt. Men det skader nok ikke å lukte på innholdet innimellom. Jeg har ingen tro på at vi bør spise harsknet fett, enten det er fra fisk eller planter.

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 19-11-11, 18:10   #55
ftdmia
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2010
Hvor: Stavanger
Alder: 34
Innlegg: 155
ftdmia er på en erverdig vei

Sv: Harsk fiskeolje i omega-3 kapsler i Norge?

Så bra Omega-3 er viktig, enten det kommer fra fisk eller kapsler. Det er bedre å spise kapsler enn å ikke få i seg nok omega-3, mener nå jeg. Smak på en kapsel i hver av glassene så er man trygg, mener nå jeg

__________________
Loading Swag...
████████████████ 100%
ftdmia er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen filosofi i denne gården Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tran vs fiskeolje -marie- Generell diskusjon 5 25-11-10 23:15
Omega-6 og omega-3 gir fedme, diabetes, hjertefeil og kreft? arvid g Generell ernæringsdebatt 0 14-04-09 07:52
DHA - kapsler for barn mam Kosttilskudd 0 17-03-05 17:58
Omega 3 kapsler? Begod Kosttilskudd 4 14-01-05 14:13
Fiskeolje og Multivitaminer Fleskepølsa Kosttilskudd 3 10-02-04 16:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no