Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Handlekurven til fete mennesker

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-07, 23:13   #26
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

jeg og min bedre halvdel sto i kassen på ultra rett før påsken. og rett foran oss sto mor & datter. den ene var større enn den andre. og det va såpass size at man legger merke til det enten man vil det eller ei,

og når vi myste oppi handle vogna til disse, så så vi dette:

5 forskjellige store kaker
6 bokser med italiensk iskrem
utallige poser med chips
2 4pk med brus
1 brokkoli
1 stor pose med poteter
1 påske skinke
og sikkert 2 kilo smågodt

og mye mer høykarbo mat som jeg ikke husker.

eneste jeg hadde lyst å si til dem, på godt stavangersk:
" e d løye at dokke ser sånn ut?"

1 grønnsaks ting i en hel vogn og 1 protein ting i en hel vogn.

på en måte er det trist at de personene ødelegger livene sine av uvitenhet.

Den syns jeg var litt drøy.

Ikke sikkert de handler sånn til vanlig. Godt du ikke sa noe da, det hadde jo vært utrolig frekt. Ikke er det sikkert at de er uvitende heller.

Du vet hvor lenge jeg har vært medlem her på lavkarbo.no og hvor mye jeg kan om ernæring? Allikevel så mine handlevogner slik ut i mange år. Det kom ikke av uvitenhet, det kom av bla. en jævlig spiseforstyrrelse. Jeg gråt inni meg hver gang jeg handlet slik mat, akkurat som en alkoholiker gråter inni seg når han/hun kjøper øl, vin og sprit og vet at det er med på å ødelegge livet deres, men de klarer ikke å la være allikevel.

Og når jeg leser slike innlegg som dette, så innser jeg hvor mange som faktisk har SETT på meg og mine handlevogner og tenkt "fy faen, er det rart hun ser slik ut" og trodd jeg var uopplyst og dum.

Ha litt forståelse, folkens. Vær så snill.

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:42   #27
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Men for å være helt ærlig, så tror jeg ikke akkurat at det er eplene, fisken og den brune risen som gjør disse menneskene overvektige, altså. Tror du ikke at det må endel iskrem, kjeks eller snop til også? Er det virkelig noen her inne, som med hånden på hjertet kan si at de har blitt overvektige utelukkende på slik mat som denne handlekurven inneholder?

Jeg kan, med hånda på hjertet, si at jeg har mesteparten av livet spist libra/grete roede/ernæringsrådets kosthold og endt opp der jeg er i dag! Plusset på et par pulverkurer og noen sulte/bulimi perioder da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:51   #28
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Bulldog, her.

Noen gleder må man vel unne seg når man er på slanker'n

Men egentlig er jeg enig. Det er ikke særlig høflig å snoke i andres handlekurver. Med mindre man ikke vet hva man skal ha til middag og ser etter ideer... Det må vel være greit?

Noe må en jo finne på der man henger i laaaange kassakøer!
Forøvrig er jeg av de som lider av planleggingsvegring, og handler litt hver dag.. Så da holder det med de små kurvene man bærer. Og hvis man skal ha en pakke egg og et par-tre grønnsaker kan disse fint dekke de øvrige tingene man evt ikke ønsker å vise fram akkurat den dagen. Men selvfølgelig møter man noen perifere kjente, eller gamle kollegaer eller lignende i kassa akkurat i det man legger det på båndet da...

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:53   #29
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Handlekurven til fete mennesker

I dag kjøpte jeg to ting på butikken: Kokosnøttolje (99% mettet fett) og meierismør. Tenkte jeg skulle kjøpe en Atkins-bar bare for å gi folk et hint, men gadd ikke

Folk får tenke hva de vil.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:56   #30
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Hedda:), her.

Jøsses! Blir litt svimmel av dere som driver og snoker oppi andres handlevogn, jeg! Helt enig i at den moren og datteren handlet mye usunt, men hva vet vel dere om hva de skal og hva de har handlet fra før? Kanskje de kjøpte alle grønnsakene sine i innvandrerbutikken på hjørnet tidligere på dagen? Kanskje de skal på hyttetur med noen andre som skal servere mat og har handlet inn alt, men glemt brokkolien og så skulle de ta med seg godteriene? Altså, mulighetene er mange.

Blir for dumt når dere sitter og himler over hva andre folk handler, herregud, flesteparten av dere er jo feite selv! Og mest sannsynlig er det grunner til at dere er det.

Og nei, det er ikke slik at jeg føler meg personlig truffet, for jeg handler så og si aldri drittmat, men jeg synes bare det er helt fjernt å gå og snoke i andres handlevogner for så å sitte på sin høye hest og harselere med de som er overvektige.

Signerer Hedda.

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 10-04-07, 23:57   #31
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Kom forøvrig på en ting som er værre enn de som kikker i handlekurven... Møtte en kollega på butikken en dag før påske, og han begynte å PEKE i handlekurven samtidig som han kommenterte middagesplanene mine utfra det han så!! Ikke noe nedsettende kommentarer eller sånn, bare: Jaså fiskepudding til middag i dag ja? Men kan du ha potetstappe til den? (potetstappe var til sambo som hadde trekt visdomstann og syntes synd på seg selv og ikke kunne tygge... ) Men jeg mener, hvor frekt er DET liksom??
Han gjør forresten sånn med matboksen min i lunsjen også. jeg har begynt å spise ti min seinere bare pga det, og håper han er opptatt med andre ting innen jeg starter.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 00:02   #32
Tussa
Seniormedlem
 
Tussa sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Innlegg: 4.169
Tussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastiskTussa er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Kom forøvrig på en ting som er værre enn de som kikker i handlekurven... Møtte en kollega på butikken en dag før påske, og han begynte å PEKE i handlekurven samtidig som han kommenterte middagesplanene mine utfra det han så!! Ikke noe nedsettende kommentarer eller sånn, bare: Jaså fiskepudding til middag i dag ja? Men kan du ha potetstappe til den? (potetstappe var til sambo som hadde trekt visdomstann og syntes synd på seg selv og ikke kunne tygge... ) Men jeg mener, hvor frekt er DET liksom??
Han gjør forresten sånn med matboksen min i lunsjen også. jeg har begynt å spise ti min seinere bare pga det, og håper han er opptatt med andre ting innen jeg starter.

Hjelp, er det mulig! Så irriterende da!

__________________


Tussa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tussas eget valg Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 00:10   #33
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

For å kommentere det å kikke i andres handlevogner: Det er ikke pent å kommentere det en ser, og heller ikke å vise at en stirrer på andres handlevogner! Er dere nysgjerrige, så vis diskresjon!


Når det gjelder mengde mat: Har lagt merke til at jeg spiser mye mindre nå enn da jeg spiste vanlig høykarbomat. Jeg spiste mengder av brød, etc, for jeg ble sulten etter svært kort tid. Blodsukkeret svingte vanvittig; i hvert fall føltes det sånn.
Dette er beskrevet mange steder i lavkarbobøker: En har en tendens til å bli avhengig/hekta på matvarer som ikke er bra for en, nettopp fordi det ikke gir nok næring.
Nå som jeg får i meg nok fett og proteiner, blir jeg mett fort, og det varer lenge. Så deilig!
Likevel har jeg nå fått evnen til å legge på meg. (Var normalvektig da jeg begynte på lavkarbo). Men siden jeg nå kan styre det selv, er det ikke noe problem, heldigvis.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 01:49   #34
Tuppen
Seniormedlem
 
Tuppen sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: ut i bygda utenfor ålesund
Alder: 40
Innlegg: 5.910
Tuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastiskTuppen er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

håper jaggu meg ikke at folk virkelig studerer handlevogna mi.....

Tuppen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo inntil videre Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 06:41   #35
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av lilletrine, her.

eh...tror sannelig vi har handlet samtidig jeg...stod på ultra (stadionparken, stavanger) rett før påske og så nøyaktig det samme.

Så du hva jeg hadde i handlevogna, hehe

ja det kan godt være at vi var der heelt på likt. så tøft da.

nei jeg vet jo ikke åssen du ser ut så jeg fikk ikke med meg din handlekurv ser ut

men min derimot, der var det masse grønnsaker, masse kjøtt o.l. fisk og egg og annet lavkarbo snacks.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 06:50   #36
Siljevanilje
Seniormedlem
 
Siljevanilje sin avatar
 
Medlem siden: Dec 2005
Hvor: Stavanger - the oil capital
Alder: 38
Innlegg: 3.156
Siljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt liktSiljevanilje er veldig godt likt

Sv: Handlekurven til fete mennesker

jeg kan godt forstå reaksjonen din, Iset. beklager.
men for meg som aldri hverken har vært virkelig stor eller hatt en alvorlig sf.
og det var ikke så veldig vanskelig å ungå å se va de hadde i vogna når vi sto rett bak dem når de la alt oppå rullebåndet i kassa :P
og vi vet jo ikke, det kan være uvitenhet, det kan være at de handle godis til hele slekta for en uke, det kan vi jo ikke vite.

men jeg skulle bare poengtere at det vare fremdeles noen såkalte "feite" som kjøpte bare sånn mat.

og, jeg hadde lyst å si det jeg tenkte, men kunne aldri gjort det.

men som sagt, beklager så masse til dem som tok det ille opp.

Opprinnelig lagt inn av Iset, her.

Den syns jeg var litt drøy.

Ikke sikkert de handler sånn til vanlig. Godt du ikke sa noe da, det hadde jo vært utrolig frekt. Ikke er det sikkert at de er uvitende heller.

Du vet hvor lenge jeg har vært medlem her på lavkarbo.no og hvor mye jeg kan om ernæring? Allikevel så mine handlevogner slik ut i mange år. Det kom ikke av uvitenhet, det kom av bla. en jævlig spiseforstyrrelse. Jeg gråt inni meg hver gang jeg handlet slik mat, akkurat som en alkoholiker gråter inni seg når han/hun kjøper øl, vin og sprit og vet at det er med på å ødelegge livet deres, men de klarer ikke å la være allikevel.

Og når jeg leser slike innlegg som dette, så innser jeg hvor mange som faktisk har SETT på meg og mine handlevogner og tenkt "fy faen, er det rart hun ser slik ut" og trodd jeg var uopplyst og dum.

Ha litt forståelse, folkens. Vær så snill.

Siljevanilje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Beinhard ketolyse Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 07:24   #37
Brimstone
Seniormedlem
 
Brimstone sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Innlegg: 767
Brimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt avBrimstone har veldig mye å være stolt av

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

MEN, sånn var det ikke i starten. Gud, jeg syntes det var pinlig å skulle innrømme offentlig at jeg spiste f.eks majones, og at jeg kjøpte det, og jeg trodde alle kikka i handlekurven og lurte på hva den ruslebiffen av en kvinne tenkte på.

Åh hihihihihiiiiiiiiiihooohoooheheheeeee, ruslebiff. Jeg holder på å flire meg ihjæl. Takk for den beskrivelsen Jorun, fra nå av burde jeg bare kalles Brimstone aka Ruslebiff

__________________
Det er min legg, og jeg driter når jeg vil!
Brimstone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman light Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 08:06   #38
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Heh... Var en kjempetjukk fyr fra bygda mi som ble kalt, og fortsatt kalles ruslebiffen, men på godlynt vis da.

::

Iset, jeg har virkelig forståelse for hva du føler for innlegget til Siljevanilje.
Jeg får mer en sår enn komisk følelse, fordi jeg (selv om jeg aldri har vært kjemeptjukk i voksen alder, men hjelpe meg -jeg har følt meg dobbelt så stor halve livet) også kjenner meg igjen i det, på begge vis.
Husker spesielt en gang, klarer liksom ikke å glemme det. Jeg var i en matbutikk og så ei veldig tjukk lita jente, kanskje elleve tolv år, som sto og forsynte seg fra godterihyllene, men med blikket stadig over skuldrene som om hun skulle vært kriminell. Jeg kan ikke si annet enn at jeg følte en sterkt lyst til å gå bort til henne og si at det der er ikke lurt, du kommer til å angre på det og føle deg fryktelig etterpå, jeg har vært der, og det blir ikke bedre i lengden.
Har jo brettet ut litt historien min om meg selv som abnormt overvektig jentunge. Og ville jeg spise godteri, måtte jeg gjøre det i smug, fordi det ble tilegnet så mye mer tankegods rundt hva jeg puttet i munnen i sammenligning med hva andre gjorde, jeg måtte veie avgjørelser tungt om jeg kunne tillate meg å ta én liten kjeks om vi hadde kaffegjester, for jeg var så fryktelig redd for at noen skulle gjøre seg tanker om det.
Folk fant jo til og med på historier om hvordan jeg tømte et kakefat på så og så kort tid....!
Man tenker jo ikke over om en tynn person drar med seg godteri og kaker i handlevognen, selv om det neppe er mer sunt for vedkommende.

Det er forbundet så mye skam med mat for mange av oss her inne.
Jeg har fortsatt tvangstanker rundt andres mening når jeg slenger på typens godteri på samlebåndet.
Men jeg tenker jo mitt selv. I det tilfellet jeg beskrev over, så ble det så personlig, og jeg kjente meg så innmari igjen.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 08:34   #39
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Siljevanilje, her.

jeg og min bedre halvdel sto i kassen på ultra rett før påsken. og rett foran oss sto mor & datter. den ene var større enn den andre. og det va såpass size at man legger merke til det enten man vil det eller ei,

og når vi myste oppi handle vogna til disse, så så vi dette:

5 forskjellige store kaker
6 bokser med italiensk iskrem
utallige poser med chips
2 4pk med brus
1 brokkoli
1 stor pose med poteter
1 påske skinke
og sikkert 2 kilo smågodt

og mye mer høykarbo mat som jeg ikke husker.

eneste jeg hadde lyst å si til dem, på godt stavangersk:
" e d løye at dokke ser sånn ut?"

1 grønnsaks ting i en hel vogn og 1 protein ting i en hel vogn.

på en måte er det trist at de personene ødelegger livene sine av uvitenhet.


Ja, ikke sant? Men er det uvitenhet, tror dere? Jeg tror nemlig ikke det...

Det er høykarbo og alt det der. Men i tillegg er det alt for mye. Dessuten: Denne handlekurven ville ikke statens ernæringsråd eller Norum ha gitt sin tilslutning til, heller. Eller hva? Alle i Norge idag vet da at dette ikke er sunn mat. Dette er mat man både får dårlig helse og utseende av! I hvert fall når man spiser mengder av den.

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 08:42   #40
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Hedda:), her.

Jøsses! Blir litt svimmel av dere som driver og snoker oppi andres handlevogn, jeg! Helt enig i at den moren og datteren handlet mye usunt, men hva vet vel dere om hva de skal og hva de har handlet fra før? Kanskje de kjøpte alle grønnsakene sine i innvandrerbutikken på hjørnet tidligere på dagen? Kanskje de skal på hyttetur med noen andre som skal servere mat og har handlet inn alt, men glemt brokkolien og så skulle de ta med seg godteriene? Altså, mulighetene er mange.

Blir for dumt når dere sitter og himler over hva andre folk handler, herregud, flesteparten av dere er jo feite selv! Og mest sannsynlig er det grunner til at dere er det.

Og nei, det er ikke slik at jeg føler meg personlig truffet, for jeg handler så og si aldri drittmat, men jeg synes bare det er helt fjernt å gå og snoke i andres handlevogner for så å sitte på sin høye hest og harselere med de som er overvektige.

Svært enig med deg, Hedda!

Dessuten: Er man overvektig, så lengter man etter å finne en syndebukk. (Har lagt merke til at Statens Ernæringsråd og Kåre Norum er store stygge ulver her inne.) Men jeg tror nok de fleste overvektige har litt av skylden selv for sin overvekt; dvs. man har spist for mye i for lang tid (jeg vet at det finnes unntak her, altså...). Og det er neppe Norums frukt og grønnsaker eller tallerkenmodell som har skylden.

Men jeg tror nok mange har blitt overvektige av hele tiden å være på slankern; og da en type uvettig lavkalori, lavfett, lavprotein, ja lav-alt-kur. (Det er ikke slik Norum mener at vi skal spise faktisk) Dermed sprekker og overspiser man, og da ikke på grønnsaker akkurat.

Så Ikke skyld på andre, sier nå jeg. Da får man aldri ordnet opp i livet sitt!

Men når det er sagt, så tror jeg lavkarbo er den beste måten å slanke seg på når man er svært overvektig, eller har mye fett i mageregionen, og det er fordi man da gjerne er insulinresistent. Når man blir slankere (eller enda bedre: aldri har vært overvektig), så fungerer karbohydrat-stoffskifet bedre, og det vil ikke gjøre så stor forskjell om man innfører litt høyere andel (sunne) karbohydrater i kostholdet. Dette har jeg erfart selv...



(Uff dette ble visst litt langt... )


Sist redigert av gilbertine : 11-04-07 kl 08:56.
gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 08:56   #41
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Gilbertine: dette er litt off topic i forhold til tråden, men du forenkler ting svært mye her. Jeg vet ingenting om din historie eller agenda, men for det første, som Iset nevner:
*Spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser strekker seg langt over anoreksi og bulimi, og kan ha utslag i f.eks overspising, TIL TROSS for hva man vet, mange vil straffe seg selv, noen er rett og slett avhengig og opplever en slags rusfølelse ved å spise enkelte typer mat (eller godteri, forsåvidt). Jeg sier ikke at man ikke har en finger med i spillet selv, men mange opplever å ikke være herre over egne laster.
*Sykdommer. Når det gjelder de statlige ernæringsrådene vi får servert, så blir det sjelden eller aldri tatt hensyn til sykdommer som nærmest blir skyvd under bordet -og går rett over på at folk får skylde seg selv for overvekt, når det er et stort mørketall av hormonlidelser, som f.eks Pcos som mange lider av here inne, insulinresistente sykdommer, noe som gjør at uansett hvor niflink du er til å følge tallerkenmodeller og statlige næringspyramider, så renner kiloene på, eller de du vil ha av blir et blodslit å kaste av seg.

Tenk litt mer nyansert, vær så snill!
Mennesker er mangefasetterte, det er en grunn til at mange tyr til en livsstil, og ikke minst et forum som dette, for det frigjør oss på mange måter fra myter om hvordan et menneske nærmest som en maskin skal fungere, noe som har gjort det vanskelig for mange, og det er aldri så enkelt som at det er en formula for overvekt versus å slanke seg.

Men jeg er så klart enig i at man må gripe inn i eget liv. Men det er ikke alltid så lett.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:08   #42
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Jeg kan, med hånda på hjertet, si at jeg har mesteparten av livet spist libra/grete roede/ernæringsrådets kosthold og endt opp der jeg er i dag! Plusset på et par pulverkurer og noen sulte/bulimi perioder da...


Ja, Carisma, dette er sikkert riktig! For det finnes jo unntak. Men Statens Ernæringsråd må jo gi de rådene som statistisk er best for de aller, aller fleste, ikke sant? Men sånne som deg bør undersøkes og få hjelp av spesialist.

Men så er det jo slik idag da, når det er en så stor andel overvektige og insulin-resistente i befolkningen; da bør man jo kanskje begynne å tenke på å gi råd om hva slags kosthold som fungerer for denne gruppen. Og da får vi jo sånne typer som Fedon Lindberg, ketolyse-doktoren osv. osv. De blir nok godtatt og inkludert etterhvert, tenker jeg.

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:10   #43
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Gilbertine: dette er litt off topic i forhold til tråden, men du forenkler ting svært mye her. Jeg vet ingenting om din historie eller agenda, men for det første, som Iset nevner:
*Spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser strekker seg langt over anoreksi og bulimi, og kan ha utslag i f.eks overspising, TIL TROSS for hva man vet, mange vil straffe seg selv, noen er rett og slett avhengig og opplever en slags rusfølelse ved å spise enkelte typer mat (eller godteri, forsåvidt). Jeg sier ikke at man ikke har en finger med i spillet selv, men mange opplever å ikke være herre over egne laster.
*Sykdommer. Når det gjelder de statlige ernæringsrådene vi får servert, så blir det sjelden eller aldri tatt hensyn til sykdommer som nærmest blir skyvd under bordet -og går rett over på at folk får skylde seg selv for overvekt, når det er et stort mørketall av hormonlidelser, som f.eks Pcos som mange lider av here inne, insulinresistente sykdommer, noe som gjør at uansett hvor niflink du er til å følge tallerkenmodeller og statlige næringspyramider, så renner kiloene på, eller de du vil ha av blir et blodslit å kaste av seg.

Tenk litt mer nyansert, vær så snill!
Mennesker er mangefasetterte, det er en grunn til at mange tyr til en livsstil, og ikke minst et forum som dette, for det frigjør oss på mange måter fra myter om hvordan et menneske nærmest som en maskin skal fungere, noe som har gjort det vanskelig for mange, og det er aldri så enkelt som at det er en formula for overvekt versus å slanke seg.

Men jeg er så klart enig i at man må gripe inn i eget liv. Men det er ikke alltid så lett.

Takk for at du sa det jeg tenkte, på en litt mer diplomatisk måte enn jeg hadde klart

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:14   #44
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av photobscura, her.

Gilbertine: dette er litt off topic i forhold til tråden, men du forenkler ting svært mye her. Jeg vet ingenting om din historie eller agenda, men for det første, som Iset nevner:
*Spiseforstyrrelser. Spiseforstyrrelser strekker seg langt over anoreksi og bulimi, og kan ha utslag i f.eks overspising, TIL TROSS for hva man vet, mange vil straffe seg selv, noen er rett og slett avhengig og opplever en slags rusfølelse ved å spise enkelte typer mat (eller godteri, forsåvidt). Jeg sier ikke at man ikke har en finger med i spillet selv, men mange opplever å ikke være herre over egne laster.
*Sykdommer. Når det gjelder de statlige ernæringsrådene vi får servert, så blir det sjelden eller aldri tatt hensyn til sykdommer som nærmest blir skyvd under bordet -og går rett over på at folk får skylde seg selv for overvekt, når det er et stort mørketall av hormonlidelser, som f.eks Pcos som mange lider av here inne, insulinresistente sykdommer, noe som gjør at uansett hvor niflink du er til å følge tallerkenmodeller og statlige næringspyramider, så renner kiloene på, eller de du vil ha av blir et blodslit å kaste av seg.

Tenk litt mer nyansert, vær så snill!
Mennesker er mangefasetterte, det er en grunn til at mange tyr til en livsstil, og ikke minst et forum som dette, for det frigjør oss på mange måter fra myter om hvordan et menneske nærmest som en maskin skal fungere, noe som har gjort det vanskelig for mange, og det er aldri så enkelt som at det er en formula for overvekt versus å slanke seg.

Men jeg er så klart enig i at man må gripe inn i eget liv. Men det er ikke alltid så lett.


Ja, jeg er helt enig med deg, altså, det er ikke det. Det må bli mer kunnskaper om slike hormonforstyrrelser, og spiseforstyrrelser, for den sakens skyld. Men synes du Statens Ernæringsråd skal gi råd utfra dette? Jeg synes det er mer en sak for helsevesenet, spesialister ol?

gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:27   #45
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Men synes du Statens Ernæringsråd skal gi råd utfra dette? Jeg synes det er mer en sak for helsevesenet, spesialister ol?

Men så lenge de tåkelegger det faktum at slike ting kan gjøre vektnedgang vanskeligere og føre til at man går opp i vekt selv om man følger deres råd, hvordan skal man da finne det ut?
Og når størtedelen av legene man går til følger deres tankefilosofi, hvordan skal man da regne med å bli sendt til de riktige ekspertene?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:29   #46
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Opprinnelig lagt inn av gilbertine, her.

Ja, jeg er helt enig med deg, altså, det er ikke det. Det må bli mer kunnskaper om slike hormonforstyrrelser, og spiseforstyrrelser, for den sakens skyld. Men synes du Statens Ernæringsråd skal gi råd utfra dette? Jeg synes det er mer en sak for helsevesenet, spesialister ol?

Jeg synes det er statens oppgave å ikke gi mennesker råd som tar utgangspunkt i at alle er like, og det er et innmari stort ansvar! Det er et offentlig ansvar. Og jeg synes det er på tide, vi kaller dette opplysningstiden, men samme f*** så blir man gitt de samme rådene hva det enn skal være, og i mange, ikke alle, men i alt for mange sammenhenger er det snakk om sannheter som har blitt sannheter gjennom å bli repetert mange nok ganger.
Jeg synes det er litt stusselig.
Klart det også er en sak for helsevesenet, men da må vi få helsevesenet ut i en av disse debattene som vi har på TV hvor et tjuetalls mennesker står og stanger hodet i veggen en time i beste sendetid.
Og gjerne noen som ser lenger enn statens ernæringsråd.
Hvordan dette frustrerer folk, gir dem skyld for å ikke være flinke og standhaftige nok når de generelle rådene feiler for dem, der burde det vært noen og fanget dem opp, gitt dem en oppfølging.

Husk på at de fleste lidelser som fører til overvekt, ALLER MEST SANNSYNLIG har blitt påført oss på grunn av hvilken retning matvanene våre har tatt. Preparert mat er greit liksom, så lenge det står "lett" eller "grovt på dem.

Jeg vil ikke sette i gang en stor debatt om det. Jeg ønsker bare mer nyanse.
Nå må jeg løpe på skolen.
-Skulke-for-mye-Jorun....

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 09:32   #47
gilbertine
Medlem
 
gilbertine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Oslo
Alder: 55
Innlegg: 86
gilbertine er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Ja, jeg tror at det er i helsevesenet man må oppgradere kunnskapene sine. Jeg synes det er her man henger etter. Kommer det et menneske med et overvektsproblem, så bør vedkommende undersøkes nærmere og ikke kun få slengt "sunn mat og mosjon" i fleisen.

Er jo enig med photobscura, om at også overvektsspeisalister bør trekkes inn i debatter i media. I og med at overvekt, hormonlidelser og spiseforstyrrelser er såpass omfattende idag, så er det jo absolutt blitt en folkeopplysningssak.

Men når det gjelder den veien som matvanene våre har tatt, photoscuba, med bearbeidet mat, sukker osv. osv., så synes jeg faktisk Statens Ernæringsråd gjør alt de kan for å bremse denne utviklingen. Det er bare det.... Det er i hvert fall slik jeg alltid har tolket deres råd og virksomhet.

Så apropos nyansering: Jeg synes at man her inne også bør innta et mer nyansert syn på Statens Ernæringsråd. Det blir for enkelt å utpeke dem til synebukker og roten til alt ondt...


Sist redigert av gilbertine : 11-04-07 kl 09:57.
gilbertine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mye fisk og skalldyr, ellers mat fra planteriket Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 12:12   #48
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Uff, jeg ble så utrolig lei meg da jeg begynte å lese denne tråden i går. Ikke fordi jeg ikke vet at folk kikker i handlevognene til hverandre og dømmer på grunnlag av det de ser (å tro noe annet ville vel være å leve i en utopi), men fordi jeg virkelig hadde trodd at man får litt større forståelse for hvorfor folk er tjukke etter at man har vært her inne på forumet en stund.

Og jeg følte det virkelig langt inne i beinmargen, ettersom at jeg vet hvor mye, og ikke minst hvor lenge, jeg selv og andre her inne har slitt med å bli tatt på alvor av helsevesenet og folk rundt oss. Heldigvis har vi klart å snu det, de fleste etter iherdig egeninnsats både når det gjelder å skaffe seg informasjon og det å legge om livsstilen!

Så la oss heller være positive ambassadører for lavkarbo og dra folk med oss, enn å dømme, vær så snill!

Men virkelig, takk skal dere ha, Hedda, Iset og Jorun, for klartenkte og oppegående innlegg, dere sa det jeg tenkte men ble for lei meg til å skrive!

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 13:45   #49
Don Vito Corleone
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2007
Innlegg: 128
Don Vito Corleone er på en erverdig vei

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Huff dette var jo ikke meningen.

Jeg prøvde å få fram et poeng jeg nå ser kom helt feil ut og ble dumt.

Men kan bare skylde på meg selv for et dårlig skrevet innlegg.
Beklager !

Don Vito Corleone er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Skaldeman/Lokkebiff Svar med sitat
Gammel 11-04-07, 13:55   #50
Enid
Seniormedlem
 
Enid sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 3.583
Enid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressursEnid er en virkelig god ressurs

Sv: Handlekurven til fete mennesker

Oj, her ser det ut til at det var jeg som formulerte meg ltt dumt!
Mitt hjertesukk var ikke ment til deg, Don Vito, jeg synes tvert i mot at du hadde et veldig godt poeng med ditt første innlegg!

Ble bare så oppgitt da jeg så at enkelte brukte denne tråden til å stille seg til doms over overvektige mennesker, trodde man visste bedre her inne.

Enid er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Mål! HP Generell diskusjon 44 12-12-09 15:00
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 17:21
Glutamin friflex Kosttilskudd 9 08-02-05 14:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:18.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no