Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Mer enn 30 kg overvekt

Augustskravletråd for 30+

Mer enn 30 kg overvekt Vi som trenger å ta av 30 kilo eller mer står gjerne overfor ekstra store utfordringer. Her deler vi erfaringer, gir gode råd og støtter hverandre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-10, 09:59   #51
mariana
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 80
mariana er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

ønsker alle en fin helg... nå reiser jeg og ungene på ferie...

er veldig spent på hva vekta er når jeg kommer hjem
vekta er ned 0,9 siden mandag så totalt har jeg nå gått ned 5,6 kg på 12 dager...

__________________
igang igjen etter svangerskap og ammetid
mariana er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:53   #52
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av Anarko, her.

Velkommen i klubben jeg leser akkurat nå Skaldeman sin GI-NULL! og liker den veldig godt. Jeg har plassert meg selv i gruppen 25+ der, altså den midterste gruppen der. Men søker også inspirasjon fra de to andre gruppene (50+ og 10+)...

Jeg har et lite dilemma i kveld... vi får besøk av et vennepar, og skal spille spill. Kjæresten min vil at vi skal ta noen øl (ca 3 flasker hver à 0,33 l)... og jeg har regnet på dette og funnet ut at om jeg drikker 3 øl så er det ca 30 karber :O Pilsen er allerede innkjøpt, men jeg kjenner samvittigheten gnager som bare pokker. Jeg vil jo fremdeles holde meg under 50 dagen da, men jeg føler dette er en sånn sosial situasjon der det blir litt dumt om jeg sitter der: nei, jeg drikker ikke vanlig øl, det er for mye sukker i. Men jeg kan i alle fall kutte ned til to øl, og da er det 20 karber som er mye bedre

Hvordan tar dere slike situasjoner? Jeg drikker vanligvis drinker som er blandet ut med sukkerfrie godsaker, og jeg antar de fleste av dere er vindrikkere. Magen min tåler ikke vin, får mye halsbrann av det. Og i dag ble det rimeligst og tydeligvis mest naturlig med øl.

Det finnes LITE-øl De har mindre karber. Selv løser jeg problemet ved å la vær å drikke Jeg har rett og slett slutta å bry meg om hva folk sier når jeg ikke tar en øl med de. Tenker som så at jeg kan ta en øl når jeg ikke har like mye å gå ned!

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:58   #53
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg fikk plutselig en utfordring....er bedt bort i morgen kveld på ost, kjeks og vin. Har ikke lyst til å proklamere at jeg har begynt med dette før jeg er sikker på at det virker. Vinen er grei; det er medbrakt så jeg tar med det jeg skal ha. Har tenkt å spise middag i passe tid før sånn at jeg ikke er sulten når jeg kommer dit Osten er heller ikke noe problem; kjeksen derimot.....

Har lest en del og ser bl.a. at Skaldeman sier at en kan spise noe skikkelig fett en stund før inntak av karbo. Hvordan gjør dere dette? Er det andre ting jeg kan gjøre lurt??

Dette kommer du til å få til - så "gå ut av skapet". Bak dine egne kjeks som du tar med. Disse var virkelige gode. Lykke til.

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 11:59   #54
sistegang
Seniormedlem
 
sistegang sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 60
Innlegg: 714
sistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlyssistegang er et fyrlys

Sv: Augustskravletråd for 30+

Prøver å linke igjen http://forum.lavkarbo.no/showthread....ks+uten+bismak

__________________


sistegang er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:04   #55
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg fikk plutselig en utfordring....er bedt bort i morgen kveld på ost, kjeks og vin. Har ikke lyst til å proklamere at jeg har begynt med dette før jeg er sikker på at det virker. Vinen er grei; det er medbrakt så jeg tar med det jeg skal ha. Har tenkt å spise middag i passe tid før sånn at jeg ikke er sulten når jeg kommer dit Osten er heller ikke noe problem; kjeksen derimot.....

Har lest en del og ser bl.a. at Skaldeman sier at en kan spise noe skikkelig fett en stund før inntak av karbo. Hvordan gjør dere dette? Er det andre ting jeg kan gjøre lurt??

Skaldeman sier så ja! Du spiser noe fett som f.eks fet ost en halvtimes tid før du skal spise det andre. Ang. kjeks og ost kan du gjøre som noen andre foreslo, lage ostekjeks. Eller du kan rett og slett bare la vær å spise kjeksen. fyll på med ost på fatet ditt og ikke bry deg Om noen kommenterer det så kan du si at du får vondt i magen av kjeks, eller at du rett og slett ikke har lyst på / liker det. Jeg får utrolig vondt i magen av mye rart når "utenforstående" spør Om du er virkelig frekk kan du si at de bør passe sine egne saker Neida.

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:47   #56
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Jeg får utrolig vondt i magen av mye rart når "utenforstående" spør Om du er virkelig frekk kan du si at de bør passe sine egne saker Neida.

He he he; ang magevondt så stemmer det godt - det var sånn jeg i første omgang begynte med lavkarbo. Pga oppblåst/ekkel mage kuttet jeg ut alt brød et par uker. Virkningen var så effektiv at jeg måtte sjekke ut mer hvorfor det ble sånn. Og her er jeg, lavkarbo med mer....

Jeg ordner meg egne kjeks og tar med ja. Skal komme meg ut av skapet, ikke noe problemer det - vil bare vente til det vises litt først. Takk for hjelpa så langt! Ha en superduper dag

  Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 14:03   #57
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

He he he; ang magevondt så stemmer det godt - det var sånn jeg i første omgang begynte med lavkarbo. Pga oppblåst/ekkel mage kuttet jeg ut alt brød et par uker. Virkningen var så effektiv at jeg måtte sjekke ut mer hvorfor det ble sånn. Og her er jeg, lavkarbo med mer....

Jeg ordner meg egne kjeks og tar med ja. Skal komme meg ut av skapet, ikke noe problemer det - vil bare vente til det vises litt først. Takk for hjelpa så langt! Ha en superduper dag

Da er jo saken biff! Spør noen om hvorfor du ikke spiser kjeksene de har med, så sier du bare at du får vondt i magen av det. Det burde de ha forståelse for! Lykke til

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 14:06   #58
MiniMe!
Juniormedlem
 
MiniMe! sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 27
MiniMe! er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

Hei igjen alle sammen!
Begynner å bli litt matlei, og har lyst til å prøve litt asiatisk mat i helga- lavkarbo varianten så klart! Lurer derfor på om noen av dere har en god wok-saus å anbefale? Gjerne med chilli og hvitløk som kan passe til kylling eller scampi?

Kos deg med ost&vin i kveld Dollsine!


Sist redigert av MiniMe! : 06-08-10 kl 16:43.
MiniMe! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 18:26   #59
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Augustskravletråd for 30+

Mange gode woksauser, men jeg kjenner ikke til karboinnholdet i dem. Gå på butikken og se du på utvalget, da får du oversikt også jeg liker den med ingefær og chili tror jeg det er... men lenge siden jeg har brukt den nå.

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 19:10   #60
malleleo
Medlem
 
malleleo sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Stjørdal
Alder: 36
Innlegg: 213
malleleo er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

hei alle sammen klar for helg?

her er motivasjon på bånn i dag. og spiste dermed en domleis men til forskjell fra forrige uke, så hadde jeg kommet til å kjøpt med en 2 litring hjem.. så får tenke litt sånn på d.. føler meg så sliten også. men må gjennomføre 30 days shred... motivasjon trengs dlux til d!

tror jeg skal lese del tråder her inn å bli inspirert jeg nå! d er jo derfor jeg er her inne

God Helg!

__________________
malleleo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 19:44   #61
Linuz
Medlem
 
Linuz sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 101
Linuz er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

God helg!
Jeg sitter alene i huset til mamma og pappa med datteren min... mamma er bortreist og jeg skulle passe litt på pappa som har angina. Vel, nå ligger han på sykehuset og jeg sitter her alene på kveldene... fyyyyysen... men har klart meg ganske bra så langt. Litt svimmel, kvalm og hodepine gjør at jeg ikke orker å lage noe spesielt til meg selv heller. Snufs, pip... det blir nok bedre snart. I morgen kommer mannen min heldigvis!

__________________

Linuz er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse / LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 23:13   #62
MiniMe!
Juniormedlem
 
MiniMe! sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Trondheim
Alder: 39
Innlegg: 27
MiniMe! er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

Takk for tilbakemld Anarko, men jeg tenkte mer på en oppskrift slik at jeg kan lage sausen selv... Det finnes mange gode wok-sauser på butikken- men de er ikke akkurat lavkarbo :/
God helg alle sammen!

MiniMe! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 01:19   #63
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Augustskravletråd for 30+

Takk for mange gode tips til kjekser og hvordan håndtere en kveld med jenter, ost og vin. Jeg laga ostekjeks av ferdig skiva bacontaffelost (2-3 min i micro på 600 W // husk bakepapir), og de falt i smak hos flere . Bakte også knekkebrød, eller forsøk på knekkebrødene mine, men de må tørkes mer før de blir helt sprø. Ok å ha med til osten var de lell. Jeg eksperimenterte med oppskrifta mi i ettermiddag; og etter noen forsøk hvor de ikke ble helt bra kom jeg på å ha i egg. 60 kruskakli + 2 ss fiberhusk var ikke helt det samme som 4 dl hvetemel nei. Første forsøk med knekkebrød ser jeg for meg kan bli smuldret opp og hatt i youghurt e.l

Nå er det natta her; ha en superduper dag i morgen alle sammen!

  Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 03:54   #64
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Augustskravletråd for 30+

Malleleo: jeg får til tider søtsug selv. Spesielt når jeg sitter utenfor bystasjonen og kjenner luften av nybakte skillingsboller.... da stikker jeg hjem og finner på noe selv. Har nettopp fått meg blender Har litt frosne bringebær i blenderen (mange skriver 150 gr osv, men jeg syns det er for mye) så tar jeg et par egg, kremfløte, matyoghurt og litt natreen og mikser. For meg blir det bedre enn iskrem. Og eggene er kun for mettheten sin skyld, og du kjenner IKKE smaken av de. Bringebær er veldig lite karber i i forhold til andre frukter (mener det er 3-4 karber pr 100 g.)Håper dette er til inspirasjon!

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 08:46   #65
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 51
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Augustskravletråd for 30+

Endelig på bedringens vei , første natt på en uke hvor jeg har sovet hele natta - i liggende stilling
Våknet uthvilke, halsen var ikke tett - ikke sår en gang, og bare litt tett i nesen.
Ingen feber heller, bitte litt hoste henger fortsatt i - men alt i alt myyyyye bedre
Nå gjelder det bare å ta det rolig de neste dagene slik at jeg ikke får tilbakefall - er så lett å ta seg ut for tidlig når en endelig føler seg så og si frisk igjen
Blir nok mye , og lite denne helga.....

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 10:52   #66
Catalina79
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Sunnmøre.
Alder: 44
Innlegg: 222
Catalina79 er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

Sniker meg inn i denne skravletråden jeg også.. Var såvidt innom julitråden, og satser på å henge med mer her.

Anarko: Ser du skriver tidligere i tråden at du har fått tak i kokosmel. Hvordan bruker du det, og hvor får du tak i det?

Ellers så er det supert vær her, så når poden våkner opp tror jeg at jeg skal manne meg opp til en trilletur i sentrum. Må komme meg over skrekken for å være ute blandt folk. Riktig skummelt hvor raskt det har skjedd egentlig.. for 2-3 år siden var jeg sosial og det meste prella av.. men nå: usjh. Håper jeg greier å komme tilbake til det jeg en gang var, samtidig som jeg jobber med å få ned vekta. Kanskje livet blir herlig igjen.

Ha en finfin dag folkens.

__________________

Startet på lavkarbo/ketolyse 8 juli. Over på vedlikehold 23 sep frem til mai/juni. Håper jeg.
Catalina79 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg? Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 13:17   #67
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Augustskravletråd for 30+

Opprinnelig lagt inn av Dollsine, her.

Jeg eksperimenterte med oppskrifta mi i ettermiddag; og etter noen forsøk hvor de ikke ble helt bra kom jeg på å ha i egg. 60 kruskakli + 2 ss fiberhusk var ikke helt det samme som 4 dl hvetemel nei. Første forsøk med knekkebrød ser jeg for meg kan bli smuldret opp og hatt i youghurt e.l

Jeg klarte å lese 60 egg!! *pusse kontaktlinsene*

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 13:25   #68
Sanney
Seniormedlem
 
Sanney sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Horten
Alder: 40
Innlegg: 1.220
Sanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlysSanney er et fyrlys

Sv: Augustskravletråd for 30+

Skal i 30årslag idag, grillparty. og jeg har blitt lovet salat uten dressing på og cola zero, maten har vi med selv, så det blir bra Hun vet også hva jeg holder på med, så den biten er jo grei.

Min eks så nye bilder av meg på facebook sa jeg så annerledes ut, og hva enn jeg driver med burde fortsette med det.. er jo oppløftende selv om det kommer fra han

__________________

Sanney er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lchf Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 14:49   #69
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Augustskravletråd for 30+

Du har nok et mulig behov for å pusse kontaktlinsene ja vaskeklut - 60 egg er vel mye. Men knekkebrødkjeksene hang sammen; og har fått tørke mer på benken i natt. Siden jeg eksperimenterte litt har jeg veeeeldig mye, mye mer enn hva jeg kommer til å spise de neste par ukene.

Våkna med en dundrende hodepine i dag; selv om jeg ikke drakk mer enn en halv flaske rødvin på hele kvelden. Du verden hvor den skvetten satt . Spiste jeg før jeg dro, og supplerte med ost/kjeks utover kvelden og - likevel ble det en litt snublende gange hjem.... Har sett ett eller annet sted at en tåler alkoholen dårligere på denne kosten, og det stemte for min del i går.

I kveld er det ny runde; invitert på grillings; med beskjed om å ta med medbrakt mat/drikke. Får se om det blir en pepsi max eller mer vin for min del

Nå skal jeg rusle ned og gå gjennom noen skap; sorterer, kaster, leverer til gjenvinning - og fryder meg mens jeg holder på. Får sjelden tid til sånt gørrarbeid og da er det ekstra godt når jeg får gjort det. Flere som kjenner seg igjen??? Ha en suuuuper dag!!

  Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 15:19   #70
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: Augustskravletråd for 30+

*går og pusser linsene*

Ja, det er en kjent sak at man fort kan bli kanon på veldig lite alkohol med denne kosten ja.. Billig i drift er det vel noe som heter

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 16:50   #71
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Augustskravletråd for 30+

Jeg er litt heldig og er billig i drift i fra før av. I går merket jeg at jeg ble enda billigere i drift. Drakk lite, men var i kanonform. Ikke dårlig i dag heller, bare litt trøtt Dette er første gang jeg har drukket på noen uker (klarte å lure meg unna den ølen jeg snakket om tidligere...) og merket det var annerledes. Men klarte å regulere meg etter behovet ganske så raskt. Heldigvis, ellers hadde jeg nok ikke kunne skrytt av god form i dag :P

Kokosmel skal man kunne få tak i på helsekost (noe jeg fant ut etter å ha bestilt det på internett til dyrere pris).. Jeg bruker det når jeg skal lage lavkarbo pannekaker, og så er planen å lage noe som heter osterundstykker med det. Men da trenger jeg også fiberhusk, som jeg ikke har fått tak i enda. Du kan selvsagt bruke det i mer; lapper, vafler, diverse bakverk osv... Men jeg har ikke full oversikt enda. Har en link jeg kan gi deg der det er blitt brukt en del kokosmel

Jeg trodde forøvrig at møllerens fibra mel kunne erstatte fiberhusken, siden fibramelet er 20 gram mindre kh pr 100g. Og fibra og fiberhusk, ja, hørtes likt nok ut for meg. Så feil kan man ta

I dag blir det avslapping. Jeg og kjæresten diskuterer middag. Jeg kunne på sett og vis tenkt meg minipizza. Men han har nevnt en kjøttdeigomelett. Noe som også frister. Andre gode forslag? Jeg vet i alle fall at jeg vil ha kjøtt, fett og ost. Haha. Gjerne en bearnaisesaus også. Dagen derpå og maten man har lyst på da....

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 17:05   #72
Dollsine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: Augustskravletråd for 30+

Jeg kjøpte fiberhusk på helsekosten; tror jeg betalte 65,- for en pakke. Ser at flere sier at en får kjøpt det billigere på nett og i Sverige. Er det noen som har tips om hva en kan kjøpe i nabolandet? Og hvilke butikker en får tak i det på?? Det sies at svenskene har kommet lengre med tanke på alternativ kost, både i forhold til allergi, gluten og LK og har godt utvalg i hyllene. Altså ikke som her at vi må på spesialbutikk som jo helsekosten er.

Jeg sleit jo med knekkebrødene mine i går, og skulle erstatte 4 dl hvetemel. Til vanlig (før...) brukte jeg 2 dl hvetemel og 2 dl grov rug når jeg bakte dem. Hva slags mel kan jeg bruke for å erstatte disse to? Noen tips??

  Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 17:45   #73
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Augustskravletråd for 30+

Du kan jo velge en annen oppskrift? Jeg fant her en oppskrift på knekkebrød:

3,5 dl solsikkekjerner

1 dl linfrø

1 dl sesamfrø

2,25 dl kli

2 ss fiberhusk

1 ts salt

1/2 ts sukrin

5 dl vann
__________________________________________________ ________________

Rør sammen alle ingrediensene til en deig. Smør/klem deigen ut på to stekeplater dekket med bakepapir. Rut opp deigen med et pizzahjul. Denne oppskriften skal rekke til 32 knekkebrød.

Stek begge platene i ovnen på varmluft på 160 grader i 1 time og 10 minutter. La platene bytte plass to ganger i løpet av steketiden. Samtidig snur du platene med fremsiden inn. På denne måten sikrer du at knekkebrødene blir jevnt stekt. Hvis du ikke har varmluft steker du bare platene hver for seg.

Ta platene ut av ovnen og fjern knekkebrødene fra bakepapiret med en gang. La de kjøle av på rist.

Oppbevar knekkebrødene i en tett metallboks. Knekkebrødene holder seg fint i flere uker.

For variasjon kan du ha for eksempel gresskarkjerner, valmuefrø eller krydder i knekkebrøddeigen.

Og, så har jeg funnet en oppskrift på mandelkjeks, som også skal være gode til ost:

2 dl malte mandler

1 dl sesamfrø

2 eggehviter

1/2 ts salt

1 ts sukrin

2 ts fiberhusk
__________________________________________________ __________________

Sett ovnen på 180 grader.

Bland sammen alle ingrediensene. Juster eventuelt deigen med et par ss vann om den blir for tørr.

Smør et flak bakepapir med litt olivenolje. Pass på at det ikke blir så mye olje. Et tynt tynt lag holder.

Rull små kuler av deigen. Press kulene ut til flate rundinger på bakepapiret. Du kan eventuelt stanse ut penere rundinger med et lite likørglass eller lignende. Kjeksene på bildet er stanset ut med et glass som har ca. samme diameter som Ritzkjeks.

Hvis du vil kan du nå smakssette kjeksene ved å drysse krydder, salt eller frø over dem (se under).

Stek kjeksene på 180 grader i ca 15 minutter. Følg med underveis. Steketiden er avhengig av tykkelsen på kjeksene. La dem kjøle av på en rist.

Så er det noen forslag om smakstilsetninger, men blir betrygget om at kjeksen er god som den er også. Men uansett; smakstilsetninger:

- havsalt
- valmuefrø
- timian & hvitløkspulver
- basilikum & parmesan
- kvernede chiliflak
- linfrø
- paprikapulver
- sellerisalt
- løkpulver
- oregano

Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 07-08-10, 19:56   #74
Lurer*
Medlem
 
Lurer* sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Buskerud
Innlegg: 412
Lurer* er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

Når det gjelder knekkebrød så er det INGEN ting som slår Nannahs knekkebrød . Kan trygt anbefale absolut alt den dama tryller frem!

__________________
29.11.09 minus 15kg.
Delmål 2: minus 15 kg til.
Min journal
Lurer* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 08-08-10, 10:27   #75
malleleo
Medlem
 
malleleo sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Stjørdal
Alder: 36
Innlegg: 213
malleleo er på en erverdig vei

Sv: Augustskravletråd for 30+

takk for tips anarko skal dra frem blenden igjen! resten har jeg i skapet heldigvis.

i dag skal jeg prøve zumba! noen her som har prøvd d? så noen av bevegelsene og de så litt kjappe og vanskelige ut for store meg... men skal prøve da..

__________________
malleleo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:03.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no