Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Interiør og farger - helt utenfor tema

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-03-05, 18:32   #1
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Interiør og farger - helt utenfor tema

Nå vil jeg spørre om noe som er helt utenfor forumets tema, men det er så mange kreative og smarte mennesker her, så jeg må bare.

Vi kjøpte et stort og deilig hus i fjor som ble bygd i 2001. Huset er fint, men vi vil gjøre noen justeringer i kjøkken/stue. Nå er det gipsplater i en lys farge her. Vi vil gjerne ha noe annet... helst noe som ser litt mer solid ut.... føler at vi er omgitt av papirvegger liksom Vi skal også bytte ut møbler som spisestue, skap og TV-benk, og vi må bestemme oss for stil.

Når det gjelder vegger ser jeg alternativene malt tapet og malt panel (lys farge). Noen som har andre gode ideer?

Når det gjelder møbler vurderer jeg sånn mørk rustikk stil (kraftige mørke møbler). Jeg liker også glassbord men føler kanskje ikke at det er så barnevennlig (skarpe kanter). Noen andre som har gode ideer her.

Problemet mitt er at alle interiørblader er fylt av bare ultraminimalisme og ultrafunkis, men jeg vil ikke ha det. Det må være lunt og koselig. Men jeg vil samtidig ha det stilig og smakfult.... og ikke en stil som er på vei ut i neste uke (som jeg derfor blir fort lei av).

Noen her som har tanker om hva som er stilig om dagen? Noen som vil dele gode ideer?

På forhånd tusen takk!

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 18:34   #2
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Det er veldig tøft å male en av veggene i en annen farge enn de andre.

F.eks 3 vegger i lys farge (hvit, eggeskall) og en av veggene i en dyp mørkere farger, vinrød, blå.. osv.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-03-05, 21:47   #3
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Nå vil jeg spørre om noe som er helt utenfor forumets tema, men det er så mange kreative og smarte mennesker her, så jeg må bare.

Vi kjøpte et stort og deilig hus i fjor som ble bygd i 2001. Huset er fint, men vi vil gjøre noen justeringer i kjøkken/stue. Nå er det gipsplater i en lys farge her. Vi vil gjerne ha noe annet... helst noe som ser litt mer solid ut.... føler at vi er omgitt av papirvegger liksom Vi skal også bytte ut møbler som spisestue, skap og TV-benk, og vi må bestemme oss for stil.

Når det gjelder vegger ser jeg alternativene malt tapet og malt panel (lys farge). Noen som har andre gode ideer?

Når det gjelder møbler vurderer jeg sånn mørk rustikk stil (kraftige mørke møbler). Jeg liker også glassbord men føler kanskje ikke at det er så barnevennlig (skarpe kanter). Noen andre som har gode ideer her.

Problemet mitt er at alle interiørblader er fylt av bare ultraminimalisme og ultrafunkis, men jeg vil ikke ha det. Det må være lunt og koselig. Men jeg vil samtidig ha det stilig og smakfult.... og ikke en stil som er på vei ut i neste uke (som jeg derfor blir fort lei av).

Noen her som har tanker om hva som er stilig om dagen? Noen som vil dele gode ideer?

På forhånd tusen takk!

Minimalismen har vært her lenge og fordi man sannsynligvis behøvde en kontrast, er nå Shabby Chic-stilen på vei inn. En rustikk, lys og litt country-aktig stil gjerne med litt slitte møbler. De mørke møblene, som du beskriver, har vær moderne en stund blant de som ikke har falt for minimalismen. Den kan også brukes i moderne Shabby Chic-interiører.

Du vil ikke bli lei hvis du velger nøytrale møbler og farger, både i farge og stil. Velger du lyse vegger og møbler som verken er superminimalistiske eller ekstremt Country/Shabby Chic, vil du sannsynligvis ikke bli så fort lei. Jo mer nøytralt, jo senere går du lei. Det vil også si at jo mer moderne, jo mer umoderne vil det bli etter en stund. Og jo mer ekstremt trendy og jo mer i en spesiell moteretning det du velger er (minimalistisk eller romantisk) - jo mer lei vil du bli. Velg nøytrale farger og en nøytral stil og det vil vare lenge. Du kan allikevel sprite opp med supertrendige farger og ting som interiøret moderne. Puter er f.eks. en fabelaktig ting som kan endre en stue fullstendig.

Jeg er enig i at dere skal velge en lys farge på veggen. Det er riktignok moderne nå, men allikevel er det så innmari lett å endre stilen i et rom eller i hele huset dersom man ønsker det. Tapet som er malt (type glassfiberstrie) + en endevegg i malt panel eller med mønstrete tapet er alternativer. Tapet er kjempe-trendy, men krever en sikker smak og stil. Endevegg i malt panel i samme farge som veggen eller evt. en litt mørkere er en trygg og andvendbar løsning. Se litt på om denne endevegggen har masse dører og vinduer, evt. er en langvegg mulig å legge panel på.

Når det gjelder spisestue, ville jeg velge spisebord og stoler som egentlig ikke hører sammen. F.eks. LIATORP hvitt bord fra Ikea og Sabina mørkebrune spisestuestoler fra Skeidar. Ulike stoler og bord som allikevel passer sammen gjør det mindre kjedelig, og jeg tror du ikke blir så fort lei heller.

Har du det såpass nøytralt, kan du velge tilbehør i form av tekstiler, farger og småting som forandrer rommet totalt. Det koster ikke så mye og er heller ikke så vanskelig. Du kan gjøre det sommerfriskt med rosa og turkis ved å kjøpe nye billige puter på Kid interiør i disse fargene og stearinlys i de samme fargene.
Til jul kan du velge rødt i puter og lys - som blir vakkert til det lyse interiøret og de mørke brune møblene.

Så spennende dette er Nooria, du må bare spørre mer. Akkurat nå får jeg ikke lagt inn bilder her, men jeg skal mase på min bedre halvdel i morgen. Da kan jeg legge inn eksempler til deg.

Ha en fin kveld i stua di!
marianne


__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 09:57   #4
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

mofe: Takk for innspill! Jeg har i utgangspunktet ikke lyst på en mørk vegg, men det er greit å ha ideen din i bakhodet

marianne: Tusen for masse bra innspill! Dette var mye bra og ta med seg i tankene.... og jeg vil gjerne fortsette å drøfte med deg. Jeg trenger slike input for å komme frem til det jeg virkelig vil ha. Det du sier om å sette sammen ting som egentlig ikke hører sammen er jeg med på. Jeg er veldig opptatt av at ting skal danne en helhet, men det har nok skurret en tanke bak i hodet mitt om at vi ikke bør skaffe møbler av samme merke til hele stuen. En tanke jeg har hatt har vært å skaffe Jakarta spisestue og resten i Bombay (to serier som er veldig like- alt fra Bohus). Jeg synes det er veldig fine ting, men det kan bli kjedelig i lengden.... spesielt hvis det er på vei "ut".

Jeg har vært inne og sett på det spisebordet du foreslo, men jeg vil ha et stort spisebord. Vi har nemlig ganske mye hjerterom her hos oss så vi må ha masse plass rundt spisebordet

Mener du at vi ikke bør ha hvitmalt panel i hele stuen, men bare en vegg?

Ellers er mye av det du skriver tanker jeg selv også har. Akkurat nå har jeg f.eks tilbehør i turkise Rosa er også en favoritt som sikkert vil bli brukt i sommer.

Dersom du vil hjelpe meg å tenke høyt kan jeg sende deg bilder av stue/kjøkken. Tror ikke jeg vil legge ut hjemmet mitt her inne på forumet.

P.S Jeg har begynt å bli ganske glad i shabby chic.... foreløpig har jeg bare kjøpt klær i stilen. Dersom du liker det burde du stikke innok Dorothea på Vinberbro en gang.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 12:41   #5
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Vet ikke om jeg kan hjelpe, har vært tilhenger av papirvegger, minimalisme og funkis bestandig jeg! Synes det er anstrengende med for mye inne i et rom, og mørke møbler fyller visuelt dobbelt så mye som plassen de tar - rommene blir travle, overbefolket og små. Hadde gjerne levd i japanskinspirerte rom med bare hvitt og sort og kanskje en blå vase eller en rød lampe. Er heller ikke særlig begreistret for mønstrete ting og malt panel... Min far møbelsnekkeren, som laget vakre intarsia og håndskårne kruseduller hadde stått opp fra graven og jaget oss hvis vi malte panelene i huset hans.

Men samtidig klarte han å få til en elegant balanse mellom trehvitt panel som mørknet og ble gyllent, og lyse tapeter. Rommene han bygde har tregulv og en eller to trevegger, mens de andre er tapetserte i forsiktige, lyse farger. Han bygde enkle og elegante skap og anretninger som smeltet inn i veggen - og slik fikk det ene, overdådige hjørneskapet komme til sin rett, og ble sett.

For meg handler innredning først og fremst om å beherske pynteimpulsene, holde alt så enkelt som mulig, og så la de tingene som skal ha oppmerksomhet få lov til å råde grunnen alene. Og så handler det om lys: Å la det naturlige lyset får lov til å fylle så mange kroker som overhodet mulig, og hjelpe det litt på vei.

Egentlig, mitt viktigste råd er å tenke mindre på innredningen ellers og mer på belysningen. Godt lys endrer mye!
Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 12:54   #6
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Egentlig, mitt viktigste råd er å tenke mindre på innredningen ellers og mer på belysningen. Godt lys endrer mye!
Muskat

Veldig enig i dette og delvis enig i noe av det andre du skriver Når du sier at du liker papirvegger, mener du da følelsen av at veggene er tynne som papir eller at det er tapet på dem?

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 13:11   #7
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Kommer tilbake her jeg nooria...

marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 26-03-05, 13:54   #8
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nooria

Veldig enig i dette og delvis enig i noe av det andre du skriver Når du sier at du liker papirvegger, mener du da følelsen av at veggene er tynne som papir eller at det er tapet på dem?

Egentlig mener jeg ordentlige papirvegger - sånne japanske av rispapir som lyset siver igjennom, men som bare virker til å skjerme mot innsyn, ikke noe annet. Kunne tenke meg å ha hele første etasje i et hus med nesten bare slik vegger, som samtidig kan skyves til side, slik at rommene kan forandres etter behov. Også vindu fra tak til gulv, og skyvedører mot terassen, og tak over terassen som er i flukt med hagen - eller kanskje bare et par trinn ned til hagen, som i et japansk hus.

Joda, sinnsykt upraktisk i Norge, men noen interiør-fantasier må man ha...

Og forresten, i hagen har jeg da, med det huset, en klok gammel japansk gartner som lager sand-hage, karpedammer og bonzai trær, og han underviser i hemmelige kampsporttradisjoner på si.

Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 21:04   #9
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av marianne

Kommer tilbake her jeg nooria...

marianne

Ja gjør det!!

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 27-03-05, 21:06   #10
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Egentlig mener jeg ordentlige papirvegger - sånne japanske av rispapir som lyset siver igjennom, men som bare virker til å skjerme mot innsyn, ikke noe annet. Kunne tenke meg å ha hele første etasje i et hus med nesten bare slik vegger, som samtidig kan skyves til side, slik at rommene kan forandres etter behov. Også vindu fra tak til gulv, og skyvedører mot terassen, og tak over terassen som er i flukt med hagen - eller kanskje bare et par trinn ned til hagen, som i et japansk hus.

Joda, sinnsykt upraktisk i Norge, men noen interiør-fantasier må man ha...

Og forresten, i hagen har jeg da, med det huset, en klok gammel japansk gartner som lager sand-hage, karpedammer og bonzai trær, og han underviser i hemmelige kampsporttradisjoner på si.

Muskat

Hehe... spennende fantasi

Dersom jeg skulle levd ut mine fantasier ville jeg hatt et romersk tempel med masse svære lyse kubbelys og stemningsmusikk. I hagen skulle det vært masse frodige lyse roser, pioner og andre vakre blomster.

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 01:35   #11
Muskat
Seniormedlem
 
Muskat sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Uren Luren Himmelturen
Innlegg: 1.338
Muskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastiskMuskat er bare helt fantastisk

Noen lettkledde gladiatorer som henger rundt det tempelet?

Bare lurer jeg...


Muskat

__________________
'I don't see this being settled with logic.' - Buffy, Earshot

Muskat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Montignac Svar med sitat
Gammel 28-03-05, 09:31   #12
Nooria
Støttemedlem
 
Nooria sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Innlegg: 820
Nooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressursNooria er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Muskat

Noen lettkledde gladiatorer som henger rundt det tempelet?

Bare lurer jeg...


Muskat

Hehe.... jeg har allerede en elsker som er mørk som en greker

__________________
Nooria






Nooria er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:27.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no