Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 16-07-11, 23:47   #1
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei
Smile

Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Hei, dette er mitt første innlegg her inne! Har vert medlem en stund nå men har kun lest masse her inne, aldri skrevet noe selv. Føler at ALLE spørsmålene mine finnes her inne med masse gode svar! Meeen, nå vil jeg skrive litt om hvordan jeg har det, å hva dere vil anbefale meg utifra hvordan jeg lever

Jeg er en jente på mitt 17 år, fyller 17 i oktober. Selvtilliten min er ikke svært høy å er veldig opptatt av å være sunn og slank å alt det der. Men føler det styrer hele livet mitt! Jeg blir nesten litt i psykisk ubalanse!

Mamma er så dritt lei av at jeg ALLTID snakker om lavkarbo, ketose å hele pakka hele tiden.

Jeg spiser lavkarbo, jeg er veldig streng med meg selv, men jeg er ung, er sammen med venner og føler jeg nesten vil skrike når jeg tenker på alt jeg går glipp av. Ikke det at jeg sier at det er bra at venninnene mine alltid drikker brus å kjøper seg baugetter på skolen, men jeg skulle ønske jeg kunne ha den gleden at jeg KAN gjøre det en gang iblant. At jeg kan lage popkorn å se film sammen med ei go venninne eller ta meg en fest med brus til blandevann. Dere skjønner tegninga, jeg blir rett å slett psykisk sliten av av all denne fokuset på mat, uansett hvor mye jeg kan velge i og hvor lett vindt lchf er, så ER det faktisk ikke SÅ lett for meg.

Den turen på kiosken sammen med mamma stefaren min å lillesøster når vi er på tur hjem, da vi kjøper oss en EKSTRA stor softis, å mamma står i kassa å sier til de som står der "den ska vær svæær" haha! Den lille stunden der vi setter oss inn i bilen å koser oss med den ene isen, hvor mye den stunden betyr for meg.

Men dette skjer jo ikke ofte, jeg tenker hele tiden på hva jeg pytter inn i munnen ellers. Men føler jeg må kunne ha noen dager jeg kan kose meg, vil ikke være helt fanatiker.

Vi har masse besøk i dag, ste faren min har laget bacalao som vi har spist, så hadde vi jordbær å fløte til dessert. Så spiste jeg meg en stratos sjokolade til kaffen. Jeg har virkelig kosa meg i dag, føler meg mer i "livet". Men gleden er ikke 100%, for den usikkerheten og den redselen for å legge på seg ligger å ruver i underbevisstheten.

Ble masse tekst, men hvis jeg skulle forklart det tydeligere så hadde det blit eeenda mere tekst :P Men setter pris på at du enda leser!

Så det jeg i grove trekk lurer på er : Kan jeg leve etter lavkarbo generelt, at jeg har det som livsstil, jeg spiser generelt lite karbohydrater, MEN at jeg kan kose meg en gang i blant. Men blir jeg å gå ned i vekt å holde den der med det? For jeg føler jeg er litt ung til å være sånn HELT strikt! tror Vennene mine syns det er litt slitsomt også, jeg spiser liksom aldri sammen med dem, takker alltid nei hvis de tilbyr meg noe osv..

Jer er ikke feit heller, er egentlig tynn tror jeg, har bare litt former. Men min største skrekk er å legge på meg, det kommer jeg ikke til å klare psykisk. Siden jeg har slitt med selvbildet så lenge, så skal det ikke mye til før jeg bryter sammen, tåler ikke så mye, men føler det bygger seg opp med tiden. Men det kommer til å ødelegges totalt om jeg går opp i vekt.

Så plis, hva ville du ha gjort om du va meg? Blir kjempeglad om det er noen som leser dette å gir meg et ordentlig svar )

blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 16-07-11, 23:56   #2
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Det jeg vil foreslå er at du lever på mer generell lavkarbo, opp mot 150 gr karber, og nyter livet mens du fortsatt er ung
Da vil det være rom for å være tenåring med litt utskeielser. Du skal nyte livet, være litt vill og gal Og det kan fint kombineres med litt fornuftig lavkarbo

Lykke til!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:05   #3
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Er det du på avataren? Hvor høy er du og hvor mye veier du? Trener du?

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:06   #4
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Tusen takk for svar, også så fort

Hehe, det redda du lørdagskvelden og gjorde meg flere hakk lettere til sinns!

Det er bra at det er muligheter for å leve et lavkarboliv, men samtidig kunne kose seg å leve livet. Jeg er tross alt i en fase i livet man virkelig skal leve

blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:09   #5
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Er det du på avataren? Hvor høy er du og hvor mye veier du? Trener du?

Har ikke veid meg på lenge, men tror jeg er rundt 60 kg å rundt 167 cm høy.

Ja jeg går ofte på fjellet

blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:09   #6
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Tusen takk for svar, også så fort

Hehe, det redda du lørdagskvelden og gjorde meg flere hakk lettere til sinns!

Det er bra at det er muligheter for å leve et lavkarboliv, men samtidig kunne kose seg å leve livet. Jeg er tross alt i en fase i livet man virkelig skal leve

Det er helt riktig! Å henge seg helt opp i kosthold og vekt er ganske ødeleggende for ungdomstiden, og heeelt unødvendig!
Er sikker på at du finner en fin balanse jeg, passer litt på kostholdet, men uten å bli fanatisk

Kooos deg!

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:12   #7
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det er helt riktig! Å henge seg helt opp i kosthold og vekt er ganske ødeleggende for ungdomstiden, og heeelt unødvendig!
Er sikker på at du finner en fin balanse jeg, passer litt på kostholdet, men uten å bli fanatisk

Kooos deg!

Ja det er veldig ødeleggende!

Balanse er det som skal til! Alt har en mellomting.

Tusen takk!

Ha en super lørdagskveld videre!

blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:13   #8
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Har ikke veid meg på lenge, men tror jeg er rundt 60 kg å rundt 167 cm høy.

Ja jeg går ofte på fjellet

Stemmer. Men synes som det ble skrevet over her at du burde legge deg på godt over hundre kh i døgnet. Også spiser du litt som du vil med venner. Om det er deg på bildet er du jo kjempeflott!!

Tenk heller på mengden og hyppigheten. Bestiller mamman din en xxxxl softis så koser du deg med halve feks. Men også like viktig at du ikke tenker det som utskeielse, men som en del av dietten.

Håper du finner ut av det. Fortsett treninga og for all del, ikke kutt ut å være sosial fordi du er redd for hva som skal spises

__________________


marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 00:22   #9
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Stemmer. Men synes som det ble skrevet over her at du burde legge deg på godt over hundre kh i døgnet. Også spiser du litt som du vil med venner. Om det er deg på bildet er du jo kjempeflott!!

Tenk heller på mengden og hyppigheten. Bestiller mamman din en xxxxl softis så koser du deg med halve feks. Men også like viktig at du ikke tenker det som utskeielse, men som en del av dietten.

Håper du finner ut av det. Fortsett treninga og for all del, ikke kutt ut å være sosial fordi du er redd for hva som skal spises

Hehe, ja det er meg. Tusen takk!

Ja den var ikke så dum, softis er softis uanz! ^^,

Takk, det håper jeg å! Ja det skal jeg
Nei, jeg skal nok være sammen med venner! Jeg må bare finne meg en fin balanse, sånn at jeg ikke detter ut.

Ha en fin lørdagskveld du også!

blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 08:31   #10
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Sjøl spiser jeg lavkarbo og jeg har en datter på samme alder som deg som spiser tilnærmet tradisjonelt norsk kosthold. Nettopp av de grunner som du legger frem; samvær med venner og at det er komplisert med lavkarbo "mat i farta",gjør at jeg ikke har inkludert henne i mitt kosthold. Selvsagt blir det mye lavkarbo-snakk fra min side, så hun kan prinsippene. Det jeg synes har vært viktig å få henne til å tenke over, er å redusere på alle de "tomme" karbohydratene som er i f.eks brus og smågodt. Noe som forøvrig er i tråd med de nasjonale kostrådene. Hun spiser brød, pasta, ris og pizza (langt mindre enn før), men er blitt vanndrikker og spiser sjelden godteri ! Uvilkårlig er grønnsakstilbudet blitt stort hjemme hos oss, noe hun setter pris på. Mitt råd til deg - som reflekterer over kostholdet ditt - er å være bevisst på mengden og hyppigheten når det gjelder "samvær-med-venner-mat". Ut fra bildet ser du akkurat passe ut vektmessig og jeg synes det er supert at du din alder tenker over hva kroppen din har godt av. Ikke la tankene omkring maten få ta alt for stor plass.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:08   #11
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Trj, her.

Sjøl spiser jeg lavkarbo og jeg har en datter på samme alder som deg som spiser tilnærmet tradisjonelt norsk kosthold. Nettopp av de grunner som du legger frem; samvær med venner og at det er komplisert med lavkarbo "mat i farta",gjør at jeg ikke har inkludert henne i mitt kosthold. Selvsagt blir det mye lavkarbo-snakk fra min side, så hun kan prinsippene. Det jeg synes har vært viktig å få henne til å tenke over, er å redusere på alle de "tomme" karbohydratene som er i f.eks brus og smågodt. Noe som forøvrig er i tråd med de nasjonale kostrådene. Hun spiser brød, pasta, ris og pizza (langt mindre enn før), men er blitt vanndrikker og spiser sjelden godteri ! Uvilkårlig er grønnsakstilbudet blitt stort hjemme hos oss, noe hun setter pris på. Mitt råd til deg - som reflekterer over kostholdet ditt - er å være bevisst på mengden og hyppigheten når det gjelder "samvær-med-venner-mat". Ut fra bildet ser du akkurat passe ut vektmessig og jeg synes det er supert at du din alder tenker over hva kroppen din har godt av. Ikke la tankene omkring maten få ta alt for stor plass.

Brus er noe jeg nesten aldri drikker, er heldigvis ikke særlig glad i det heller. Jeg er en ordentlig "kaffe-kjærring" om jeg skal si det slik, hehe. Så det går mye i kaffe og vann her

Ja jeg er veldig opptatt av helse og det å ha en sunn kropp. Å er veldig glad for at jeg i så ung alder er blitt bevisst på hva jeg putter i munnen. For jeg tror at denne tiden er ganske grunnleggende for helsa mi fremover?

Ja det er jo akkurat der problemet ligger, kropps idealet å alt presset er veldig stort i min alder. Man føler man aldri blir bra nok, så for min del så har jeg vel kanskje hengte meg litt for mye opp i det.

Men jeg jobber med meg selv å prøver å finne en god balanse, prøver å bygge opp et litt mere avslappet forhold til kroppen min.

Takk for bra svar

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:14   #12
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.


Men jeg jobber med meg selv å prøver å finne en god balanse, prøver å bygge opp et litt mere avslappet forhold til kroppen min.

Takk for bra svar

Om du klarer å holde mesteparten av "utskeielsene" til helgene er mye gjort vettø
Skal se du skaper en ny trend i vennekretsen, i uka er det greit å tenke litt over hva man forer kroppen med, i helgene er det rom for lave skuldre, store soft-is og annet man synes er godt

Er igrunn blitt altfor lite skille mellom uke og helg, noe sambo og jeg jobber for å gjøre noe med. Altså legge de store utskeielsene til helg

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 12:41   #13
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Om du klarer å holde mesteparten av "utskeielsene" til helgene er mye gjort vettø
Skal se du skaper en ny trend i vennekretsen, i uka er det greit å tenke litt over hva man forer kroppen med, i helgene er det rom for lave skuldre, store soft-is og annet man synes er godt

Er igrunn blitt altfor lite skille mellom uke og helg, noe sambo og jeg jobber for å gjøre noe med. Altså legge de store utskeielsene til helg


DER er jeg veldig enig med deg !!

For meg er det HELT greit å leve sunt, ingen problem. Men det at man ALDRI skal få lov til å kose seg i helgene, omså ikke hver helg, så annenhver helg. Prinsippet i at man KAN ha noen dager, uten at det liksom skal ha så veldig mye og si! Da er det også mye lettere å holde seg i skinnet ellers, når man vet at man kan kose seg til helgen.

Å har lest opptil flere ganger her inne at man ikke skal se på mat som "kos". Ok det er sikkert flott om mange klarer det, men for meg så kommer alltid mat til å være en DEL av kosen, mat gjør ikke ALL kosen, men den fullfører den, om du skjønner . Ser du en film som da er kos, så blir det liksom ikke det samme uten litt godt til, for meg, å for mange andre

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:06   #14
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av blond&bli, her.

Å har lest opptil flere ganger her inne at man ikke skal se på mat som "kos". Ok det er sikkert flott om mange klarer det, men for meg så kommer alltid mat til å være en DEL av kosen, mat gjør ikke ALL kosen, men den fullfører den, om du skjønner . Ser du en film som da er kos, så blir det liksom ikke det samme uten litt godt til, for meg, å for mange andre

Helt enig! Det er en del her inne som liksom lett henslengt sier at "maten betyr ingenting for meg, jeg bare slenger i meg noe når jeg er sulten, utover det bryr ikke mat meg i det hele tatt" og det høres nitrist ut i mine ører! Noen ganger gjør jo jeg også det, men jeg synes det er veldig kos og også litt viktig å kunne glede seg ekstra over litt ekstra god mat, noe ekstra godt og også litt godteri innimellom.

Det er da noe ekstra med en skål nyplukkede bær med sukker (eller en sukkererstatnig) og fløte på f.eks.

Du ser forøvrig helt nydelig ut og vekt og høyde høres ut til å være helt perfekte i forhold til hverandre. Det virker også som du egentlig har et fornuftig syn på hva som er et sunt og fornuftig kosthold så dette går nok veldig bra det tenker jeg. Og om 20 år ser du på bilder fra nå og tenker at "hva i all verden tenkte jeg på, jeg var jo helt nydelig!" Kos deg og god sommer!

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 13:40   #15
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.


Du ser forøvrig helt nydelig ut og vekt og høyde høres ut til å være helt perfekte i forhold til hverandre. Det virker også som du egentlig har et fornuftig syn på hva som er et sunt og fornuftig kosthold så dette går nok veldig bra det tenker jeg. Og om 20 år ser du på bilder fra nå og tenker at "hva i all verden tenkte jeg på, jeg var jo helt nydelig!" Kos deg og god sommer!

Det florerer av historier om unge jenter som av en eller anen grunn synes de bør slanke seg/sulte seg ned i undervekt, ødelegger forbrenninga og får reelle vektproblemer senere....

Bruk hodet litt, legg mesteparten av utskeielsene til helg, bruk kroppen fysisk og nyt livet!

Jeg ble mamma som 18-åring, 19 åring og vips, 3 barnsmor som 22-åring, og det er ikke til å komme fra at jeg skulle ønske jeg hadde vært enda mer ungdom og gjort mer ut av den tiden, før jeg ble mor.

Fryktelig trist å "kaste bort" den tiden med type "fanatisk" kosthold

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 14:45   #16
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Helt enig! Det er en del her inne som liksom lett henslengt sier at "maten betyr ingenting for meg, jeg bare slenger i meg noe når jeg er sulten, utover det bryr ikke mat meg i det hele tatt" og det høres nitrist ut i mine ører! Noen ganger gjør jo jeg også det, men jeg synes det er veldig kos og også litt viktig å kunne glede seg ekstra over litt ekstra god mat, noe ekstra godt og også litt godteri innimellom.

Det er da noe ekstra med en skål nyplukkede bær med sukker (eller en sukkererstatnig) og fløte på f.eks.

Du ser forøvrig helt nydelig ut og vekt og høyde høres ut til å være helt perfekte i forhold til hverandre. Det virker også som du egentlig har et fornuftig syn på hva som er et sunt og fornuftig kosthold så dette går nok veldig bra det tenker jeg. Og om 20 år ser du på bilder fra nå og tenker at "hva i all verden tenkte jeg på, jeg var jo helt nydelig!" Kos deg og god sommer!



Hvorfor selger de popkorn på kino, hvorfor lager de kaker i bursdag og konfirmasjon? Hvorfor lager en stor andel av familier taco og pizza på lørdager? Jo for at god mat er spesielt godt i gode stunder helg=pizza,ferie=is,=bursdag=kake! Er man på ferie hver dag ? Nei! det er dette med å kunne skille mellom hverdag og "høytid". Jula hadde nok ikke blitt den samme uten godtalesten,mandarinene, den gode kaka til bestemor osv. du skjønner. Jeg vil tro at det er hva du spiser resten av året, i hverdagen som spiller den store rollen! Så tror jeg man må ha en BRA god selvkontroll å psyke for og aldri noen sinne igjen kunne spise AKKURAT det man vil en dag.

Åh, bær med fløte eller krem <3 Det er så godt! Jeg bruker litt søt stoff i kremen, den blir kjempegod!

Tusen takk!
Jeg har nok lest så mye om kosthold å føler jeg har såpass kunnskap om det at jeg vet at det ikke hjelper å sulte seg å ødelegge forbrenningen, noe man faktisk kan risikere å bli overvektig av! Det er noe jeg rett å slett ikke tør å utsette kroppen min for!

Det er derfor lavkarbo høres så bra ut, siden jeg ikke er nødt til å spise lite og ofte men akkurat når det passer meg og til jeg blir mett, jeg har perioder jeg kun klarer på to måltider dagen også forsvinner ikke musklene heller når man går ned i vekt!

Takk igjen, det varmer å høre slikt. Suger det til meg å bruker det som en byggesten til selvtilliten min

Koooooos deg i sommer du å !

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:09   #17
Ordinary
Juniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2011
Innlegg: 14
Ordinary er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Hm...jeg kjenner meg igjen i det du skriver. For stort fokus på mat ender fort som spiseforstyrrelser, og for folk på lavkarbo dreier det seg da kansje ofte for det som kalles ortoreksi - tvang til å skulle "spise sundt og riktig". Når man først "sprekker" får jeg det som anorektikere kaller "bing" - trøkker i meg uanstendige mengder karbohydrater på kort tid (stor godtepose, potetgull, pizza og is på samme kveld).

Men de fysiske plagene gjør at det blir sjeldnere nå. Siden du ikke ser ut til å være spesielt overvektig ut fra målene, tror jeg du skal tillate deg å "kose" seg med noe mer karbohydratrik mat av og til. Men vær kresen på hva. I stedet for stratos velg mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao. Den er det ikke like lett å overspise på. Du får f.eks. kjøpt sjokolade i små pakker, slike du ofte får til kaffen på en kafé. De kan være greie og ta med en eller to av på kino om du vil ha noe "snop" til filmen. Videre får man f.eks, kjøpt små poser med baconsvor på deli de Luca.

På fest kan du vel unde deg vin eller øl, brus. Drikker du ofte og mye blir du jo gjerne dårlig uansett. Men lavkarbo øl, tørr vin, lightbrus, eller smoothies med vodka er jo alternativer. Og nå som det er jordbær å få: lag deg en strawberry dakkery, men dropp sukret f.eks.

Dessuten er det viktig å "unne seg" noe hver dag! Ulike typer bær med tyrkisk yogurt til tv-kos er min favoritt. Da føles det ikke som jeg lever steilt eller forsker noe. Jeg bare spiser sundt, og så skjeier man ut litt inni mellom. Men det er viktig å ikke prate for mye om kosthold slik at det blir en besettelse. La det bare bli en vane at du spiser sundt automatisk, uten at du tenker noe særlig over det.

Ordinary er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo, men ønsker ikke vektnedgang. 64kg/178cm Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:10   #18
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Charlott, her.

Det florerer av historier om unge jenter som av en eller anen grunn synes de bør slanke seg/sulte seg ned i undervekt, ødelegger forbrenninga og får reelle vektproblemer senere....

Bruk hodet litt, legg mesteparten av utskeielsene til helg, bruk kroppen fysisk og nyt livet!

Jeg ble mamma som 18-åring, 19 åring og vips, 3 barnsmor som 22-åring, og det er ikke til å komme fra at jeg skulle ønske jeg hadde vært enda mer ungdom og gjort mer ut av den tiden, før jeg ble mor.

Fryktelig trist å "kaste bort" den tiden med type "fanatisk" kosthold


Ja at man er i fysisk aktivitet og tenker over hva man putter i munnen, men at man kan kose seg og nyte liver itillegg!

Jeg gleder meg veldig mye til jeg selv får barn! Du er heldig som er velsignet med 3 barn, den beste gaven man kan få! Men det var kanskje tidlig, men har ikke jenter i alle årrekker fått barn i ung alder? 17-25 års alderen er nok den mest normale alderen å få barn i Også er det slik at jo yngre man er jo bedre er det å få barn! Da er det mye større sjanse for at barne blir friskt

Jeg skjønner hva du mener, men siden du fikk barn så tidlig, så flytter de jo fortere ut, å da er du yngre når barna dine er voksen. Å da kan du virkelig ta igjen ungdomstiden å gjøre hva du vil Reise rundt i verden sammen med mannen din og oppleve verden, omså ikke på samme måte som når du er 18 men på en annen god måte

Ja jeg vet, skal huske på det å prøve å leve mere å tenke mindre, men samtidig være fornuftig å ta vare på meg selv, hehe BALANSE!

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 15:48   #19
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Må få si at du virker utrolig reflektert og har mange gode tanker aldern tatt i betraktning. Husker når jeg var 17år..haha, huff, det egner seg ikke på trykk her.

men, utrolig bra av deg å reflektere over dette, og at du tar noen bevisste valg. også er det da fint å lufte hode litt her så det ikke tar heelt overhånd

__________________



Sist redigert av marjusen : 17-07-11 kl 15:49. Årsak: leif's
marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 16:02   #20
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av Ordinary, her.

Hm...jeg kjenner meg igjen i det du skriver. For stort fokus på mat ender fort som spiseforstyrrelser, og for folk på lavkarbo dreier det seg da kansje ofte for det som kalles ortoreksi - tvang til å skulle "spise sundt og riktig". Når man først "sprekker" får jeg det som anorektikere kaller "bing" - trøkker i meg uanstendige mengder karbohydrater på kort tid (stor godtepose, potetgull, pizza og is på samme kveld).

Men de fysiske plagene gjør at det blir sjeldnere nå. Siden du ikke ser ut til å være spesielt overvektig ut fra målene, tror jeg du skal tillate deg å "kose" seg med noe mer karbohydratrik mat av og til. Men vær kresen på hva. I stedet for stratos velg mørk sjokolade med minst 70 prosent kakao. Den er det ikke like lett å overspise på. Du får f.eks. kjøpt sjokolade i små pakker, slike du ofte får til kaffen på en kafé. De kan være greie og ta med en eller to av på kino om du vil ha noe "snop" til filmen. Videre får man f.eks, kjøpt små poser med baconsvor på deli de Luca.

På fest kan du vel unde deg vin eller øl, brus. Drikker du ofte og mye blir du jo gjerne dårlig uansett. Men lavkarbo øl, tørr vin, lightbrus, eller smoothies med vodka er jo alternativer. Og nå som det er jordbær å få: lag deg en strawberry dakkery, men dropp sukret f.eks.

Dessuten er det viktig å "unne seg" noe hver dag! Ulike typer bær med tyrkisk yogurt til tv-kos er min favoritt. Da føles det ikke som jeg lever steilt eller forsker noe. Jeg bare spiser sundt, og så skjeier man ut litt inni mellom. Men det er viktig å ikke prate for mye om kosthold slik at det blir en besettelse. La det bare bli en vane at du spiser sundt automatisk, uten at du tenker noe særlig over det.


Har en del samme tendenser, er veldig opptatt av og være sunn. Men så har jeg dager der jeg ikke har noen ting som kan kalles kontroll.

Helt riktig, det må bli en GOD vane, en selvfølge. Men det føler jeg at det er blitt! Eller det er blitt sånn, jeg spiser alltid sunt, og jeg takker alltid nei til det som ikke er sunt, jeg spiser verken brød,pasta eller potet og jeg drikker aldri brus.

Jeg drikker sjeldent alkohol, så det vil bli en del av mine få kosedager, for de eneste gangene jeg ikke har kontroll er når jeg skeier ut. Da tenker jeg ofte (noe som ikke er så bra da) at "når jeg først har skeiet , hvorfor ikke bare spise hva jeg vil i dag" For da er jo allerede skaden skjedd. Men jeg forbedrer meg og lærer mer og mer av mine feil, men ting tar tid. Men så har jeg jo hele livet foran meg til å finne ut av å forbedre meg i ting, og det er jo godt at jeg er i gang.

Tyrkisk mat yoghurt er kjempegodt! thumbs up

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 17-07-11, 16:21   #21
blond&bli
Juniormedlem
 
blond&bli sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Hvor: Sortland
Innlegg: 23
blond&bli er på en erverdig vei

Sv: Hva ville du gjort i min situasjon? Trenger gode råd

Opprinnelig lagt inn av marjusen, her.

Må få si at du virker utrolig reflektert og har mange gode tanker aldern tatt i betraktning. Husker når jeg var 17år..haha, huff, det egner seg ikke på trykk her.

men, utrolig bra av deg å reflektere over dette, og at du tar noen bevisste valg. også er det da fint å lufte hode litt her så det ikke tar heelt overhånd


Takker for det, men alle har sine grunner. har man allerede fått kjenne på livet i ung alder så kan ting skje fortere enn hos andre

Hehe, tro meg jeg har også hatt min periode som ikke egner seg på trykk her, men det har jeg og det har du, som alle andre. Alle har hatt sin periode, i forskjellige grader og versjoner


Ja syns det var kjempegod og få snakka om det her, fått luftet det til mennesker med samme "mål" som meg, har prøvd og snakket med venninner og familie, men når de ikke har den interessen eller kunnskapen om temaet så er det lite respons og ta tak i der...

Så har jeg blitt veldig positiv overasket over veldig rask og bra respons her inne, trodde ikke det skulle gå så fort! Hadde heller ikke regnet med at så mange skulle gidde å lese alt jeg skrev. Så det ble jeg veldig glad for!

Så er det veldig godt for meg å høre hva andre mener, av folk som har litt peiling

__________________
Lavkarbo in my <3 Aldri har maten vært så go
blond&bli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo :) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva ville du gjort? Frøkengiraldriopp Ketolysekuren 23 26-11-10 00:18
Hva ville du ha gjort? Augustina Trening 28 17-08-10 22:40
Hva ville du gjort? Guromor Spørsmål og svar 3 18-03-10 07:44
Hva ville du gjort? Macarena Eurodiett 3 08-06-08 11:02


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no