Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Hva er optimal treningspuls?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 25-08-06, 14:25   #1
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk
Question

Hva er optimal treningspuls?

Jeg har vært og trent (!), og gikk på en slik en maskin, med pulsmåler. Hadde mellom 120 og 130 - er det bra? Jeg er 27 og veier 74.


Mener det er en måte å regne ut dette på, i forhold til alder og kilo og noe sånt.. noen som vet?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:30   #2
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Det beste er å finne ut makspulsen din også trene slik at pulsen ligger på rundt 60% av makspuls. Makspulsen finner du ved å utføre en slik pulstest. X antall minutter på max av hva du kan greie. Har ikke detaljene, men det er det sikkert andre her som har. Har de det ikke så kan du gå inn på iform.no og stille spørsmålet ditt der.

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:31   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Okei.. så løpe til jeg dør, f.eks, og så ta pulsen?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:34   #4
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Opprinnelig lagt inn av mofe

Okei.. så løpe til jeg dør, f.eks, og så ta pulsen?

Ikke fullt så enkelt. Ta å sjekk det opp på den saiten jeg nevnte. Ligger masse relevant info i arkivene der..

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:36   #5
ryli
Danseløve
 
ryli sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2004
Alder: 46
Innlegg: 890
ryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastiskryli er bare helt fantastisk

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Jeg tror jeg har hørt at du bør prøve å ligge mellom 65-85% av makspuls for at det skal ha noen effekt på utholdenheten. Makspulsen din er sånn ca. 220-alder, dvs 193 (pluss-minus). 65% av det er 125, dvs midt i det intervallet du lå. Det er jo litt greit å ikke presse seg sånn veldig helt i starten også, så sånn sett er det vel midt i blinken for deg. Når du taster inn vekten din på maskinen, er det mest for å regne ut kaloriforbruket tror jeg. Store kropper forbrenner flere kalorier.
Men nå er jo ikke jeg noen treningsekspert da.

__________________

Ryli

ryli er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Varierende... Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:40   #6
Charmtassen
Seniormedlem
 
Charmtassen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 7.717
Charmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastiskCharmtassen er bare helt fantastisk

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Opprinnelig lagt inn av ryli

Men nå er jo ikke jeg noen treningsekspert da.

... men det var veldig godt forklart da (for JEG skjønte det! )

__________________
Sneglen kommer også frem!


Charmtassen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:42   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er optimal treningspuls?

http://www.iform.no/pub/art.php?id=440

Burde duge?

__________________
Fjonken
Æresmedlem av morovirusforeningen
Medlem av fredagsklubben
Medlem av piskeklubben




Opp i vekt etter ferien.. 28.07.06 : 83,6 kg
Fjonkens vekt 04.08.06 : 83,4 kg
Fjonkens vekt 11.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 18.08.06 : 84,1 kg
Fjonkens vekt 25.08.06 : 83,2 kg
Fjonkens vekt 01.09.06 : 82,4 kg
Fjonkens vekt 21.09.06 : 80,5 kg
Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:42   #8
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Det finnes forskjellige tommelfingerregler her, men det viktigste er først å finne maksimal puls:

220 - alder
206 - 0,7 x alder
217 - 0,85 x alder

For fettforbrenning og lavintensitetstrening bør du ligge på mellom 0,6 og 0,7 x maksimal puls
For kardiotrening og høyintensitetstrening bør du ligge på 0,85 - 0,9 x maksimal puls

F.eks. jeg er 42, min makspuls blir da 178 eller 177 eller 181, alt etter utregningsmedtode, dvs. rundt 180. Optimal treningspuls blir da cirka 120, og jeg bør helst ikke over 153 i lengre perioder.

Jeg sykler mye, og ligger stort sett på 130-140 på flatt og lett kupert terreng, og presser meg sjelden mer enn til 165 i oppoverbakkene.

Ble du noe klokere nå? Vekten spiller som sagt ingen eller liten rolle.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:52   #9
silje
Seniormedlem
 
silje sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 1.432
silje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurssilje er en virkelig god ressurs

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Den tommelfingerregelen for makspuls er grei, men det er faktisk veldig mange unntak. Husker ikke hvor mange prosent akkurat nå, men jeg husker at når jeg leste det så tenkte jeg at det var jammen mange som ikke kan bruke den!
Selv er jeg 27 og skulle ha hatt en makspuls på 193. Jeg bruker pulsklokke når jeg trener, og jeg har sett at pulsen min har vært oppe i 203. Jeg trener sjelden med puls under 180(rundt 90%) når jeg trener, og jeg er ikke i spesielt god form. Heller det motsatte.

Det er ikke lett å si noen spesiell puls man bør holde seg på. Om feks man vil forbrenne fett, bør man presse på
Jeg pleier å trene intervaller. Det er veldig effektivt. 3 min 70% makspuls, 4 min 90% av makspuls, gjenntatt 4 ganger slik at det blir 28 minutt til sammen. Ingen pauser. Det som er vanskelig er å gå ned i puls. Og det som er hardt er å gå opp i puls.. sånn opplever iallfall jeg det.. det er ikke så vanskelig å holde ut når man holder seg der oppe, men jeg opplever det hardt å øke pulsen.


Silje

silje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 14:59   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Supert, takk for svar!

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 25-08-06, 15:19   #11
jankph
Seniormedlem
 
jankph sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Arendal
Alder: 60
Innlegg: 503
jankph er en juveljankph er en juveljankph er en juvel

Sv: Hva er optimal treningspuls?

Sidespor, men...på lavkarbo har jeg opplevd at pulsen for samme aktivitet gjerne ligger 15-20 pulsslag over det den ligger på om jeg f.eks. har skeiet litt ut og fått i meg litt mye karber dagen(e) før.

jankph er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent/LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
OPTIMAL ERNÆRING basert på Jan Kwasniewskis kostholdsfilosofi Ziggy Optimal Ernæring 408 29-06-07 11:56
hva gjør jeg? dingpot Generell diskusjon 24 10-06-06 21:27
Omgivelser og hvem skal vite hva? Carisma Generell ernæringsdebatt 1 16-05-06 14:04


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no