Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-02-11, 21:42   #1
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Jeg blir så frustret, dette er tredje gang jeg prøver meg på Ketolyse/LCHF. Hvergang blir jeg utrolig kvalm, og noen ganger kaster jeg opp.
Jeg liker ikke fette på bacon eller kotletter, det skjærer jeg vekk. Jeg er ikke særlig glad i fete oster, rømme eller majones.
Det eneste er smør, men ikke i mengder. Ser dere? Dette er ikke et kosthold som er skapt for meg. Men jeg vil jeg vil!!

Så tenkte jeg på Fedon, det er litt mer vennlig for meg. Jeg har tatt frem boka, men ikke fått sett noe særlig i den. Leste et sted her inne at 80 khb var greit på Fedon, mens 15-20g khb på Ketolyse.
Det ER så vanskelig. Hva skjer om jeg spiser mere karbo (ikke i form av brød, pasta o.l men frukt, grønnsaker, meieriprodukter), kan jeg alikevell spise fett? Eller skal jeg da bare holde meg til "tradisjonell" lavkarbo, kutte brød, pasta og ris.

Jeg er så desperat etter å gå ned i vekt. Jeg gikk to GR kurs før jul, uten å gå ned noe. Det ble da påvisst lavt stoffskifte og jeg har begynt på medisineringen. Er det derfor jeg ikke går ned?
Jeg trives aboslutt best på GR, med mindre karbo..men hva hjelper vel det når jeg ikke går ned noe?

Hele dagene mine går med til å tenke kosthold, hva jeg skal og ikke skal spise....jeg må snart legges inn på mental sykehus før det klikker for meg.

Beklager at dette ble langt..

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 22:17   #2
kamp
Seniormedlem
 
kamp sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 1.762
kamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt avkamp har veldig mye å være stolt av

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Klarer du å bruke kokosolje (den uten smak)?

Kanskje ikke du skal gå på ketolyse fordi den er jo veldig lav i karboer, kanskje du heller skal tenke lav karbo under 72g om dagen?

__________________
Paleolitisk lav Oksalat kosthold
kamp er avlogget   Min kostholdsfilosofi: eat real food - paleo Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 22:38   #3
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Dersom du er riktig medisinert, kan du ikke bruke lavt stoffkifte som unnskyldning for å ikke gå ned i vekt. En veninne av meg har gått ned nesten 20kg de siste 18 månedene og hun har slitt med lavt stoffskifte i mange år.

Fedon og Lutz feks tillater mer karbo, ja. Lutz sier du kan ligge opp til 72 karber og likevel ikke kutte på fettet.

Eller du kan lese om South Beach, som er lavkarbo med litt mindre fett!

Lykke til!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 22:47   #4
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Jeg har akkurat begynt på medisiner, og er ikke riktig medisinert enda.
Lutz har jeg bare sett navnet på her inne, men ingen kjennskap.
Kansje Fedon er det riktige da, 72g er jo betydelig mye mer.
Cocosa bruker jeg i matlaging.

Kitt: Hva har hun venninnen din "gått på"?

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 22:53   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Jeg har akkurat begynt på medisiner, og er ikke riktig medisinert enda.
Lutz har jeg bare sett navnet på her inne, men ingen kjennskap.
Kansje Fedon er det riktige da, 72g er jo betydelig mye mer.
Cocosa bruker jeg i matlaging.

Kitt: Hva har hun venninnen din "gått på"?

Venninnen har brukt helt vanlig Levaxin i flere år nå. Hun var kjempedårlig ganske lenge, men det tok litt tid før de fant ut hva det var. Hun ble satt på medisiner, økte dosen 2 ganger til 100mikrogram og har siden blitt helt frisk igjen, heldigvis!
Så hun har bare kuttet ut de verste karbokildene og begynte å bevege seg masse. Hun begynte å gå turer, nå løper hun lange runder!

Fedon tillater ganske mye karber og selv om han snakker svært varmt om fett i media om dagen, er det ikke om å gjøre å pøse på i "hans" kosthold! Det jeg liker er at man kan spise litt brød, bønner og frukt etc!
Vil gjerne leve lavkarbo, men har innsett at ketolyse blir for mye for meg i lengden. Er jo viktig å finne noe man kan klare å følge i det daglige i mange år!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 02-02-11, 23:01   #6
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Jeg spiser ikke synlige fettrander og masse smør jeg heller, men jeg kan like avokado, egg, olje og ost som ikke er for fet. Det finnes ost fra synnøve finden med 10% fett. DEn går an synes jeg.Kokosmelk er også fettrikt og godt. Du kan også bake noe som skjuler fettet(smør/cocosa/olje) på en måte. Jeg ville forsøkt å spise meg vant og ta hensyn til grensene for hvor mye,jeg, og vært raus med grønnsakene ,om jeg var deg. Mange må tilvennes fettmengdene siden mange har hatt fettfobi tidligere. Du kan forresten også spise røkelaks, laks, ørret, makrell kanskje? Med rømme og salat smaker det friskt. Vil du, får du det til på et vis. En omlegging av kostholdet trenger ikke skje over natta.Du kan f.eks begynne med å kutte ut de matvarene med høyest GI som korn, ris etc. Begynne med Fedon og tilvenne deg et strengere lavkarbo-kosthold. Et annet tips er å se gjennom oppskriftene til Torkil og andre lavkarboguruer.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 09:25   #7
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Jeg har også gått på 100-150 mikrogram levaxin i nesten 15 år. Etter å ha gått på LCHF i 4-5 mnd sluttet jeg med Levaxin. Jeg er ikke i tvil om at kostholdet er årsaken til at mine stoffskifte plager forsvant.

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 10:08   #8
Charlott
Seniormedlem
 
Charlott sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Skreia, på sjølveste Toten ;)
Alder: 57
Innlegg: 4.182
Charlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastiskCharlott er bare helt fantastisk

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Opprinnelig lagt inn av Bindi, her.

Jeg er så desperat etter å gå ned i vekt. Jeg gikk to GR kurs før jul, uten å gå ned noe. Det ble da påvisst lavt stoffskifte og jeg har begynt på medisineringen. Er det derfor jeg ikke går ned?

Bare slenge med min erfaring med lavt stoffskifte og lavkarbo

Hatt Hypothyreose i noe slikt som 25 år og gått på lavkarbo i 17 mnd. I løpet av disse 17 mnd har jeg ikke byttet dose èn eneste gang! Vanligvis har jeg måttet forandre på dosen sånn ca hver 6.uke eller 3.mnd, kaaaanskje gått 6 mnd.
Men nå! Tar mine 2*150 microgram Levaxin noe jeg har gjort i disse 17 mnd Tilleggsmedisinen, hva heter den igjen da? Liothyronin?, har jeg kuttet helt ut Ved siden av tusler blodprosenten min sakte men sikkert opppover

Så lavkarbo har gjort underverker for mitt stoffskifte i allefall! Gull for kroppen å slippe disse evige svingningene

__________________



Vanligvis er jeg tynn og bedårende, men i dag har jeg fri!

Charlott er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 12:10   #9
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Tusen takk for gode svar!
Jeg glemte å legge til at jeg har spist lavkarbo over lengre tid (uten brød, pasta og ris), i tillegg trener jeg ganske mye. Men de store resultatene uteblir, derfor tenkte jeg å innføre mer fett...

Ikke lett dette her.

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 03-02-11, 13:26   #10
Echo
Seniormedlem
 
Echo sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Østfold
Innlegg: 940
Echo er en juvelEcho er en juvelEcho er en juvel

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Veldig lurt med mere fett

__________________




Dagbok
Echo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 20-02-11, 19:53   #11
Bindi
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2007
Innlegg: 232
Bindi er på en erverdig vei

Sv: Et hjertesukk om valg av kosthold og lavt stoffskifte

Tusen takk for gode svar!
Jeg må begynne i de små som det ble skrevet her, og ta det litt over tid..

Bindi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Lavt stoffskifte FantasiJenta Stoffskifte / hormonproblemer 6 06-10-10 18:42
Lavt stoffskifte Mettesen Stoffskifte / hormonproblemer 1 03-03-10 16:41
Lavt stoffskifte? Distrea Stoffskifte / hormonproblemer 5 17-06-07 21:14
Om kosthold, overvekt, valg og vanskeligheter ... Teletubbien Lavkarbo generelt 11 17-05-07 15:38
Lavt stoffskifte? Enid Fysisk og mental helse 11 23-03-07 23:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no