Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Vekt/vann/muskler/fett

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-04-10, 20:58   #1
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien
Red face

Vekt/vann/muskler/fett

Jeg har en vekt som måler ikke bare vekten, men også vannmengde, muskelmasse, hvor mye skjelettet veier og fettprosent.

Jeg er veldig uvitende om dette og lurer på hva som er ok, hva som er mye, lite, osv. Mest for moro skyld, men det er også greit å ha vite sånn ca.

Jeg vet at man ikke kan stole blindt på slike vekter altså , men det er jo morsomt å ha en liten indikator.

Her er the cold facts.

Kvinne, 32 år
Høyde: 172 cm
Vekt: 95, 1 kg
Fett: 39,5 %
Vann: 44,1 %
Ben: 2.8 kg
Muskelmasse: 29,3 kg

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen kommentarer til dette? Vet at jeg veier for mye, da.

R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:13   #2
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Fant dette på nettet:

Sitat:

Eksempel: Kvinne 20-39 år, fettprosent under 21 % er undervektig, mellom 21 % -33 % er sunn, over 33 % er overvektig, over 39 % er kraftig overvektig.

Så da kan jeg i alle fall konkludere med at jeg går under kategorien kraftig overvektig. Jaja, forhåpentligvis greier jeg å gjøre noe med det...

Er veldig nysgjerrig på hvordan jeg ligger an i forhold til andre når det kommer til vann, fett og muskler, hva som er normalt, veldig usunt, bra, dårlig, osv.

Synes det kan være litt morsomt (og litt trist ), samt motiverende å vite.

Håper noen kan fortelle litt om hvordan de ligger an, samt fortelle meg hva som er mye og lite i forhold til muskelmasse, osv.

R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:15   #3
crystall
Seniormedlem
 
crystall sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Kristiansand
Alder: 36
Innlegg: 672
crystall er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Kan jeg få spørre hvor man får tak i en slik vekt og hvor mye det koster?

__________________
Delmål 1: 90 kg - Delmål 2: 85 kg- Delmål 3: 80 kg - Delmål 4: 75 kg - Det ultimate målet: 70 kg


Min Journal
crystall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:27   #4
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Jeg kjøpte min på Lefdal, den kostet 899,-

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 21:31   #5
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Jeg har en vekt som måler ikke bare vekten, men også vannmengde, muskelmasse, hvor mye skjelettet veier og fettprosent.

Jeg er veldig uvitende om dette og lurer på hva som er ok, hva som er mye, lite, osv. Mest for moro skyld, men det er også greit å ha vite sånn ca.

Jeg vet at man ikke kan stole blindt på slike vekter altså , men det er jo morsomt å ha en liten indikator.

Her er the cold facts.

Kvinne, 32 år Kvinne 40 år
Høyde: 172 cm Høyde: 167
Vekt: 95, 1 kg Vekt: 95.0
Fett: 39,5 % Fett: 44.9
Vann: 44,1 % Vann: 40.3
Ben: 2.8 kg
Muskelmasse: 29,3 kg

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen kommentarer til dette? Vet at jeg veier for mye, da.

Her ser du mine talll ved siden av dine! Er noen år siden, da! Ikke at jeg veier mindre nå!
Får ikke lagt dem inn som tabell, det går ikke her!

En kvinnes skjelett veier ca 3 kg, så det stemmer nok.
Muskelmassen derimot, stemmer nok ikke. De fleste kvinner her inne har 12-14kg muskler, så med mindre du konkurrerer i Verdens sterkest eller noe, så......
Tallet er oppgitt med intracellulær væske som må trekkes fra, eller noe sånt!

Her er en tråd der alt dette har blitt utførlig diskutert tidligere!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 22:26   #6
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Ok, men i bruksanvisningen står det at det er muskler i kilo, og under tallet sto det "muscle", ikke den bokstavkombinasjoner noen i den andre tråden prater om.

Jeg vet jeg er sterk ifht mange jenter, det merker jeg i forskjellige situasjoner. I tillegg har jeg fått beskjed om det av personlig trener på Elixia, han ble veldig overrasket over hvor mange kilo jeg uten problem greier å ha på apparatene. Fikk også beskjed om at jeg hadde veldig mye muskelmasse da jeg var hos Lindbergklinikken for noen år siden, men husker ikke hva tallene var da.

Men hva vet jeg, kan jo være feil. Men 10 kilo mer er vel ikke så mye, hvis kvinnen jeg sammenlignes med er litt svak og jeg er litt sterk? Eller?

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 22:30   #7
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Kan jo ikke stemme at jeg skal trekke fra vannet på de 29 kiloene med muskler, for da går jeg jo i minus.

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 22:50   #8
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Men hvis jeg veier 95 kilo og 37,5 kg er fett (39,5%) og 44 kg er vann og 29 er muskler, så er det ikke noe igjen til det andre som er i kroppen, da går jeg plutselig i pluss, med 110,5 kilo. Så dette blir jo feil uansett hvordan jeg vrir og vender på det.

Nei, dette skjønner jeg ingenting av, jeg...

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 23:35   #9
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Her er the cold facts.

Kvinne, 32 år
Høyde: 172 cm
Vekt: 95, 1 kg
Fett: 39,5 %
Vann: 44,1 %
Ben: 2.8 kg
Muskelmasse: 29,3 kg



Fett; 95,1*0,395=37,56
Vann; 95,1*0,441=41,93

Totalt; 79, 49
Ben = 2,8

Totalt; 82,29

95,1 - 82,29 = 12,81 i overskudd, som da må tilsvare muskelmassen din?

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 06-04-10, 23:48   #10
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Hm, ja, kanskje det? Men hvorfor står det 29 da? Virker ikke vekten jeg har kjøpt da, eller?

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 08:07   #11
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Vekten virker nok som den skal, den, den er bare ikke laget for at hvem som helst skal skjønne noe av den!
Som sagt kan den ikke vite nøyaktig hva som er muskler. Den finner egentlig bare fettfri/vannfri masse og vi vet at det meste av det er muskler. Det viktigste er at dette tallet ikke blir vesentlig lavere mens du går ned i vekt. Du vil jo miste fettmasse, ikke muskler!

Utregningen til Cehrry ser helt riktig ut. Ca 13kg muskler er helt normalt!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 08:52   #12
R0SA
Medlem
 
R0SA sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 274
R0SA er ny på veien

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Ja, jeg skal følge med på disse tallene og bare passe på at det er fettet som går ned, ikke musklene. Så sånn sett er det jo egentlig revnende likegyldig om det er forskjellige målemåter osv. Veide meg i dag igjen, bare for å sjekke at tallene var rundt det samme og det var det, så da er det slik min vekt måler det.

Uansett greit å ha en liten indikator!

__________________


Min journal
R0SA er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 12:02   #13
havie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drøbak
Alder: 74
Innlegg: 3
havie er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Jeg har også en sånn vekt, eller kroppsscanner, som den heter. Det var noen tabeller i bruksanvisningen til den.

Din BMI (Body Mass Index) blir da ca 32, mens anbefalt BMI ligger mellom 20 og 25.

Jeg skal sjekke tabellene mine, når det gjelder de andre verdiene.

mvh
havie

Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Jeg har en vekt som måler ikke bare vekten, men også vannmengde, muskelmasse, hvor mye skjelettet veier og fettprosent.

Jeg er veldig uvitende om dette og lurer på hva som er ok, hva som er mye, lite, osv. Mest for moro skyld, men det er også greit å ha vite sånn ca.

Jeg vet at man ikke kan stole blindt på slike vekter altså , men det er jo morsomt å ha en liten indikator.

Her er the cold facts.

Kvinne, 32 år
Høyde: 172 cm
Vekt: 95, 1 kg
Fett: 39,5 %
Vann: 44,1 %
Ben: 2.8 kg
Muskelmasse: 29,3 kg

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen kommentarer til dette? Vet at jeg veier for mye, da.

havie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 07-04-10, 18:25   #14
havie
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Drøbak
Alder: 74
Innlegg: 3
havie er en ukjent kvalitet ved dette stadiet

Sv: Vekt/vann/muskler/fett

Noen verdier ifølge mine tabeller

  • Vannprosent: En voksen kvinne bør ha en 45 - 60 % vann, så du kan godt drikke mye mer vann
  • Benmasse: En kvinne på over 74,3 kg bør ha en benmasse på 2,9 kg, så du kan kanskje spise mer kalsiumrik mat, grønnsaker, etc.
  • Muskelmasse: Finner ikke noen anbefalte verdier, men det er klart at jo mer muskelmasse du har, desto mer energi vill du bruke når du er i aktivitet. Muskelmasse er nøkkelen til å slanke seg for jo mer muskelmasse, desto enklere blir det å å slange seg. For å øke muskelmassen trenger du å spise mye protein, som er byggematerialet for muskler.
mvh
havie


Opprinnelig lagt inn av R0SA, her.

Jeg har en vekt som måler ikke bare vekten, men også vannmengde, muskelmasse, hvor mye skjelettet veier og fettprosent.

Jeg er veldig uvitende om dette og lurer på hva som er ok, hva som er mye, lite, osv. Mest for moro skyld, men det er også greit å ha vite sånn ca.

Jeg vet at man ikke kan stole blindt på slike vekter altså , men det er jo morsomt å ha en liten indikator.

Her er the cold facts.

Kvinne, 32 år
Høyde: 172 cm
Vekt: 95, 1 kg
Fett: 39,5 %
Vann: 44,1 %
Ben: 2.8 kg
Muskelmasse: 29,3 kg

Noen med litt mer peiling enn meg som kan gi noen kommentarer til dette? Vet at jeg veier for mye, da.

havie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Opp i vekt på lavkarbo, bygge muskler! pijussau Lavkarbo generelt 2 01-01-10 21:24
Muskler, muskler, muskler ... hvor mye kan det egentlig bli? SunnhetMedSirrup Spørsmål og svar 8 16-10-09 07:11
Muskler forbrenner fett ... nellie Spørsmål og svar 1 08-02-08 13:09
Forskjell på fett & muskler Nille Trening 11 14-09-05 22:11
Noen som vet ang. vekt som måler %fett og %vann? silje Generell diskusjon 4 08-06-05 14:31


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 06:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no