Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Generell ernæringsdebatt

Lavkarbo vs Grethe Roede

Generell ernæringsdebatt Tema som ikke har med begrenset karbohydratinntak å gjøre.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-08-07, 13:28   #1
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Lavkarbo vs Grethe Roede

Kan noen fortelle meg hva som er grunnen til at lavkarbo er bedre?
Er det ikke sunt å leve ala Grethe Roede?
Og ingen grunner som "maten er mye bedre på lavkarbo", for det er det ikke alle som synes. (Inkludert meg.)

Jeg lurer fordi Grethe Roede for meg vil være en enklere kur å følge etter jeg er ferdig med slankingen. Hvis jeg slanker meg med ketolyse og går over på noe ala grethe roede vil jeg vel legge på meg? Men klarer ikke se for meg resten av livet på lavkarbo..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:07   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Monen, her.

Kan noen fortelle meg hva som er grunnen til at lavkarbo er bedre?
Er det ikke sunt å leve ala Grethe Roede?
Og ingen grunner som "maten er mye bedre på lavkarbo", for det er det ikke alle som synes. (Inkludert meg.)

Jeg lurer fordi Grethe Roede for meg vil være en enklere kur å følge etter jeg er ferdig med slankingen. Hvis jeg slanker meg med ketolyse og går over på noe ala grethe roede vil jeg vel legge på meg? Men klarer ikke se for meg resten av livet på lavkarbo..

Du bør nok gå forsiktig frem når du går fra ketolyse til GR. Slik at kroppen klarer å følge med og kan omstille seg uten at du legger på deg. De fleste vil etter en slankekur stabilisere vekten på et par kilo over det man endre kuren med. Det er helt normalt uansett hvilket kosthold en velger.

Men har du tenkt å følge en "kur" resten av livet da ? Må det hete noe ? Er det ikke bedre å finne frem til et kosthold som passer spesielt til DEG. Uten at du er bundet av regler om hva du kan/ikke kan spise ? Som gjør at akkurat DU klarer å holde målvekten din og ikke legger på deg ? Da er det likegyldig om du velger å følge et kosthold ala GR eller om du velger lavkarbo ala Lindberg. Du vil ikke nødvendigvis legge på deg om du spiser etter GR. Det kommer an på hva du/kroppen din tåler av den maten du spiser.

Hvor maten er best kommer jo an på hva man liker da. For oss som ikke liker sukker, pasta, ris og poteter (som i basis er det eneste du ikke spiser på vedlikehold) - eller ikke tåler det (f.eks. uten å legge på oss), - vil en eller annen lavkarbo retning falle naturlig. Det er rene gourmetmaten å spise seg mett (eller ikke sulten lenger) på rent kjøtt, fisk, fugl og grønnsaker med gode sauser. Men det behøver altså ikke hete noe. For de som bare MÅ ha sukker, pasta, ris og poteter - og kan spise dem uten å legge på seg vil lavfett kaloritelling være naturlig.

Men om du mener brus, kaker, cola og chips er det mye mulig du vil få et lite sjokk. For da VIL kiloene komme tilbake fortere enn svint, - og ofte fler enn før. Man kan ALDRI gå tilbake til å spise det man spiste før og som gjorde en overvektig - uten å bli det igjen. Men det regner jeg med at du er klar over !

Det er ikke slik at lavkarbo nødvendigvis er så mye bedre eller sunnere enn kosthold ala Grethe R. Men det er sunnere for NOEN av oss ! Det er ikke slik at et bestemt kosthold er riktig for alle. GR kan være like sunt som noe annet. Om man følger GR og ikke har noe problem med søtsug som følge av "kosemerker" eller "kosedager" går det riktig fint vil jeg tro. Om man blir mett av maten dietten tillater er det flott. For noen passer det fint å spise fettfritt og lavkalori.

For de som har problemer med blodsukker og lav toleransegrense for karbohydrater er det ikke like "fint".

Grethe R (GR) = lavfett, lavkalori
Lavkarbo (LK) = høy/moderat fett, lav karbo, lav GI

På GR forbrenner kroppen glukose/sukker/kalorier og det regnes etter energi inn/ut prinsippet. Det betyr for mange at de ikke klarer å holde vekten uten å være sulten. Lite kalorier er dessverre i stor grad sammenhengende med lite mat.

På lavkarbo nyttegjør kroppen seg fettet en spiser (selv om man ikke spiser på langt nær så mye som i slankeperioden) og da man spiser mer proteiner er dette også med på holde sulten unna. Så lenge kan ikke spiser mengder med karbohydrater kan man spise mer av andre ting - spise MER.

Du må finne DIN måte. Uavhengig av filosofi og "regler". Det finnes ingen fasit !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:16   #3
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Problemet mitt er at jeg ikke er noe særlig glad i kjøtt, og hvertfall ikke kjøtt uten ris/ptet/pasta. Jeg går på ketolyse og brekker meg ofte over maten. Ender med at jeg spiser veldig lite.
Men samtidig vet jeg jo at jeg responderer veldig bra på ketolyse, gikk jo ned 30 kilo på 5 mnd. Jeg har PCOS, men hormonene mine har blitt mye bedre etter jeg gikk ned i vekt. Vet jo at lavkarbo er det beste for oss med PCOS.
Jeg blir bare så fortvila, fordi hver dag er et ork. Og er redd for at når jeg endelig har kommet meg ned dit jeg skal så går jeg opp igjen. Ikke fordi jeg kommer til å spise godteri og chips, men fordi jeg ikke klarer å leve hele livet uten pasta/ris osv. Å ikke kunne ta pølse i brød pølse/potetmos til middag hvis vi ikke gidder å lage noe... Det er jo ikke spesielt fete middager hvis man f.eks. velger kyllingpølser, men inneholder likevel mye karbohydrater..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:25   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Monen, her.

Problemet mitt er at jeg ikke er noe særlig glad i kjøtt, og hvertfall ikke kjøtt uten ris/ptet/pasta. Jeg går på ketolyse og brekker meg ofte over maten. Ender med at jeg spiser veldig lite.
Men samtidig vet jeg jo at jeg responderer veldig bra på ketolyse, gikk jo ned 30 kilo på 5 mnd. Jeg har PCOS, men hormonene mine har blitt mye bedre etter jeg gikk ned i vekt. Vet jo at lavkarbo er det beste for oss med PCOS.
Jeg blir bare så fortvila, fordi hver dag er et ork. Og er redd for at når jeg endelig har kommet meg ned dit jeg skal så går jeg opp igjen. Ikke fordi jeg kommer til å spise godteri og chips, men fordi jeg ikke klarer å leve hele livet uten pasta/ris osv. Å ikke kunne ta pølse i brød pølse/potetmos til middag hvis vi ikke gidder å lage noe... Det er jo ikke spesielt fete middager hvis man f.eks. velger kyllingpølser, men inneholder likevel mye karbohydrater..

Ja da skjønner jeg at du har et problem. Om du har PCOS vil nok kroppen din ikke like et kosthold med mye karbohydrater av typen stivelse. (Pasta, ris og potet). Men du kan prøve deg frem med forskjellige matvarer. Prøv å tilbakeføre ting du MÅ ha - en ting om gangen - gjerne et par uker. Funker det bra uten vektoppgang kan du fortsette å spise det. Legger du på deg, vet du konsekvensen og må velge om du vil være mindre og klare deg uten eller om du vil legge på deg og fortsette å spise det.

Dessverre er det slike valg vi må ta. Løsningen er kanskje å spise LITT pasta, LITT ris og LITT potet - men ikke hver dag, men så mye du tester ut at kroppen tåler ! Ikke la stivelsen være hovedingrediensen i måltidet. Om du har en sykdom/lidelse som gjør at du blir sjuk om du spiser maten bør jo valget være enkelt. En diabetiker må nødvendigvis ta hensyn og leve på diett, en allergiker likeså. Og på en måte er du med PCOS en slags allergiker. For å holde hormoner og kropp i sjakk MÅ du spise slik kroppen krever. Dessverre !

Kunne ønske jeg hadde en superløsning, men dessverre finnes det ingen. Det eneste du kan gjøre er å teste ut og finne ut hva og hvor mye kroppen din tåler !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 14:31   #5
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Takk for svar, Nille
Får bare bita tenna sammen og komme ned på en akseptabel vekt tror jeg. Så får jeg prøve å eksperimentere litt da...
Gir meg selv fra til jul, etter det får jeg leve med meg selv sånn jeg er tror jeg. Blir så besatt av vekt osv, blir gæærn snart..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 16:14   #6
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Tor ikke jeghadde fikset å slanke meg på mat jeg brakk meg av. Hjelper det ikke med mere grønnsaker isteden for poteter/pasta/ris ?
Du sier du ikke er glad i kjøtt... mener du da ALT v kjøtt?... malt, kuttet, helt... svin, okse, lam, kylling, høne ( ) Uansett gvordan det er tilberedt?.... gryterett, ovnesett, stekt, kokt?
hva med fisk?... mye god fisk ..

nå sporet jeg av... men måtte bare spørre

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:00   #7
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Distrea, her.

Tor ikke jeghadde fikset å slanke meg på mat jeg brakk meg av. Hjelper det ikke med mere grønnsaker isteden for poteter/pasta/ris ?
Du sier du ikke er glad i kjøtt... mener du da ALT v kjøtt?... malt, kuttet, helt... svin, okse, lam, kylling, høne ( ) Uansett gvordan det er tilberedt?.... gryterett, ovnesett, stekt, kokt?
hva med fisk?... mye god fisk ..

nå sporet jeg av... men måtte bare spørre

Det eneste jeg kan liker av kjøtt uten potet e.l. vedsiden av er ren kylling, bayonneskinke helt uten fett og marinert kotelett helt uten fett..

Nå har det dukket opp enda et moment: Vi ble oppringt istad med beskjed om at vi skal på forsamtale til prøverørsforsøk i morgen
Og jeg kan ikke være i ketose under forsøk. Ville ikke vært det heller, siden jeg blir veldig slapp.
Veldig fristende å gå over på GR da, det vil være lettere å holde i evt. svangerskap også. Hvis jeg ikke legger på meg masse av GR da

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 18:08   #8
Csilla
Medlem
 
Csilla sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Vestfold
Innlegg: 180
Csilla har en fantastisk aura rundt segCsilla har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Spennende tråd, dette! absolutt relevante frustrasjoner fra deg, Monen, og gode svar fra Nille

Jeg har også PCOS, og har prøvd meg på GR-liknende kosthold lenge, uten at det gjorde kroppen min godt... nå med ketolyse og lavkarbo, fungerer den sååå mye bedre! Så jeg er overbevist om at lavkarbo er det rette for meg... så får jeg heller finne meg i at jeg ikke kan spise slik jeg spiste før... den gode følelsen jeg har i kroppen nå, er verdt hver eneste 'forsakelse'!

Lykke til med spennende prøverørsrunde! Krysser alt jeg har for deg! Og lykke til med å finne en kostholdsvei som funker for nettopp deg

__________________
Det er mitt liv! Og jeg velger selv hvordan jeg vil leve det.
Min Blogg og Min journal



Csilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:12   #9
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Monen, her.

Veldig fristende å gå over på GR da, det vil være lettere å holde i evt. svangerskap også. Hvis jeg ikke legger på meg masse av GR da

Sikkert bedre å følge Lindberg enn GR om du legger på deg av karbohydrater.

På Lindbergkost kan du jo spise litt brun ris eller fullkornpasta og det skal være mindre fett og lettere mat enn det du spiser nå.

__________________





Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:34   #10
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Zoë, her.

Sikkert bedre å følge Lindberg enn GR om du legger på deg av karbohydrater.

På Lindbergkost kan du jo spise litt brun ris eller fullkornpasta og det skal være mindre fett og lettere mat enn det du spiser nå.

Jg vet bare ikke om jeg orker å sette meg inn i en ny kostholdsfilosofi nå.. GR kjenner jeg jo. Får tenke på det

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 20:35   #11
Multi
Medlem
 
Multi sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 53
Innlegg: 116
Multi er ny på veien

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Jeg har ikke PCOS.
MEn vi prøve å bli gravide i nesten 2 år. Lyktes ikke før jeg gikk over fra GR til Fedon.

Det andre er at jeg tror GR også har tonet ned karbohydratene. De snakker ikke høyt om det som tema, men du ser jo at det største begrensningen går på Brød, Pasta, Ris og Potet. Jeg aboonenerer på Dagens middag fra GR. Ikke sjelden er det en "litt"lavkarborett.

__________________


Multi er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 21:20   #12
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Opprinnelig lagt inn av Multi, her.

Jeg har ikke PCOS.
MEn vi prøve å bli gravide i nesten 2 år. Lyktes ikke før jeg gikk over fra GR til Fedon.

Det andre er at jeg tror GR også har tonet ned karbohydratene. De snakker ikke høyt om det som tema, men du ser jo at det største begrensningen går på Brød, Pasta, Ris og Potet. Jeg aboonenerer på Dagens middag fra GR. Ikke sjelden er det en "litt"lavkarborett.

Jeg kan ikke bli gravid naturlig uansett hva slags mat jeg spiser. Men vil jo legge ting mest mulig til rette for at dte skal klaffe med ICSI..

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Gammel 21-08-07, 23:05   #13
jeef-micro
Seniormedlem
 
jeef-micro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2005
Hvor: opp en trapp og inn en dør
Alder: 44
Innlegg: 12.822
jeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastiskjeef-micro er bare helt fantastisk

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Jeg har også PCOS, og sliter med mye av de tingene du sliter med i forhold til mat. Jeg greier ikke mye fett. Jeg har fulgt Lindberg, og er veldig fornøyd med det. Du kan spise litt potet, fullkornspaste og ris (basmati/natur) I tillegg til fedonbrød, og ulike typer knekkebrød.

Det er ikke så vanskelig å sette seg inn i Lindberg, og fordelen med lindberg vs GR når du er gravid er jo at det pga ditt stabile blodsukker blir mye bedre for babyen. Samtidig som babyen får et stabilt blodsukker, så vil du som PCOS'er også få et mye sunnere svangerskap. De med PCOS har en økt sjans for å føde prematurt, og dersom du holder hormonene så stabile som mulig, kan du unngå svangerskapsforgiftning og svangerskapsdiabetes.

Håper ICSI blir vellykket, og at du finner ut av ting ift mat osv.

__________________
.
frosketelling:14
jeef-micro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 22-08-07, 09:45   #14
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 40
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Lavkarbo vs Grethe Roede

Skal prøve å sette meg inn i Lindberg, jeg... Tror jo innerst inne at en eller annen form for lavkarbo er det beste for meg...

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins - selvpåført diabetes? Iset Generell ernæringsdebatt 45 12-06-09 21:12
Bakdeler med lavkarbo? Lotusia Lavkarbo generelt 33 17-09-07 11:28
Trening og lavkarbo... Tidligere bruker Trening 35 25-03-07 20:40
Lavkarbo for de med liten tid og dårlig råd? Helene Lavkarbo generelt 17 25-10-05 22:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:30.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no