Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Utskeielse = magetrøbbel?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-07-11, 21:40   #1
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Utskeielse = magetrøbbel?

Hver gang jeg unner meg en bitteliten utskjeielse får jeg skikkelig magetrøbbel etterpå...
Noen få timer etterpå blir jeg kvalm, så kommer luftsmertene og i verste fall diaré... det kan vare et par dager før det gir seg igjen...

...er dette vanlig?

Er ikke store bommene jeg har gjort, men har hatt en heftig uke nå med 70-års lag, minicruse og kaffebesøk og det har blitt 2 tynne skiver is (den ene lettis riktignok), et ganske stort stykke rabarbrakake og litt mer jordbær og fløte og ellers litt mer mat enn ellers i løpet av uka
Nå ligger jeg på sofaen og tør egentlig ikke lee meg omtrent i redsel for at jeg egentlig burde gått med bleier

Har hatt en mildere variant av dette en gang før da jeg spiste rømmegrøt til middag, men det var jo ikke så ille som det denne uka ar vært da....

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 21-07-11, 22:36   #2
Anitave
Medlem
 
Medlem siden: Jun 2004
Alder: 47
Innlegg: 144
Anitave er ny på veien

Sv: utskjeielse = magetrøbbel???

Jeg reagerer alltid med litt luftsmerter i løpet av en times tid etter jeg har inntatt.. Løs mage/diare kommer mange timer etterpå eller dagen etter. Men det er over etter ett døgn ca.... Jeg skeier ikke ut på kvelden hvis jeg skal noe dagen etter, kommer an på hva. Jeg vet ca hvordan jeg reagerer på forskjellige ting. Noe matvarer fjerter jeg voldsomt av og da bør jeg være alene, men det er over etter en halv dag... andre varer får jeg blaut mage og det er oftes over etter ett døgn. Enkelte få ting får jeg skikkelig magesmerter, kvalme og hodepine av i løpet av de neste timene etter inntak. Så jeg må veie opp i mot hva jeg skeier ut med på hvordan timeplanen ser ut de neste timene og dagen etter..... Men vi er jo forskjellige på hva vi tåler og hvor mye vi tåler av å skeie ut.

Anitave er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jeg bare lukter litt rundt først... Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 09:08   #3
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Utskjeielse = magetrøbbel???

Innebærer utskeielsene at du spiser en matvare du ellers ikke spiser på lavkarbo? I så fall kan du ha funnet en matintoleranse...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:06   #4
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Ja det gjør jo det... det går jo på hvetemel.
Jeg har ikke spist noe som helst av bakst - overhode ingenting - i løpet av disse 5 (?) ukene jeg håper jeg har vært i ketose nå.
Kosten min nå består egentlig kun av kjøtt,fisk, grønnsaker, fete meieriprodukter (ost, fløte og rømme), og litt bær med fløte på innimellom.

Første utskeielse var en porsjon rømmegrøt med natreen på.
Resultat: ekstrem kvalme og luftsmerter utover kvelden og litt diaré dagen etterpå. Men det gikk da over...

Utskeielse 2 var min svigerfars 70-årslag. Da spise jeg et lite stykke hjemmelaget is.... Fikk ikke diare, men ble oppblåst og kvalm.

For 3 dager siden spiste jeg et stykke rabarbrapai... skulle ikke gjort det kjenner jeg...
Så var det kaffeselskap dagen etter og da tok jeg bittelitt lettis (den burde være grei i små mengder en sjelden gang eller?)
Men nå har jeg aldså fortsatt diaré, selv om det er på tilbakegang. Magen er fortsatt ballong og jeg er småuvell

Fløte, egg og natrena bruker jeg jo ellers også... men jeg merker at fløte og kaffe gjør det verre når jeg er sånn jeg er nå. Må kutte fløte til jeg er i form igjen.

Hvordan vet man at det er en matintoleranse?
Vil det si at jeg har glutenintoleranse???

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:32   #5
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Det er tre forskjellige jeg tenker på. Dette kan du lett teste ut!
Laktoseintoleranse
Gluten/hveteintoleranse
Fruktoseintoleranse

Enkelt sagt - Hold vanlig lavkarbo ei uke, så tester du et glass melk. Greit? Forferdelig? Om greit, ta en uke til, så lag saus med hvete. Greit? Samme igjen, prøv et stykke frukt. Greit? Ikke?

Noen voksne har vanskelig for å tolerere laktose generelt, det finnes enzymtabletter du kan ta.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:40   #6
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Det er nok ganske vanlig, ja. Jeg blir direkte syk av potet/mel/gluten-greier, så det frister rett og slett ikke noe særlig, lenger. Sukker "tåler" jeg, men blir liksom litt fyllesyk av det.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 12:52   #7
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Opprinnelig lagt inn av Megvel, her.

Det er tre forskjellige jeg tenker på. Dette kan du lett teste ut!
Laktoseintoleranse
Gluten/hveteintoleranse
Fruktoseintoleranse

Enkelt sagt - Hold vanlig lavkarbo ei uke, så tester du et glass melk. Greit? Forferdelig? Om greit, ta en uke til, så lag saus med hvete. Greit? Samme igjen, prøv et stykke frukt. Greit? Ikke?

Noen voksne har vanskelig for å tolerere laktose generelt, det finnes enzymtabletter du kan ta.

Må jeg kutte ut, fløte, rømme og ost også da? for å sjekke ang laktose?

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 13:22   #8
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Dersom du spiser fløte og rømme i de mengder som er vanlig på lavkarbo og ikke har problemer - så er det nok neppe melk som er problemet... Det er i så fall det du bør teste sist om ikke noe av det andre som er foreslått gir deg et hint.

Jeg tipper at du enten har et snev av glutenintoleranse eller ren hveteallergi (man kan nemlig reagere på bestemte kornsorter også, ikke bare på "gluten").

Det er forøvrig ganske vanlig at man starter med en irritasjon, ignorerer den over lenger tid og utvikler flere... Så det kan hende at fløten kun irriterer når magen/tarmsystemet allerede er "plaget".

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 13:58   #9
FrkMarge
Seniormedlem
 
FrkMarge sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 920
FrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlysFrkMarge er et fyrlys

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Sitat:

Det er forøvrig ganske vanlig at man starter med en irritasjon, ignorerer den over lenger tid og utvikler flere... Så det kan hende at fløten kun irriterer når magen/tarmsystemet allerede er "plaget".

Ja det er sånn det føles... Ellers kan jeg godt kose meg med fløte, men rømmen er "tryggere" på en måte...
Vanligvis drikker jeg ikke melk heller, så har ingen formenng der.
Er det noen måte jeg kan få stadfestet en sånn allergi/intoleranse via legen?
Om det er det jeg har (har mistenkt overfølsømhet for gluten og særlig hvete, i mange år), hadde det vært greitt å ha det "på papiret" om du skjønner hva jeg mener...

__________________



FrkMarge er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse/LCHF Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 14:02   #10
smgj
Seniormedlem
 
smgj sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Hvor: Østfold
Alder: 50
Innlegg: 6.228
smgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisksmgj er bare helt fantastisk

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Opprinnelig lagt inn av FrkMarge, her.

Ja det er sånn det føles... Ellers kan jeg godt kose meg med fløte, men rømmen er "tryggere" på en måte...
Vanligvis drikker jeg ikke melk heller, så har ingen formenng der.
Er det noen måte jeg kan få stadfestet en sånn allergi/intoleranse via legen?
Om det er det jeg har (har mistenkt overfølsømhet for gluten og særlig hvete, i mange år), hadde det vært greitt å ha det "på papiret" om du skjønner hva jeg mener...


Om du skal ha "på papiret" at du reagerer på gluten må du spise gluten i 2-6 måneder + få tatt prøve av tarmtottene og prøven må bevise at de er "flate". Skolemedisinen anerkjenner ikke annet enn det som gir utslag på prøvene deres.
Om mel-proteinallergi kan testes på andre (som anerkjennes) måter vet jeg ikke. En eliminasjon/provokasjon vil fortelle deg bedre hva du tåler enn noen prøve...

__________________
Fant (og mistet igjen) matchvekta under candida- og eliminasjonsdiett ifm. stoffskiftesykdom. Forsøker nå å finne den igjen med inspirasjon fra Primal Blueprint
smgj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Primal Blueprint - tåler begrenset melk (lett laktoseintolerant) og glutenholdig mel enda dårligere. Svar med sitat
Gammel 22-07-11, 14:08   #11
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Utskeielse = magetrøbbel?

Ren hveteallergi kan fastlegges ved blodprøve.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Magetrøbbel Anarko Spørsmål og svar 1 22-02-11 00:18
magetrøbbel.. Sjokoholiker Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 06-02-11 13:03
Magetrøbbel?? Froskeprinsessen Ketolysekuren 5 27-10-10 22:51
Magetrøbbel? Rebecca_Malin Fysisk og mental helse 4 05-04-10 15:22
Magetrøbbel Whale Spørsmål og svar 2 01-03-10 23:12


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:04.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no