Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > LCHF

Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

LCHF Low Carb High Fat – Lavkarbokosthold slik Annika Dalquist, Sofie Hexeberg og Dr. Andreas Eenfeldt anbefaler

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-02-12, 06:43   #201
Anarko
Seniormedlem
 
Anarko sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Bergen
Alder: 38
Innlegg: 2.981
Anarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt liktAnarko er veldig godt likt

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

jeg følger deg Åssi, og vil gjerne høre hvordan det går. Jeg plages også med migrene, sånn nesten litt hver eneste dag. Er blitt bedre etter jeg begynte på LK, men vet ikke om det er kosten eller oppstart av forebyggende medisin som jeg begynte med i noe samme tid. Jeg har redusert melkeproduktene, sånn at jeg spiser litt ost, kan ta litt rømme, bruker nesten ikke fløte i maten lengre. Før hadde jeg fløte og ost i ALT. Jeg reagerer med migrene på mat, typisk rødvin f.eks men har funnet en type som jeg ikke får det av. Videre slår mørk sjokolade ut; det er ganske nytt tror jeg. Hvertfall slår det ut hvis jeg har litt sånn migrene i emmingen. Er også rimelig sikker på at pepsi max ikke er så bra heller, og jobber videre med den. Ellers greier jeg ikke å sette fingeren på noe som slår ut og som kommer fra kosten. Fra før i verden husker jeg at potetgull ala type med redusert fett (husker ikke hva den heter) alltid ga migrene. Nå er jo den ikke et problem lengre, men jeg husker det fordi en lege lo av meg da jeg fortalte det. Mat slo ikke ut sånn sa han. Jeg unnskylder ham og hans uvitenhet med at dette var lenge før forrige årtusen. Men reker da Anarko; det har jeg aldri hørt om før. Det viser bare hvor merkelig vi er skrudd sammen tenker jeg. Andre ting som virker inn på migrenen min er lite/manglende/dårlig søvn, stress selvfølgelig, sterkt sollys, vinterkald luft mot et hode uten lue. Sånne helt daglige ting i grunnen

Så tilbake til melkeprodukter og suketter: jeg har ikke merket det helt store etter reduksjon av melkeprodukter, og heller ikke etter jeg kuttet sukettene i teen. Men jeg tenker at alt monner og drar, og det blir sikkert bedre. For meg var det lurest å trappe ned og ikke slutte brått - på den måten ble hodet med på veien også og jeg slipper å savne noe.

Hehe, ja, reker. Min mor får migrene av det også. Nå har det altså blitt en allergi for min del, for jeg innsåg det ikke før det gikk for langt. Men det er jo bare å unngå det Når jeg var yngre (og sikkert enda om jeg hadde prøvd) fikk jeg migrene av porøse sjokolader, som f.eks. stratos. Aner ikke hvorfor. Spekulerte i at det var kakaoinnholdet, men tålte jo 70% osv.. Men man spiste gjerne ikke så mye 70% om gangen som man kunne med stratos :P Jeg kan få migrene enda, men har satt det i forbindelse med lite søvn og stress, ikke mat. Har det i allefall veldig sjeldent i forhold til før.

__________________



Min blogg
Anarko er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Veganer og smartkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 19:36   #202
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ja ja; om vi ikke er støpt i samme forma så er vi vel skrudd sammen noenlunde omtrentelig likt. Det blir spennende å følge deg Åssi. Og til deg Anarko; det høres ikke usannsynlig ut med porøs sjokolade for min del altså. Lite søvn, mye stress gjør at andre ting slår ut lettere har jeg funnet ut. Eller om de står for det alene - vet ikke.

Har spist kryddersuppe til middag, og den metter noe innmari - etterpå. Var skrubbsulten (glemte å starte med et glass vann), og spiste deretter. Nå sitter jeg her ubehagelig stappmett og kjenner suget etter å putte noe i munnen. Hvis noen kan forklare meg hvilke mekanismer som slår inn når jeg er skikkelig mett og som gjør at jeg bare måååå ha noe å spise (som gjør meg enda mer mett) - så vil jeg være takknemlig.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 20:50   #203
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

Har spist kryddersuppe til middag, og den metter noe innmari - etterpå. Var skrubbsulten (glemte å starte med et glass vann), og spiste deretter. Nå sitter jeg her ubehagelig stappmett og kjenner suget etter å putte noe i munnen. Hvis noen kan forklare meg hvilke mekanismer som slår inn når jeg er skikkelig mett og som gjør at jeg bare måååå ha noe å spise (som gjør meg enda mer mett) - så vil jeg være takknemlig.

Akk, ja.... Sånn har jeg hatt det i alle år, og blitt forklart at etter et tungt måltid blir det for mye å håndtere for insulinet, og blodsukker går i bånn. Man blir helt utslitt, men kjempefysen (som vi gjør ved lavt blodsukker). Med litt sjokolade/ dessert e.l., fyker blodsukkeret opp, insulinet får en kickstart og alle normale fordøyelsesprosesser setter igang. Derav tradisjonen med noe søtt mot slutten av måltidet, er det blitt meg fortalt. Men så er det, som vi vet, noen av oss som ikke helt har tålt denne blodsukker/insulin berg-og-dalbanen noe særlig, og har ødelagt hele balansen. Lavkarbo blir da en kur - eller livsstil - for å få orden på balansen igjen.
(Jeg vet ikke om denne forklaringen er riktig,det er bare det jeg alltid har hørt, og også følt har stemt).

Men tusenkronersspørsmålet er jo da; når vi går på lavkarbo og har et stabilt blodsukker - hvorfor opplever vi det samme nå? For gudene skal vite at jeg kjenner meg igjen.

En teori kan jo være at vi er så vant til å føle det sånn, at underbevisstheten sier det skal være sånn, selv om ikke blodsukkeret gjør det. Men ikke vet jeg. Prøver å tylle innpå en god frukt-te, og innbiller meg at det går over...

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 14-02-12, 21:04   #204
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av jojomesteren, her.

Men tusenkronersspørsmålet er jo da; når vi går på lavkarbo og har et stabilt blodsukker - hvorfor opplever vi det samme nå? For gudene skal vite at jeg kjenner meg igjen.

En teori kan jo være at vi er så vant til å føle det sånn, at underbevisstheten sier det skal være sånn, selv om ikke blodsukkeret gjør det. Men ikke vet jeg. Prøver å tylle innpå en god frukt-te, og innbiller meg at det går over...

nettopp..... Dette er 1000-kroners spørsmålet. Kanskje sitter (også dette) mellom ørene?? En kopp te hjelper, men jeg må jobbe i hodet samtidig. godt å vite at det er flere!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 00:32   #205
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

"Melder meg inn" her jeg også. Misforstå meg rett, men det er litt deilig å se at ikke alle har strålende vektnedgang på lavkarbo - da slipper jeg å føle meg så alene......

Begynte på Ketolysekuren i april 2010, og de første ti kiloene gikk av i full fart. Til jul samme året tok jeg den anbefalte pausen ( hadde vært i ketose mer eller mindre sammenhengende i 7 mnd). I etterpåklokskapens lys ser jeg at det er av det dummeste jeg har gjort...... Kom liksom aldri inn på sporet igjen, slurver og sprekker - og går ikke ned i vekt.

Har forsøkt å identifisere mine "sabotører" som jeg må arbeide med;
- drikke mer vann
- få i meg mer fett
- litt mosjon hver dag
- kutte i alkoholen
- sist men ikke minst: SLUTTE Å STRESSE!!!

Gleder meg til å følge dere her inne!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 02:36   #206
Tante Bob-Bob
Nytt Medlem
 
Tante Bob-Bob sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Rogaland
Innlegg: 6
Tante Bob-Bob er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Spis mindre og oftere. Om du normalt ønsket deg 2 karbonader så spis 1. gjør det med alt du spiser. Spis hver 2. time. forekseksempel klokka 8-10-12-14 osv. gjør unna ditt siste måltid for dagen klokka 18. Blir du sulten seinere på kvelden, så drikk et glass helmelk, seintseint...det er fett og kalorier og proteiner i den, så det stilner sulten. Jeg har nettopp begynt på min slankekur, men har gått ned 6.7 kg på 4 uker. Unngå brød og poteter, selv om du ikke skal ha lavkarbo. Bytt ut brød med Ryviita knekkebrød og fyll dem med hvitost, kjøttpålegg og grønt; men aldri brunost. Drikk mye vann før og etter de knekkebrødene for de er heavy stuff for magen. Jeg laget meny for en mann som veide 136 kg for 2 år siden, han hadde diabetes og hadde sittet i en stol i 2 år med vonde hovne bein og var svært syk. Han spiste som jeg anbefalte ham og handlet inn de matvarene jeg rådet ham til, og han tok av nesten 50 kg. Ryviita var hans faste brødmat, men kun til frokost. han ble frisk og kunne slutte med insulin og begynte å jobbe igjen i dykkeryrket. Så dette funker for de som ikke går på lavkarbo og ikke skal inn i ketose og som også går best ned på mindre kalorier. Vil også anbefale Sizematters siden, hvor du kan skrive inn det du spiser, så du får holdt øye med at du får i deg nok kalorier.Der er det en søyle som viser hvor mye fett og proteiner og kalorier du har fått. Det betyr bare at du må veie mat i en ukes tid, inntil du vet hva et egg veier og hva en banan veier osv. Har du veid et ryviitaknekkebrød så vet du hvor mye det veier en gang for alle. Det er bare kjøttstykker og fiskestykker man trenger å følge med på. Ikke at du må, men det er morsomt og oppmuntrende. Du har ikke så lang vei som meg å gå, så dette vil fungere fint for deg. Regner med at om du er flink så går det ned ca 2 kg hver av de 2 første ukene, kanskje også den tredje...så begynner det å stabilisere seg når man er ca 1 mnd inn i slankingen. Da kan du holde vekta om du bare skjeier ut EN dag i helgen. Lykke til! Hilsen meg som er 88 og skal ned til 64. 174 høy :-)

Tante Bob-Bob er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 08:10   #207
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Mye jeg kunne kommentert, men er så dårlig (les: orker ikke.....) styre med kopiering.

Det med søstsug etter et stort måltid: jo, jeg tror det som jojomesteren sier er helt riktig. Og jeg tror egentlig at de som spiste sånn (som mine besteforeldre alltid gjorde) heller ikke var av de som slet mest hva gjelder vekt og sånt. Rett og slett fordi det var et kosthold som generelt var tilpasset livsstilen "anno dazumal" = ikke like stillesittende hverdag som vi har og nok heller ikke den samme mengden mat til alle måltider og alle tider.

Jeg tror nemlig (og jada, dette er rene spekulasjoner) at før i tiden spiste folk generelt mindre. Det var ikke 7-11, narvesen og deli de luca på hvert gatehjørne. Man hadde mindre penger. Matpakke/medbragt mat var det vanlige. Til sammen tror jeg at dette gjorde at folk generelt hadde sunnere matvaner, selv om de spiste både poteter og drakk helmelk. Og de spiste ikke så ofte - det var faste måltider og basta.

Vi må huske at i vårt samfunn har det vært en enorm velstandsøkning de siste 20 årene eller så. Så akkurat en overskrift om at klær i dag koster det samme som i 1992 = prisras! Vi kan stadig "unne" oss det ene og det andre - og som vi alle smertelig har erfart: kos = mat (iallfall ofte).

Tilbake til det med dessert/noe søtt: spiser dere frukt? Jeg gjør det - litt, og jeg merker at litt frukt funker som bare det som det "lille søte" etter middag. En klementin, et halvt eple eller hva man har (kanskje ikke banan, det er veldig lite lavkarbo...) Min mormor var f.eks en kløpper hva gjaldt dette med fruktgrøter. Nå var de riktignok sikkert fulle av sukker, men prinsippet blir det samme: frukt er i seg søtt = godt egnet som dessert.

Og jeg tror på litt - jeg tror ikke på det store altoverskyggende forbudet, da blir livet så vanskelig.

Så må jeg til slutt si at jeg føler meg veldig priviligert i fht. det mange av dere skriver om, hva gjeler allergier/intoleranser/migrener/smerter i kroppen. Jeg er frisk! Jeg kan spise ost og rømme, og stort sett hva jeg vil i det perspektivet, jeg kan trene uten altfor mye plager, og de jeg har dempes av trening.
Men jeg går likevel sakte ned i vekt - men det går i det minste rett vei - nedover (får bare ikke til å endre tickeren min)

Ønsker dere alle en fin dag!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 10:14   #208
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ja, Severina, tror du har mye rett i det som har skjedd her de siste ca 100 årene, og som har lagt grunnlaget for dagens vanlige kosthold. Pluss at vi har tatt med oss det vi liker, men ikke det andre. F.eks. har vi beholdt fastelavns-feiringen, men ikke fasten....

Jeg spiser en frukt om dagen. Går fint for meg innenfor ketose (ikke banan eller druer, da...). Men stort sett tar jeg den på jobben, sånn to timer etter lunsj. Kanskje jeg skulle vente til etter middag?

Av erfaring vet jeg at det å pusse tennene etter middag og så komme seg ut, eller igang med husarbeid eller noe, før man synker i sofaen er det beste middelet mot fysing. Og få middagsrester inn i kjøleskapet asap, ikke la det stå framme!!! Men jeg er så dårlig på det. Spiser som regel seks-halv sju, og da må jeg liksom ha Dagsrevyen, og så er vi igang. Synke, synke i stolen. Snoke litt middagsrester. Tenke at bare èn mørk sjokoladebit....

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 15-02-12, 11:35   #209
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tante Bob-Bob, her.

Spis mindre og oftere. Om du normalt ønsket deg 2 karbonader så spis 1. gjør det med alt du spiser. Spis hver 2. time. forekseksempel klokka 8-10-12-14 osv. gjør unna ditt siste måltid for dagen klokka 18. Blir du sulten seinere på kvelden, så drikk et glass helmelk, seintseint...det er fett og kalorier og proteiner i den, så det stilner sulten. Jeg har nettopp begynt på min slankekur, men har gått ned 6.7 kg på 4 uker. Unngå brød og poteter, selv om du ikke skal ha lavkarbo. Bytt ut brød med Ryviita knekkebrød og fyll dem med hvitost, kjøttpålegg og grønt; men aldri brunost. Drikk mye vann før og etter de knekkebrødene for de er heavy stuff for magen. Jeg laget meny for en mann som veide 136 kg for 2 år siden, han hadde diabetes og hadde sittet i en stol i 2 år med vonde hovne bein og var svært syk. Han spiste som jeg anbefalte ham og handlet inn de matvarene jeg rådet ham til, og han tok av nesten 50 kg. Ryviita var hans faste brødmat, men kun til frokost. han ble frisk og kunne slutte med insulin og begynte å jobbe igjen i dykkeryrket. Så dette funker for de som ikke går på lavkarbo og ikke skal inn i ketose og som også går best ned på mindre kalorier. Vil også anbefale Sizematters siden, hvor du kan skrive inn det du spiser, så du får holdt øye med at du får i deg nok kalorier.Der er det en søyle som viser hvor mye fett og proteiner og kalorier du har fått. Det betyr bare at du må veie mat i en ukes tid, inntil du vet hva et egg veier og hva en banan veier osv. Har du veid et ryviitaknekkebrød så vet du hvor mye det veier en gang for alle. Det er bare kjøttstykker og fiskestykker man trenger å følge med på. Ikke at du må, men det er morsomt og oppmuntrende. Du har ikke så lang vei som meg å gå, så dette vil fungere fint for deg. Regner med at om du er flink så går det ned ca 2 kg hver av de 2 første ukene, kanskje også den tredje...så begynner det å stabilisere seg når man er ca 1 mnd inn i slankingen. Da kan du holde vekta om du bare skjeier ut EN dag i helgen. Lykke til! Hilsen meg som er 88 og skal ned til 64. 174 høy :-)

Jeg er litt usikker på om dette var velmente råd til meg, i så fall takker jeg for gode innspill Hvis svaret ikke var myntet på meg får du bare overse det Litt om kostholdet mitt i dag: Lever lavkarbo men er ikke i ketose. Spiser ikke brød, poteter, pasta eller knekkebrød, kun Nannahs knekkebrød og nøttemuffins. Drikker ikke melk, juice eller brus med sukker. Spiser fet fisk og salat til lunch hver dag i arbeidsuken, og forsøker å spise grønnsaker til hvert måltid. Unngår farsemat så godt jeg kan. Så lang alt vel..... Men

Jeg sliter med at jeg sprekker på godterier og snop, for jeg er en real godtegris. Den første perioden med ketolysekuren var ikke dette noe problem i det hele tatt. Jeg hadde ikke noen problemer med å stå over snopet, og ingen problemer med å takke nei. Etter 7 mnd i ketose tok jeg imidlertid den anbefalte pausen (også fordi jeg da ikke hadde gått ned i vekt devtre siste mnd uansett hvor "nazi" jeg var med kostholdet). Jeg angret derfor på at jeg gikk ut av ketosen i det hele tatt og innbiller meg at hvis jeg bare hadde fortsatt så hadde ikke utfordringene vært så store i dag......

Strategien nå fremover er å trappe ned med litt 86% sjokolade innimellom, for så å kutte helt. Mer vann, mosjon og fett må nok også til. I tillegg kutte på vinen. Men det viktigste av alt; fokusere på alle de andre helsefordelene med lavkarbo og unngå stresset og fokuset på vektnedgang - kanskje det løsner da? Vi får krysse fingrene!

__________________



Sist redigert av Festina lente : 15-02-12 kl 14:40.
Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 11:30   #210
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Veide meg idag. Ned nye 400 g, til 72,8! Føltes så rart å se 72, syns jeg har holdt på siden november med 74-tallet. Litt ned, litt opp, men alltid tilbake til 74,4. . Så har det vært et par uker nå hvor 73-tallet har vært fast på vekta - men sant og si ventet jeg i dag at 74,4 skulle komme tilbake. Og så kom 72, gitt!

Denne uka har jeg ikke trent noe, vært alt for travelt. Og så har jeg spist lavkarbohusets brød hver dag, 2-4 skiver. Knallgodt - og med mye pålegg. Syns jeg har spist mye til middag og lunsj. Og supplert eplet mitt med en stor plomme eller noe annen frukt. I går spiste jeg også gulrøtter for første gang på lchf (skrei til middag - med gulrøtter/fennikel/purre og eggesmør...) Men jeg er fortsatt i ketose - lurer virkelig på hvor høyt jeg kan gå på kh før jeg faller ut....?
Spiser både brøderstatning, melkeprodukter og tomat - alle disse "stopperne" andre beskriver. Altså mer av det ulovlige - og NÅ går jeg ned..

Vet ikke jeg. Men min kropp krever nok litt mer kh enn mange andre for å fungere, også i ketose. Det viktigste tror jeg likevel er fettforbrenning gjennom skigåing. Hadde to solide skiturer sist helg, mye av vektnedgangen ligger nok der. Og i morgen begynner vinterferien..... Skal være TO uker på fjellet. Tar med PC og bredbånd så jeg kan jobbe litt hver dag, men har i prinsippet fri. Målet er å gå 200 km på ski på 15 dager. Det er mye fettforbrenning, det ! Vi for se, det er lov å ha ambisjoner..

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 15:33   #211
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tante Bob-Bob, her.

Spis mindre og oftere. Om du normalt ønsket deg 2 karbonader så spis 1. gjør det med alt du spiser. Spis hver 2. time. forekseksempel klokka 8-10-12-14 osv. gjør unna ditt siste måltid for dagen klokka 18. Blir du sulten seinere på kvelden, så drikk et glass helmelk, seintseint...det er fett og kalorier og proteiner i den, så det stilner sulten. Jeg har nettopp begynt på min slankekur, men har gått ned 6.7 kg på 4 uker. Unngå brød og poteter, selv om du ikke skal ha lavkarbo. Bytt ut brød med Ryviita knekkebrød og fyll dem med hvitost, kjøttpålegg og grønt; men aldri brunost. Drikk mye vann før og etter de knekkebrødene for de er heavy stuff for magen. Jeg laget meny for en mann som veide 136 kg for 2 år siden, han hadde diabetes og hadde sittet i en stol i 2 år med vonde hovne bein og var svært syk. Han spiste som jeg anbefalte ham og handlet inn de matvarene jeg rådet ham til, og han tok av nesten 50 kg. Ryviita var hans faste brødmat, men kun til frokost. han ble frisk og kunne slutte med insulin og begynte å jobbe igjen i dykkeryrket. Så dette funker for de som ikke går på lavkarbo og ikke skal inn i ketose og som også går best ned på mindre kalorier. Vil også anbefale Sizematters siden, hvor du kan skrive inn det du spiser, så du får holdt øye med at du får i deg nok kalorier.Der er det en søyle som viser hvor mye fett og proteiner og kalorier du har fått. Det betyr bare at du må veie mat i en ukes tid, inntil du vet hva et egg veier og hva en banan veier osv. Har du veid et ryviitaknekkebrød så vet du hvor mye det veier en gang for alle. Det er bare kjøttstykker og fiskestykker man trenger å følge med på. Ikke at du må, men det er morsomt og oppmuntrende. Du har ikke så lang vei som meg å gå, så dette vil fungere fint for deg. Regner med at om du er flink så går det ned ca 2 kg hver av de 2 første ukene, kanskje også den tredje...så begynner det å stabilisere seg når man er ca 1 mnd inn i slankingen. Da kan du holde vekta om du bare skjeier ut EN dag i helgen. Lykke til! Hilsen meg som er 88 og skal ned til 64. 174 høy :-)

Det er jo veldig individuelt hva som fungerer på folk. Lever man lavkarbo så trenger man i teorien ikke å spise mange små måltider. Grunnen til rådet om mange små måltider på lavfettdiettene er jo for å holde blodsukkeret stabilt. På en lavkarbodiett er ikke dette nødvendig da man ikke spiser mat som trigger blodsukkeret i den grad en lavfett (høykarbo)diett gjør. Hovedregelen er at man skal spise når man er sulten - om det er hver 2. eller 5. time spiller liksom ingen rolle. Det med at man ikke skal spise etter et visst klokkeslett har også vist seg å være en myte. Blir man sulten klokka 21, ja så spiser man litt mat klokka 21. Dog vil nok mange unngå de store måltidene sent på kvelden fordi de opplever at det er vanskelig å sove om magen er helt full.

Kjempeflott at denne metoden fungere for deg, og den vil nok også fungere på mange andre også, men absolutt ikke for alle - så man skal være litt forsiktig med å være så bastant

Ellers: Huhei alle sammen. Nå har jeg ikke vært her inne på en stund. Håper det går bra for alle dere andre. For mitt vedkommende har det ikke gått spesielt bra, og jeg har klart å gå opp nesten 10 kilo siden minstenoteringen min i fjor. Jeg har kun meg sjøl å takke - samt en livssituasjon det siste halve året som har gitt meg uforholdsmessig høye kortisolnivåer i kroppen, så selv om jeg hadde vørt flink med kostholdet hadde jeg garantert ikke gått ned noe likevel (men jeg hadde nok sluppet denne oppgangen ). Men jeg er fortsatt ved godt mot, og har tatt meg selv kraftig i nakkeskinnet. Jeg er nå på min 4. avrusningsdag og har meldt meg inn på et treningssenter igjen. Har innsett nå etter 3 år at å motivere meg selv til å trene på egenhånd ikke går. Jeg trenger en spinnninginstruktør som pusher meg og ordentlige vekter og maskiner, og ikke minst en tankegang om at de 500 spenna jeg betaler for dette i måneden ikke skal være fullstendig bortkastet

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 16-02-12, 18:07   #212
suverene severina
Medlem
 
suverene severina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2011
Hvor: Akershus
Alder: 56
Innlegg: 101
suverene severina er på en erverdig vei

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Jojomesteren: måtte flire når jeg leste om dine konstante 74,4 kg, kjente meg veldig godt igjen! Jeg har også følelsen av at det er der jeg vaker rundt, mer eller mindre konstant. Rent bortsett fra en 5 kg økning før jul forrige fredag så jeg 72 tallet, riktignok m ,9 etter, men det gir håp. I dag ( offisiell veiedag) var jeg på 73,5 og siden jeg driver m snikveiing, vet jeg at 74 tallet også har vær ukas tall.

Det jeg trøster meg med, er at når jeg ser på målingene siden nyttår, så går det nedover. Jeg har stadig litt platå-følelse, i den forstand at kroppen må stabilisere seg en stund, før den vil gå videre ned. Så da forsøker jeg å holde motet oppe, fortsette å være flink m mat og trening, og prøver å ha fokus på set som er bra.

Jeg lærer stadig noe, visste ikke at tomat regnes for å være en stopper?? Og har ikke tenkt å forholde meg til det heller, all den tid jeg elsker tomat!!!
Er imponert over skigåinga di!

Velkommen tilbake tidleg og cyan - og hva gjelder treningssenter har jeg det som deg, blir mye mer sliten av at noen "pisker" meg enn når jeg skal gjøre det sjøl. Da er det mye vondt i vilje..... Og det er en motivator å tenke på pengene som uansett renner ut hver mnd- støttemedlem kan jeg være hos sosbarnebyer el, men treningsbransjen trenger det ikke!

Ha en fin kveld alle sammen!

__________________


Kjære dagbok
suverene severina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: mest i retning Hexeberg/LCHF Svar med sitat
Gammel 17-02-12, 12:05   #213
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ukens veiing unnagjort - minus 1 kilo!!

Er selvfølgelig klar over at det bare er vann, men det er litt motiverende likevel og det gir styrke til å fortsette med mer vann og fett.

Lykke til alle sammen på neste veiing, og god helg!

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 13:53   #214
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Titt titt – her er jeg også. Har vært inne og lest de siste dagene, men ikke rukket å skrive. Lørdag formiddag er en god dag i så måte – da kan en «ta igjen» det forsømte.

Gårdagen var en nedtur vektmessig sett – 300 gram opp. Egentlig som forventet; tirsdag spiste jeg meg altfor mett til middag og det gjør noe med hele meg det. Vet ikke hva, men når jeg spiser meg for mett øker for det første suget etter «noe», og vekta øker alltid. Utslaget på stixen blir også blassere, hvis det da ikke forsvinner helt. Sjekket vekta i dag også, og da var ukens ekstra påslag + 100 g til borte og jeg kan markere 3 kg nedgang siden 1.januar. Ikke akkurat noen rasende nedgang, men dog ned. Velger å endre tickeren til dagens vekt for å gi støtte til motivasjonen for den kommende uka.

Velkommen inn til oss Festina lente: dine punkter er veldig samsvarende med mine ser jeg, så vi vil nok ha «glede» av hverandre ja. Når jeg leser svaret ditt til tante Bob-Bob blir jeg enda mer kjent med deg – og meg selv Ja… unntatt punktet om en kg ned på en uke da…

Velkommen til deg også tante Bob-Bob. Opplegget ditt virker veldig bra, og særlig hvis det fungerer for deg (og han mannen) men jeg spekulerer i hvorfor du anbefaler å spise annenhver time? Uansett om man er sulten eller ei også?

Enig med deg Severina om kostholdet før i tiden. Legg gjerne til at de fleste den gang hadde fysisk arbeid og ikke som i dag da de fleste sitter på en stol og stresser. Jeg spiser ikke frukt (på grunn av allergi) selv om jeg kan spise melon og banan. Prøver heller å holde søtsuget borte gjennom kostholdet generelt, men har kanskje ikke funnet løsningen? Jeg opplever aldri å bli fristet av kaker, sjokolade lengre, slik jeg ble før. Ikke før jeg kommer hjem, sliten, «lyst på noe godt» - sikkert for å belønne meg selv, eller også trøste meg selv. Til helga nå laga jeg sjokolade av cocosa og 86 % sjokolade, og det er veldig greit at de står i kjøleskapet i fall fristelsen skal bli for stor. Det som forundrer meg at lysten på dem er større når jeg ikke har dem, enn nå da de står klar til spising. Og du…tickeren endres ved å klikke på din egen og så skrive inn passordet på tickersiden. Når du har lagt til nye tall og klikket på next går du tilbake til forumsiden og oppdaterer ved å trykke på F5 – og voila: tickeren er oppdatert. Alternativt kan du gjøre som meg da jeg sleit - jeg laga en ny.

Gratulerer med 72-tallet Jojomesteren! Det er deg vel unnt! Du imponerer meg stort med all den skigåingen din! Heier på deg slik at du når målet ditt om 200!! km på ski. Spennende at du opplever mer vektnedgang med mer kh; har du ca peiling på hvor mange gram du ligger på i fordelingen pr dag?

Velkommen tilbake Cyan: synd å høre om oppgangen, samtidig som jeg tenker så bra du er klar over hvorfor. Gratulerer med innmelding på treningssenter, gratulerer med nakkeskinnstaket. Håper å se mer til deg her også, særlig på litt dårligere dager (der er jo jeg den beste ikke sant…..)

Jeg tenker jeg skal se om jeg kommer meg ut en tur. Sola er borte, skyene er tilbake og hvis jeg har på mørke solbriller så kan det dempe påvirkningen på hodet? Dessverre blir jeg verre av trening når jeg har sånne dager så jeg vet da hvordan ettermiddagen og kvelden blir. Frisk luft er sikkert bra lell.

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 15:58   #215
jojomesteren
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Østlandet
Innlegg: 183
jojomesteren er ny på veien

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Godt det er så mye liv i denne tråden - inspirerende! Velkommen alle "nye"!

Første dag av en to-ukers vinterferie. Men hodet er ikke med! Dårlig natt med masse stressdrømmer - og jeg som trodde at det ikke var så ille nå. Litt mye styr med å bli ferdig med alt på jobben i går, og ja - en del saker må jeg jobbe litt med fra fjellet, men det skulle ikke være så ille? Klarer ikke helt å slappe av med en god bok heller, faglitteraturen trekker.. Men jeg har bestemt meg for å vente noen dager med den!

Skitur på en knapp mil i dag. Det føltes altfor lite, jeg var veldig klar for mer, men gemalen ville hjem. Tenkte jeg skulle gå ut igjen, men nå er det skikkelig guffent ute. Har tent i peisen og laget te - og tenker at jeg godt kan ha et mål om 20 mil på 14 dager, men det må ikke bli sånn at ferien er mislykket om jeg ikke får det til..

Har spist en brødskive i dag . Ikke akkurat kneipp, da. Hansens supergrov, nærmest en murstein. Men jeg valgte å prøve. 13 g kh i følge Diett.no, men de er typisk veldig langsomme... Ut på ski rett etterpå, det kjentes ganske bra, men vet ikke om det egentlig var en forskjell. Kanskje?

Har nemlig tenkt å spise litt mer kh i forkant av skiturene noen ganger nå, for å se om det blir mer energi av det. Filosofien er at jeg bruker opp kh i løpet av turen, og dermed fortsatt er i ketose. I boka til Bjørn Ferry beskrives dette som trene lavt, konkurrere høyt. Altså lite kh under trening, men fylle opp glykogenlageret før viktige prestasjoner. Da skal man klare å produsere både maks (med kh som kilde) og lenge (med fett som kilde). Jeg er ikke akkurat på det nivået, da , men morsomt å prøve om det stemmer for meg også.

Tarato, jeg har ikke skjekket helt, men antar at jeg ligger på ca 40-50 g kh om dagen. Vanlig ketolysekost (20) + en frukt (10), litt nøtter e.l. om jeg får lyst på det, og litt mer liberal med for eksempel soyasaus og andre tilsetninger som har noe kh i seg. Og Lavkarbo brød og liberalt med tomat, paprika, løk osv. Ikke akkurat fråtsing i kh, men heller ikke hyperstrikt.

Nei, nå tror jeg jeg skal ta meg en liten yoga-økt. Det må vel være godt for denne skrotten. Og så litt god mat og vin, og kanskje en god film... Så kommer vel feriefølelsen etterhvert, tenker jeg....

Nyt helgen, damer!

__________________


jojomesteren er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lav karbo i retning Fedon, 50-70 g om dagen Svar med sitat
Gammel 18-02-12, 19:29   #216
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Så godt at du ikke føler ferien er ødelagt om du ikke når målet med 200 km på ski; det kan jo hende været blir så ille at det ikke blir mulig med skitur? Jeg liker ikke helt at du mangler feriefølelsen, men sitter med jobbtanker da.... Håper du får dreis på tankene slik at du kan lade batteriene - sitter med en følelse at det er viktig for deg? Flott at du lar fagbbøkene være! Nyt ferien din - 2 uker i fjellet høres helt deilig ut!

Kanskje jeg burde ha sjekket hvor mange kh jeg spiser om dag? Kjekt å vite om ikke annet? Spiste frokost i 10-1030 tiden i dag, og gikk en lang tur i ettermiddag (2,5 timer) så neste måltid var ikke før i 18-1830 tiden. Ikke noe blodsukkerfall/problemer, kun litt sultenimageknurring mens jeg gikk. Tenkte veldig på det du sier Jojomesteren; kroppen får ta energi fra eget depot på treningsturer. Sånn sett burde det gi utslag etter dagens tur Blir spennende å høre erfaringene dine fra utforskningen nå.

Jeg kom over denne siden i dag: http://www.klikk.no/helse/dinlavkarb...icle690423.ece

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 10:25   #217
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Ned 200 gr siste 2 uker, bedre enn ingenting! Ennå ikke kommet inn i ketose etter forrige helg....

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 11:00   #218
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Ned 200 gr siste 2 uker, bedre enn ingenting! Ennå ikke kommet inn i ketose etter forrige helg....

200 ned er 200 ned. Gratulerer! Jeg stakk nesa innom journalen din og blir imponert over hva du har fått til på den korte tiden! Fortsett å stå på!!

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 11:28   #219
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Ned 200 gr siste 2 uker, bedre enn ingenting! Ennå ikke kommet inn i ketose etter forrige helg....

Nedgang er nedgang som Tarato sier Her er det ganske stillstans for tiden... Hrmf! Kanskje jeg skal bli flinkere til å bruke diett.no igjen, det er en stund siden jeg brukte den. Har begynt med yoga, så kroppen er litt sliten for tiden, men har stor tro på at dette vil hjelpe meg på lang sikt. Kanskje derfor det er stillstans? At kroppen er litt stressa?

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 12:22   #220
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Det er jo det! men synes det bare er litt frustrerende siden jeg bruker sds dietten Men, det går jo nedover hvertfall! og skal vel egentlig ikke klage da!!

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 12:41   #221
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Tarato, her.

200 ned er 200 ned. Gratulerer! Jeg stakk nesa innom journalen din og blir imponert over hva du har fått til på den korte tiden! Fortsett å stå på!!

Signerer Tarato på denne: Nedgang ER nedgang.

Jeg vurderer å prøve meg på SDS selv, men må vente til jeg har en noenlunde rolig periode. Når jeg reiser mye har jeg ikke mulighet til å lage mat selv. Hvordan syns du det fungerer med SDS rent praktisk? Tenker på reiser, familiebesøk etc

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 13:39   #222
Albatross
Seniormedlem
 
Albatross sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Hvor: Sørlandet
Alder: 40
Innlegg: 724
Albatross er en juvelAlbatross er en juvelAlbatross er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Festina lente, her.

Signerer Tarato på denne: Nedgang ER nedgang.

Jeg vurderer å prøve meg på SDS selv, men må vente til jeg har en noenlunde rolig periode. Når jeg reiser mye har jeg ikke mulighet til å lage mat selv. Hvordan syns du det fungerer med SDS rent praktisk? Tenker på reiser, familiebesøk etc

Tja... kommer jo ann på typen reiser, må jo oppbevares kjølig og maks 3 døgn tint i kjøleskap. Men sånn som nå når jeg skal til mamma i uka nå så tar jeg med meg brød og middager. Jeg driter i om noen blir fornærma om jeg har med egenbrakt mat. Er helsa mi det er snakk om

Jeg opplever at noen av rettene blir jeg kvalm av bare jeg tenker på dem nå, så jeg plukker ut middagene selv utifra dem som har vært på menyen og da går det greit. Men er veldig lei nå, men har jo holdt på siden 3 januar ...

__________________
Albatross er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kaloribegrenset lavkarbodiett Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 14:44   #223
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Fedona, her.

Nedgang er nedgang som Tarato sier Her er det ganske stillstans for tiden... Hrmf! Kanskje jeg skal bli flinkere til å bruke diett.no igjen, det er en stund siden jeg brukte den. Har begynt med yoga, så kroppen er litt sliten for tiden, men har stor tro på at dette vil hjelpe meg på lang sikt. Kanskje derfor det er stillstans? At kroppen er litt stressa?

Tror du er inne på noe her Fedona. Ut fra det jeg har lest om diagnosen din skal det kanskje lite til før den stresser også? Hvis yoga er noe du vil og kan holde på med, så gi kroppen tid til å venne seg til det. Yoga gjør godt for bde kropp og sjel, ikke sant?

Til dere som driver med yoga: hvor lang tid bruker dere? hver dag? Ukentlig? Hvor mye bør/må man holde på? Har sjekket litt på nett og fant et sted hvor det stod heller ofte enn mye, mens det andre steder står at ei kort økt hver morgen - min 45 minutter - er et must. Kanskje noen har noen nybegynnertips til en fersking som sikkert også har godt av å prøve... Om ikke annet for å forebygge stiv rygg? Jeg bruker gjerne noen minutter hver morgen for å gjøre øvelser, men ikke 45 minutter. Da må jeg opp før hanen galer, og det er jeg nok ikke villig til å gjøre

Liker holdningen din Albatross, til hva andre må mene om at du tar med egen mat. Skulle ønske jeg var like tøff - sukk. Skal i bursdag i dag, og vet det er masse kaker. Som jeg overhodet ikke kommer til å bli fristet av, men som jeg må smake litt på. Jeg bruker å ta et lite stykke, kline det godt utover fatet og så spise saaaaakte. Og prate myyyye. Og drikke mye kaffe. Velger alltid bløtekake pga det er det minst mel i (som magen ikke tåler) og fordi den kan klines mest utover. Hva gjør dere andre hvis dere ?

Artig å se at flere er på SDS i tråden. Sikkert veldig greit å vite hva en skal spise. Ser flere er lei; det blir jeg og som spiser "hva jeg vil"

Jeg har lagt inn maten i diett i dag, og foreløpig ser det ganske bra ut: 60 g fett, 8 g kh og 42 g protein. Har igjen det lille utklinte kakestykket og middag. Saltkjøtt og kålstappe i dag; greit med veiedag først på fredag da HAr vært ute og gått en lang tur, deilig i vinterværet i dag og, selv om turen i går "satt i føttene" ennå. Å strekke ut er ikke min sterke side, dessverre .

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 15:30   #224
Fedona
Seniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 745
Fedona er en juvelFedona er en juvelFedona er en juvel

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Yoga er herlig ja, Tarato Jeg går på et kurs som heter Rolig-yoga en dag i uka. Det er ikke klassisk yoga, men avspenning og ut-strekking. Men bare det gjør meg sliten og har fått råd om å kun holde meg til dette en god stund så kroppen får venne seg til det. Yoga-læreren sier hun ser bedring i muskulaturen min allerede nå, etter 4 uker. De første gangene så hadde jeg bare kramper og skjelvinger... Har stor tro på dette! Muskler og celler får oksygen
Når det gjelder "vanlige" mennesker og yoga så har jeg hørt at litt hver morgen er bra, kanskje bare 20 min for så å ha lengre økter når det passer. Men det gjelder sikkert her også, alt med måte i starten. Lykke til med yogaen din Det er veldig greit å gå på kurs i starten så en vet at en gjør øvelsene riktig, de er flinke de yoga-lærerne - til å rettlede underveis.
Ønsker dere alle en super søndag

__________________
Min journal

Fedona er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 19-02-12, 18:24   #225
Festina lente
Seniormedlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Bergen
Alder: 54
Innlegg: 736
Festina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snillFestina lente er virkelig snill

Sv: Nytt år og nye sjanser - også for oss som ikke går ned i vekt på lavkarbo?

Opprinnelig lagt inn av Albatross, her.

Tja... kommer jo ann på typen reiser, må jo oppbevares kjølig og maks 3 døgn tint i kjøleskap. Men sånn som nå når jeg skal til mamma i uka nå så tar jeg med meg brød og middager. Jeg driter i om noen blir fornærma om jeg har med egenbrakt mat. Er helsa mi det er snakk om

Alle i min familie og omgangskrets vet hvor store anstrengelser jeg gjør meg med kosthold og slanking, så fra den kanten får jeg sjelden kritikk uansett hva jeg foretar meg på matfronten

Med tanke på reisingen må jeg nok ta en evt SDS-periode utenom sesong eller ila ferien. Når det er sesong sitter jeg mye i bilen, og har lange arbeidsdager slik at jeg kommer til hotellet etter matserveringen er stengt. Enkelte dager forlater jeg også hotellet før frokosten starter Greit med nøtter, kjøttpålegg og litt ost i bilen da! Ikke enkelt med frysing/kjøling heller siden jeg vanligvis er på "turne" 1-2 uker i strekk. Men er fortsatt innstilt på å prøve til sommeren

__________________


Festina lente er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Jobber meg sakte men sikkert inn i ketose etter Ketolysefilosofien :-) Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Går man ned i vekt også på generell lavkarbo? dakota Spørsmål og svar 10 31-05-11 01:02
Går man ned i vekt med å spise SUNT (ikke lavkarbo) Kanskje Generell ernæringsdebatt 30 11-03-11 11:12
Har gått ned i vekt (det var ikke planen med å endre til lavkarbo-kosthold) meme Lavkarbo generelt 1 16-10-10 18:00
Er det noen som spiser lavkarbo, og IKKE vil ned i vekt? blå Vedlikeholdsdietten 3 03-11-07 15:48


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no