Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Middag

Den orginale Biff Stroganof

Middag Har du oppskrift på en god lavkarbomiddag? Merk gjerne oppskriften med dietten den er laget for.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-02-11, 08:49   #1
marjusen
Seniormedlem
 
marjusen sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Hvor: Gjøvik
Alder: 40
Innlegg: 1.461
marjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjentmarjusen begynner å bli godt kjent

Den orginale Biff Stroganof

http://kjoekkentjeneste.blogspot.com...troganoff.html

**COPY --> PASTE fra bloggen**
Dette trenger du:

ca 800 gram oksekjøtt, ytrefilet eller mørbrad. Jeg brukte en flatbiff av hjort, rett og slett fordi vi har så mye flott hjortekjøtt i fryseren. Det fungerte bra.
4 sjalottløk
4 store champignon
Olje til steking
Smør til steking
Salt og pepper
2 spiseskjeer fransk sterk sennep (Maille Dijon sennep)
1/2 boks crème fraîche
3 dl oksekraft - her som ellers gjelder gjerne hjemmelaget kraft, men også en god fond på flaske duger
2-3 spiseskjeer konjakk, madeira eller portvin
Paprikapulver
1 bunt fersk dill

Slik gjør du:

Skjær rause biter av kjøttet og salte og pepre det. Stek litt kjøtt av gangen i en panne på forholdsvis sterk varme i omtrent ett minutt og legg tilside på en tallerken. Ikke ta for mye kjøtt av gangen i pannen, da blir det ikke stekt men kokt.

Stek hakket sjalottløk i litt smør og tilsett etterhvert champignon i skiver. Bruk den samme pannen og dra nytte av alle de gode smakene kjøttet har lagt igjen. La det steke i 8-10 minutter. Tilsett deretter kraft og madeira e.l. (Jeg hadde kun whisky tilgjengelig på hytta, og det fungerte fint.) La det koke inn og ha deretter i crème fraîche og sennep og tilsett kjøttet og det som måtte være av stekesafter fra kjøttet. Ha eventuelt sausen over i en større gryte før du tilsetter kjøttet. Kjøttet skal varmes lett, men fremdeles være saftig og litt rødt inni når det serveres. Bland tilslutt inn paprikapulver og finhakket dill og server.

Av en venninne som er kokk fikk jeg vite at den autentiske biff Stroganoffen ikke inneholder tomatpuré. Men her - som på de fleste andre områder - strides de lærde om hva som skal defineres som autentisk. Det skal angivelig ha blitt arrangert en konkurranse hvor den beste biff stroganoffen skulle kåres en gang på slutten av 1800-tallet. Historien sier at ingredienser som sopp og tomatpuré skal ha blitt tilsatt i forbindelse med dette. Jeg lager min uten tomatpuré, og smaken av sennep, kraft, paprika og dill har etterhvert blitt stroganoffens signatur - hvertfall på mitt kjøkken.

Den samme venninnen tipset meg dessuten om å servere biff Stroganoff med en klatt crème fraîche og litt syltet agurk og rødbeter i tynne skiver på tallerkenen. Et godt tips - det både så lekkert ut og smakte godt. Retten fikk ellers følge av mandelpotetmos og grønne bønner stekt raskt i panne med litt revet hvitløk.

marjusen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent Svar med sitat
Gammel 19-02-11, 20:24   #2
jegerjenta
Seniormedlem
 
jegerjenta sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Hedmark
Alder: 63
Innlegg: 2.277
jegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snilljegerjenta er virkelig snill

Sv: Den orginale Biff Stroganof

Denne har jeg prøvd i kveld. Var kjempegodt. Brukte elgkjøtt jeg da Kan anbefales

__________________
Min dagbok



jegerjenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Biff quesadillas Lisbeth Middag 10 26-12-11 19:39
Biff i rømmesaus HP Middag 3 28-03-11 17:14
Biff Stroganoff Trolljenta Middag 1 24-01-10 14:20
Biff stroganof Lindabtn Ketolysekuren 2 22-09-07 12:03
Biff magdalena Middag 0 15-03-04 19:24


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:33.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no