Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Søtningsstoffer ødelegger lavkarbodietten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-01-07, 19:58   #1
Wilensky
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 1
Wilensky er på en erverdig vei

Søtningsstoffer ødelegger lavkarbodietten?

1.Januar begynte jeg å kjøre lavkarbo diett, og brukte tiden før nyttår til å forbrede meg litt, og også å spise det jeg selv ville

Uansett, nå som dietten er i fullt kjør kommer jo spørsmålene...

Jeg hørte fra en kompis at søtningsstoffer har samme effekt på kroppen som karbohydrat, eller, at man også legger på seg av f.eks Aspartam, Acesulfam, Sorbitol osv fordi kroppen produserer insulin, og blodsukkeret blir høyere av dette... Jeg har ikke på forhånd gjort så veldig mye research på området, bortsett fra noe jeg fant på Wikipedia, der det står blant annet:

Sitat:

Energiholdige søtningsstoffer

Energiholdige søtningsstoffer er like energiholdige som sukker og gir omtrent samme stigning i blodsukkeret. Denne gruppen søtningsstoffer omfatter:

Energifattige søtningstoffer

Hovedgruppen energifattige søtningstoffer kalles også «intense søtstoffer». Gruppen omfatterDisse har en kraftig søtningseffekt og gir nærmest ingen energi til kroppen og dermed heller ingen økning i blodsukkeret. Disse er derfor gunstige for folk med diabetes.

Men hva har dette å si i praksis? Burde man unngå søtningsstoffer i det hele tatt, kun "energiholdige" søtningsstoffer, eller kan man ignorere det så lenge det er et "light" produkt?

Jeg har merket at siden jeg begynte på dietten så har jeg hatt et visst sug etter noe søtt, og erstattet dette med blant annet Cola Zero og lignende, men har også drukket en del vann. Prøver å holde meg til minst 1,5-2 liter væske hver dag, hvor mesteparten består av vann...

Men uansett, det jeg egentlig trenger svar på her er dette med søtningsstoffer, blir for dumt å gå rundt og drikke ting med f.eks Aspartam i og tro at det hjelper...

Wilensky er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:01   #2
Georgine
Supermoderator
 
Georgine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Akershus
Alder: 55
Innlegg: 6.457
Georgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastiskGeorgine er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsstoffer ødelegger lavkarbo dietten?

Jeg har lånt bort boka mi så jeg husker ikke alt i hodet, men jeg bruker Splenda, natreen eller sukrin når jeg søter. Disse kan vi bruke helt sikkert.

Ellers bør man ligge mest mulig unna søtningsmiddler uansett, men skal man bake eller lage mat hender det jo at man trenger slikt i oppskriften

Georgine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Generell lavkarbo for god helse Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 20:35   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: Søtningsstoffer ødelegger lavkarbo dietten?

Jeg kan spise Läkerol og sukkerfri IFA, og drikke te med suketter, uten at det har noe å si på vektnedgangen min, eller ketosen min. Men jeg prøver å minimere det..

I tillegg drikker jeg 1,5 liter pepxi max hver dag, og det inneholder jo aspartam og acesulfam K.

Det virker som dette har mye å si for noen, og ingenting å si for andre, så man må nok bare prøve seg frem og se selv.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 06-01-07, 21:33   #4
stinasol
Seniormedlem
 
stinasol sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2006
Hvor: Bergen
Alder: 44
Innlegg: 1.585
stinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snillstinasol er virkelig snill

Sv: Søtningsstoffer ødelegger lavkarbo dietten?

jeg spiser kun ting søtet med maltitol og ligger ikke /eller stopper opp i vekt nedgangen da.. splenda bruker jeg i smoothie..har ikke prøvd andre søt stoff egentlig bortsett fra natreen en gang og da gikk jeg faktisk opp i vekt dagen etter men det kan like gjerne være av andre grunner...prøv deg frem og se hva du tåler....

__________________






stinasol er avlogget   Min kostholdsfilosofi: sukkerfritt Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 11:18   #5
tech
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Alder: 35
Innlegg: 262
tech er ny på veien

Sv: Søtningsstoffer ødelegger lavkarbo dietten?

På Atkins skal man helst ikke drikke i hvertfall aspartam, det hevder boken at er fy-fy i hvertfall, men det er vel litt personlig.
Jeg fant ut at Cocacola light har byttet ut aspartam med sucralose i går!
Se på ingrediensene hva slags søtstoff produktet inneholder, de produktene hvor det står "splenda" eller "sucralose" er de du skal se etter.

Opprinnelig lagt inn av New diet revolution

You must determine which artificial sweeteners agree with you, but the following are allowed:
sucralose (marketed at Splenda®), saccharin, cyclamate, acesulfame-K. Natural sweeteners
ending in the suffix "-ose," such as maltose, fructose, etc., should be avoided. However, certain
sugar alcohols such as maltitol do not affect blood sugar and are acceptable.
Saccharin has been extensively studied, and harmful effects were produced in the lab when fed
to rats only in extremely high doses. The Food and Drug Administration (FDA) has removed
saccharin from its list of carcinogens, basing its decision upon a thorough review of the medical
literature and the National Institute of Science's statement that there is "no clear association
86
between saccharin and human cancer." It can be safely consumed in moderation, meaning no
more than three packets a day. Saccharin is marketed as Sweet 'N Low®. We discourage the use
of aspartame (marketed as NutraSweet' and Equal®). The FDA has approved the herb stevia for
use only as a supplement, not as a sweetner.
My preference, however, is sucralose (Splenda®), the only sweetener made from sugar.
Sucralose is safe, noncaloric and does not raise blood sugar. It has been used in Canada for years,
and the FDA recently approved it after reviewing more than one hundred studies conducted over
the past twenty years.
Note that each packet of sugar substitute contains about 1 gram of carbohydrate, so don't
forget to include the amount in your daily totals.

tech er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins induksjon (litt tilpasset en sjelden gang i blant) Svar med sitat
Gammel 07-01-07, 18:38   #6
Monen
Medlem
 
Monen sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Lier
Alder: 41
Innlegg: 403
Monen har en fantastisk aura rundt segMonen har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Søtningsstoffer ødelegger lavkarbo dietten?

Jeg pleier å spise karameller eller sjokolade med maltitol på lørdagene, og jeg går ikke opp noe, hvertfall! Problemer med magen derimot...
Drikker også (for mye) pepsi max, uten at det spiller inn.
Før jul var jeg litt lei, og spiste oftere sukkerfritt godteri, og da stoppet jeg opp. Om dette var fordi jeg hadde gått ned mye på kort tid, og at det bare var et platå - eller om det var godteriet kan jeg jo ikke si sikkert.
Virker som det er veldig individuelt også, så man må vel nesten bare prøve seg frem!

__________________
-13.1 kilo
Monen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Under 20 karber om dagen Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
forskjellen på splenda og andre søtningsstoffer?????? snoopygirl Spørsmål og svar 5 24-05-06 20:42
Søtningsstoffer lena-k2 Induksjonen 7 11-03-06 09:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:57.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no