Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Atkins kosthold

Hva nå?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-12-07, 23:42   #1
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Hva nå?

Hei,

Jeg har nå gått på Atkins i 3 mnd. Mitt mål (-23 kg) er snart nådd (-19 nå).

Jeg begynner derfor mer og mer å tenke på hva som skjer når målet er nådd.

Jeg kunne tenke meg å gå tilbake til et helt "vanlig" kosthold. Spiste masse sjokolade, brus +++ før. Dette vil jeg selvfølgelig endre, men vanlig mat i normale mengder burde vel kunne gå.

Er det nødvendig med en gradvis omlegging til karbo mat eller er det greit å bytte helt om uten noe spesielle ting i tankene.

Har tross alt lært litt om kroppen og forbrenning så jeg vil også fremover fokusere på inntak av karbo, men da i form av litt mindre brød, sukker og poteter. Og ikke slik at jeg teller karbo'ene.


Noen som kan hjelpe ?

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 03-12-07, 23:49   #2
donjuanwannabe
Jeg lever som en løve
 
donjuanwannabe sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Hvor: Trøndelag
Innlegg: 1.342
donjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressursdonjuanwannabe er en virkelig god ressurs

Sv: Hva nå ?

Du må ta utgangspunkt i den kosten du har hatt frem til nå. Du må spise noe av det samme som du har gjort men det er rom for noen utskjeielser såklart. Men du må ihvertfall ikke tenke at du kan spise alt du vil for da går du opp igjen.

Vet ikke hva du har spist men regner med at du har gått på streng Atkins med mest kjøtt og grønnsaker? Da får du fortsatt spise slik men tilfør nøtter, bær, mørk sjokolade, litt frukt kanskje og noen skiver brød i tillegg. Og kanskje en snopedag i uka.

__________________
Mvh donjuanwannabe
Faglig tyngde, det er meg det! Hilsen Christian A. Drevon
donjuanwannabe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 08:37   #3
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå ?

Det kan være lett å tro at dette i likhet med mye annet er en kur. Det er feil. Jeg må skuffe deg og si at du aldri kan gå tilbake til måten du har spist på før, for da legger du på deg igjen!
Om du går på Atkins, så regner jeg med at du har lest boka, er kjent med begreper som "Vedvarende vekttap" (som du mest sannsynlig ligger på nå), og "Vedlikeholdsfasen".
Dersom du vil "normalisere" kosten din mer, må du ta en sakte utjevning der du kutter på fettet og øker på karbene, og som DJW sier, så kan du f.eks innta mer av nøtter, flere og mere varierte grønnsaker, belgefrukt etc. Dette står nøye forklart i boka, og også her på forumet: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=4338

Mange velger når de er ferdigslanket å gå over til noe mer Fedonsk, men her gjelder de samme reglene, det må skje gradvis. Noe av poenget er å finne ut hvor din egen karbogrense er. Det er også poenget med vedvarendestigen, der vekten din stabiliserer seg, det nivået du tåler før du begynner å legge på deg igjen, der bør du ligge.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 14:19   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Glemte i farta å gratulere deg med et flott vekttap!
Og ikke minst minne deg på all den flotte maten man kan spise på lavkarbo som tross alt ikke er så unormal. Det finnes en mengde flotte oppskrifter her inne! Lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 20:44   #5
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?

Mulig jeg er litt treig, men :

Ut fra hva det her sies virker det som det kun er mulig å holde en stabil vekt dersom man spiser lavkarbo. Det kan vel umulig stemme.

Jeg har de siste 20 årene jevnt og trutt plusset på en kilo i året. Usunt kosthold med masse sukkerholdig føde og junk food har garantert bidratt til dette.

All fornuft skulle vel tilsi at mitt gamle kosthold minus mesteparten av cola, chips, sjokolade, McDonalds etc burde være tilstrekkelig til å holde seg på den grønne gren.

Er jeg helt på jordet eller ???

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 04-12-07, 22:09   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Det er jo opp til deg å prøve, men når du endrer fra høy- til lavkarbo, vil hormoner stabilisere seg bl.a, ettersom det for de aller aller fleste vil være et mer naturlig kosthold å følge rent historisk. Har du opplevd å få mindre luft i magen? Å få mer energi? Sover du bedre? Mindre hodepine? Jeg og mange med meg har opplevd flere helseeffekter i tillegg til å gå ned i vekt på lavkarbo.
Du kan spørre hvem som helst her som er på både andre, tredje og kanskje fjerde runden på lavkarbo. "Vanlig mat" vil mest sannsynlig få deg opp i vekt igjen. Og i hvert fall om du bråsnur tilbake. Sorry! Men det er nok sånn. Forbrenningen din har endret seg, ikke minst.

Men i tillegg til de spørsmålene jeg stiller over, hvorfor vil du ellers gå tilbake til det gamle kostholdet ditt?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 11:47   #7
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hva nå?

Jeg forstår ikke hvorfor noen vil begynne å tulle med blodsukkerstigninger og hormonubalanser igjen? Jeg har aldri hatt det så bra mentalt, som med lavkarbo.
Mulig at vi snakker rundt hverandre her. Å leve lavkarbo betyr ikke at man skal ligge under 20g karbo om dagen. Det er kun i innledningsfasen at dette anbefales.
Og det er jo ikke slik at vi skal veie og måle all mat resten av livet. Vi vet etter en stund hva som er høykarbo og holder oss unna dette.

Dette handler ikke for meg bare om å gå ned i vekt, det handler om hva jeg mener er sunnest.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 12:44   #8
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Opprinnelig lagt inn av sea4me, her.

Mulig jeg er litt treig, men :

Ut fra hva det her sies virker det som det kun er mulig å holde en stabil vekt dersom man spiser lavkarbo. Det kan vel umulig stemme.

Jeg har de siste 20 årene jevnt og trutt plusset på en kilo i året. Usunt kosthold med masse sukkerholdig føde og junk food har garantert bidratt til dette.

All fornuft skulle vel tilsi at mitt gamle kosthold minus mesteparten av cola, chips, sjokolade, McDonalds etc burde være tilstrekkelig til å holde seg på den grønne gren.

Er jeg helt på jordet eller ???

Gratulerer med et meget godt resultat

Ja, du er helt på jordet!
Jeg har gjort det du nå spekulerer på og det er noe av det dummeste jeg har gjort i hele mitt liv. Nesten alle kiloen kom på igjen og det er mye vanskligere å få dem av for 2 gang enn det var første gangen.

Logikken er slik: karbohydrater = fettlagring.

Sitat Nille

Sitat:

I den norske utgaven har den viktige vedvarende stigen, den som viser hvilken rekkefølge det er tjenelig og tilbakeføre visse matvarer i kostholdet på, ikke blitt tatt med i det hele tatt. I min engelske utgave (2003) står denne på side 171:

Uke
1. (25 karbohydrater pr dag) Mer salat og grønnsaker fra tillatte matvare lista
2. (30 karbohydrater pr dag) Friske oster (som cottage cheese etc)
3. (35 karbohydrater pr dag) Frø og nøtter
4. (40 karbohydrater pr dag) Bær og visse meloner
5. (45 karbohydrater pr dag) Vin & andre lavkarbo spiritus
6. (50 karbohydrater pr dag) Belgfrukter, bønner
7. (55 karbohydrater pr dag) Frukt (utenom bær og meloner)
8. (60 karbohydrater pr dag) Stivelsesholdige grønnsaker
9. (65 karbohydrater pr dag) Korn

Det er riktignok kun en anbefaling, men ved å tilføre matvarene i denne rekkefølgen og bare en gruppe om gangen, vil man finne ut om det er noen matvaregrupper man reagerer på og bør vente med. Mange hopper over trinn. Jeg er ikke noe glad i ost og gikk til nøtter isteden. Noen blir også på et trinn lenger enn en uke.

Få personer klarer å føre tilbake alle disse under fase 2. Mange må faktisk vente til både fase 3 og 4 før de har lagt til alle gruppene. Rekkefølgen er ikke tilfeldig valgt, men satt opp etter karboinnhold og GI belastning. Følger man denne listen er sjansen bedre for å unngå blodsukker svingninger, siden man går så gradvis oppover.

Ut fra innlegget ditt får jeg inntrykk av at du til nå har holdt deg i fase 1.
Gjør som i sitatet og vekt tapet vil sakte men sikkert stagnere.

I forbindelse med målvekt så lurer jeg på om det virkelig er så viktig å stoppe på den målvekten man hadde satt seg når man startet dietten. For de fleste av oss vil det neppe gjøre noe om vi fortsetter å gå ned noen kilo, kroppen vil uansett stoppe vektnedgangen når vi har funnet vår naturlige vekt.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 05-12-07, 23:27   #9
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?

Mange takk for innspill.

Var vel ikke helt dette jeg hadde håpet på.

Men jeg får vel leve med det

Ellers har jeg vel kommet meg over i fase 2 for en stund siden. Spiser nøtter og nøttebrød + litt andre ting som ikke er lov på induksjon.

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 05:19   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Spør igjen jeg, om du ikke også har merket noen positive sideeffekter av denne måten å spise på som kan motivere deg til å fortsette? Jeg for min del har fått mye bedre verdier, jeg har fått en mulig diabetes på trygg avstand, jeg er kvitt en plagsom migrene, ting jeg har vært allergisk mot før tåler jeg nå, jeg er endelig kvitt den kjipe flatulensen og jeg sover bedre om natta. Da er det verdt det!

Men et godt tips! Har du benytta deg av oppskriftsidene her inne? Det er uendelig mye god mat, og jeg vil påstå (for egen del i alle fall) at maten jeg spiser nå i forhold til før smaker en god del bedre, og jeg savner ikke gamlemåten et sted! Pluss at jeg faktisk har LÆRT å lage mat

Det er lett å tro at dette bare er en kur, for det er jo gjerne det de fleste måter å slanke seg på framstilles som, men den eneste sikre nøkkelen for å lykkes på en diett er å ikke anse den som en kur, men som en livsstilsendring. Om du skulle legge om til lavfett/høykarbo nå, vil du neppe få tilfredsstilt sulten din på samme måte, og det blir ganske vanskelig for de aller fleste. Det er mange som tror at å slanke seg er ensbetydende med å sulte, men det er så feil som det kan bli!
Håper du finner deg til rette med denne måten å leve på! Vi er mange her, og haugevis av årssverk med erfaring til sammen. Det er bare å spørre og grave videre når det er noe du lurer på!

Masse lykke til videre!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 23:20   #11
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?

Kan ikke si jeg har merket spesielle positive eller negative effekter med kostholdet utover det helt åpenbare at alle kiloene som er borte selvfølgelig har bidratt til litt lavere blodtrykk og litt lavere kolesterol (rimelig greit før Atkins også). Dette er selvfølgelig ikke noe lite pluss og tar man i tillegg med at blodsukker er stabilt lavt og dermed med på å hindre diabetes er det selvfølgelig en stor helsegevinst.

Når det gjelder hvorfor jeg faktisk kan tenke meg en annen type kosthold må det vel være flere enn meg som synes at det vil være greit å kunne spise samme mat som resten av familien uten at denne må spesialtilpasses mine behov eller at hele familien skal Atkins konverteres.

Ellers er det ikke sånn at man må legge på seg alle kiloene igjen før man ser at det bærer galt avsted. Mener at det i Atkins boka står at vektoppfølging er viktig og at man ikke skal tillate at vekten sklir for langt før man tar seg inn igjen, med induksjon om nødvendig.

Det er vel kanskje heller ikke slik at min definisjon på et normalt "karbo moderert" kosthold nødvendigvis ligger så langt unna det som predikes som vedvarende Atkins.

Uansett hva jeg ender opp med av kosthold vil fokus på å holde vekta nede være på topp.

Forøvrig lurer jeg litt på om man i et forum som dette har lett for å bli litt for fokusert på at lavkarbo er det eneste saliggjørende (at det er kjempebra for å redusere vekt er jeg den første til å skrive under på). Jada, jeg vet at jeg banner i kirka nå, men litt takhøyde må man vel ha. Og debattene ville vel blitt kjedelige dersom alle skulle mene det samme hele tiden.

Ellers må jeg takke for et flott forum der det er mange kunnskapsrike og engasjerte mennesker. Også takk for all oppmuntring underveis.

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 06-12-07, 23:59   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Opprinnelig lagt inn av sea4me, her.

Forøvrig lurer jeg litt på om man i et forum som dette har lett for å bli litt for fokusert på at lavkarbo er det eneste saliggjørende (at det er kjempebra for å redusere vekt er jeg den første til å skrive under på). Jada, jeg vet at jeg banner i kirka nå, men litt takhøyde må man vel ha. Og debattene ville vel blitt kjedelige dersom alle skulle mene det samme hele tiden.

Jeg skjønner at det kan virke sånn
Men du kan jo sikkert forstå ut fra det jeg skrev om mine erfaringer, at det er lett å bli en smule saliggjort i alle fall på egen vegne. Jeg behøver ikke å legge noe i mellom, jeg har fått et ganske nytt liv.

Men det betyr jo ikke at jeg mener alle MÅ leve lavkarbo, men jeg tror uansett at en tilnærming mot mindre raske karber, samt å rydde vekk noe av denne krampaktige angsten mot fett er viktig.
Sukkerindustrien har så mye makt at det er helt skummelt, og simplifiseringen av livsstilen vår har nok ødelagt mye for næringssinntaket generelt.

Men det er jo ganske naturlig at folk som søker til et forum om lavkarbo, vanligvis vil leve lavkarbo selv, høste erfaringer her inne, dermed blir det mange meningsfeller. Men innad de forskjellige filosofiene, og når det gjelder forskning og sånne ting, så vil jo diskusjonene gå friskt for seg.

Men jeg håper du forstår selv at kroppen din har endret seg en del, så det vil være en særs god idé å ta det gradvis, uansett hvor du vil hen i jungelen av måter å spise på.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 09:25   #13
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Sv: Hva nå?

Opprinnelig lagt inn av sea4me, her.

Hei,

Jeg har nå gått på Atkins i 3 mnd. Mitt mål (-23 kg) er snart nådd (-19 nå).

Jeg begynner derfor mer og mer å tenke på hva som skjer når målet er nådd.

Jeg kunne tenke meg å gå tilbake til et helt "vanlig" kosthold. Spiste masse sjokolade, brus +++ før. Dette vil jeg selvfølgelig endre, men vanlig mat i normale mengder burde vel kunne gå.

Er det nødvendig med en gradvis omlegging til karbo mat eller er det greit å bytte helt om uten noe spesielle ting i tankene.

Har tross alt lært litt om kroppen og forbrenning så jeg vil også fremover fokusere på inntak av karbo, men da i form av litt mindre brød, sukker og poteter. Og ikke slik at jeg teller karbo'ene.


Noen som kan hjelpe ?

Sitat:

Når det gjelder hvorfor jeg faktisk kan tenke meg en annen type kosthold må det vel være flere enn meg som synes at det vil være greit å kunne spise samme mat som resten av familien uten at denne må spesialtilpasses mine behov eller at hele familien skal Atkins konverteres.

Ellers er det ikke sånn at man må legge på seg alle kiloene igjen før man ser at det bærer galt avsted. Mener at det i Atkins boka står at vektoppfølging er viktig og at man ikke skal tillate at vekten sklir for langt før man tar seg inn igjen, med induksjon om nødvendig.

Det er vel kanskje heller ikke slik at min definisjon på et normalt "karbo moderert" kosthold nødvendigvis ligger så langt unna det som predikes som vedvarende Atkins.

Uansett hva jeg ender opp med av kosthold vil fokus på å holde vekta nede være på topp.

Forøvrig lurer jeg litt på om man i et forum som dette har lett for å bli litt for fokusert på at lavkarbo er det eneste saliggjørende (at det er kjempebra for å redusere vekt er jeg den første til å skrive under på). Jada, jeg vet at jeg banner i kirka nå, men litt takhøyde må man vel ha. Og debattene ville vel blitt kjedelige dersom alle skulle mene det samme hele tiden.

Ellers må jeg takke for et flott forum der det er mange kunnskapsrike og engasjerte mennesker. Også takk for all oppmuntring underveis.

Hvis jeg ikke husker feil så skulle man gå tilbake til induksjonen hvis vekta økte med mer enn 2 kg. I mitt tilfelle så ville det betydd tilbake til induksjon ca hver 14 dag. Vi er alle forskjellige, men det er to ting som ofte "vekkes" når karbo inntaket blir for høyt nemlig sulten og/eller søthungeren. Jeg husker meget godt at jeg syntes det var så enkelt å gå ned på Atkins at det umulig kunne være så farlig å gå opp noen kilo, det var jo bare å starte på dietten igjen. Vel jeg la på meg minst 12 kilo og fikk diabetes før jeg nå startet dietten igjen. Det er mye vanskeligere å bli kvitt kiloene denne gangen. Jeg gikk fra Atkins kosthold til et BB kosthold for bygging av muskler, men jeg vokste ingen andre steder enn rundt magen. Dog så er det ingen som kan fortelle deg hvor høyt ditt karbo inntak kan være før du begynner å legge på deg. Innfør gradvis mer karbo ,men husk å gi deg med engang du merker at vekta går opp eller at søthungeren eller sulten blir vekket.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 09:59   #14
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Hva nå?

Jeg forstår at man kanskje kan få det inntrykket at folk her inne er helfrelst på lavkarbo og ikke godtar andre meninger. Men det er slett ikke slik. Siden dette er et lavkarbo-forum, så er det ikke så mange høykarbo-fantaster som bruker noe særlig tid her inne. Så vi som er her, bruker masse tid her fordi vi endelig har funnet andre som forstår oss, kostholdsmessig. Vi møter jo mye skepsis og kritikk ellers, så det er deilig å kunne snakke mat med andre som lever som oss.

På tross av dette, så er vi også uenige om kostholdsting og vi har varierende syn på hvor viktig det er å holde seg borte fra f.eks frukt, søtstoffer, sukkeralkoholer etc.. Vi nok ikke alle helt enig om hvorvidt trening er viktig, evnt hva slags trening.
Men gjennom uenighetene og diskusjonene så plukker vi opp noen tips og forslag og velmente råd. Andres erfaring er veldig nyttig!

Jeg håper du ikke oppfatter å bli "mobbet" eller at vi "hiver oss over deg" når du stiller spørsmål eller er kritisk. Men vi vil så gjerne forklare hvorfor VI føler at dette er så riktig. Vi unner alle andre å få det like bra som oss. Flere her inne har gått bort fra lavkarbo og deretter lagt på seg mye, så de vil gjerne at andre ikke skal begå samme feil.

Til slutt vil jeg bare si at det er veldig varierte livsstiler og kosthold blant oss lavkarbo-folk også. Noen spiser tilnærmet "normalt" bortsett fra mel, sukker, potet og ris (det bare si vanlig middag uten tilbehøret. og brød som ikke er basert på mel). Andre igjen kjører råhardt på nesten litt "sært" kosthold som er nøye oppsatt og veid og analysert.. Så det er slett ikke slik at vi ugleser folk som tar seg en liten potet.

Lykke til uansett hva du bestemmer deg for!

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 07-12-07, 10:01   #15
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå?

Ang dette med å spise medium-karbo sammen med familien...

Selv har jeg, lenge, og før jeg begynte med lavkarbo, snudd familien rundt til en mer sunn karbo. Lille krapyl spiser fullkornspasta eller fullkornsris og har ingen peiling på at det er annerledes. I dag spiste hun kylling og edamamebønner (i skallet, ekstra gøy).
Serverer salat sammen med middagen, en grønnsak, søtpotet istedenfor vanlig (som jeg ikke kan fordra uannsett), magert kjøtt, sunt fett, fullkornskarbo... Du trenger ikke mer karbo enn du han ha i en hånd. Om man først begynner å spise fullkornspasta, så er vanlig ganske dårlig faktisk, smaker ingen ting.

Du kan spise mer karbo om du trener og!

Les gjerne Atkins for life. I versjonen jeg har her nå (er i induksjon men lånte feil bok på biblioteket ) så snakker de om ACE, Atkins Carbohydrate Equilibrium. Du jobber deg opp til det.
Om du trener ganske mye kan noen komme opp i 1/2 (100g) av en "vanlig" (=200g) matpyramide.

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Gammel 28-12-07, 02:54   #16
mcfrogner
Ubekreftet Medlem
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Oslo
Innlegg: 277
mcfrogner er ny på veien

Sv: Hva nå?

Problemet er dette: Du hadde sannsynligvis ikke klart å ha et "vanlig" kosthold uten å spise søppelmat, godteri osv. i tillegg, for du er vel en av oss som ikke klarer å begrense inntaket av karbohydrater. Da blir det i så fall en viljesak, og det funker dårlig i lengden.

__________________
Startvekt: 130 kg
Vekt nå: 105 kg
mcfrogner er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo/Atkins/Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-01-08, 10:12   #17
sea4me
Juniormedlem
 
sea4me sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Alder: 59
Innlegg: 20
sea4me er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?

Nå har det gått noen uker siden jeg postet denne tråden.
De verste ukene sett fra en slankers sysnspunkt. Jule og nyttårsfestligheter er avviklet på løpende bånd. Så da blir selvfølgelig spørsmålet hvordan gikk det?

Etter å ha holdt øye med vekta daglig kan jeg konstatere at starten på det nye året ikke blir med vekttillegg. Vekta har holdt seg på samme nivå etter at karbohydratene inntok kostholdet.

Dette hadde ikke jeg trodd var mulig, men det har altså altså skjedd.

Jeg har i jula spist brød, poteter, sauser basert på meljevning, melk, brød, ris og !!!! småkaker, marsipan, sjokolade +++.

Men, jeg har klart å passe måten. Kuttet litt ned på fettet og samtidig fått meg et par løpeturer.

Alt i alt en strålende feiring og jeg er nå klar for å gå løs på neste vektreduksjonsetappe.

Har fortsatt igjen 8-9 kilo som godt kunne forsvinne. Så da blir det bort med mesteparten av karbohydratene i to, tre måneder til før jeg igjen får ta en runde med meg selv får å finne det rette kostholdet.

Ha et riktig godt nytt år alle sammen.

__________________

31.08.07 . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . 01.04.08 ????
sea4me er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins tror jeg Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 00:10   #18
majmaj
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 25
majmaj er på en erverdig vei

Sv: Hva nå?

Jeg spiste vanlig, men minus godt osv. i flere mnd, og holdt vekta mi.
Før jeg sakte men sikkert steg igjen, uten å spise annerledes.
Så jeg er nå tilbake her, og skal ikke gjøre den samme feilen om igjen nei..

__________________


majmaj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-01-08, 01:02   #19
Megvel
Seniormedlem
 
Megvel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Alder: 51
Innlegg: 2.547
Megvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt avMegvel har veldig mye å være stolt av

Sv: Hva nå?

Sitat:

Men, jeg har klart å passe måten. Kuttet litt ned på fettet og samtidig fått meg et par løpeturer.

Det er jo kjempeflott sea4me! Bra jobba!

__________________
Nyttårsforsett: Å spise kun god mat som er bra for meg. Nå konvertert Atkins-spiser!!! Min journal-velkommen inn! Jeg er bestandig frisk, sånn er det! Ammehjelpen

Megvel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: AIBTB Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva.. Ablazed Åpne dagbøker 2 01-12-06 19:58
Hva er din drøm/motivasjon? Monen Lavkarbo generelt 19 22-11-06 20:39
ny, lang reise, hva skal jeg spise??? Siljevanilje Lavkarbo generelt 17 21-11-06 21:44
Hva er min stil? Dante Generell diskusjon 5 08-08-06 11:22
Hva er din "Akilleshæl" mtp lavkarbo? Borealis Lavkarbo generelt 27 17-07-06 17:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 02:32.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no