Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Hvor mange karbohydrater til dagen?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 15-08-13, 20:11   #1
annabella1987
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Aug 2013
Innlegg: 1
annabella1987 er på en erverdig vei

Hvor mange karbohydrater til dagen?

Jeg søker og søker, men finner liksom aldri ut av hva jeg selv bør innta. Hva er det normale?

Jeg er normalvektig, men har lyst til å gå ned i vekt.
Jeg trener ca 3 ganger i uka, 30 min kondisjon og 60 min styrke.

Hva er din anbefaling?

Er ganske så ny i dette lavkarbolivet =)

annabella1987 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 16-08-13, 08:16   #2
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Hvor mange karbohydrater til dagen?

Dette er et vanskelig spørsmål og svare nøyaktig på for det er mange ulike filosofier ute og går. Jeg ser du har satt din som egnekomponert og da blir det enda vanskeligere og gi svar.

Lavkarbo regnes som alt i fra 0-150 g kh daglig. 0 er det ekstreme og brukes som oftest bare over en periode for å få vekta ned og for noen av de som er ekstremt insulinresistent. 150g er liberalt og for de som ikke skal ned i vekt/vedlikeholder/trener mye m.m og er vel a la et Fedon kosthold.

Hva som passer for en selv er faktisk en del prøving og feiling og det handler ikke bare om vekttap men også hvordan man føler seg ellers. Selv foretrekker jeg å være i ketose for da fungere kroppen min best og sultfølelsen er minst. Jeg er i ketose opp til en 60 g kh uten problem så jeg ligger på rundt 50 g daglig. Men faller jeg ut av ketosen bruker jeg 0-10 g daglig inntil jeg er i ketose igjen også øker jeg opp.

Som sagt alt dette er individuelt, noen kan bare ikke være i ketose for kroppen liker det ikke og vi har ulike grense for når man går ut av ketose. Ketose er heller ingen garanti for at man går ned i vekt, men vil hos de aller fleste dempe sultfølelsen og gjøre vekttap enklere.

På ketolysekuren anbefaler Dr. Torkil at du den første tiden ligger på ca 15 g kh til du er i ketose også øke opp til 20 g og holde det til du er ferdig slanket, deretter kan du gradvis øke til f.eks moderat lavkarbo a la Fedon om det passer for deg.

Som sagt det finnes ikke et fasitsvar på dette og man drive litt forskning på egen kropp. Som nybegynner vil jeg anbefale deg og gå bort fra den egenkomponerte filosofien din, det er mange feller og falle i inntil man har lært hva som faktisk skjer med kroppen og hvordan/hvorfor ting virker. Skal du kjøre ketogen lavkarbo vil jeg anbefale deg Torkil (ketolyse.no) eller Hexeberg sine bøker som gir deg forståelse for hva dette er, hvordan det påvirker kroppen og gir en del ukesmenyer. Skal du ikke kjøre ketogent vil du kanskje ha noe a la Fedon.

Kan også anbefale deg Andreas Enfeldt (Kostdoktorn) sin bok Matrevolusjonen, som forklarer lavkarbo på en veldig grei måte.
Kom deg på biblioteket og få tak på litteratur, kunnskap er makt.

For å oppsummere: det er vanskelig å gi deg konkrete anbefalinger for det finnes så mange ulike filosofier. Det er derfor du finner så mange ulike svar på nettet. I tillegg er det bare du som kan avgjøre hva som passer for din kropp. Du må rett og slett bestemme deg for hva du vil, ketogent-ikke ketogent, litt moderat, moderat, liberalt, paelo, primal blue print, atkins, fedon, ketolyse, hexeberg mm......

Skal du ned mye i vekt og sliter en del med sultfølelse, anbefaler jeg deg ketogen diett a la Ketolyse og da skal du ligge på en 15-25 g kh daglig. Dette bør du følge strikt over minst en 3 mnd periode for at kroppen skal få venne seg til fettforbrenning og ketose. Det er derfor jeg anbefaler og finne deg en bestemt filosofi og følge slavisk inntil du har fått forståelse for og gang på ting. Egenkomponert kan være tricky, selv for gamle ringrever og spesielt dersom man vil ned i vekt. Er det bare for helsa og vælværen sin skyld, finner man ganske raskt ut hva man kan spise og ikke spise.


Lykke til

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvor mange karbohydrater kan jeg ha til dagen på Ketolysekuren? Superslimithink Spørsmål og svar 10 11-05-11 11:01
Hvor mange karber om dagen ligger du på? Gwen Mer enn 30 kg overvekt 27 30-04-10 09:00
Hvor mange ganger om dagen spiser man? eplekake Spørsmål og svar 2 19-02-09 10:56
Hvor mange karbs om dagen? linnkri Spørsmål og svar 2 04-04-08 19:04
Hvor mange ganger om dagen? Hyper Spørsmål og svar 16 23-09-06 18:41


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:48.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no