Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Kosttilskudd

Kalsium, D-vitamin m m

Kosttilskudd Spørsmål, tips og anbefalinger av vitaminer, mineraler og andre kosttilskudd.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 02-12-04, 19:51   #1
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Kalsium, D-vitamin m m

Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være. Linken er her:
http://www.klikk.no/Article.asp?ArticleID=5824

Også Knut Flytlie advarer i "Vitaminrevolusjonen" mot å ta for store doser av kalsium, men sier ikke at man ikke skal ta det i det hele tatt. Derimot advarer han mot å ta for mye D-vitamin, da "overdosering kombinert med overskudd av kalsium kan i prinsippet forkalke alt vev" (s. 109).

Flytlie advarer mot å ta mer enn 25 mcg D-vitamin pr dag og at 100 mcg er skadelig. I Mat & Helse nr 6/03 derimot hevdes det at vi bør få i oss 100 mcg... og at hyperkalsemi (forhøyet kalsiuminnhold i blodet) først forekommer ved inntak på minst 1000 mcg....

Forvirra?? Det er jeg!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 20:20   #2
Ulex
Medlem
 
Medlem siden: Nov 2004
Hvor: Aust-Agder
Alder: 56
Innlegg: 96
Ulex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjentUlex begynner å bli godt kjent

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være.

PPLP nevner det samme, og anbefaler daglig magnesiumtilskudd for å balansere kalsiuminntaket, siden vi ostespisende lavkarbere gjerne får i oss mengder av kalsium. De sier at for mye kalsium kombinert med for lite magnesium faktisk kan være medvirkende årsak til beinskjørhet - som jo er et kjempeproblem her i Norge til tross for all kumelka vi tyller i oss.

Et poeng her er at forfedrene våre hadde lite tilgang til livsviktig kalsium, og derfor har kroppene våre evnen til å lagre det, mens magnesium hadde de jevnere tilgang på gjennom året (frukt, grønnsaker, nøtter), så det skilles ut av kroppen hvis vi får for mye av det. Kalsium/magnesium-raten var omtrent 1:1 i jeger/sanker-samfunnet, mens i en moderne vestlig diett er den rundt 4:1.

Om D-vitamin så sier PPLP at kroppen i begrenset grad klarer å ta det opp gjennom mat og kosttilskudd, og at den beste måten å sikre seg at man har nok D-vitamin i kroppen, er å sørge for å være ute i sola litt hver dag. Ikke så enkelt å få til her oppe i det kalde nord. Men jeg har ihvertfall sluttet å kjøpe dagkrem med solfilter!

Ulex

Ulex er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Protein Power lifeplan Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 20:50   #3
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Mener du mg når du sier mcg, Scilla?

Jeg tar 450 mg kalsium hver dag (og rundt 200 mg magnesium sammen med det).

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 20:59   #4
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Mener du mg når du sier mcg, Scilla?

Jeg tar 450 mg kalsium hver dag (og rundt 200 mg magnesium sammen med det).

Nei - jeg mener mcg (mikrogram...)

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 21:23   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hva er mikrogram?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 22:18   #6
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Hva er mikrogram?

En milliondels gram tror jeg... husker ikke helt i farten. En del stoffer måles i mikrogram, vi skal ikke ha i oss så mye av dem...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 22:24   #7
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

anbefalt daglig inntak er 1000 mg.. og mcg er mindre enn det? men da tar vi jo alltid altfor mye kalsium?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 22:45   #8
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

anbefalt daglig inntak er 1000 mg.. og mcg er mindre enn det? men da tar vi jo alltid altfor mye kalsium?

Det var D-vitamin det var snakk om...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:07   #9
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Jeg har lest en artikkel som sier at man ikke bør ta kalsiumtilskudd. Dette fordi kalsiumet ikke havner i knoklene, men i bløtvev der det ikke skal være.

Det som er spesielt med Atkins er at maten vi spiser og måten vi gjør det på er strekt vanndrivende på induksjon og vedvarende. Vi skylle ut en del vikige vitaminer/mineraler gjennom ketosen og alt vannet vi drikker - og det er derfor vi før ta noen tilskudd, som bl.a kalsium. Tror ikke arktikkelforfatteren har hatt Atkins i tankene. Jeg har tatt Kaleroid p.g.a. vanndrivdende og tar blodprøver hver 6 mnd for å sjekke bl.a kalium nivået i blodet. Etter atkins sank nivået igjen under normalen og legen sa jeg når burde ta 2 x 750 mg. Altså 1 pille i tillegg til den jeg tok fra før. Dette stemmer med Atkins Support anbefaling under indukson og vedvarende. På livsvarig vedlikehold Lifetime maintenance) og når man IKKE er i ketose mister man mindre vann og behøver ikke tilskudd.

Det er riktig at det er farlig å ta for mye kalium - og det er helt riktig å være på vakt. Hadde jeg ikke sett på blodprøvene at jeg trenger det og hadde ikke Atkins anbefalt det tror jeg ikke jeg hadde tatt det.

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile

Sist redigert av Nille : 02-12-04 kl 23:21. Årsak: Presisering
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:18   #10
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

På vedlikehold og når man IKKE er i ketose mister man mindre vann og behøver ikke tilskudd.

Det er riktig at det er farlig å ta for mye kalium - og det er helt riktig å være på vakt. Hadde jeg ikke sett på blodprøvene at jeg trenger det og hadde ikke Atkins anbefalt det tror jeg ikke jeg hadde tatt det.

Ah.. janei, da får jeg slutte å ta tilskudd da! Takk for info

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:21   #11
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Scilla

Det var D-vitamin det var snakk om...

aha...

Forresten, leser om vitaminer nå.. mikrogram.. er det tusen mikrogram i ett milligram?

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:21   #12
Fedonisten
Supermoderator
 
Fedonisten sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 53
Innlegg: 6.447
Fedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastiskFedonisten er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Det som er spesielt med Atkins er at maten vi spiser og måten vi gjør det på er strekt vanndrivende på induksjon og vedvarende. Vi skylle ut en del vikige vitaminer/mineraler gjennom ketosen og alt vannet vi drikker - og det er derfor vi før ta noen tilskudd, som bl.a kalsium. Tror ikke arktikkelforfatteren har hatt Atkins i tankene. Jeg har tatt Kaleroid p.g.a. vanndrivdende og tar blodprøver hver 6 mnd for å sjekke bl.a kalium nivået i blodet. Etter atkins sank nivået igjen under normalen og legen sa jeg når burde ta 2 x 750 mg. Altså 1 pille i tillegg til den jeg tok fra før. Dette stemmer med Atkins Support anbefaling under indukson og vedvarende. På vedlikehold og når man IKKE er i ketose mister man mindre vann og behøver ikke tilskudd.

Det er riktig at det er farlig å ta for mye kalium - og det er helt riktig å være på vakt. Hadde jeg ikke sett på blodprøvene at jeg trenger det og hadde ikke Atkins anbefalt det tror jeg ikke jeg hadde tatt det.

Mulig jeg misforstår det du sier Nille - men for meg ser det ut som du her snakker om kalium og kalsium om hverandre..... Kan fort bli forvirra da......

__________________
Etter en rask titt i speilet ser jeg at jeg har kropp som en gud!!
Riktignok en Buddah, men likevel en gud...

Fedonisten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:23   #13
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Var litt uklar der mofedilla ! Jeg mente vedlikehold som "Lifetime maintenance" -altså siste fase når man ikker er i ketose ! Sorry, var ikke meningen å forvirre eller være unøyaktig !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:25   #14
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Hm? synes ikke du var uklar jeg? Jeg forstod det slik at man KUN skal ta kaliumtilskudd om man er på induksjon? (ergo er i ketose)?

Og det er jo ikke jeg, så da behøver jeg ikke å ta det..

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:29   #15
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Fedonisten

Mulig jeg misforstår det du sier Nille - men for meg ser det ut som du her snakker om kalium og kalsium om hverandre..... Kan fort bli forvirra da......

Det er kalSium jeg skriver om, Nille...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:44   #16
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

AAAAAhhhh, jeg skriver visst om begge deler jeg, men ser det var et ekstremt dårlig eksempel - kan jeg rette opp og skrive c-vitamin... eller magnesium eller noe - for eksempel ....... Nei, da blir det enda mere rot !! Forvirra jeg .... jeg mente altså.... *sukk* .... Sorry, det er altfor sent for en gammel bestemor !! ....men dere skjønte vel litt hva jeg egentlig mente å si ???

PS var dette riktig tråd ??

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:50   #17
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

AAAAAhhhh, jeg skriver visst om begge deler jeg, men ser det var et ekstremt dårlig eksempel - kan jeg rette opp og skrive c-vitamin... eller magnesium eller noe - for eksempel ....... Nei, da blir det enda mere rot !! Forvirra jeg .... jeg mente altså.... *sukk* .... Sorry, det er altfor sent for en gammel bestemor !! ....men dere skjønte vel litt hva jeg egentlig mente å si ???

PS var dette riktig tråd ??

*fnis*

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 02-12-04, 23:59   #18
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Riktig tråd... , og skjønner hva du mener hvis du mener det samme om kalsium som om kalium...

Jeg tenker egentlig ikke spesielt i forhold til Atkins nå, men jeg ble veldig skeptisk til å ta kalsiumtilskudd i det hele tatt etter det jeg har lest...

Dessuten får jeg i meg ca 30 mcg D-vitamin pr dag pga at jeg tar to ss tran hver dag (i tillegg til multitilskudd), og nå begynner jeg å lure på om jeg burde kutte ned på tranen. Men da blir det for lite omega3, så da kommer jeg ikke utenom å ta et dyrere omega3-tilskudd, noe jeg ikke har råd til... det skal ikke være lett!

Men det som er sikkert er at MAGNESIUM er lurt å ta! Uten nok magnesium vil kalsiumet trekkes ut av knoklene og inn i bløtvevet.

En annen sak er at jeg nettopp så et innslag om at det kunne være farlig med for mye E-vitamin... Hvor skal forvirringen ende?!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 00:43   #19
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Ulex

PPLP nevner det samme, og anbefaler daglig magnesiumtilskudd for å balansere kalsiuminntaket, siden vi ostespisende lavkarbere gjerne får i oss mengder av kalsium. De sier at for mye kalsium kombinert med for lite magnesium faktisk kan være medvirkende årsak til beinskjørhet - som jo er et kjempeproblem her i Norge til tross for all kumelka vi tyller i oss.

Et poeng her er at forfedrene våre hadde lite tilgang til livsviktig kalsium, og derfor har kroppene våre evnen til å lagre det, mens magnesium hadde de jevnere tilgang på gjennom året (frukt, grønnsaker, nøtter), så det skilles ut av kroppen hvis vi får for mye av det. Kalsium/magnesium-raten var omtrent 1:1 i jeger/sanker-samfunnet, mens i en moderne vestlig diett er den rundt 4:1.

Om D-vitamin så sier PPLP at kroppen i begrenset grad klarer å ta det opp gjennom mat og kosttilskudd, og at den beste måten å sikre seg at man har nok D-vitamin i kroppen, er å sørge for å være ute i sola litt hver dag. Ikke så enkelt å få til her oppe i det kalde nord. Men jeg har ihvertfall sluttet å kjøpe dagkrem med solfilter!

Ulex

Takk for svar, Ulex! Dette hadde jeg ikke hørt før (det i det midterste avsnittet).
Spennende lesning!

Synes du har et poeng i det du skriver i det øverste avsnittet...

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 00:45   #20
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ja, kan en annet enn å bli forvirret?
Dette er vanskelig! Fant denne linken som jeg syntes var fin:
www.matoppskrift.no/sider/vitamin.asp Her står det litt om dagsbehovet både for vitaminer og mineraler. Det står også endel forklaringer på hvilke mat de forskjellige stoffene finnes i. Riktignok ikke spesielt for Atkins, men likevel.

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 01:01   #21
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Takk for linken!

Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 10:27   #22
Begod
Seniormedlem
 
Begod sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Nordland
Alder: 55
Innlegg: 1.900
Begod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastiskBegod er bare helt fantastisk

Litt om vitaminer

Unngå syntetisk fremstilte vitaminer ,selges i daglivareforettninger , billig, men ikke vært pengene.

I følge Eat så kan man 10 dobble dags inntaket av de fettløselige vitaminene i forhold til norske anbefalinger uten å ta skade av det. ( nå er det noen år siden jeg gikk på kurs hos Eat , så det er ikke sikkert de fortsatt står ved denne påstanden).

De vannløselige kan man 100 dobble. Noen mye mer .

Husker ikke nøyaktig , men jeg tror en dag med soling kunne gi 1200 ganger mer d- vitamin en anbefalt dagsdose.

Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller passe på tiden man er ute i solen.

__________________
Hvis du vet at noe ikke er bra for deg, så ikke spis det.

Sist redigert av Begod : 03-12-04 kl 12:19.
Begod er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Eat + DVP og egne erfaringer Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 10:59   #23
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller påsse på tiden man er ute i solen.

Jeg bruker alltid solkrem i påsken og i sommerhalvåret. Høyest faktor i ansiktet og brystet.

For mye sol gir dårlig hud. Mindre elastitet, flere rynker. Det kan man typisk se på eldre mennesker man vet har vært mye ute i sol uten solkrem.

Uansett så får man nok sol de gangene man er kjappe turer ute.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 11:11   #24
Iset
Seniormedlem
 
Iset sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Sola
Alder: 44
Innlegg: 10.031
Iset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastiskIset er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av mofedilla

Jeg bruker alltid solkrem i påsken og i sommerhalvåret. Høyest faktor i ansiktet og brystet.

For mye sol gir dårlig hud. Mindre elastitet, flere rynker. Det kan man typisk se på eldre mennesker man vet har vært mye ute i sol uten solkrem.

Uansett så får man nok sol de gangene man er kjappe turer ute.

Mye av problemet her ligger faktisk ikke i solingen (selv om man skal være forsiktig når man har lys hud), men i kosten! For lite antioksidanter som C-vitamin og betakaroten gir rynker og lite elastisk hud, og forverrer huden ved soling. Såvidt jeg vet er det få eldre som har og er interresert i å ta tilskudd, og for rundt 50 år siden +/- var det sett på som et sunnhetssymbol å røyke, noe som selvsagt bidrar til utskilling av vitaminer og svært dårlig hud, og margariner med svært høye innhold av transfett var noe av det sunneste du kunne spise. Ler meg ihjel av Per-Margarin reklamene fra den tiden.

Jeg kan aldri gjenta meg selv ofte nok når det gjelder å huske på betakaroten (i tillegg til multivitaminer) når man soler seg!

Når det gjelder faktor-solkremer er det jo omdiskutert hvor heldig dette er, noen mener det øker kreftfaren....

__________________
Endelig i mål: minus 77 kg!
(Startvekt: 135 kg og 174 cm høy (bmi 44) - vekten i dag: 58 kg (bmi 19)
Iset er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vektoperert veganer Svar med sitat
Gammel 03-12-04, 12:18   #25
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Begod

Visste dere at solkrem stenger ute de fleste gode ting sola gir oss, Soler meg (Nesten) aldri med solkrem. Det er mye bedre å heller påsse på tiden man er ute i solen.

Du er mann du Begod. Du bryr deg vel ikke om ødelagt og rynkete hud !! Men vi damer vettu, vår hud tåler ikke så mye som mannehud. Vi liker ikke rynker og solskader. Jeg vil heller ta litt ekstra kost tilskudd og smøre meg inn med beskyttende krem enn å sole meg for å få "de gode ting sola gir oss". Til og med kreftforeningen advarer! Overdreven soling er skadelig for oss. Den nordiske hud er ikke beregnet for langvarig soling. Særlig barn og unge som har tynn hud blir raskt solbrent. Ved stadig eksponering vil huden få solskader og de farlige strålene (UVA og UVB) kan forårsake tidlig aldring og hudkreft. Snø og vann reflekterer strålene og påfører huden ekstra skade.

Jeg har en svigerinne som har hatt hudkreft pga soling. Det er IKKE pent med solskadet hud.

Opprinnelig lagt inn av kreftforeningen

Sollyset består av UVA- og UVB-stråler.UVA-strålene utgjør hele 95%. De går gjennom både skyer og vindusglass, og omgir oss hele dagen så lenge det er lyst.

Både UVA- og UVB-strålene kan forårsake varige skader i huden, selv på meget kort tid. Mange vet ikke at UVA-strålene er minst like farlige som UVB- strålenene. Sammenhengen mellom soleksponering og kreft er kjent for de fleste og er vel dokumentert. Kroppens immunforsvar blir nedsatt ved soleksponering viser ny forskning.

UVB- strålene er svært energirike og gjør huden rød, varm og solbrent UVA-strålene avgir ikke varme, men trenger dypere ned i huden. De er ofte årsak til soleksem, og fremskynder hudens aldring fordi de elastiske fibrene blir skadet.

Vi er født med en naturlig egenbeskyttelse mot UV-stråler i form av brunfarge og fortykkelse av overhuden. Denne medfødte beskyttelsen varierer fra individ til individ. Noen har lys hud, fregner og rødt hår og blir ikke brune. Andre kan ha gylden hud, mørkt hår, ingen fregner,blir aldri brent og alltid brun.

Ved valg av solkrem må en finne en som passer til sin egen hudtype. Velg en som har fotostabile filter, både UVA- og UVB-filter. Med fotostabilt filter mener man at filtereffekten ikke svekkes vesentlig etter flere timer i sol.

Solen er på sitt sterkeste mellom kl 12 og 15, da er det fornuftig å ta en pause i solingen. Ved bruk av solkremer kan en være lenge i sola uten å bli brent. Solbrun hud beskytter ikke mot UVA-strålene, og overdreven eksponering kan resultere i farlige hudkreftformer.

Det finnes ulike former for solfilter: Kjemiske filter trenger inn i hudoverflaten og absorberer sollyset.Fysiske filter smøres på overflaten, trenger ikke inn i huden og reflekterer sollyset.

Så spis vitaminer med god samvittighet !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Atkins Advantage Bars HP Atkins kosthold 9 18-02-11 10:20
C- vitamin gir større vekttap Amygdala Kosttilskudd 12 21-02-05 20:47
C- vitamin istedet for antibiotika Begod Kosttilskudd 8 11-02-05 22:42
Enda en ernæringsekspert som ikke kan stort. Begod Kosttilskudd 27 15-05-04 21:47


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:20.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no