Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Bakst

Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Bakst Her finner du, og poster du oppskrifter på lavkarbovenlig bakst, som lavkarbo-brød, pannekaker, vafler, muffins, og andre gode ting du kommer på som kan bakes på et lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-04-11, 12:27   #1
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Jeg er relativ ny på lavkarbo og ketolyse, men erfaren nok til å ha prøvd ulike brødsorter.
Startet med det "tradisjonelle" brødet med lin, sesam, solsikker, havre/hvetekli og egg og sæterrømme. Dette er jo forsåvidt godt, men kjente at savnet etter variasjon sikkert ville være til stede... og det var det absolutt.

Prøvde soyabrødet som det er oppskrift på i ketolysekuren-boka.. men dette smakte jo helt forferdelig!!!!!

Så da har jeg prøvd meg frem til mitt eget brød.. og etter et fosøk er jeg ganske fornøyd i grunnen... bare synd jeg ikke veide og målte alt jeg putte oppi :-(

Her er oppskrifte ca. :

4 egg
1 boks sæterrømme
1/2 dl rapsolje

ca 100-150g malt paranøtter
1 dl linfrø
1 ss fiberhusk
3-4 ss bakepro
1 ss bakepulver

Det tørre blandes med det våte, helles i en brødform kledd i bakepapir og stekes i ovnen på 175 grader i ca 45 min.

Brødet ble saftig og smakfult og falt absolutt i min smak!

Jeg kunne sikkert med fordel latt røren stå i ca 10 min for at fiberhusken skulle få trekke til seg litt veske, men da vet jeg det til neste gang

Har ikke regnet ut karboinnholdet (ennå), men det er bare eggene, rømmen, paranøtter og bakepro som inneholder karber og dog i mindre mengder fordelt på hele brødet.

Neste gang skal jeg veie nøtter og bakepro slik at jeg kan komme med karboinnholdet )

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 14:10   #2
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

He,he ,minner litt om min oppskrift. Bare at jeg bruker hjemmelaget mandelmel i + yaconsirup. Det er kjekt å variere. Det er det som er så greit med disse brødene, en kan putte oppi hva man har i hus for øyeblikket og det blir nesten alltid vellykket. Jeg steker litt anderledes enn deg:-) Tar først ca 1 time på 180-200 grader, tar så brødet utav formen og så steker jeg i 10-15 minutter til, da blir det skorpe rundt hele brødet

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 19:05   #3
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Hmmm.. det var ikke dumt.. Jeg er bare så redd for å steke de for mye.

Men.. Med hjemmelaget mandelmel, mener du da mandler du har malt selv? Hva er forskjellen på ferdigkjøpt mandelmel og hjemmelaget? Jeg ser på pakken at det kjøpte mandelmelet er avfettet.. hvordan gjøres det? Og hva er forskjellen på de avfettet og ikke avfettet.. smaksmessig tenker jeg på

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 10-04-11, 21:17   #4
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Jeg lager endel mandelmelk og da får jeg malte mandler til overs som jeg tørker i ovnen til mandelmel. Hvordan jeg gjør kan du sjekke inne på bloggen min. Bare klikk deg inn på linken under
At de avfetter mandelmelet du kjøper er fordi det ikke skal harskne så fort, jeg oppbevarer mitt mel i kjøleskapet.
Hjemmelaget er jo mye billigere enn det du kjøper.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 16:05   #5
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Oj!! det har jeg ikke tenkt på at går an en gang!
Jeg var innom bloggen din og der var det jo mye spennede! Nå skal jeg avsted å kjøpe mandler (og paranøtter)

Hva bruker du mandelmelken til? Drikker du den som vanlig melk, en skvett i kaffen?

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 17:35   #6
Livsglede
Seniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Rogaland
Alder: 56
Innlegg: 565
Livsglede har en fantastisk aura rundt segLivsglede har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Ja jeg drikker den som vanlig og har den i kaffen. Får det for meg av og til at jeg skal unngå meieriprodukter i en uke og da lage jeg mandelmelk og søter den opp med stevia vanilla creme Det er også mulig å lage mandelsmør på samme måte som du lager peanøttsmør. Tror at det ligger oppskrift på det her inne på forumet en plass.

Livsglede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: For tiden redusert lavkarbo uten egg,meieriprodukt,nøtter,gluten, og hvetestivelse Svar med sitat
Gammel 11-04-11, 21:05   #7
lacosta
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Mar 2011
Innlegg: 9
lacosta er på en erverdig vei

Sv: Med utgangpunkt i soyabrød (som IKKE falt i smak)

Ja jeg fant den nettopp.
Så nå har jeg lært hvordan DET lages Tusen takk for innspill!

__________________




lacosta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: KETOLYSEKUREN Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Falt ut av ketose,men aner ikke hvorfor.. hope10 Ketolysekuren 14 12-01-11 10:52
Falt ut av ketose og kommer ikke 'inn' igjen Aina2 Ketolysekuren 21 21-03-10 08:06
Falt ikke ut av ketose Schnupsiii Ketolysekuren 17 26-01-09 14:53
Godt soyabrød Solros Bakst 2 28-03-05 00:51
Soyabrød Musti Bakst 10 29-01-05 10:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:58.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no