Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Kviser

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 14-04-07, 13:15   #51
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 42
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Ja, og jeg gikk sånn i mange år før noen tilfeldig nevnte at det kunne være Rosacea. Jeg gikk da til legen og spurte hva han kunne gjøre med det da og fikk denne kuren og ble god tvert. Tidligere brukte jeg sterke kortisonsalver som IKKE er så lurt i ansiktet...... Nå får jeg ny kur når jeg kjenner det begynner å syde og boble under huden, på den måten kommer jeg utslettet i forkant og forhindrer utbrudd.

Har ikke prøvd det, men har liksom mistet troen, for det som hjelper på andre hjelper aldri på meg.
Tvert imot så blir jeg verre.
Dessuten har jeg blitt skeptiske til piller for ditt og piller for datt.
(eller er det krem?)
Så skeptisk at jeg takker nei til tabeletter mot intense ryggsmerter.
(Og de er verre en kvisene...)

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 13:24   #52
lokkebiff
Seniormedlem
 
lokkebiff sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2006
Hvor: Tromsø
Alder: 46
Innlegg: 10.266
lokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisklokkebiff er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av lilletrine, her.

Jeg er veldig plaget med kviser to uker i måneden, mens de to andre uker er jeg fin. Har pms plager, men ser ut som om menstruasjonen har takket for seg for en stund.
Min erfaring er at absolutt ingenting hjelper.
Jeg har prøvd kosthold, antibiotika, hudpleier, hudlege, legemiddler, naturmiddler, kremer osv, osv...
Jeg får noen svære som er invendige og gjør skikkelig vondt.
De to ukene i måneden jeg ikke har kviser har jeg mye bedre selvtillitt.
Kvisene gjør meg rett og slett folkesky....så hvorfor i h... kan de ikke snart finne en løsning på kviseproblematikken.
Seriøst...det er utrolig frustrerende...

Har du prøvd silicea?

http://www.helseshoppen.no/produktde...m?prodid=99407

lokkebiff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: streng Skaldeman Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 13:30   #53
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 42
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Jepp, men takk alikevell fordi du prøver å hjelpe meg
Den hjalp ikke på kvisene, men på noen stygge røde "sår" jeg fikk etter en hudpleier brukte noe jeg absolutt ikke tålte i ansiktet mitt.
Den var god, men ikke til kvisene mine.

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 17:52   #54
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Ziggy, her.

Nå har jeg ikke sett kvisene dine, men er du sikker på at du ikke har Rosacea? Dette er en kronisk hudsykdom som ofte gir seg utslag i kviseaktige utbrudd og litt rødlig hud i kinn, nese, hake og panne, alt etter som.... Disse utslagene skyldes en spesiell form for bakterier/hudmidd/sopp, som man i voksen alder kan få allergiske reaksjoner på, som gir seg slike utslag.

Jeg har derfor et råd til deg, som hverken koster mye, er farlig, eller reseptbelagt. Jeg har selv rosacea, og kom over denne løsningen ved en ren tilfeldighet...

  • - Kjøp deg en flaske med Klorexidin, 1mg, 1 liter koster ca 60 kroner (spør betjeningen, for de står ikke framme), og vil vare i flere måneder.
  • - Kjøp samtidig en pakke med Mesoft, som er små, tynne gaslapper til 9 kroner for 500 stk. som du dynker med klorhexidinen, og renser huden med på vanlig måte morgen og kveld... (disse funker også utmerket for å fjerne sminke osv med... og er ikke minst mye billigere, og gjør at dere bruker mye mindre av de dyrebare produktene dere ellers bruker i ansiktet...)
Thats it! Jeg blei kvitt alle kvisene i løpet av kun kort tid, hvor lenge kommer an på hvor alvorlig utbruddet ditt er, men jeg anbefaler deg virkelig å prøve!!!

Dette rådet har også hjulpet flere jeg kjenner.


.


Jeg har altså begge deler. Både akne vulgaris, og akne rosacea!

Det som har vært typisk for mitt tilfelle, er at når jeg er bra/under behandling som virker for den "vanlige" aknen, så blomstrer rosaceaen opp. Veldig irriterende! Jeg har også okular rosacea, dvs. jeg får da typisk betennelser i øynene når dette inntreffer.


Min teori om det er at man naturlig har en sunn bakterieflora på huden som beskytter mot mer skadelige bakterier og soppangrep.
Når en behandler mot Akne vulgaris, så forsvinner disse bakteriene, og dermed får andre, mer skadelige mikroorganismer fritt spillerom.

I for seg er ikke de vanlige hudbakteriene skadelig, men fordi noen har problemer med talgproduksjonen (den er økt, utførselsgangene er tynnere enn normalt, og andre mulige forklaringer) så lager de problemer.
Og siden man ikke klarer å fjerne den egentlige årsaken (uten alvorlige bivirkninger) så går en på en behandling som fjerner bakteriene.

Så blir det da et økende behov for sterilisering/rensing av huden. Tror ikke det er helt bra... Og det er i hvert fall ikke naturlig.


Mitt ønske er at en finner ut noe som virker på selve problemet. Jeg har forøvrig en teori om at akne vulgaris kan være en autoimmun lidelse. Folk har revmatoide betennelser i kroppen uten at bakterier er tilstede... Så jeg tror at det godt kunne være mulig å få slike "underjordiske" kviser/byller uten at bakteriene utenfra er problemet. Men begge deler blir ødelagt ved antibiotika/tetracykliner.

Her står forøvrig litt om forskjellen mellom acne vulgaris og rosacea. (på engelsk):
http://www.medicinenet.com/rosacea/page2.htm

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 14-04-07, 18:00   #55
lilletrine
Medlem
 
lilletrine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Rogaland
Alder: 42
Innlegg: 212
lilletrine har en fantastisk aura rundt seglilletrine har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Kviser

Rart å lese om Klorexidin da jeg selv brukte det som ansiktsvann en stund. Kanskje jeg skal prøve å gjøre som ziggy sier?
Forresten så står klorexidinen i hyllen ved siden av de andre desinfiserende midlene på apotekene hvor jeg har kjøpt de. Er også to styrker på de. Uansett, jeg kjøper en ny flaske og Mesoft på mandag.
Selv om jeg har mistet troen...

lilletrine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: På leting etter den rette<3 Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 09:22   #56
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Bruker Oxytetral som er et tetrasyklid, finnes helt sikkert andre varianter.
Jeg bruker den bare i 8-10 dager, og da er jeg heeeelt fin i huden igjen.

Hmmm... mulig jeg skulle vurdere dette jeg og...

Bruker du vanlig dose, på 2 tabletter 2 ganger daglig, eller bruker du en høyere dose?

Merker at om jeg ikke renser huden med Klorhexidrin morgen og kveld, ja så kommer det utslag med en gang...ikke store, men små nupper med hvitt puss... er rimelig lei av det der for å si det sånn...

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Gammel 14-05-07, 12:21   #57
Manina
Utforsker
 
Manina sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Akershus
Alder: 58
Innlegg: 4.561
Manina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastiskManina er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Men vær obs på at tetracykliner er svært hardt for magen. Det forstyrrer bakteriefloraen som all annen antibiotika. Noen tåler det bedre enn andre.
Og det typiske er, at det kommer svært raskt tilbake etter en kur. For når kroppen får antibiotika, så blir den ekstra utsatt for betennelser etterpå.
Og da behøver det ikke "bare" dreie seg om hudproblemer.
I tillegg får en større problemer med soppinfeksjoner.

Manina er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo med naturlig mat Svar med sitat
Gammel 16-05-07, 11:50   #58
Ziggy
Gjest
 
Medlem siden: Sep 2005
Alder: 56
Innlegg: 1.123
Ziggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastiskZiggy er bare helt fantastisk

Sv: Kviser

Da har jeg begynt på min kur med Oxytetral, for å se hvilken effekt det har...

Det som slo meg, var at Klorhexidin tar livet av både grammpositive og grammnegtive bakterier, men ikke bakteriesporene, mens Oxytetral tar livet av både bakteriene og sporene, så slik jeg ser det, er det dette som gjør at det fungerer sp effektivt ovenfor Rosacea.

Bruker fremdeles Klorhexidin som ansiktsvann, men skal kutte det ut nå om et par dager, for å se hva som skjer... normalt da, vil jeg få utbrudd bare etter en dag eller to... Blir spennende...

Kommer tilbake med mere erfaringer etter hvert.

PS
Og ja, alle antibiotika har sine ulemper, men Rosacea har såpass til innvirkning på manges sosiale liv, at den risikoen er man som regel mere enn villig til å ta... og selv om mine plager ikke er så store, ja så merkes de allikevel... en er ikke vant til i voksen alder å gå rundt med kviselignende utbrudd som en 14 åring i en alder av 39...
DS

.

Ziggy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Wolfgang Lutz / Optimal Ernæring Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Loff gir kviser sier VG Kristian Nyheter / media 17 06-03-11 16:02
En litt lengre innføring i PCOS Albertine PCOS og karbohydratkontroll 1 27-10-08 00:03
kviser! TinaF Atkins kosthold 14 27-05-05 20:31
Kviser Diva Generell diskusjon 5 10-03-05 16:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:43.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no