Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Ingen bedring av lavkarbo

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 09-04-09, 23:19   #1
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Ingen bedring av lavkarbo

har spist lavkarbo i ett år nå. Har prøvd steinalder, fedon, raw food, vegeteriansk, og fulgt råd etter "bedre uten brød"(under 72 g karbo) Hele tiden uten melk og gluten. og uten kunstige tilsetninger. Rene og mest økologiske varer. fulgt stort sett råd fra "mat og helse"-bladet med både kost og tilskudd. Og det er ingen bedring. Snarere tvert imot! ... jeg var i jobb og trente noe da jeg startet .. nå er jeg sykemeldt på 5.mnd og er helt uten energi. Det startet i høst og kom litt gradvis(at jeg ble trøttere og trøttere)... håndeksemet mitt er også blusset opp noe(var helt fin i fjor sommer) og føttene er tørre og sprukne...
Ingen av diettene har gitt positiv virkning på meg. Jeg har ligget på ca 50-70 karboer om dagen i snitt..har en BMI på 22 som har vært stabil hele veien(skal ikke forandre på vekten)...
Så jeg har redusert karbo-inntaket mitt mye. De karboene jeg får i meg er mest grønt, litt frukt, litt potet, litt brun ris etc... ikke sukker, hvitt mel etc..brød har jeg kuttet ut helt da jeg ikke tåler gjær...
Så jeg har altså ikke fått noe særlig helse-effekter av å kutte ut karboene. Jeg har spist mye kylling og fisk(med grønt og dressing) og økt noe på fett-mengder. Mest vegetabilske oljer(udos, cocosa, oliven etc)..
Jeg tenker nå det kan se ut som det er FORHOLDET mellom karbo, fett og proteiner som har vært/er i ubalanse? har omtrent hatt 1.2(k):1.4(P): 2(F) i forhold til vekta mi...(57 kg)
Nå går jeg over til OE og Skaldeman!.. har prøvd det i 4 dager nå og gir det en sjanse(1 mnd ca pleier jeg å holde på før jeg gir opp)... Så da er det over på grisefett + det andre...
Har ligget på (energi%) 8% K, 13% P, 79% F ..i gram blir det ca
35 g K, 63 g P, 170 g F... så da får vi se da...om noe skjer...
ER DET FLERE SOM HAR OPPLEVD DETTE? at det ikke bare handler om å kutte ut karboene? ...eller om det ikke har så mye med kostholdet å gjøre i det hele tatt...at helseproblemene ligger et annet sted...muligens..har lyst å tro at jeg finner noe her på forumet som kan hjelpe...en av diettene må være for meg vel?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 09-04-09, 23:34   #2
Alkazelters
Seniormedlem
 
Alkazelters sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 504
Alkazelters er en juvelAlkazelters er en juvelAlkazelters er en juvel

Sv: ingen bedring av lavkarbo

Høres ut som om du er av den utålmodige typen som gir opp litt for tidlig, og derfor aldri får noen form for kontinuitet, og følgelig vil du mislykkes. Ut i fra hva jeg tolker fra hva du skriver, så virker det på meg som om du får i deg for lite energi generelt. I såfall er det ikke rart om du føler det som en råtten trestamme. Dette er ut i fra tolkning, jeg synes at det generelt er vanskelig å få noe som helst forståelse ut fra hva du skriver.


Sist redigert av Alkazelters : 10-04-09 kl 00:20.
Alkazelters er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 00:21   #3
Muff-muff
Medlem
 
Muff-muff sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: England
Alder: 42
Innlegg: 229
Muff-muff har en fantastisk aura rundt segMuff-muff har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Nå er det ikke slik at lavkarbo kosthold er en vidunderkur for alt mellom himmel og jord (slik det noen ganger kan framstå). Alle sykdommer kan ikke kureres med lavkarbo. Noen kan kontrolleres med riktig kosthold, symptomer kan forsvinne - men det er ingen garanti.

Hvis du har en sykdom trenger du mest sannsynlig legebehandling. Har du blitt utredet for helseproblemene dine og mottar du riktig legehjelp?

Bortsett fra det er jeg enig i at du kanskje må holde ut litt lengre enn en måned før du prøver noe nytt.

Muff-muff er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 00:37   #4
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 64
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

En måned er alt for lite til oppnå noen endring...
Prøv å holde deg til samme i ihverfall et halvt år.

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 11:53   #5
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

jeg synes 1 mnd på en "diett" er lenge jeg.. det vet vel mange slankere også som prøver forskjellige dietter... har man ikke gått ned et eneste g på en mnd er det lett å gi opp...kanskje gått opp et par kg istedenfor..Er ikke mye motiverende til å fortsette det...
Nettopp fordi blodsukker mitt svinger altfor mye, energinivå det samme, jeg er sulten og kvalm, småsvimmel om hverandre. Og når det ikke er noe bedring klarer man ikke holde på så lenge. Og det tror jeg er riktig også. Skal ikke presse kroppen til noe den protesterer på. Da er det ikke riktig diett for meg. Vi er forskjellige og det er ikke samme oppskrift for alle.
Som dere også ser så har jeg tilgode å prøve de diettene med veldig lav karbo(feks atkins/ketolyse), og de med veldig høyt fett(OE/Skaldeman). Jeg prøver høy-fett modellen nå og ser om det skjer noe. jeg forventer ikke at jeg skal bli frisk på 1 mnd, men jeg burde merke noe forandring i positiv eller negativ retning..hvordan kroppen reagerer på dette.
Noen positive signaler bør man ha fått på 4 uker vel? man skal ikke fått en forverring såfall... virker ikke logisk for meg å fortsette da...
Jeg har vært til lege-sjekk ja(er sykemeldt på 5.mnd og blir fulgt opp med mange tester). Intet funnet.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 12:24   #6
luringen
Seniormedlem
 
luringen sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 2.399
luringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressursluringen er en virkelig god ressurs

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

1 mnd er kort tid ja. Men er du utredet for sykdom? ME f.eks? Denne energiløsheten? Hva med behandling for eksem a? Medisner innvirker jo også på oss. Tenker jo at når du er så tørr etc, så får fdu fortsatt for lite fett..

__________________
luringen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo a'la Luringen Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 12:42   #7
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

hei Luringen!
tror du treffer spikeren rett på hodet der. jeg håper det såfall. jeg skal til utredning for ME og evnt bipolar nå. Men jeg lar sykdom være sykdom, jeg tror uansett man kan styre/bli mye bedre av kostholdet. Skal ikke se bort ifra at uansett min endelige diagnsose så kan jeg bli mye bedre av kostholdet. Selv om jeg får ME-diagnose så slutter jeg ikke etter å lete etter bedre helse.
ikke sånn at jeg skal bli kvitt det liksom, bare gjøre det optimale i min situasjon.
Jeg har nå begynt på Skaldeman/OE. første uken nå. Jeg har eksem-plager ja. Kanskje har jeg hatt for mye proteiner i forhold til fett... Jeg håper det skal være nøkkelen min nå...karboene mine har vært nokså lave i ett år nå(50-70g) ..men som sagt gått i mye grønt, fisk og kylling. litt smør, avokado etc...men i forhold til OE har jeg fått altfor lite fett.. mettet fett har det blitt lite av ser jeg....og det er det jeg skal ha mye av...
Så jeg tror du har rett der...at det er for lite fett siden jeg fremdeles har tørr hud..og store svinger i energi og blodsukker...jeg har vært flink med karboene synes jeg så feilen ligger jo ikke der?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 12:45   #8
trillian78
Seniormedlem
 
trillian78 sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2008
Hvor: Oslo
Alder: 46
Innlegg: 1.175
trillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt avtrillian78 har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Elisabeth33, her.

jeg synes 1 mnd på en "diett" er lenge jeg.. det vet vel mange slankere også som prøver forskjellige dietter... har man ikke gått ned et eneste g på en mnd er det lett å gi opp...kanskje gått opp et par kg istedenfor..Er ikke mye motiverende til å fortsette det...
Nettopp fordi blodsukker mitt svinger altfor mye, energinivå det samme, jeg er sulten og kvalm, småsvimmel om hverandre. Og når det ikke er noe bedring klarer man ikke holde på så lenge. Og det tror jeg er riktig også. Skal ikke presse kroppen til noe den protesterer på. Da er det ikke riktig diett for meg. Vi er forskjellige og det er ikke samme oppskrift for alle.
Som dere også ser så har jeg tilgode å prøve de diettene med veldig lav karbo(feks atkins/ketolyse), og de med veldig høyt fett(OE/Skaldeman). Jeg prøver høy-fett modellen nå og ser om det skjer noe. jeg forventer ikke at jeg skal bli frisk på 1 mnd, men jeg burde merke noe forandring i positiv eller negativ retning..hvordan kroppen reagerer på dette.
Noen positive signaler bør man ha fått på 4 uker vel? man skal ikke fått en forverring såfall... virker ikke logisk for meg å fortsette da...
Jeg har vært til lege-sjekk ja(er sykemeldt på 5.mnd og blir fulgt opp med mange tester). Intet funnet.

For min egen del tok det et par uker der jeg følte meg verre i den forstand at jeg ble litt slapp og svimmel. Det kan være et lite sjokk for kroppen å plutselig endre på kostholdet. Kroppen vil nødvendigvis protestere på en omstilling - til tross for at det kanskje vil være en omstilling som er bedre for deg på lang sikt. Det var først etter den første måneden, når kroppen hadde fått tid til å omstille seg, at jeg virkelig kjente at kroppen min fungerte bedre enn på mange år.

En måned med stillstand på vekta er heller ikke noen grunn til å gi opp. Jeg har akkurat vært gjennom 2 måneder med stillstand på vekta til tross for ketose. Plutselig slapp det bare igjen... Så hold ut og ikke gi opp!

Ellers syns jeg det muff-muff sier er viktig. Lavkarbo er faktisk ikke løsningen på absolutt alt. Men uansett om det hjelper for dine problemer eller ikke, så er det et sunt og godt kosthold som holder ganske mange andre kostholdsrelaterte problemer unna veien

Lykke til!

__________________
¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸¸.·´¯`·.¸ ><((((º>
trillian78 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:27   #9
Bee
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordland
Alder: 42
Innlegg: 1.699
Bee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt liktBee er veldig godt likt

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

1 mnd er alt for liten tid og gi kroppen sin til og omstille seg. For min egen del tar det ofte mer enn 2 mnd før jeg merker den største energien. Og spiser jeg for lite grønt går jeg lett i fullstendig "slapp"-modus.

Bee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - for life Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:30   #10
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Hei
Jeg er jo enig med deg trillian78. Man skal ikke gi opp om det står litt stille. Det har jeg ikke gjort heller. Jeg gikk i 5 mnd på steinalder kost... da ble jeg verre og ble sykemeldt...
Jeg har avbrytet forsøkene fordi jeg ikke klarte det pga for store svinger i blodsukker(eller energien) og for mye kvalme og sult om hverandre..
Nå har jeg prøvd OE i 5 dager. Jeg blir ordentlig mett og er ikke så mye kvalm lenger.Søthungeren er mildere.. Ikke dødstrett etter mat(men FØR mat).. Men jeg er trettere og har mindre energi generelt og litt mer svimmel...Så det er helt klart noe som skjer... Og det er som forventet...at jeg skulle bli trettere.. Men så er det bare første uken... har jo fått noen positive tegn på at dette kan fungere bedre...Jeg håper jo det...
jeg er jo fortsatt på lavkarbo etter 1 år uten resultat så jeg gir vel ikke lett opp synes jeg... har jo ikke begynt med brød og masse karbo igjen ..
Og kanskje var det flere her som har opplevd noe samme som meg?..

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:38   #11
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Heisann
Jeg synes OE er et klokt valg, høyt fett,lavt protein og mod carbo. Hvis du ikke føler deg pigg nå heller ville jeg prøvd å øke karbo til 100-120g til dagen å se hvordan dette går. Nøkkelen med OE er mettet fett og stivelse karbo som poteter, ris osv. Hvis ikke dette går, da er det ikke noe mer å gjøre enn å bytte til høy karbo. Det som også fungerer er å kjøre lav karbo noen dager og når du kjenner at energien synker kjører du en høy karbo dag i form av stivelse igjen. Dette vil kicke i gang de viktige hormonene dine som leptin osv. som har med metabolissmen din å gjøre. Jeg ville faktisk prøvd en høy karbo dag før du starter på OE. Høy karbo, lav fett og mod protein 1g/kg. Låver deg at dette kommer til å fungere. Ikke bli for lavkarbo og redd for karber de er veldig viktig for kroppen, lytt til kroppen din og når du ikke har energi så må du gjøre noe med det. I dette tilfelle øke karbo inntaket ditt. Karbohydrater er ikke så gale som du tror. Sukker,vegatabilse oljer med masse flerumettede fettsyrer, og høy fruktose korn sirup er det værste du kan få i deg. Også kunstige søtningsmidler er pesten. Håper dette hjelper
Glemte også en ting, fiber er også noe forbanna møkk

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 13:49   #12
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Dydde: tusen takk. skal virkelig prøve dine råd. Ser jo at frukt og vegetabilske oljer er verstinger her... uff da sier jeg bare..har gått endel av det det siste året...
Skal også legge bak øret at jeg ikke skal være så redd for karboene lenger...at det faktisk er greit med litt stivelse og kanskje litt korn også...
supre tips der... da har jeg noe å gå etter dersom ikke høy-fett modell skulle virke..og jeg kan prøve mer karbo igjen...Det var kjempefint
Nå er jeg på høyfett...og prøver det først. Så har jeg plan B hvis det ikke går.... TAKK

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 14:50   #13
dydde
Sperret
 
Medlem siden: Feb 2008
Alder: 38
Innlegg: 378
dydde er på en erverdig vei

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

ingen problem masse lykke til

dydde er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Min Svar med sitat
Gammel 10-04-09, 17:24   #14
Liv
Seniormedlem
 
Liv sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Hvor: Sørlandet
Innlegg: 1.685
Liv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snillLiv er virkelig snill

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av luringen, her.

1 mnd er kort tid ja. Men er du utredet for sykdom? ME f.eks? Denne energiløsheten? Hva med behandling for eksem a? Medisner innvirker jo også på oss. Tenker jo at når du er så tørr etc, så får fdu fortsatt for lite fett..

__________________
Liv er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF/Skaldemanaktig Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 15:13   #15
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Hei.
Har du sjekket om du har lave B-12 verdier? De fleste fastleger godtar verdier ned mot nedre verdi i referanseområdet som er 170 - 650pmol/L for kvinner. Jeg hadde i fjor høst verdier nede rundt 150, noe som gjorde at jeg var veldig trøtt og slapp hele tiden. Så snart jeg satte meg ned i en stol kunne jeg sovne. Fikk da resept på B-12-tabletter (TrioBe ) som jeg gikk på i 3 mnd, og etter ca 1 1/2 mnd var jeg mindre slapp og mer våken. Problemet var bare at så snart prøvene viste at jeg lå innen for referanseområdet (ble målt til 255 i november -08), så avsluttet fastlegen behandlingen. Dermed snudde kurven nedover igjen og jeg merket allerede i januar at jeg igjen var sliten og trøtt hele tiden. Da jeg i mars var på utredning for å starte med Eurodiett hos Fedon-klinikken (ikke fastlegen) i Bergen, var verdiene på 206. Ble umiddelbart satt på de samme tablettene, men denne gangen for 6 mnd som en start. Har fått beskjed om at verdien skal over 400 før jeg kan slutte å ta tablettene.
B-12 må tilføres kroppen via maten, da vi ikke kan produsere dette vitaminet selv - se informasjon om B-12 her: http://www.pasienthandboka.no/defaul...cumentid=25890
Kan være vært en blodprøve, og be om å få vite verdien i resultatet - ikke godta at
legen sier den er ok.
Lykke til

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:10   #16
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Hei grotingeling
Ja det var jo noe å tenke på..B12.. føler jo at jeg bare maser på legen min..tror det meste er sjekket på blodprøver, men er som du nevner bare innenfor normal-verdier..kan jo være lavt for det...
Jeg har noen B12 jeg har fra utlandet(500 mcg)..methylcobo..som jeg tar av og til..og har tatt av og til de siste 2 år...egentlig fordi jeg mistenkte kvikksølv som årsak for noen år siden...
Jeg gir først og fremst OE-kost en mulighet nå...det kan også være rimelig at jeg har mettet fett-mangel..
det kan være flere årsaker her... jo flere innspill man får jo bedre er det! så takk for gode råd og tanker..greit å ha bak øret dersom ikke kostholdet får meg i riktig retning..
Og selfølgelig: helse er mer enn bare kostholdet. Jeg vet jo det. Har vært småsyk i 20 år nå og tror det meste er prøvd og gått gjennom. Og jeg har lest endel bøker, surfet mye på nett, søkt andre som har funnet gode løsninger og blitt friske... og vært hos mange leger, flere psykologer og utall alternative behandlere...
Jeg har vært søkende i mange år, men personlig har jeg mest tro på kostholdet..bare jeg finner den rette balansen..det er jo mange lav-karbo kosthold også...
Jeg har som sagt vært lav-karboer i 1 år nå, men pga BMI på 21-22 har det vært rådet meg til å prøve lindberg, steinalder, blodtype, etc først her inne på forumet...da atkins, ketolye, skaldeman, euro etc ..er ofte forbundet med overvekt-problemer..og at jeg derfor er rådet til å gå rett på "vedlikeholdsfaser"... men det har altså ikke gitt noen resultater...jeg har blitt dårligere....og kunne trenge litt veil-leding igjen...og motivasjon til å legge om på kostholdet for "ØRTENDE" gangen... Det er stress for meg og datteren og holde på sånn og vi trenger stabilitet og bedring nå....

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:27   #17
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Etter som jeg forstår så blir du utredet for ME og eloverfølsomhet? Jeg har ME og er eloverfølsom. Og tørr på hender og føtter er jeg uansett kosthold, men det blir verre i miljø med mye elmagnetisme i lufta... Ikke alltid luftfuktigheten har så mye å si heller.

Ellers er et lavkarbokosthold det som gir meg mest energi og som holder meg mest mulig frisk.

Jeg er nok ufør uansett kosthold osv, men jeg har slått meg til ro med situasjonen og gjør det beste ut av det. Jeg gjør det jeg orker og hverken mere eller mindre.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 12-04-09, 23:39   #18
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel
Red face

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Imse, her.

Etter som jeg forstår så blir du utredet for ME og eloverfølsomhet? Jeg har ME og er eloverfølsom. Og tørr på hender og føtter er jeg uansett kosthold, men det blir verre i miljø med mye elmagnetisme i lufta... Ikke alltid luftfuktigheten har så mye å si heller.

Ellers er et lavkarbokosthold det som gir meg mest energi og som holder meg mest mulig frisk.

Jeg er nok ufør uansett kosthold osv, men jeg har slått meg til ro med situasjonen og gjør det beste ut av det. Jeg gjør det jeg orker og hverken mere eller mindre.

Hei !
Det var jo litt interesant...som å høre om meg det...er også el-overfølsom, tørr på hender(sprekker/eksem) og føtter etc..og har trolig ME(ikke diagnose ennå)..
Jeg tror også at lav-karbo gir den beste helsen, jeg går ikke tilbake til høy-karbo igjen. Lav-karbo er heller ikke lav-karbo..er jo mange varianter... Ser du prøver Atkins... hva er dine erfaringer så langt? har du feks prøvd OE eller noen av de andre?

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 11:26   #19
Veggpryd
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Romerike
Alder: 57
Innlegg: 2.462
Veggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt avVeggpryd har veldig mye å være stolt av

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Jeg tror du får i deg altfor lite fett. Du ramser opp ganske mange varianter du har forsøkt på ett år også, og sier at du nå skal forsøke Skaldeman og OE. Hvordan skal du kombinere de to?

Jeg gikk på Skaldemann det første året, og ble skikkelig dårlig de to første månedene. Men, så ble jeg i bedre form enn jeg noensinne har vært. Spiser jeg for lite fett og for mye karber nå, kommer den dårlige og slappe formen som om jeg skulle ha bestilt den.

Det kan hende du er ekstra følsom for karbohydrater, og tåler svært lite av det. Da kan 50 - 60 gram karber være for mye. I tillegg til for lite fett, kan fordelingen av fett/karbo/protein bli feil. Som du sier er helse kanskje mer enn bare kostholdet - men hvis vi gir en hund pannekaker til frokost hver dag, tror jeg vi får sett hva feil mat faktisk gjør med oss levende vesener.

Veggpryd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 12:53   #20
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel
Red face

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Veggpryd, her.

Jeg tror du får i deg altfor lite fett. Du ramser opp ganske mange varianter du har forsøkt på ett år også, og sier at du nå skal forsøke Skaldeman og OE. Hvordan skal du kombinere de to?

Jeg gikk på Skaldemann det første året, og ble skikkelig dårlig de to første månedene. Men, så ble jeg i bedre form enn jeg noensinne har vært. Spiser jeg for lite fett og for mye karber nå, kommer den dårlige og slappe formen som om jeg skulle ha bestilt den.

Det kan hende du er ekstra følsom for karbohydrater, og tåler svært lite av det. Da kan 50 - 60 gram karber være for mye. I tillegg til for lite fett, kan fordelingen av fett/karbo/protein bli feil. Som du sier er helse kanskje mer enn bare kostholdet - men hvis vi gir en hund pannekaker til frokost hver dag, tror jeg vi får sett hva feil mat faktisk gjør med oss levende vesener.

Hei Veggpryd!
jeg tror du har helt rett med det du skriver...men jeg lurer på noe...Jeg trodde OE og Skaldeman var omtrent det samme jeg??... misforstått det jeg da...vel..jeg følger så fall 5-10% karbo, og prøver å holde fett på 75-80 % av energien... Jeg trodde dette var innenfor både OE og Skaldeman Det var jo bra du oppklarte det så jeg kan følge mitt opplegg klarere...ikke blande de to?.. det virker som om jeg er over-sensitiv for karboer ja... for energien flyr jo opp og ned som jojo...kvalm og sulten om hverandre...Men hvis du ser svaret til Dydde så anbefaler han jo faktisk å holde karbo på moderat nivå...ikke gå for lavt.... litt forvirrende . Men det kan jeg justere etter hvert... Det viktigste nå er mye fett og moderat protein(1g/kg).. tror jeg...
Det er jo motsatt jeg har gjort det siste året...høyt/moderat protein, moderat/lite fett(men mer enn før lavkarbo)og moderat karbo..Så det er vel ikke så rart at resultater har uteblitt ..selv om mange har fått bra resultater på det.. så var det ikke for meg.

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 14:35   #21
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 53
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Jeg er også til utreding for me og er veldig tørr. Har gått på ketolyse siden nyttår og jeg syns jeg har blitt verre på noen områder og bedre på andre.

Merker at kroppen er smidiger, ikke så stiv, samtidig så er jeg mere uttmattet enn tidligere.

Jeg har ikke krefter til å begynne å tenke nytt hver måned så jeg kommer nok til å holde på mye lenger.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 14:51   #22
grotingeling
Seniormedlem
 
grotingeling sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Askøy
Alder: 52
Innlegg: 5.300
grotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt avgrotingeling har veldig mye å være stolt av
Wink

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Hei Elisabeth33
Du skal ignorere følelsen av å være masete når det gjelder legen din - han/hun er der for å hjelpe deg med helsen din og svare på spørsmål du måtte ha. Selv har jeg valgt å finne meg en lege som ikke deltar i fastlegeordningen, men som til gjengjeld er mye mer imøtekommende og i tillegg ser på sammenhenger mellom de ulike problemene jeg har. Må betale mye mer for en time, men så opplever jeg at utbyttet er mye større. Det eneste jeg bruker fastlegen til, er hvis jeg trenger å fornye en resept og andre enkle "ting".

Min innstilling til det norske helsevesen (bare navnet helseVESEN gir negative assosiasjoner! ), er generelt negativ. Slik jeg opplever dagens helsesystem, så behandles vi for de symptomene som er tilstede i det øyeblikk vi blir undersøkt. Mens årsaken til symptomene, eller sammenhenger mellom ulike symptomer ser ut til å bli skjøvet til side.
Sorry - ble nok et lite utbrudd her ser jeg , men det viktigste vi alle kan gjøre for helsen vår er å stille krav til legen. Spør, grav, forlang - be om utskrift av journalen din med alle blodprøver og kommentarer som legen har skrevet. Dette har du krav på!

__________________
"The past is history, the future is a mystery, but today is a gift — that’s why they call it ‘the present’"


grotingeling er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intermittent Fasting/LCHF Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 15:43   #23
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av grotingeling, her.

Hei Elisabeth33
Du skal ignorere følelsen av å være masete når det gjelder legen din - han/hun er der for å hjelpe deg med helsen din og svare på spørsmål du måtte ha. Selv har jeg valgt å finne meg en lege som ikke deltar i fastlegeordningen, men som til gjengjeld er mye mer imøtekommende og i tillegg ser på sammenhenger mellom de ulike problemene jeg har. Må betale mye mer for en time, men så opplever jeg at utbyttet er mye større. Det eneste jeg bruker fastlegen til, er hvis jeg trenger å fornye en resept og andre enkle "ting".

Min innstilling til det norske helsevesen (bare navnet helseVESEN gir negative assosiasjoner! ), er generelt negativ. Slik jeg opplever dagens helsesystem, så behandles vi for de symptomene som er tilstede i det øyeblikk vi blir undersøkt. Mens årsaken til symptomene, eller sammenhenger mellom ulike symptomer ser ut til å bli skjøvet til side.
Sorry - ble nok et lite utbrudd her ser jeg , men det viktigste vi alle kan gjøre for helsen vår er å stille krav til legen. Spør, grav, forlang - be om utskrift av journalen din med alle blodprøver og kommentarer som legen har skrevet. Dette har du krav på!

Jeg får også negative grøsninger av det norske helsevesen jeg vet jo at jeg har krav på dokumenter, spørre og grave hos legen.. men du blir mottat som en psykriatisk/hypokonder pasient når de ikke finner ut av årsaken og jeg ser jo på legen at han blir småsur og irritert på at jeg blander meg inn(kommer med forslag til årsaker etc...)..som feks kosthold, kvikksølv, candida, ME...han rister bare på hodet og spør om jeg vil ha psykolog... og om det er slitsomt å være alenemor.. Bytte lege? nope..jeg har nettopp gjort det...for 4.gang.. har akkurat flyttet bosted også..nå skal jeg til utredning så da skjer det noe såfall...men skal spørre han om journal på blodprøver som er tatt tidligere... kan jo være noe å sjekke opp der....Men foreløpig holder jeg meg til at jeg får får lite mettet fett i kosten...at det er det som skaper mye av problemene her

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 16:10   #24
Chantelle
Medlem
 
Chantelle sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2008
Hvor: Skien
Innlegg: 320
Chantelle er en juvelChantelle er en juvelChantelle er en juvel

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Opprinnelig lagt inn av Minni1, her.

Jeg er også til utreding for me og er veldig tørr. Har gått på ketolyse siden nyttår og jeg syns jeg har blitt verre på noen områder og bedre på andre.

Merker at kroppen er smidiger, ikke så stiv, samtidig så er jeg mere uttmattet enn tidligere.

Jeg har ikke krefter til å begynne å tenke nytt hver måned så jeg kommer nok til å holde på mye lenger.

Hei Minni1
Jeg tenker ikke nytt hver mnd. Det er ikke mye som skiller fedon, blodtype, steinalder. Det er omtrent likt, bare noen matvarer som er forskjell... så det er ikke så stor omstilling å bytte på de...
Nå har jeg begynt på OE og det er mye mer omstilling! få i seg så mye fett er ny opplevelse for meg. Den er jo mye mer annerledes enn det andre jeg har prøvd. Etter 1 år på generell lavkarbo og mye dårlige resultater er det klart man gjør noe.
Jeg MÅTTE gjøre noe nå. Jeg har omsorg for et lite barn og vil miste omsorgen om det ikke blir noe bedring... kan jo ikke ligge/hvile og være svimmel og kvalm hele tiden da... Jeg har ingen til å hjelpe meg og jeg finner ikke andre løsninger enn å bytte lavkarbo-filosofi(jeg gikk på raw food/vegeterianer nå sist...og ble så dårlig etter 3-4 uker at jeg måtte avslutte.. hadde mye diare, kvalme, eksemoppbluss og ekstrem tretthet/utmattelse)..
Etter 1 uke på OE er kvalmen mye mindre, diare er borte og eksemen mitt ser ut å gå tilbake. Jeg er ikke dødstrett etter mat, men er generelt lite energi... Men det vet jeg at kan ta tid...kanskje noen mnd...Det viktigste var å snu den veldig dårlig trenden jeg var oppe den siste tiden...
Nå har jeg fått mange gode råd her...og det ser ut til den røde tråden er MER FETT MYE MER FETT ...mindre protein..Og det ser ut til å stemme med de opplevelser jeg har hatt siste uken på OE..
Jeg har ingen vekt å ta av og da tror jeg det er lett å gå seg vill i filosofiene her og starte på de med høyest karbo, moderat/lite fett...Jeg har jo slengt på en smørklatt her og der hele tiden...hehe...Men skjønner jo nå at jeg har jo fått ALTFOR lite...
min kjærlighet til kylling er blitt svekket den siste uka... sorry du er ikke feit nok for meg akkurat nå

Chantelle er avlogget   Min kostholdsfilosofi: kjernesunn/lav GI/raw Svar med sitat
Gammel 13-04-09, 16:16   #25
Linn H
Seniormedlem
 
Linn H sin avatar
 
Medlem siden: May 2007
Hvor: Oslo
Alder: 49
Innlegg: 1.981
Linn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt liktLinn H er veldig godt likt

Sv: Ingen bedring av lavkarbo

Heisann!

Ser ut som du følger Skaldeman og ikke OE som du skriver. OE ligger på 72gram kargs om dagen og er nærmerer Fedon.
Krysser fingrene for at ketose kan hjelpe deg! Det var hvertfall løsningen på mine plager

Lykke til

Linn H er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Ingen vekttap! Raserbag Spørsmål og svar 9 13-02-09 03:08
Ingen på OE? Pluto i magen min:) Optimal Ernæring 7 26-04-08 21:23
ingen vektnedgang! moea Lavkarbo generelt 15 30-05-06 13:40
Hva, ingen yoghurt? Hvitveis Induksjonen 4 17-03-06 23:09


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 08:07.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no