Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Tagatesse og melkeintoleranse

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-03-13, 09:45   #1
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Tagatesse og melkeintoleranse

Hei!

Jeg har fått påvist intoleranse for melk (både protein og laktose) og skal leve uten i ett år (!) for å se om kroppen blir bedre. Har tidligere brukt Tagatesse, og synes det har vært et supert søtningsmiddel, siden det ikke er beskt som stevia, eller kaldt som sukrin. Googlet rundt i dag og fant til min store forskrekkelse at det var laget av melkesukker. Ett sted på nett ser jeg at det står man kan spise det om man er laktoseintolerant. Hva med meg som også er intolerant for melkeproteinet? Noen som vet?

Ser det er flere som opplever at magen ikke tåler dette.. jeg har div utslag på magen som jeg ikke har forstått hvorfor. Kanskje Tagatesse er årsaken?

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 10:33   #2
Tarato
Seniormedlem
 
Tarato sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2011
Innlegg: 775
Tarato er en juvelTarato er en juvelTarato er en juvel

Sv: Tagatesse og melkeintoleranse

Godt spørsmål! Jeg er allergisk mot melkeprotein og reagerer i magen på melk/mat med melk i. Jeg fant denne siden vedr laktoseintoleranse; sikkert noe av det samme som du fant. Denne siden viser at det er laget av melk.

Jeg fant dette brevet, fra vitenskapskomiteen for mattrygghet (har aldri hørt om den før..) som bl.a sier at produktet er avledet fra myse, og at 2 av 3 prøver (av råmaterialet) testet positivt for melkeprotein, men at man vha de prøvemetodene man brukte ikke fant melkeprotein i sluttproduktet. Videre sier brevet at til tross for dette, må alle produkter som inneholder Tagatose ha en advarsel om potensiell allergi/reaksjon.

Det står forøvrig ikke noe på min tagatessepakke om melk el. Det står at den inneholder sukralose og at den kan være avførende ved store mengder. Jeg blir dårlig i magen av tagatesse, og har trodd at det var pga sukralose. Så er det kanskje melk i den...

__________________


Mindre bevisstløs og mer bevisstgjort!
Og litt mer aktiv!

Tarato er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ca 20-25 g kh pr dag, helst fra grønnsaker Svar med sitat
Gammel 29-03-13, 11:24   #3
Up_and_down
Juniormedlem
 
Medlem siden: Oct 2012
Innlegg: 13
Up_and_down er på en erverdig vei

Sv: Tagatesse og melkeintoleranse

Får bare teste ut. Uansett greit å vite om det er melkeprotein som gjør at jeg reagerer, eller søtstoffet i seg selv. Vil holde meg helt unna melkeprotein nå, men kan jo leve med litt selvvalgt magevondt for en stund om det er verdt det ;-)

Up_and_down er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tagatesse Eirik N R Spørsmål om matvarer og oppskrifter 11 26-07-12 20:44
Hurra for tagatesse! Kuredu Lavkarbo generelt 18 19-05-12 08:26
Tagatesse? helenemor25 Spørsmål om matvarer og oppskrifter 2 01-04-12 21:34
Tagatose, tagatesse plastbox Lavkarbo generelt 7 21-03-12 19:55
Enkel syntomliste ---> glutenintoleranse og melkeintoleranse Connie_88_ Generell ernæringsdebatt 0 28-04-11 22:26


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:22.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no