Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Sultfølelse?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 04-10-09, 12:23   #1
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sultfølelse?

Hvordan vet man egentlig at man er sulten?


Bakgrunn for spørsmålet:
Før var jeg "sulten" når magen rumlet, jeg var desperat etter å raide kjøleskapet, kjente hodepine kom snikende osv.

Nå kan jeg stå opp og surre rundt i huset uten å kjenne det minste tegn til sultfølelse, men merker jeg må lage mat etterhvert pga jeg begynner å bli svimmel og kaldsvette... Dvs ingen "vanlige tegn"...

Hvordan merker dere at dere er sultene på ketolyse eller lavkarbo?

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 12:59   #2
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Sultfølelse?

Jeg har det litt sånn som deg når jeg er i ketose, og det har kræsjet litt for meg før, så nå er jeg mye mer påpasselig med å ha med meg en bar eller noe annet enkelt rundt omkring bare for å sørge for at jeg får i meg noe istedet for å gå uten mat til jeg svimler... men noe sånt enormt "trenger mat nå", som på 'vanlig' kost, det opplever jeg aldri når jeg holder meg unna karbobombene.

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 13:52   #3
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Sultfølelse?

Det lurer jeg litt på også... Jeg har hatt to kjipe opplevelser med det de to siste dagene, at jeg ikke har merket at kroppen er tom for energi og trenger mat.
I går endte det med at jeg kastet all maten utover gulvet og knuste to idlfaste former (http://forum.lavkarbo.no/showpost.ph...&postcount=740) og i dag tømte jeg en hel bolle såpevann oppi støvsugeren.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:00   #4
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Sultfølelse?

Vel, jeg vet jo ca når jeg burde spise... men det er dette med å spise når man er sulten og stoppe når man er mett da

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 04-10-09, 20:17   #5
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Sultfølelse?

Opprinnelig lagt inn av Abbe, her.

Vel, jeg vet jo ca når jeg burde spise... men det er dette med å spise når man er sulten og stoppe når man er mett da

Ja, det er veldig vanskelig. Jeg håper vel mest at det skal gå seg til etterhvert - jeg må nesten tvinge i meg en foseid-brødskive til frokost, men så kjenner jeg at jeg kvikner litt til etterpå, så jeg vet ikke om det ville vært mer 'riktig' å la være å spise til jeg hørte magen rumle

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 00:06   #6
Abbe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 245
Abbe er på en erverdig vei

Sv: Sultfølelse?

Opprinnelig lagt inn av 157cm, her.

Ja, det er veldig vanskelig. Jeg håper vel mest at det skal gå seg til etterhvert - jeg må nesten tvinge i meg en foseid-brødskive til frokost, men så kjenner jeg at jeg kvikner litt til etterpå, så jeg vet ikke om det ville vært mer 'riktig' å la være å spise til jeg hørte magen rumle

Vel, magen min rumler bare etter jeg har spist for tida, så det kan jeg glemme her... menmen, håper det går seg til!

__________________
2002-2003: Ned over 20 kg ved å spise lite kalorier...
Målet var å komme ned i matchvekt, men stoppa 5kg fra...
2003-2009: Opp 8 kg, lavt kaloriinntak fungerer dårlig
2009- : Prøver lavkarbo
Abbe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo (15-50g karbo) Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 02:10   #7
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Sultfølelse?

Jeg merker ikke rumling i magen når jeg er sulten, men på en eller annen måte kjenner jeg i kroppen at jeg trenger mat, den sier bare SPIS!
Det kan være at jeg begynner å nappe av osten, spise litt smør, majones, får lyst på kjøtt......
Men noen ganger merker jeg ikke at jeg trenger mat, og da kan det gå så langt som til at jeg får hodepine, blir generelt surrete og treg i tankegangen, slapp....

Altså helt forskjellig fra den sultfølelsen man har da man spiser høykarbo.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 21:01   #8
Rangelet
Medlem
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Bergen
Alder: 42
Innlegg: 67
Rangelet er på en erverdig vei

Sv: Sultfølelse?

Jeg har også litt problemer med å kjenne når jeg er sulten. Har følt meg svimmel noen ganger. Noe som har ført til at jeg har glemt mye, som feks å slå av ovnen. Det aller sykeste var det som skjedde for noen uker siden. Skulle ut på badet med røyken i munnen. Fikk øye på vasken og skrudde den på, og tok røyken og skylte den under kaldt vann da lo jeg litt vel heftig av meg selv

Rangelet er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo funker Svar med sitat
Gammel 05-10-09, 23:38   #9
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Sultfølelse?

Opprinnelig lagt inn av Rangelet, her.

Jeg har også litt problemer med å kjenne når jeg er sulten. Har følt meg svimmel noen ganger. Noe som har ført til at jeg har glemt mye, som feks å slå av ovnen. Det aller sykeste var det som skjedde for noen uker siden. Skulle ut på badet med røyken i munnen. Fikk øye på vasken og skrudde den på, og tok røyken og skylte den under kaldt vann da lo jeg litt vel heftig av meg selv

Ja.....det er i sånne situasjoner man skjønner at man bør spise!

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 08:21   #10
minien
Medlem
 
minien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Eidsvoll
Alder: 43
Innlegg: 132
minien er ny på veien

Sv: Sultfølelse?

Jeg blir kvalm, jeg. Kjennes ut som om jeg må spy.

Følelsen kommer plutselig, og da må jeg ha mat - fort! Den "vanlige" sultfølelsen med sug i magen og sånt har blitt borte.

minien er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 08:31   #11
Margrethe
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Berkeley, USA
Innlegg: 436
Margrethe er ny på veien

Sv: Sultfølelse?

Hos meg varierer sultfølelsen veldig. I går var jeg aldri sulten og spiste to måltider (suppe med fløte og bacon, samt stoooor salat med mye godt) og drakk te med cocosa på kvelden. Men jeg trente hardt i går kveld også - så idag våknet jeg og var skikkelig sulten - og til lunch spiste jeg både salaten min samt to osteknekkiser med pålegg og en liten boks med cc, kanel og bær som var tenkt til middag. Så da ble det middag i tillegg - spis så mye du vil på den indisike restauranten nedi gaten - kjekt sted for lavkarboere

I kveld etter trening har jeg prøvd å spise noen skjeer cocosa for å være mer mett når jeg legger meg. Kanskje demper det sultfølelsen i morgen?

Margrethe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: South Beach Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 11:32   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Sultfølelse?

Jeg har nok en litt annerledes sultfølelse enn før, men den er der, så jeg kjenner at kroppen gir signaler om at den trenger mat.
En tommelfingerregel er at man ikke bør la det gå særlig mye mer enn seks våkne timer uten mat.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 14:26   #13
bondetuppa
Medlem
 
bondetuppa sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2009
Hvor: Haugalandet
Alder: 48
Innlegg: 226
bondetuppa er ny på veien

Sv: Sultfølelse?

Sjeldent jeg har sultfølelse, kjenner mer at kroppen kjennes "tom" og at lysta på å småspise litt pålegg o.l øker. Da har det som regel gått mange timer siden sist jeg spiste. Har mange ganger sett på klokka og blitt overrasket over hvor mange timer det er siden jeg spiste sist.
Et sikkert tegn er også økenede irritasjon - noe som oftest skjer når jeg for en gangs skyld er i byen og har 1000 og en ting jeg skal gjøre
(Har merket den "gamle" sultfølelsen litt nå i forbindelse med at jeg har kuttet ut melkeprodukter - dette har nå heldigvis gitt seg etter at jeg har øket inntaket med cocosa)

__________________
Sterkest er den person som heller vinner over seg selv enn andre (lao-tze)
bondetuppa er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo - uten gluten og melkeproteiner. Svar med sitat
Gammel 06-10-09, 15:09   #14
Rin
Seniormedlem
 
Rin sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Oslo
Alder: 38
Innlegg: 6.608
Rin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastiskRin er bare helt fantastisk

Sv: Sultfølelse?

Hehe, jeg hadde en bra distré-opplevelse på butikken i dag; først beklaget jeg i det vide og brede at jeg måtte ha glemt kortholderen min hjemme, så tok jeg tre skritt fra kassa og oppdaget at den bare lå i en annen lomme enn vanlig.

Men hva skal man egentlig gjøre når man rett og slett ikke har lyst på mat / er litt kvalm men vet at man bør spise noe? Jeg bruker proteindrikke/smoothie som regel, det har holdt meg fra å falle helt sammen, men kan jeg håpe at 'sulten' kommer tilbake litt etterhvert?

__________________
Min krympedagbok & Lavkarbosaurus!
-33 kg med ketogen LCHF. Vedlikeholder normalvekta.


Rin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo-høyfett-nullkorn-passemett Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Sultfølelse nellie Generell ernæringsdebatt 5 30-03-11 09:10
Rar sultfølelse Aphrodithe Spørsmål og svar 12 14-01-09 22:29
Eier ikke sultfølelse! hoppeballen Ketolysekuren 4 09-03-08 21:50


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:12.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no