Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-02-12, 12:35   #1
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Hei, nå tenker jeg at det er på tide å skrive et lite innlegg omsider
Nå har jeg snart et års jubilieum som lavkarber, men jeg tror jeg trenger litt hjelp til å se om det jeg gjør er riktig... hvis noen har tid til å svare meg hadde jeg blitt veldig glad

Jeg skulle ikke ned så innmari mye i utgangspunktet, rundt 8 kg så tenker jeg at jeg hadde vært fornøyd... Så går jeg ned 3-4 kg (kanskje til og med bare vann??) og så blir det liksom ikke noe mer??? Hadde et annet mål med å starte lavkarbo (dette er en tankeprosess som startet for kanskje 7-8 år siden) og det var å bli litt mindre sulten/sugen hele tiden... Den delen har fungert helt supert Nesten aldri lyst på ting og tang som ikke er lovlig

Siden jeg ikke skulle ned så inmari mye så tenkte jeg vel egentlig at jeg bare kunne kjøre etter de generelle lavkarboreglene og så ville kanskje kiloene gå bort sakte men sikkert... men nei-nå har jeg vel ikke gått ned noe på over et halvt år

Nå har jeg satt i gang med atkins induksjonsregler og lurer derfor på om noen har noen formening om det Kjenner meg slapp og sliten og har vondt i hodet nå men det kan være litt etterheng etter influensa... vet ikke... Hvis noen syns jeg velger feil retning innen lavkarbo hadde det vært fint om dere ga meg noen nye ideer

Er det noen som har noen tanker å dele med meg-kanskje motivere meg litt for jeg syns det er litt tungt nå-og vet jeg vil slite med å ikke skeie ut om et par uker (kanskje allerede til helga da vi skal ha gjester og alle skal drikke vin...)

Vil forøverig si at jeg har trivdes supergodt med lavkarbolivet, og at jeg har lest masse her inne-sett mange inspirerende mennesker

Håper noen har noe lurt å fortelle meg

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:18   #2
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Du er jo allerede godt innefor normalvektig kategorien da, så da er det kanskje ikke unaturlig at det stopper opp litt? Kanskje kroppen har funnet sitt nivå og er fornøyd med det? Nå kjenner jeg ikke så godt til Atkins, men er virkelig induksjon veien å gå for en som kun skal ned 3 kg?

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:23   #3
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Hvordan (hva) spiser du da? Spiser du for mye? Drikker du alkohol? Skeier du ut? Bruker du diett.no og sjekker matinntaket ditt der? Når man skal ned de siste fem er det ofte slik at man må være nøye med kaloriene.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:27   #4
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Nei, det var kanskje litt det jeg håpet på å høre... Kanskje jeg skal prøve meg frem litt med det kostholdet jeg har hatt i et års tid nå og fjerne fløte for en periode, og hvis det ikke funker så kan jeg fjerne frø?? (får i meg rundt 1 dl fløte pr dag og 4-6 knekkebrød av frø og fiberhusk.... sånn til vanlig-ikke nå som jeg lever helt rent :-)
Er bare så lei av at det står bom stille.... arg!
Er det noen som vet om det skader å bruke induksjonen til Atkins for å få fart på litt nedgang? Så sakte men sikkert prøve seg frem med fløte, frø og mer grønt??

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 14:42   #5
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Takk for svar!!
Nei, jeg spiser ikke så veldig mye syns jeg... På diett.no ligger jeg ofte på 70 prosent fett, litt under 30 % protein og kanskje 3 % karbs... Og kaloriene ligger mellom 1500 og 2000....
Drikker 2-4 glass vin i uka, fest innimellom (kanskje hver 3. mnd) med annet lavkarbovennlig drikke (sider uten karber, vin, vodka).
Vanlig mat for meg er egg med smør (bacon 1 gang i uka kanskje-ikke mye) Nannas knekkebrød med pålegg, majones og agurk/paprika. Samme knekkebrød med ost i alle former...
Ren og riktig mat til middag, koteletter, fisk, kjøttdeig, biff, kylling. En sjelden gang sånne ferdiglass med tikkamasala.... Blomkål, brokkoli, salater etc. Smør og olje.. Har vært altfor sløv og fått i meg pepsi max-kanskje 1-1 1/2 liter i uka. Men pepsi max er helt borte denne uka som jeg prøver meg på streng induksjon
Utskeielser har vært 3-4 ganger med kålerabistappe i jula, litt grillpølser og bittelitt speltlomper i vinterferien, noen atkinsbarer de siste mnd.... Kaker og rundstykker har jeg kun smakt 2-3 ganger ila det siste året.... Ev en sjelden gang på restaurant som jeg ikke har helt peil på hva de har hatt i sausen.... Aldri noe ris, pasta eller poteter

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 17:48   #6
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Det kan hende det er alle disse småtinga som har hatt noe å si. Ikke godt å vite sikkert.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 18:35   #7
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Det funker ofte bedre med litt mer karber for å få vekk de siste kiloene, etter hva jeg har forstått. I så fall høres 3% veldig lite ut. Hva med å prøve en periode med en frukt til dagen i tillegg til vanlig diett for eksempel? Om det ikke funker er det jo bare å kutte den ut igjen...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 20:12   #8
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Tusen takk for svar

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 20:47   #9
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Ingenting i veien for å ta et par uker med induksjon, det gjør ingen skade, så lenge du trives og har det bra!
Mange som tar en liten "renseuke" med lite, men gode karbohydratkilder, helt ren mat og minimalt med meieriprodukter og sånn. Om det vil booste vektnedgangen din er helt umulig å si da dette virker til å være ganske individuelt, og det vil uansett mest sannsynlig gå langsomt med så få kilo du skal ned. For alt jeg vet har kroppen din allerede funnet sin idealvekt, for du er jo strengt tatt normalvektig, uten at jeg skal uttale meg om kroppssammensetningen din!

Om du følger Atkins, så ta gjerne også stigen etter to uker, sånn at du finner et trivselsnivå med hensyn til karbohydrater.

Ellers vil jeg si at smaken er som baken, og det viktigste er hva man selv trives med. En liten renserunde på to uker går dog fint for jevnt de fleste.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 21:04   #10
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Opprinnelig lagt inn av index, her.

Det funker ofte bedre med litt mer karber for å få vekk de siste kiloene, etter hva jeg har forstått. I så fall høres 3% veldig lite ut. Hva med å prøve en periode med en frukt til dagen i tillegg til vanlig diett for eksempel? Om det ikke funker er det jo bare å kutte den ut igjen...

Er frukt noe bra forslag da? Mer grønnsaker eller gulrot, nøtter og frø vil jeg heller foreslå.Frukt er bare sukkervann.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 21:47   #11
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Takk for fine svar og motivasjon!! Kanskje jeg tar noen "strenge" uker og så kan jeg heller tenke litt alternativt og ikke være så streng kanskje det er det som skal til-litt forandring

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 23:20   #12
index
Seniormedlem
 
index sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2011
Innlegg: 2.199
index er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressursindex er en virkelig god ressurs

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Er frukt noe bra forslag da?

Jeg synes det, andre synes det er fy fy. Jeg har spist litt frukt helt siden jeg begynte på lavkarbo, og det rare er at jeg går mer ned i de periodene jeg spiser en frukt eller to til dagen enn i perioder der jeg ikke gjør det. Så for min del har det i alle fall hatt en positiv effekt.

Et eple inneholder vel ca 15-16 gram karbo, pluss en god mix av vitaminer og sporstoffer. Synes ikke det er helt riktig å sammenligne dette emd sukkervann. Du skal spise myye mer grønnsaker for å få i deg tilsvarende mengde karbo, og dette gir deg ikke nødvendigvis "bedre" karbohydrater...

index er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fritt etter S.Hexeberg Svar med sitat
Gammel 29-02-12, 23:29   #13
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Tror det med frukt er helt individuelt. Særlig om du trener så kan nok en og annen frukt være helt kurant. Jeg tror dog at det kan være en fordel å spise frukt som er kortreist, tropiske frukter er så godt som bare vann, sukker og fiber (de fraktes gjerne som kart, og hurtigmodnes i landet de kommer til). Epler, derimot, om der er norske, blir noe annet. Ikke minst å spise det før et måltid, og gjerne sammen med noen nøtter eller noe annet med litt fett i seg. Dette for å både dempe blodsukkerstigning, og hindre at frukta gjærer i magen, men har noe å jobbe sammen med.
Jeg for min del tåler ikke å spise frukt over hodet. Jeg får skikkelig sukkerrush av det, og den store skjelven ... Men nå er jeg i overkant følsom, og således en litt dårlig indikator.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 00:22   #14
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Utenfor tema, men jeg trodde frukt gjæret når de ble spist sammen med mat,jeg, fordi annen mat blir fordøyd før frukten og da ligger frukten og venter, og gjærer imens. At man derfor burde spise frukt alene. Før, da jeg spiste frukt, alene, forsvant den fort fra magesekken. Tror ikke den gjør det sammen med annen mat.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 10:53   #15
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Om vekta har ligget stabilt så lenge og du har en såpass normal BMI er det bare én ting som gjelder for å kvitte seg med mer: trening.

Kjør hard styrketrening 3 ganger i uka, primært flerleddsøvelser (baseøvelser) som knebøy, markløft, benkpress, roing, nedtrekk, ol. Avslutt treninga med toppen 15 minutter kardio, enten jogging i et nesten uutholdbart tempo eller hard intervalltrening.

Alternativet er å sulte deg tynn, men det er hverken sunt eller pent. =P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:26   #16
VSB
Seniormedlem
 
VSB sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2011
Hvor: Oslo
Innlegg: 3.160
VSB er en juvelVSB er en juvelVSB er en juvel

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Vi er også mange her inne som må telle kalorier,særlig for å bli kvitt de siste kiloene. Det er bare nærmest ikke lov å si. For min del er i tillegg sultfølelsen ute å kjøre.

__________________




Min journal
VSB er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF 20-50KH Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 14:32   #17
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Opprinnelig lagt inn av VSB, her.

Vi er også mange her inne som må telle kalorier,særlig for å bli kvitt de siste kiloene. Det er bare nærmest ikke lov å si. For min del er i tillegg sultfølelsen ute å kjøre.

ja, det er visst ikke populært å si, men greit hvis det er snakk om de siste kiloene. Om det ikke er greit heller begynner jeg å lure på om det er misunnelse til grunn for at noen er så nærme mål. ?

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-03-12, 21:43   #18
Lille ullen
Juniormedlem
 
Lille ullen sin avatar
 
Medlem siden: May 2011
Alder: 45
Innlegg: 11
Lille ullen er på en erverdig vei

Sv: Jeg lurer på om jeg er på riktig tankegang her ...

Ser på diett.no at jeg faktisk har ligget på 1000-1500 kcal siden jeg hoppet på induksjon igjen Har ikke hatt lyst på mer mat... Og lurer jammen på om jeg har gått ned en halv kilo så sånn ut i dag morges...

__________________



Lille ullen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse trorjeg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva er riktig mon tro? Lumumba Spørsmål og svar 7 30-01-11 23:27
Feil tankegang hele veien? søtmumsen Ketolysekuren 1 14-09-10 11:38
Politiker med riktig tankegang? Gwen Nyheter / media 8 12-05-10 02:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no