Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Glutenfritt lavkarbobrød

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 19-09-05, 12:53   #1
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Glutenfritt lavkarbobrød

hei ! jeg skal reise bort og må ha med meg LAV krbo brød .. jeg er vant til å ha med brød for jeg har gluten allergi , men etter at jeg begynnte på lavkarbo har jeg kuttet ut brød helt men nå må jeg ha det .... vi skal på tur hver dag og trenger matpakke og den slags .. kjenner jeg disse folka rett er det brød til frokost, lunch og kvelds så dette blir tidenes utfordring for å si det sånn ...

men det jeg trenger er et gluten og soyafritt lav karbo brød ( og ja jeg veit jeg spør sinnsykt vannskelig ... jeg finner det ikke anda så mye jeg har lett ...) og hvordan er det egentlig med kli og gluten ??? det er jo ikke gluten i hvete stivelse ... sånn for å være helt ærlig veit jeg egentlig ikke hva kli er ...

Takk for svar !!

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-09-05, 14:22   #2
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Kli er vel hvetekli, og det ville jeg holdt meg unna i allefall.
Kan ikke du legge ut oppskrift på det brødet du laget tidligere, så kan vi ha den som utgangspunkt og prøve å endre den til lavkarbo?

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-09-05, 15:12   #3
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Kli er vel hvetekli, og det ville jeg holdt meg unna i allefall.
Kan ikke du legge ut oppskrift på det brødet du laget tidligere, så kan vi ha den som utgangspunkt og prøve å endre den til lavkarbo?

Hei takk for svar !
det brødet jeg brukte tidligere var toro sitt ...[img]images/gulesmilier/rodme.gif[/img] ... jeg bare slang oppi ekstra nøtter og frø ... hm eller så kjøper vi på butikken men det er så dyrt ... uff nei jeg må nok bli flinkere til å bake fra bunnen av .. har du en god oppskrift ?

Ha en fin dag

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 19-09-05, 21:21   #4
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Nei, jeg har ingen oppskrift, for jeg har ikke hatt noe behov for brød enda... (kake derimot... )

Her er noen tips jeg fant:

Hvordan ømgjøre en vanlig oppskrift til glutenfri?

*Doble mengden med gjær / bakepulver.
*Ha i 1-2 egg når du bruker lik mengde glutenfri mix som oppgitt mengde hvetemel.

*Bruk fiberhusk (malt loppefrø) for å få smidig deig til å arbeide med.
Husken skal svelle i 10 min. i deigvesken.
*Bruk Tragant (fåes på apoteket). Denne får gjærbaksten til å henge mer sammen.


Andre tips:

*Ha gjerne deigvæsken først i bakebollen, tilsett så mel litt om gangen. Det er lettere å vurdere hvordan deigen blir da.
*Mels evne til å ta opp fuktighet varierer. Mel som er gått ut på dato kan med fordel brukes, da det tar opp mer væske enn ferskere mel.
*Dobler du en glutenfri oppskrift bør gjærmengden også dobles.
*I oppskrifter med Jyttemel: Løs sirup, honning eller fruktose taes i væsken sammen med gjæren. Vi bruker lunken væske (37°C ) når fersk gjær brukes og litt varmere (40°C) når tørrgjær brukes.
*Bland gjerne ulike typer glutenfrie melblandinger. Prøv med ulike typer krydder, frø som solsikke, linfrø med mer og flokker av hirse, soya og bokhvete.
*Fiberhusk og Tragant gjør deigen mer elastisk.
*PO-fiber, sukkerroefiber, prekokt rismel / risbakemel, ost, potetmosflak, naturkalk.Alle disse suger opp væske og hjelper til med å holde på fuktigheten i bakverket.
*Elt gjerne gjærdeigen i 5-10 min. i kjøkkenmaskin for da blir de naturlige fibrene "strekt" mer.

*Brød blir som oftest best når deigen er seig, tyktflytende og stekes i form.
*Utbakingsdeig; boller, kringler og lignende blir som oftest best når deigen er fast men ikke klissen.
*Deig til rundstykker, boller uten fyll og lignende, kan godt være svært klissete, men pass på at deigen ikke flyter for mye utover.
*Bruk isskje til å sette rundstykker og lignende når deigen er svært klissete.
*Bruk lunkent vann eller olje på hender, kjevle og lignende når du arbeider med utbakningsdeiger, for da unngår du at deigen henger fast.
*Tupperware kjevle og bakeunderlag egner seg godt til glutenfri baking.
*Utbakningsdeiger kan også kjevles ut mellom plastfilm eller brødpose delt i to sider.
Smør gjerne plasten med litt olje.
*Glutenfritt bakverk blir fort tørt og smuldrete. Frys ned dagsporsjoner av bakverket. I fryst tilstand holder bakverket seg lenge. *Tin gjerne bakverket i stekeovn, mikrobølgeovn eller brødrister.
*Tørt bakverk kan "piffes opp" ved å fukte det litt og deretter varme det.
* Bakverk uten gluten trenger varm væske, lavere temperatur og lengre steketid.




Så det du kan gjøre, er å ta feks denne oppskriften:
Brød, 2 liters form) uten gluten, gjær, melk og sukker

5 dl fint mel
5 dl grovt mel
3 ss lin frø
3 ss solsikke frø
4 ss sesam frø
4 ss knust bokhvete
3 ts bakepulver
1 ts salt
7-8 dl varmt vann
Røres sammen og haes i smurt form. Stekes ved 200°C i ca 30 min.


...og bruke 5dl quinnua mel og 5 dl glutenfri havremel, og i tillegg ha i walnøtter (smaker nyyydelig i brød, kan ha rimelig mye!), ost (så det var foreslått, får opp både protein og fettmengden, og et par egg i i tillegg. Evt erstatte 1-2 dl av melet med proteinpulver (det hadde jo blitt optimalt, - du kan spise melkeprodukter?

Fortell meg hvordan det gikk da!

Her er sikkert flere tips til deg.

Lykke til!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 19-09-05, 22:01   #5
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

Opprinnelig lagt inn av Lise

Nei, jeg har ingen oppskrift, for jeg har ikke hatt noe behov for brød enda... (kake derimot... )

Her er noen tips jeg fant:

Hvordan ømgjøre en vanlig oppskrift til glutenfri?

*Doble mengden med gjær / bakepulver.
*Ha i 1-2 egg når du bruker lik mengde glutenfri mix som oppgitt mengde hvetemel.

*Bruk fiberhusk (malt loppefrø) for å få smidig deig til å arbeide med.
Husken skal svelle i 10 min. i deigvesken.
*Bruk Tragant (fåes på apoteket). Denne får gjærbaksten til å henge mer sammen.


Andre tips:

*Ha gjerne deigvæsken først i bakebollen, tilsett så mel litt om gangen. Det er lettere å vurdere hvordan deigen blir da.
*Mels evne til å ta opp fuktighet varierer. Mel som er gått ut på dato kan med fordel brukes, da det tar opp mer væske enn ferskere mel.
*Dobler du en glutenfri oppskrift bør gjærmengden også dobles.
*I oppskrifter med Jyttemel: Løs sirup, honning eller fruktose taes i væsken sammen med gjæren. Vi bruker lunken væske (37°C ) når fersk gjær brukes og litt varmere (40°C) når tørrgjær brukes.
*Bland gjerne ulike typer glutenfrie melblandinger. Prøv med ulike typer krydder, frø som solsikke, linfrø med mer og flokker av hirse, soya og bokhvete.
*Fiberhusk og Tragant gjør deigen mer elastisk.
*PO-fiber, sukkerroefiber, prekokt rismel / risbakemel, ost, potetmosflak, naturkalk.Alle disse suger opp væske og hjelper til med å holde på fuktigheten i bakverket.
*Elt gjerne gjærdeigen i 5-10 min. i kjøkkenmaskin for da blir de naturlige fibrene "strekt" mer.

*Brød blir som oftest best når deigen er seig, tyktflytende og stekes i form.
*Utbakingsdeig; boller, kringler og lignende blir som oftest best når deigen er fast men ikke klissen.
*Deig til rundstykker, boller uten fyll og lignende, kan godt være svært klissete, men pass på at deigen ikke flyter for mye utover.
*Bruk isskje til å sette rundstykker og lignende når deigen er svært klissete.
*Bruk lunkent vann eller olje på hender, kjevle og lignende når du arbeider med utbakningsdeiger, for da unngår du at deigen henger fast.
*Tupperware kjevle og bakeunderlag egner seg godt til glutenfri baking.
*Utbakningsdeiger kan også kjevles ut mellom plastfilm eller brødpose delt i to sider.
Smør gjerne plasten med litt olje.
*Glutenfritt bakverk blir fort tørt og smuldrete. Frys ned dagsporsjoner av bakverket. I fryst tilstand holder bakverket seg lenge. *Tin gjerne bakverket i stekeovn, mikrobølgeovn eller brødrister.
*Tørt bakverk kan "piffes opp" ved å fukte det litt og deretter varme det.
* Bakverk uten gluten trenger varm væske, lavere temperatur og lengre steketid.




Så det du kan gjøre, er å ta feks denne oppskriften:
Brød, 2 liters form) uten gluten, gjær, melk og sukker

5 dl fint mel
5 dl grovt mel
3 ss lin frø
3 ss solsikke frø
4 ss sesam frø
4 ss knust bokhvete
3 ts bakepulver
1 ts salt
7-8 dl varmt vann
Røres sammen og haes i smurt form. Stekes ved 200°C i ca 30 min.


...og bruke 5dl quinnua mel og 5 dl glutenfri havremel, og i tillegg ha i walnøtter (smaker nyyydelig i brød, kan ha rimelig mye!), ost (så det var foreslått, får opp både protein og fettmengden, og et par egg i i tillegg. Evt erstatte 1-2 dl av melet med proteinpulver (det hadde jo blitt optimalt, - du kan spise melkeprodukter?

Fortell meg hvordan det gikk da!

Her er sikkert flere tips til deg.

Lykke til!


tuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuu uuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuuusen takk !!! du er en knupp ! herlig bilde forresten

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Naboen til Torkil sitt grove soya protein brød Nille Bakst 179 08-03-11 19:13
Glutenfritt brød elian Lavkarbo generelt 3 05-09-04 15:34
Snuppelines lavkarbobrød uten gjær Skorpia Bakst 0 18-02-04 01:01


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 03:38.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no