Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

"Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Lukket tråd
 
Trådverktøy
Gammel 23-02-12, 16:57   #12826
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Frøken B, her.

Hei,

jeg har jobbet litt med raskere tilbake, og synes det er noe av det mest inspirerende jeg gjør. Målet er jo å bidra til at folk raskere kan komme tilbake på jobb etter sykdom etc., ved å gi de en helhetlig oppfølging tilpasset hver enkelt. Der jeg jobber er både lege, psykolog, ernæringsfysiolog og fysioterapeut med, og dermed blir oppfølgingen solid. Håper du også møter et bra opplegg, og at du får støtte, oppmuntring og glede

Takk for tilbakemelding! Jeg håper jeg får plass når det begynner å våres litt i bakkene.

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 24-02-12, 09:29   #12827
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Noen som har blitt kikkhullsoperert i nedre del av bryst/øvre mageregion her? Jeg skal opereres nederst i spiserøret og øvre del av magesekk -kutte lukkemuskelen på langs, samt anlegge en fundoplikasjon (slynge som skal forhindre at magesyre kommer opp i spiserøret). Lurer jo liksom på hvor mye du må kutte gjennom får komme dithen, forsåvidt. Og jeg er også litt spent på restitusjonen. Står inntil fire dagers sykehusinnleggelse og to ukers sykemelding i papirene. Men ingenting om jeg er på beina fort, liksom ...

Mener at Kitt opererte galleblæren?! Det er vel ca i samme området, enn ikke samme prosedyre.

Det er dessverre vanskelig å finne veldig mye god info på nettet, da denne "artige" sykdommen er sjelden.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 24-02-12, 10:08   #12828
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Noen som har blitt kikkhullsoperert i nedre del av bryst/øvre mageregion her? Jeg skal opereres nederst i spiserøret og øvre del av magesekk -kutte lukkemuskelen på langs, samt anlegge en fundoplikasjon (slynge som skal forhindre at magesyre kommer opp i spiserøret). Lurer jo liksom på hvor mye du må kutte gjennom får komme dithen, forsåvidt. Og jeg er også litt spent på restitusjonen. Står inntil fire dagers sykehusinnleggelse og to ukers sykemelding i papirene. Men ingenting om jeg er på beina fort, liksom ...

Mener at Kitt opererte galleblæren?! Det er vel ca i samme området, enn ikke samme prosedyre.

Det er dessverre vanskelig å finne veldig mye god info på nettet, da denne "artige" sykdommen er sjelden.

På beina må du nok samme dag, vennen!
For å si det sånn, jeg skal ha GBP- operasjon, kikkehull, og da må man opp å gå etter bare noen timer og kan reise hjem neste dag. Galleblæreoperasjoner i dag er dagkirurgi! Noen steder er også fundoplikasjon det!

Det er nok kompleksiteten av det de skal gjøre "inni" deg som gjør at de forventer noen dagers sykehus innleggelse, blant annet pga blødningsfare. Kan tenke meg at det er den største faren forbundet med et slikt inngrep!

Regner med at du blir godt smertestillt på sykehuset og at det vil ta det meste, UTENOM luftsmertene som kommer til å få deg til å tro at noen setter fyr på skuldrene dine. Kirurgen fyller deg nemlig med gass for å få best mulig plass til å operere inni der og den gassen klemmer på noen nerver som altså gir smerter i skuldrene, særlig den høyre, husker jeg!
En på et annet forum hadde skrevet på låret sitt: Klem meg falt før dere lukker igjen!
Etter å ha kommet seg av latterkrampen må kirurgen ha gjort nettopp det, for hun hadde svært lite luftsmerter i etterkant!

Kirurgen min sa at alt innvendig ville gro i løpet av 10 dager, men man har jo tross alt kuttet i magemusklene(små, pene snitt, men dog), så man bør være litt forsiktig i 2 uker.

Søkte på fundoplikasjon, jeg, og fikk masse treff....... Det inngrepet er jo ikke akkurat sjeldent!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 24-02-12, 10:34   #12829
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

På beina må du nok samme dag, vennen!
For å si det sånn, jeg skal ha GBP- operasjon, kikkehull, og da må man opp å gå etter bare noen timer og kan reise hjem neste dag. Galleblæreoperasjoner i dag er dagkirurgi! Noen steder er også fundoplikasjon det!

Det er nok kompleksiteten av det de skal gjøre "inni" deg som gjør at de forventer noen dagers sykehus innleggelse, blant annet pga blødningsfare. Kan tenke meg at det er den største faren forbundet med et slikt inngrep!

Regner med at du blir godt smertestillt på sykehuset og at det vil ta det meste, UTENOM luftsmertene som kommer til å få deg til å tro at noen setter fyr på skuldrene dine. Kirurgen fyller deg nemlig med gass for å få best mulig plass til å operere inni der og den gassen klemmer på noen nerver som altså gir smerter i skuldrene, særlig den høyre, husker jeg!
En på et annet forum hadde skrevet på låret sitt: Klem meg falt før dere lukker igjen!
Etter å ha kommet seg av latterkrampen må kirurgen ha gjort nettopp det, for hun hadde svært lite luftsmerter i etterkant!

Kirurgen min sa at alt innvendig ville gro i løpet av 10 dager, men man har jo tross alt kuttet i magemusklene(små, pene snitt, men dog), så man bør være litt forsiktig i 2 uker.

Søkte på fundoplikasjon, jeg, og fikk masse treff....... Det inngrepet er jo ikke akkurat sjeldent!

Takk for info, Kitt! Men det er jo ikke bare fundopklikasjon, det er bare en del av inngrepet. Jeg har achalasi, altså en innsnevring av spiserøret (lukkemuskelen er supertrang og går i spasmer, hvilket gjør det til et lite helvete å spise). Sykdommen er kronisk, og muskelen og nervene blir degenerert over tid, og det kan føre til utposning, fundoplikasjonen legger de inn ettersom lukkemuskelen må kuttes opp over innsnevringen, og da har den ikke noen mulighet å lukke for magesyre.
Tror man må bli liggende noen dager fordi det lett går hull på slimhinne både under og etter operasjon, og så er det en viss, enn liten fare en del komplikasjoner (hvilket kan innebære f.eks fjerning av milt fordi den må løsnes under inngrepet og dermed åpen kirurgi etc).
Det jeg gruer meg for er å være på sykehus i mer enn én dag, og ikke minst å faste en hel dag for bs sin del, og eventuelt bli inmobil, men om jeg er oppe og går med en gang er det jo bare lykke!
Men jeg stusser litt over setninga i skrivet om at "Alt inntak av mat må foregå i sittende stilling, da spiserøret ikke fungerer og tyngdekraften er avgjørende for passasjen". Ehm ... for ever?

Jaja. Jeg vil jo bare forberede meg litt. Men jeg har konsultasjon den 13. mars, så jeg får vel vite mer da ...

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 24-02-12, 11:39   #12830
Camomilla
Seniormedlem
 
Camomilla sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2010
Hvor: Lier, Buskerud
Alder: 51
Innlegg: 5.448
Camomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt avCamomilla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Photo: Jeg har ingen erfaringer med/kunnskap om slike inngrep, ville bare ønske deg lykke til

__________________
Gått ned ca. 19 kilo fra 73-54 i løpet av 2011.
Nå vedlikeholder jeg og har et vektvindu fra 53-58 kg.


Min journal
Camomilla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Paleo-inspirert :)
Gammel 24-02-12, 13:34   #12831
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Takk for info, Kitt! Men det er jo ikke bare fundopklikasjon, det er bare en del av inngrepet. Jeg har achalasi,.......

Jaja. Jeg vil jo bare forberede meg litt. Men jeg har konsultasjon den 13. mars, så jeg får vel vite mer da ...

Jeg vet jo at du "feiler" noe annet (følger da litt med), men tror ikke det er så veldig innviklet inngrep, bare ikke så vanlig! Min mormor fikk diagnosen alt for sent og var for gammel til å opereres, men da snakker vi 90år +. Hun kunne nesten ikke svelge til slutt(ble 96år) og satt alltid ting i halsen, men lærte seg å leve med det.

Greit å forberede seg litt. Om du skriver ned alt du lurer på til du skal til konsultasjon, husker du hva du skal spørre om. Ofte glemmer man halvparten.....

Og husk at komplikasjoenen som regel skjer med eldre, ikke så friske personer i utgangspunktet.

Kom også på at jeg skulle si at du får jo intravenøst om du ikke får mat via munnen. De lar deg ikke ligge uten væske og næring i timesvis. Kan hende de vil henge opp glukose, da, så du får passe på litt eller si i fra på forhånd om du absolutt ikke vil ha litt sukker vann rett i systemet!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 24-02-12, 14:10   #12832
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Camomilla, her.

Photo: Jeg har ingen erfaringer med/kunnskap om slike inngrep, ville bare ønske deg lykke til

Takk for det!

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg vet jo at du "feiler" noe annet (følger da litt med), men tror ikke det er så veldig innviklet inngrep, bare ikke så vanlig! Min mormor fikk diagnosen alt for sent og var for gammel til å opereres, men da snakker vi 90år +. Hun kunne nesten ikke svelge til slutt(ble 96år) og satt alltid ting i halsen, men lærte seg å leve med det.

Greit å forberede seg litt. Om du skriver ned alt du lurer på til du skal til konsultasjon, husker du hva du skal spørre om. Ofte glemmer man halvparten.....

Og husk at komplikasjoenen som regel skjer med eldre, ikke så friske personer i utgangspunktet.

Kom også på at jeg skulle si at du får jo intravenøst om du ikke får mat via munnen. De lar deg ikke ligge uten væske og næring i timesvis. Kan hende de vil henge opp glukose, da, så du får passe på litt eller si i fra på forhånd om du absolutt ikke vil ha litt sukker vann rett i systemet!

Takk, Kitt! Det er godt å bli beroliga! Jeg er i grunn livredd for sykehusbesøk utover konsultasjoner.
Og det med å notere ned spørsmål har jeg god trening i, så det skal jeg absolutt gjøre!

Jeg er VELDIG glad for at jeg har en lege som tar meg på alvor, og ikke slo seg til ro med at det i første omgang kunne antas at plagene mine var angstrelaterte, og i andre omgang knyttet til strumaen min, men at vi til slutt klarte å finne ut av det.
Kan ikke tenke meg hvordan dette ville vært om noen år, så plagsomt som det er nå. Skal bli veldig godt å få det overstått!

Ja, det med intravenøst har jeg måttet opplyse om tidligere, så er obs på det også. Men jeg kan drikke vann rett etter operasjonen, da. Men ikke mat før etter et døgn.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 26-02-12, 00:35   #12833
vaskeklut
Seniormedlem
 
vaskeklut sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Trondheim
Alder: 36
Innlegg: 3.402
vaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastiskvaskeklut er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Er det noen her som har vært i København rundt påsketider og har tips til hva man kan finne på, annet enn å valse rundt i Tivoli? Det er vel en del stengt der som her, tenker jeg meg.. Vi skal spise stegt flæsk med persillesauce etter å ha ramla over artikkelen til VG, da

__________________


vaskeklutpaleoblogg
vaskeklut er avlogget   Min kostholdsfilosofi: whole30-ish / paleo
Gammel 26-02-12, 05:01   #12834
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av vaskeklut, her.

Er det noen her som har vært i København rundt påsketider og har tips til hva man kan finne på, annet enn å valse rundt i Tivoli? Det er vel en del stengt der som her, tenker jeg meg.. Vi skal spise stegt flæsk med persillesauce etter å ha ramla over artikkelen til VG, da

Www.Aok.dk
Og i verste fall kan man ta toget til Malmø, 20 min.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 26-02-12, 08:44   #12835
Furine
Supermoderator
 
Furine sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2009
Hvor: Heime på berget, ved havet
Innlegg: 4.044
Furine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressursFurine er en virkelig god ressurs

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Vi var der frå fredag til søndag i påska i fjor. Synest faktiske meir var ope enn stengt, det plaga meg ikkje i alle fall. Fredagen var vel butikkane stengde, men då gjorde vi zooen blant anna, for den var open, og den turen tok litt tid. Veret var nydeleg, og det var masse folk ute. Vi hadde nok ein litt "turistisk" tur, då mannen ikkje har vore rundt i sjølve København før. Vi kjøpte eit cOPENhavenkort, så gratis kollektivtransport og inngang til diverse, blant anna zooen, tivoli, runde tårn, båttur etc. Veldig kjekk tur! Køben er flott!

Furine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-02-12, 22:50   #12836
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Hjelp, det er spådd tolv grader i Oslo i morra! hva i all verden kler man på en baby når det fortsatt er kald vårtrekk, men så varmt i sola? Utfordrene nok å kle seg selv på denne tida....

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-02-12, 22:52   #12837
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Ull er da vel varmeregulerende, er det ikke?

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-02-12, 22:53   #12838
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Ull er da vel varmeregulerende, er det ikke?

I teorien... Praksis er mer gjennomsvett, hissig baby.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-02-12, 22:56   #12839
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

I teorien... Praksis er mer gjennomsvett, hissig baby.

Hehe, ok. Men kanskje ha med et litt tynnere teppe, da?! Jeg aner virkelig ikke, det er jo ikke en problemstilling jeg har hatt noen befatning med.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-02-12, 22:57   #12840
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hjelp, det er spådd tolv grader i Oslo i morra! hva i all verden kler man på en baby når det fortsatt er kald vårtrekk, men så varmt i sola? Utfordrene nok å kle seg selv på denne tida....

på yr.no står det 8. Noe dekkende men ikke tykt lag med ull. Tykk bomullsjakke og bomullslue f.eks.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 27-02-12, 22:58   #12841
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

på yr.no står det 8.

Det var værmelderen på NRK som sa tolv... Men ca ti er uansett varmt for de klærne man bør bruke på denne tida.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-02-12, 23:08   #12842
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Det var værmelderen på NRK som sa tolv... Men ca ti er uansett varmt for de klærne man bør bruke på denne tida.

men du må bare blåse i "burde", og kle barnet etter været slik du gjør med deg selv. dessuten er det snart vår

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 27-02-12, 23:11   #12843
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

men du må bare blåse i "burde", og kle barnet etter været slik du gjør med deg selv. dessuten er det snart vår

Ja, det er vel litt av problemet at jeg ikke klarer å kle meg selv passe heller . Enten får jeg nærmest heteslag eller så er jeg følelsesløs av kulde om dagen. også kan jeg ikke helt bruke meg (eller sambo) som mål fordi vi ikke har normal temperaturregulering. Kan gå ute i t-skjorte i femten minus. Derfor jeg lurer på hva andre normale folk kler på.

__________________
Persistance pays!

Sist redigert av Carisma : 27-02-12 kl 23:21.
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 27-02-12, 23:15   #12844
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

På den tida her, så kler jeg meg "semivårlig" (litt tynnere jakke og sånn). Men jeg har fortsatt tynn ullsinglet innerts, tynne ullsokker og et litt varmt sjal og fingerløse vanter på, men stort sett bomull ellers. Akkurat passe for min del. Men ull på ekstremitetene må nok til en liten stund enda.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥
Gammel 27-02-12, 23:17   #12845
Yrla
Seniormedlem
 
Yrla sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2011
Innlegg: 4.612
Yrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt avYrla har veldig mye å være stolt av

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Ja, det er vel litt av problemet at jeg ikke klarer å kle meg slev passe heller . Enten får jeg nærmest heteslag eller så er jeg følelsesløs av kulde om dagen. også kan jeg ikke helt bruke mer (eller sambo) som mål fordi vi ikke har normal temperaturregulering. Kan gå ute i t-skjorte i femten minus. Derfor jeg lurer på hva andre normale folk kler på.

Aha, da forstår jeg. Huffda. Du kan jo også kjenne på barnet om det er varmt, men det vet du. Jeg ville tatt på en litt tykk bomullsbukse, ikke strømpebukse men tatt med et pledd, om barnet er i vogn. En tynn bomullsgenser med en ekstra bomullsgenser over + jakke med hette og krage, gjerne. Så kan du åpne jakka hvis sola steker rett imot. Det skal være lett bris imorgen. Ikke ullsokker, men fortsatt støvler.

__________________
Do what you like!
Yrla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo
Gammel 27-02-12, 23:22   #12846
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Du må kjenne i nakken hans, Carisma. Er han tørr og varm i nakken, har han det fint. Er han varm og klam/svett, bør du kle av han litt.
Opplever du at han hyler/surver/piper uten at du vet hvorfor når han ligge i vogna etc, kan det være han er for varm!

Husk, det er IKKE farlig om han er litt kald, men VARME kan være skadelig for disse små før de lærer å regulere godt nok selv!*tobarns mor(begge har overlevd småbarnstadiet) og sykepleier vifter med pekefingeren*

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;)
Gammel 27-02-12, 23:33   #12847
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

På den tida her, så kler jeg meg "semivårlig" (litt tynnere jakke og sånn). Men jeg har fortsatt tynn ullsinglet innerts, tynne ullsokker og et litt varmt sjal og fingerløse vanter på, men stort sett bomull ellers. Akkurat passe for min del. Men ull på ekstremitetene må nok til en liten stund enda.

Jeg bruker ull en gang i året, den ene dagen med kaldere enn minus 20 hver vinter. den siste uka har jeg gått i tynn bomullsgenser med trekvart erm, allværsjakke-aktig med sånn hullete for som i regntøy, bukse i semistretch (sånn svart, glatt stoff), ankelsokker, joggesko. For varmt der det er lunt, men kaldt når det blåser opp.... Men vil heller fryse enn å være for varm. Men kanskje ikke så rart jeg har endt opp med lungebetennelse.

Opprinnelig lagt inn av Yrla, her.

Aha, da forstår jeg. Huffda. Du kan jo også kjenne på barnet om det er varmt, men det vet du. Jeg ville tatt på en litt tykk bomullsbukse, ikke strømpebukse men tatt med et pledd, om barnet er i vogn. En tynn bomullsgenser med en ekstra bomullsgenser over + jakke med hette og krage, gjerne. Så kan du åpne jakka hvis sola steker rett imot. Det skal være lett bris imorgen. Ikke ullsokker, men fortsatt støvler.

Vi skal på babysvøm så jeg får ta med litt forskjellig i bagen... Tror jeg går for veldig tynn ullbody og strømpebukse, og ganske tynn fleece bukse og jakke (samme som jeg kledde ham i medio oktober ca). Og dropper ullposen i vogna, men tar med ullpledd og ullskinn under han. Og vindtrekket.
Jeg prøver å kikke litt på hva andre kler i, og blir sjokka! Noen av barna på svømminga kommer med fire lag ull pluss termopose når det er null ute!

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Gammel 28-02-12, 12:15   #12848
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Barn er jo veldig forskjellige da.. Da Emma var på din sin alder og det var denne tiden kledde jeg henne i ullstrømpebukse, ullbody og tynn ull-lue og la henne godt ned i Voksiposen.

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo
Gammel 28-02-12, 14:43   #12849
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Min kjære manuellputt prøver ALT for å få meg frisk. Han har innsett at jeg sliter med to ting; det som lar seg forklare og det som ikke gjør det.

Jeg har vært ganske pigg fra det uforklarlige en stund nå, så i dag konsa han seg om ryggen min. Jeg har vondt i hele ryggen, fra øverst til nederst og jeg vet ikke hvor mange nåler han har satt eller hvor mange ganger han har manipulert ryggen. I helga fikk jeg akutt vondt i ryggen igjen. I dag manipulerte han og jeg ble straks bedre. Jeg spør så putten hvorfor ryggen holder seg lengere god hvis jeg går med høyhelte sko? Putten lyste opp og spurte om han fikk lov å teipe føttene mine. Teip i vei, sa jeg og trodde han skulle teipe dem sammen. Men han teipte seff en og en, veldig hardt og tett. Det gjorde veldig godt! Nå skal jeg gå med denne tapen noen dager og hvis jeg fremdeles synes det gjør godt skal jeg få støpt såler.

Så jeg lurer ganske enkelt, er det noen her som har fått såler etter en teiperunde hos manuellterapaut?

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥
Gammel 28-02-12, 16:31   #12850
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: "Jeg lurer på"-tråd, forhåpentlig med enkle, korte svar

Opprinnelig lagt inn av Carisma, her.

Hjelp, det er spådd tolv grader i Oslo i morra! hva i all verden kler man på en baby når det fortsatt er kald vårtrekk, men så varmt i sola? Utfordrene nok å kle seg selv på denne tida....

Vel, jeg trengte ikke akkurat bekymre meg. kald, rå tåke i hele dag.

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF
Lukket tråd


Aktive brukere som ser på denne tråden: 2 (0 medlemmer 2 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Enkle middager psilocybe Lavkarbo generelt 14 30-08-09 12:28
Noen som har vært på korte eller lange interaillturer? mofe Generell diskusjon 2 13-03-09 23:56
Enkle middagstips limala Oppskrifter 2 18-02-09 18:39
Korte treningsøkter er bra? Marianne Trening 14 30-01-05 17:34


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:52.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no