Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Sorte/svarte oliven

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 10-05-09, 22:51   #1
Afrodithe
Seniormedlem
 
Afrodithe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus vest
Alder: 61
Innlegg: 664
Afrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt likt
Red face

Sorte/svarte oliven

Ops!!
Har dere sjekket varedeklarasjonen på svarte / sorte oliven om dere spiser det?
Ofte står det at de er tilsatt fargestoffet E 579... dette er jernglukonat som er sukkerholdig..
sjekk ut http://www.matvareguiden.no/sider/E_nummer.asp?ID=276

Om du kjøper vanlige sorte oliven på glass i matvarebutikkene er det som oftest grønne oliven som er farget sorte med dette fargestoffet som altså inneholder sukker... Det beste er mao å spise dyre oliven som ikke er så svarte (mer grå/brun/aubergine fargete)... eller grønne oliven...
Da jeg var på Kreta kjøpte jeg med meg hermetiske svarte oliven på boks... disse var ikke tilsatt farge.. men var ganske dyre... ..og veldig gode!!


Sist redigert av Afrodithe : 10-05-09 kl 23:07.
Afrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 22:58   #2
Nannah
Seniormedlem
 
Nannah sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2007
Hvor: Akershus
Alder: 63
Innlegg: 3.126
Nannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastiskNannah er bare helt fantastisk

Sv: Sorte / svarte oliven

fargen har vell mest med graden av modenhet å gjøre...grønne er umodne...svarte er modene...de grønn/lilla store er calamates oliven stort sett og er større og mer kjøttfulle (og dyrere)enn de andre. De små svarte m stein i som du får kjøpt i løsvekt i innvandrerbutikkene er mine favoritter....men mer karber enn grønne har de...forde de grønne er salta og de svarte sukkra

__________________
Oppskriftene mine finnes her:
http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=32614

Nye oppskrifter i matbloggen min !! http://hanseloggretel.blogspot.com/
Nannah er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF... Svar med sitat
Gammel 10-05-09, 23:04   #3
Afrodithe
Seniormedlem
 
Afrodithe sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Akershus vest
Alder: 61
Innlegg: 664
Afrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt liktAfrodithe er veldig godt likt

Sv: Sorte / svarte oliven

Enig med deg Nannah...
men slik jeg har forstått det lures vi til å tro at de sorte er skikkelig modne ved at umodne grønne oliven frages sorte ved hjelp av fargestoffet....
(slik forstod jeg det da dette ble forklart meg av kreterne... eller har de lurt meg??)
og at bare de grumsefargede lilla er ekte modne svarte oliven... og som finnes i flere størrelser (kjøpte med meg både gigantisk store og bitte små...)

...men skrev dette mest for å gjøre oppmerksom på at det er sukker (karbohydrater) i de sorte olivene vi som oftes kjøper i vanlig butikk...

Afrodithe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse, lavkarbo Svar med sitat
Gammel 11-05-09, 07:48   #4
aslaug
Seniormedlem
 
aslaug sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 1.251
aslaug har en fantastisk aura rundt segaslaug har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sorte / svarte oliven

Opprinnelig lagt inn av Afrodithe, her.

Ops!!
Har dere sjekket varedeklarasjonen på svarte / sorte oliven om dere spiser det?
Ofte står det at de er tilsatt fargestoffet E 579... dette er jernglukonat som er sukkerholdig..
sjekk ut http://www.matvareguiden.no/sider/E_nummer.asp?ID=276

Om du kjøper vanlige sorte oliven på glass i matvarebutikkene er det som oftest grønne oliven som er farget sorte med dette fargestoffet som altså inneholder sukker... Det beste er mao å spise dyre oliven som ikke er så svarte (mer grå/brun/aubergine fargete)... eller grønne oliven...
Da jeg var på Kreta kjøpte jeg med meg hermetiske svarte oliven på boks... disse var ikke tilsatt farge.. men var ganske dyre... ..og veldig gode!!

Det stemmer at de rimelige sorte olivenene i norge er farga.Jeg så det på FBI eller et lignende program. jeg brukte endel av disse, men slutta tvert for det syns jeg var litt ekkelt og unødvendig

__________________


aslaug er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 5-25-70 Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Advokado? Oliven osv Dippsey Induksjonen 0 09-04-08 18:41
Men i svarte, innerste!?! *biiip* Ketosen forsvant...!! femalia Ketolysekuren 20 04-07-07 12:02
Nei, nå...! For svarte! Karin Generell ernæringsdebatt 16 14-04-06 00:04
Oliven *Tulla* Lavkarbo generelt 6 20-04-05 00:00


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:40.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no