Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-05-09, 17:22   #1
x_y
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
x_y er på en erverdig vei

Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Hei,

jeg har noen spørsmål ang. lavkarbo-"diett" - håper noen kan hjelpe meg.

Jeg er ganske aktiv, men jobben min "overstyrer" ofte den sunne livsstilen jeg ønsker å opprettholde. Dvs. at jeg i lengre perioder jobber sene kvelder, og at trening og kosthold må nedprioriteres.

For å opprettholde et minimum av fysisk aktivitet hver dag, i perioder hvor jobben krever sitt, går jeg til jobb (ca. 45 min. hver vei) og gjør noen øvelser med vekter/egenvekt hjemme.

Da jeg ble tipset om lavkarbo-"diett" (jeg skriver det i anførselstegn fordi jeg ønsker å legge om kostholdet permanent) ble jeg nysgjerrig av to grunner:

1. Jeg plages ofte av luftsmerter i magen. Antakelig som følge av sene kvelder og overtidsmat, som oftest er pizza, pastaretter eller asiatiske retter med ris/nudler. Alternativt større mengder med brødskiver. Dette medfører som nevnt luftsmerter, men også en drastisk reduksjon i produktivitet og opplagthet. Jeg går ut i fra at dette skyldes store mengder karbohydrater på så og si tom mage!?

2. Selv om jeg på ingen måte er overvektig, heller tvert om (191 cm, 82 kg) plages jeg av et par fettdepoer som jeg av kosmetiske hensyn ønsker å fjerne. Etter noen misslykkede forsøk (kanskje grunnet for dårlig kunnskap om kosthold) har "slankekurene", ikke mer avanserte enn redusert inntak av mat generelt, ofte ført til svekket muskelmasse (jeg vil gjerne beholde det lille jeg har). Av det jeg har blitt fortalt skal et kosthold med lite til ingen tilførsel av karbohydrater føre til at fettreservene brukes som forbrenning, uten at dette går på bekostning av muskelmasse.

Med mine "symptomer" virker lavkarbo-"dietten" som skreddersydd for meg og mine ønsker, både kosmetiske og "funksjonelle".

Er det noe jeg har gått glipp av av informasjon, som tilsier at jeg ikke burde redusere karbohydratinntaket, eller er det bare å kjøre på?

Har noen av dere hatt et lignende utganskpunkt som meg? Fiasko eller suksess?

Som nevnt ønsker jeg å kutte ned på antall karbohydrater pr. dag for godt, kan det være lurt og kutte ut karbo helt en periode for å komme inn i den magiske ketose-tilstanden (to uker f.eks.) - for å gjøre noen kosmetiske endringer - dereter tillate meg å spise grovt brød, meieriprodukter og en sjelden gang litt pasta eller ris?

På forhånd takk for hjelp - beklager om det eksisterer en lignende tåd som jeg har oversett.

x_y er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 17:43   #2
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Luft i magen blir du nok hvertfall kvitt, ved å kutte karbohydrater,
prøv så skal du få se (kjenne)

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 17:53   #3
Kula
Seniormedlem
 
Medlem siden: Nov 2006
Innlegg: 1.389
Kula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastiskKula er bare helt fantastisk

Sv: kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Inntil for ca 3 år siden levde jeg på vanlig mat, med mye brød, og andre melprodukter.

Nå spiser jeg praktisk talt ikke noe av denslags, og promper like mye i løpet av ett år som jeg gjorde i løpte av én dag tidligere. Dette er ikke tull eller overdrivelse, ikke nøyaktig beregnet heller selvsagt, men kan gi deg en pekepinn på hvordan kornprodukter påvirker fordøyelsen.

Alle de andre fordelene med lavkarbokosthold får du jo på kjøpet.



-

Kula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 18:27   #4
Fat lemmy
Medlem
 
Fat lemmy sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: oslo
Alder: 45
Innlegg: 61
Fat lemmy er på en erverdig vei

Sv: kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Kan noen komme med alle gode argumenter for å spise lavkarbo?
Mener å huske det var en tråd om det her inne. Mindre fotsvette var en av dem husker jeg

__________________



Det er ingen karbo i kjærlighet
Fat lemmy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Low on carbs, nothing else. Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 18:42   #5
Ivory
Seniormedlem
 
Ivory sin avatar
 
Medlem siden: May 2009
Hvor: Hedmark
Innlegg: 680
Ivory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlysIvory er et fyrlys

Sv: kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Får bl.a. et lavere og mer stabilt blodsukker med karbofattig kosthold. Diabetikere kan ofte redusere eller kutte helt ut medisiner etter hvert (selvsagt i samråd med lege...).

__________________

Ivory er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 18:52   #6
ned
Juniormedlem
 
Medlem siden: Aug 2004
Innlegg: 27
ned er på en erverdig vei

Sv: kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

For meg er det beste at søtsuget blir nesten borte, og at blodsukkeret blir mye mer stabilt, det fører igjen til at jeg blir mer stabil som person også....

Mitt alter ego som totalt slave av mitt eget kosthold, dvs tenker på alt jeg kan spise ikke spise, vanskelige avgjørelser hele tiden, fysing og konstant dårlig samvittig het. På dette kostholdet blir det balanse i alt dette - og det er deilig.

__________________


ned er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Din filosfi/hvilken du følger Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 19:56   #7
Karbosara
Seniormedlem
 
Karbosara sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Fjerdingby
Alder: 57
Innlegg: 7.302
Karbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastiskKarbosara er bare helt fantastisk

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Hei, X_Y!

Tror at å leve lavkarbo er tingen, enten du vil gå ned i vekt eller ikke. Å legge om livsstilen er smart, og ikke tenke på det du gjør som en kur, men noe som skal vare.

Selv har jeg lagt om til en slik livsstil etter å ha begynt med det som en slankekur.
Jeg gikk nesten ikke ned i vekt første halve året, men kroppen fikk det bare bedre og bedre.

Jeg fikk stabilisert et kolesterol som var i ferd med å bli farlig høyt, jeg sluttet å ha oppblåst mage og jeg fikk mindre halsbrann av det, astmamedisiner jeg bruker er redusert, og i perioder bruker jeg det ikke i det hele tatt.

Etter en stund på ketolysekost, bestemte jeg meg for å fortsette å leve slik, selv om jeg ikke gikk ned i vekt, i og med at jeg hadde det bedre med meg selv på alle måter.

Jeg opplever at jeg har større kontroll over "lystene" mine enn før. Før levde jeg for lørdager og tanken på mat og sjokolade. Nå er det JEG som bestemmer, og det er en fantastisk opplevelse!

Altså: drøye 6 mnd etter min start på "kur" begynte vekten å bevege seg nedover.

Har rett og slett konkludert med at kroppen trengte å bli "frisk" først, og så kom vektnedgangen som et bonus.

Mitt råd er likevel: Finn deg litt litteratur om dette, slik at du har noe å gå ut i fra, og slik at du opplever at du vet hva du gjør.
"Bedre uten brød" av Allan/Lutz. Alltid greit å starte der tenker jeg, så opplever du at du lykkes med en gang!

Lykke til med omleggingen!
Hilsen ei som har lagt om for livet.

__________________
fra Karbosara... vei mot lettere
tider!
Den siste nedtur-Velkommen hjem til meg! Blogg


Karbosara er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren, startet 1.nov, 2007 Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:24   #8
x_y
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
x_y er på en erverdig vei

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Takk for svar!

Jeg har ikke spist karbo på to dager nå, og selv om jeg har spist større mengder mat enn hva jeg normalt gjør, er jeg skrubbsulten. Er dette en indikator på at kroppen er på vei inn i ketose? At "karbohydrat-lageret" begynner å tømmes? For om denne sultfølelsen vedvarer tror jeg ikke at dette opplegget kan vare mer enn et par dager til før jeg kaster meg over en ti-kilos sekk med ris!

Jeg må også si at om dette opplegget fungerer er det helt utrolig at jeg ikke har startet med det før - "symptomene" mine har vært en sann plage i mange år!

Jeg leste forresten på www.ketose.no at dietten ikke anbefales med mindre man ønsker å kvitte seg med 10 kilo +. Jeg lurer derfor på om det er noen som har kuttet ut karbo med et lignende utgangspunkt som meg selv og om de har noen erfaringer å dele.

Igjen, takk for svar - det setter jeg stor pris på!

x_y er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:31   #9
Lemen
Seniormedlem
 
Lemen sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Alder: 44
Innlegg: 2.788
Lemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastiskLemen er bare helt fantastisk

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Har du kuttet all karbo??

Det er meningen at du skal spise trege karbohydrater i form av f. eks grønnsaker (blomkål, brokkoli, salat osv.).

__________________



Lemen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 21-05-09, 22:32   #10
Lava
Seniormedlem
 
Lava sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Hvor: Filleby
Innlegg: 19.762
Lava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastiskLava er bare helt fantastisk

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Hvis du spiser nok fett, skal du ikke nødvendigvis være sulten.
Det er nok en overgang.
Mange som lever på dette, selv om de ikke skal ned mange kilo.
Jeg hadde ca 10 kilo å gå ned da jeg begynte, og det funket fint det.
Gikk ned 1 kilo i uken og har siden holdt meg der, og prøver nå på de siste
4-5 kiloene.
Har satt meg mål om å være ferdig innen 8 uker. (da skal jeg reise bort i 3 uker)

Lava er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Prøver noe annet... Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 13:34   #11
x_y
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2009
Innlegg: 4
x_y er på en erverdig vei

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Jeg har spist trege karbohydrater, litt upresist formulert fra min side. Jeg har kuttet ut/planer om å kutte ut pasta, ris, brød, potet etc.

x_y er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 22-05-09, 13:45   #12
SusieBlues
Seniormedlem
 
SusieBlues sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Bislett
Alder: 46
Innlegg: 3.854
SusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressursSusieBlues er en virkelig god ressurs

Sv: Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold?

Jeg har nok noe av samme utgangspunkt som deg. Jeg opplever at magen er helt fin når jeg spiser generell lavkarbo (ligger mellom 20g og 70g karbo pr dag, teller ikke lenger, men vet fordelingen i alt jeg spiser). Med en gang jeg spiser mel eller sukker kommer kvisene og magepinen/luft i magen/dårlig mage.
Min filosofi i det daglige er: ligge høyt på fett, lavere på protein og minimalt raske karbohydrater. Men jeg spiser ubegrenset med grønnsaker (minus poteter, mais, gulrøtter o.l.)
En annen bivirkning med høykarbo for meg, er det at jeg har lettere for å bli tung til sinns og "crave" godis/brød.
Jeg trener en del, og merker ikke noe negativt ved lavkarbo der heller.

__________________
________________


Min journal: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=15258
SusieBlues er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Er lavkarbo et optimalt kosthold? kamp Lavkarbo generelt 3 16-04-09 13:07
Hjelp meg, ang graviditet, kosthold og sånnt Dolly Lavkarbo generelt 4 02-09-07 19:11
Barn og lavkarbo kosthold Summer Barns kosthold 41 02-03-04 04:03
Hjelp! - hva betyr disse... HP Atkins kosthold 16 25-02-04 14:25


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:28.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no