Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 30-12-09, 00:03   #1
Ensom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5
Ensom er på en erverdig vei
Smile

Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Jeg er ei jente på 19 år i 2010. Bor alene sammen med en hund og en katt, og trenger litt hjelp med å legge om kosthold. Jeg er relativt fersk på alt som har med dette å gjøre, i og med at jeg stort sett har gått på flytende næring i to år på grunn av sykdom, og før det bodde jeg hjemme hos mor.

Jeg har vel ikke allverdens penger å rutte med, og dyrene kommer uansett først. Jeg håper derfor at noen kan hjelpe meg med å tilrettelegge litt Jeg er flink til å utnytte tilbud og sånn, men jeg handler nok litt for ofte enn det jeg har råd til, også ligger bare maten der å mygler siden jeg ikke er helt vandt til å spise fast føde enda.

Tenker at havregrøt og sånn er bra, men det er dessverre begrenset hvor mye tung mat jeg får i meg, og jeg blir fort dårlig etter å ha spist. Likevel trenger jeg å få i meg tilstrekkelig med næringsstoffer. Spiser ikke kjøtt forresten

Frukt og grønnsaker er et must for meg, og det er også noe av det jeg liker aller, aller best. Men som sagt, det går fort surt

Tenker jeg skal prøve meg på lavkarbo, men er så usikker på om det vil samkjøre med den minimale inntekten jeg har, og da må jeg kutte ut kaffe og sånn?

Jeg har lite energi, og derfor skulle jeg gjerne spist mer mat som gir energi, men ikke for mye usunt fett og sånne ting.

Kravstor jeg visst Men bunn i grunn trenger jeg hjelp til å sette opp et rimelig, fullverdig og sunt (lavkarbo eller litt kalorivennlig) kosthold og matbudsjett

Ensom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 30-12-09, 10:10   #2
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Hei og velkommen hit!
Jeg tror jeg hadde satset på noe Fedon-aktig om jeg var deg, ettersom du ikke spiser kjøtt og ønsker å spise frukt.
Det første jeg ville ha gjort er å sette meg litt inn i filosofiene. Om du går inn på den delen av forumet her som beskriver de forskjellige diettene innenfor lavkarbo, så er Fedon omtalt der. Videre kan du få lånt deg noe litteratur på biblioteket, om du ikke har råd til å kjøpe bøker.
Det er viktig at du får i deg nok protein, og også noe fett, egg og enkelte meieriprodukter er fine proteinkilder -som f.eks cottage cheese. Videre bør du få i deg et rikholdig utvalg av grønnsaker, om du hopper over potet, gulerot og mais, så kan du spise stort sett alt av grønt. Ettersom du ikke spiser kjøtt, så burde du få i deg en del belgefrukt, som bønner, linser og kikerter for å få i deg noe b-vitaminer, og gjerne litt nøtter i tillegg for fettsyrenes del. Invester i en god oliveolje.
Frukt bør du uansett ikke spise for mye av. En eller to frukter om dagen burde holde. Frukt har mye sukker i seg.

Spiser du fugl/fisk, forresten?

Skal du spise havregrøt, så velg de store grynene, de er snillere mot blodsukkeret enn de vanlige.

Når det gjelder økonomi, så skjønner jeg deg. Har selv utrolig lite å rutte med, men klarer å få matbudsjettet ganske bra langt ned ved å tenke langsiktig og kun handle en til to ganger i uka, og da planlegger jeg og skriver handleliste først. Jeg kjøper mye first price f.eks. Og så handler jeg alt av grønt, egg og eventuell hermetikk på innvandrer-frukt og grønt-sjapper, om du har noe sånt der du bor. Der er det som regel både billigere og bedre utvalg og kvalitetet enn i vanlige dagligvarer.

Igjen vil jeg oppfordre deg til å lese deg opp så mye du kan og få en forstålse av kostholdet du skal ende opp med. Det er ikke bare hvilke matvarer, men også balansen næringsstoffene i mellom som er viktig for deg

Masse lykke til!

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 01:35   #3
Ensom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5
Ensom er på en erverdig vei
Smile

Sv: Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Tusen hjertelig takk for et langt, godt svar Jeg er deg evig takknemlig!
Har ikke noen tips til hva jeg kan/bør/må kjøpe inn da? Ukes budsjett? Måltid dag for dag? Jeg har vanskelig for å få i meg mat, og bør helst få det inn med t-skje. Mat på et sylstramt studentbudsjett.

Ensom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 01:44   #4
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Som sagt, les deg opp på det jeg henviser til, her på forumet og litteratur du kan låne på biblioteket. Så lenge du ikke vet hvilken filosofi du ønsker å følge, så kan heller ikke jeg fortelle deg hva du skal kjøpe av mat

HER står det om Fedon f.eks.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 06-01-10, 01:58   #5
Ensom
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Sep 2008
Innlegg: 5
Ensom er på en erverdig vei

Sv: Hjelp med matbudsjett | Et sunt kosthold

Hm, jeg har tenkt litt egenkomponert, generell lavkarbo. Det viktigste nå er uansett å klare å få i meg mat, som ikke ruinerer meg

Ensom er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Kan disse symptomene løses ved hjelp av lavkarbo-kosthold? x_y Lavkarbo generelt 11 22-05-09 13:45
Sånn aprops sunt og ikke sunt Goggen Generell ernæringsdebatt 2 15-02-09 22:25
Lavkarbo matbudsjett Calvin Lavkarbo generelt 20 14-04-08 22:10
Hjelp meg, ang graviditet, kosthold og sånnt Dolly Lavkarbo generelt 4 02-09-07 19:11
Sunt med CLA? Fedonisten Kosttilskudd 6 22-04-04 09:54


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:59.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no