Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Er lavkarbo noe for oss?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 06-08-10, 12:09   #1
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei
Question

Er lavkarbo noe for oss?

Vi er en familie på 4. Jeg er 170cm og ca 60 kg, helt normal med andre ord. Mannen min har noen kg ekstra rundt magen. Barna mine er friske og sunne, gutten min er snart 2,5 år og jenta mi er 1 år. De begynte runde og gode begge to (som barn skal være) og løper det av seg når de begynner å gå

Vi har et 'vanlig' norsk kosthold, dvs kjøtt og fiskemiddager med enten ris, pasta eller potet til (mest førstnevnte). Brød spises til frokost, kvelds og selvfølgelig i matpakka... Jeg merker at jeg kjenner meg oppblåst, energien er for lav og ustabil gjennom dagen og jeg er dritlei brødmat!

Jeg ønsker en livsstilsendring for hele familien pga ovennevnte, men også for å forebygge livsstilssykdommer... Er lavkarbo noe for oss?

Har lest mye på underforumet for barn, ser ut som det skal funke greit, de liker ikke potet allikevel og beklager hvis jeg har posta på feil forum, visste ikke helt hvor jeg skulle begynne...

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:16   #2
Gerd
Jeg kan og jeg vil!
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: 1
Innlegg: 55.254
Gerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastiskGerd er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Hei.

lavkarbo er bra for alle. Det er ingen som har godt av for mye stivelse og sukker

Bedre uten brød er ei fin bok slik.

Jeg slanka meg med ketolyse, og hele familien spiser lavkarbo.
Form, energi, helse osv. er blitt bedre

Gerd er avlogget   Min kostholdsfilosofi: 1 Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:32   #3
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Det tror jeg så absolutt! Jeg er heller ikke overvektig, men begynte på lavkarbo fordi jeg var nysgjerrig (ok da, også for å gå ned 3-4 kg) og selv om jeg ikke har opplevd de _enorme_ forskjellene så merker jeg godt forskjell! Magen er ikke oppblåst lenger, er ikke plaget med luft i magen (noe som til tider har vært plagsomt...), har ikke plakk på tennene og er mett på en behageligere måte - og på myyyye bedre mat! Blodsukkeret er jevnt og fint og søtsuget er borte.

Føler at jeg fråtser i grønnsaker og jeg elsker det! Går mye i blomkål, brokkoli, squash, paprika, hjertesalat, sommerkål og agurk hos oss da. Blomkål kan brukes til jukseris og blomkål og brokkoli sammen blir med en smørklatt og krydder til deilig mos med en omgang med stavmikseren.

Kjøttdeig, fisk, rent kjøtt, kylling med sauser av fløte, rømme creme fraiche... Vi boltrer oss! Og siden dere ikke trenger å gå ned i vekt kan dere jo spise linser, bønner og kikerter fremfor poteter og ris? Det finnes visstnok en lavkarbopasta også.

Når det gjelder brødmat så går det mye i egg her da. Ellers finnes det f.eks. Fedonbrød med mindre karbohydrater eller dere kan bare peile dere inn på så grove brødsorter som mulig, rug er fint. Du kan også søke på "lavkarbobrød" da får du opp alskens forskjellige oppskrifter.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:36   #4
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Lavkarbo er kjempefint for hele familien! Jeg har også ei jente på nesten ett år

Et greit sted å starte er å erstatte ris, pasta osv med grønnsaksretter. Finner mange gode oppskrifter på oppskriftsdelen her på forumet

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:36   #5
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Godt å høre at jeg ikke er på jordet snakket nemlig med en personlig trener i dag som ikke ville anbefale lavkarbo med mindre man ville gå ned i vekt

Takk for tips!! Skal skrive "ny" handleliste før jeg tar turen på butikken i dag, legge römertopfen i vann (har skjønt at den er glimrende til lavkarbo, har ligget ubrukt ganske lenge nå) og lage deilig middag til barna kommer hjem fra bhg!!

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:43   #6
TrillTrall
Seniormedlem
 
TrillTrall sin avatar
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Trøndelag
Alder: 55
Innlegg: 5.374
TrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastiskTrillTrall er bare helt fantastisk

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Opprinnelig lagt inn av -marie-, her.

Godt å høre at jeg ikke er på jordet snakket nemlig med en personlig trener i dag som ikke ville anbefale lavkarbo med mindre man ville gå ned i vekt

Men man kan jo utmerket godt legge om kostholdet litt for å få bedre helse selv om man ikke skal ned i vekt. Og å kutte ut/ned på sukker, poteter, ris, pasta, brød (av de fine typene i alle fall) og snop / potetgull / brus er det ingen som har vondt av - og det er i grunnen det Fedon snakker om.

__________________
Uansett hvor sakte du løper, knuser du alle som ligger på sofaen!

http://lilletrilles.blogspot.no/
TrillTrall er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo :) Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:51   #7
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Opprinnelig lagt inn av TrillTrall, her.

Men man kan jo utmerket godt legge om kostholdet litt for å få bedre helse selv om man ikke skal ned i vekt. Og å kutte ut/ned på sukker, poteter, ris, pasta, brød (av de fine typene i alle fall) og snop / potetgull / brus er det ingen som har vondt av - og det er i grunnen det Fedon snakker om.

Ja, var nettopp det jeg mente også... Men gidder ikke diskutere med folk som allerede har bestemt seg for noe

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 12:52   #8
yay
Juniormedlem
 
yay sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 20
yay er på en erverdig vei

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Mange kobler lavkarbo kun med sinnsykt vekttap, men det er viktig å huske på at slank ikke nødvendigvis betyr sunn - og det finnes ingen næringsstoffer i ris, pasta, poteter, og verstingen hvetemel, som kroppen trenger.

Lavkarbo er en kostholdsfilosofi som ligger nærmere det vi er genetisk disponert for enn den maten industrielt landbruk har gitt oss, så det er ingen gode grunner til å la være bare fordi man ikke trenger å gå ned i vekt. Slank er ikke nødvendigvis sunn

__________________


yay er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogen lavkarbo Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:16   #9
Borghild
Seniormedlem
 
Medlem siden: May 2010
Innlegg: 738
Borghild har en fantastisk aura rundt segBorghild har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

[quote=-marie-;911758]Godt å høre at jeg ikke er på jordet snakket nemlig med en personlig trener i dag som ikke ville anbefale lavkarbo med mindre man ville gå ned i vekt
quote]

Det er mange gevinster ved å endre kostholdet til lavkarbo. Det dere først vil reagere på er nok energien og det jevne humøret dere får.
Jeg kommer aldri til å gå tilbake til det "normale" kostholdet - hvorfor skulle jeg det når jeg i dag har det alle tiders, spiser sunn god mat og aldri er sulten. Som jeg har sagt på forumet en gang tidligere - å spise lavkarbo er den beste gaven jeg har gitt meg selv og familien.
Lykke til!

__________________
Ned 21 og målet er nådd.
Jeg har god tid; resten av livet faktisk
Borghild er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/Eat Svar med sitat
Gammel 06-08-10, 13:52   #10
-marie-
Medlem
 
-marie- sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Buskerud
Alder: 45
Innlegg: 109
-marie- er på en erverdig vei

Sv: Er lavkarbo noe for oss?

Høres fantastisk ut

Gleder meg til bøkene mine ligger i postkassa, da skal jeg grave nesen min dypt nedi sidene og suge til meg all kunnskap!! Tusen takk for at dere deler erfaringer og kunnskap her inne

-marie- er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:01.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no