Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Jasså ja

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 27-10-10, 23:54   #1
lommerusk
Juniormedlem
 
lommerusk sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2010
Hvor: Akershus
Alder: 31
Innlegg: 32
lommerusk er på en erverdig vei

Jasså ja

Vi hadde teori sist gymtime på skolen, og da kom vi innpå dette med kosthold i forhold til trening. I denne forbindelse sto det på PowerPointen hva som er lurt å spise rett etter trening. Jeg er vant til å høre at det er mye karbohydrater som er "riktig" da, så youhurt og banan hørtes jo greit ut. Men så: sjokomelk, energidrikke og vaffel!? Uansett kosthold kan jo ikke det være særlig sunt.. ??

lommerusk er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 23:58   #2
arkine
Seniormedlem
 
arkine sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2008
Hvor: vestfold
Alder: 70
Innlegg: 1.154
arkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snillarkine er virkelig snill

Sv: Jasså ja

vaffel hørtes jo godt ut

nei de som sier de har ikke peiling

__________________
start 18.01.2016

arkine er avlogget   Min kostholdsfilosofi: røykfri,og snart slank,,håper jeg Svar med sitat
Gammel 27-10-10, 23:59   #3
Dante
Medlem
 
Dante sin avatar
 
Medlem siden: May 2006
Innlegg: 277
Dante har en fantastisk aura rundt segDante har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Jasså ja

Nei det hørtes ikke særlig lurt ut. En skal trene hardt for at det skal være viktig å tilføre mye karbo.
De fleste greier seg med noe sundt

Dante er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 00:13   #4
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Jasså ja

Oboy er visstnok ultimat etter-treningmat for de som bygger muskler, sier de som skal kunne det. Raske karber bidrar til raskere restitusjonstid mener de.

Det er viktig å spise i forhold til hva målet med treninga er. Raske karber er kanskje godt for muskelvekst, men det er ikke godt for resten av kroppen, men uansett er det lurt med litt karber etter trening om man trener hver dag.

__________________

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 00:14   #5
senorita
Seniormedlem
 
senorita sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sunnmøre
Alder: 39
Innlegg: 1.907
senorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt liktsenorita er veldig godt likt

Sv: Jasså ja

faktisk hørt mange fotballag som også anbefaler sjokomelk etter trening.. tullete :P

__________________
Nytt mål fra 30.07.13:

senorita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo ala EAT Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 07:34   #6
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av senorita, her.

faktisk hørt mange fotballag som også anbefaler sjokomelk etter trening.. tullete :P

Tror ikke jeg skal fortelle ungene det!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 09:12   #7
mallilen
Medlem
 
Medlem siden: Jul 2010
Innlegg: 288
mallilen er ny på veien

Sv: Jasså ja

Energidrikker, sjokomelk og andre raske karbohydrater anbefales vel kun for å dekke opp det tapet man har av karbohydrater under treningen. Og karbohydrater går det jo en del av når man trener litt intensivt - det vet jo alle som kanskje har gått godt over maxgrensa for karbohydrater mens de er i ketose. En rask spasertur kan fort svi av hele overskuddet man fikk i seg, og man opplever intet negativt utslag på stixen.

Likevel er det jo begrenset hvor mye karbohydrater man brenner i fht hva man trenger etterpå for å ikke føle seg helt utmattet. Å pøse på med mer enn man har brukt vil jo gjerne gjøre treningen litt bortkastet i fht å forbrenne kalorier i allefall.
Har man derimot annen hensikt med treningen er sikkert sjokomelk helt ålreit det..

__________________


mallilen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 10:09   #8
wollafruen
Medlem
 
wollafruen sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 39
Innlegg: 382
wollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snillwollafruen er virkelig snill

Sv: Jasså ja

Vi lavkarbere skal huske på at det er mange grunner til å trene, ikke bare vektreduksjonsmessig. Mange skal OPP i vekt, eller få bedret prestasjons- og yteevne. Raske karber kan i mange tilfeller da være det rette. Sjokomelk er da faktisk anbefalt, det er ikke så veldig nytt

__________________
2018: Ned 5-10 kg etter sykdomsperiode. (Tidligere vekttap: 21 kg i perioden 2007-2010)
wollafruen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo 70-5-25 Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 10:28   #9
BitTorres
Seniormedlem
 
Medlem siden: Jun 2009
Hvor: Østfold
Innlegg: 553
BitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlysBitTorres er et fyrlys

Sv: Jasså ja

Sjokomelk anbefales av Olympiatoppen, eller gjorde det, før man fikk disse YT greiene.
Min mening, basert på hva som skjer hormonelt i kroppen, er at det er mer eller mindre dumt. Det hadde vært bedre med fersk H melk. Det aller beste er noe animalskt kjøtt og fettrikt, som en skikkelig villfisk, makrell eller sik, med en god saus, kanskje en smørsaus over seg?
Fordi: Trening gjør visse ting med kroppen, avhengig av hva man trener. Utholdenhet, spenst, styrke, hurtighet. De som trener for maksimal styrke, bruker stort sett kreatinfosfat, mens de som skal løpe en kjapp 10000 meter går på en blanding av fett og karbohydrater. Jo bedre fettforbrenning, jo mindre karbohydrater går med. 200 meters sprintere går på en blanding av flere forskjellige typer brennstoff, som kreatinfosfat, karbohydrat og fett. Jo bedre fettforbrenning, jo mindre karbhydrater blir brukt opp. Og jo mindre karbohydrat etter trening, jo bedre og raskere restitusjonstid blir det. Det som kroppen trenger for å bygge seg opp etter trening er protein, mineraler, vitaminer og fett. En slik mat trigger voldsomt mye veksthormoner, som gjør at det går raskere å bygge opp det man brøt ned. En større mengde karbohydrat har ikke den samme effekten, og blir mengden for stor, kan den også trigge insulinet, som har en negativ effekt på veksthormonene.
En tallerken med fet fisk og noen gode smørstekte grønnsaker med hollandaisesaus, gir en annen effekt enn en tallerken firkorn og 3 dl med sjokomelk.
Rett etter trening synes jeg en boks makrell i tomat er bra å hive i seg. Den inneholder noen få gram sukker, men i den mengden fett og proteiner gjør det ingenting.

BitTorres er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 10:36   #10
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av wollafruen, her.

Vi lavkarbere skal huske på at det er mange grunner til å trene, ikke bare vektreduksjonsmessig. Mange skal OPP i vekt, eller få bedret prestasjons- og yteevne. Raske karber kan i mange tilfeller da være det rette. Sjokomelk er da faktisk anbefalt, det er ikke så veldig nytt

Jeg blåser i hvor anbefalt det er, å dytte i seg slimdannende midler rett etter trening er kan ikke være bra for noen!!!
Ville heller latt ungene spise Nesquick med skje!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 10:48   #11
Huldr
Gudinne
 
Huldr sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Hvor: Oslo
Alder: 52
Innlegg: 11.131
Huldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastiskHuldr er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Jeg blåser i hvor anbefalt det er, å dytte i seg slimdannende midler rett etter trening er kan ikke være bra for noen!

Helt enig, Kitt

Visste dere forresten at melk inneholder IGF, Insulin Growth Factor?


Sist redigert av Huldr : 28-10-10 kl 18:02.
Huldr er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Intuitivt Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 11:31   #12
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Poenget med sjokomelk er at det er karbohydrater OG proteiner, derfor anbefales det, og det er blitt anbefalt lenge Men vafler og energidrikke skjønner jeg ikke. Er da ikke stort til proteiner i det.

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 11:36   #13
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Poenget med sjokomelk er at det er karbohydrater OG proteiner, derfor anbefales det, og det er blitt anbefalt lenge Men vafler og energidrikke skjønner jeg ikke. Er da ikke stort til proteiner i det.

Jada, jeg skjønner så påpass!
Det kan fortsatt være anbefalt så mye det vil! Slimdannende er det uansett!
Man kan lage vafler av så mangt! Vafler basert på CC vil jo her mer proteiner enn vafler basert på andre ting!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 14:07   #14
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Er melk slimdannende? Det visste jeg ikke
Heller sjokomelk enn de der ekle energidrikkene sier nå jeg

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 14:42   #15
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av Cyan, her.

Er melk slimdannende? Det visste jeg ikke
Heller sjokomelk enn de der ekle energidrikkene sier nå jeg

Melk er veldig slimdannende!
Jeg har 2 barn som har hatt barne- astma og en astmatisk mann. Gubben kan ikke spise melkesjokolade en gang uten å måtte øke på medisinene! Ungene er sure fordi de aldri får milkshakes og sånne ting!
Vær så snill å hold babisen din unna melk som drikke! Astma- og allergilegen vår sa alltid at kumelk er for kalver, ikke små menneskebarn!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 28-10-10, 15:04   #16
Cyan
Supermoderator
 
Cyan sin avatar
 
Medlem siden: May 2005
Hvor: Oslo
Alder: 44
Innlegg: 3.060
Cyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastiskCyan er bare helt fantastisk

Sv: Jasså ja

Da lærte jeg noe nytt i dag også
Det er heldigvis ikke mye melk som brukes i husholdningen her, bare litt laktosefri til matlaging (jeg er litt sensitiv ovenfor laktose). Jeg er også av den oppfatningen at kumelk ikke er så sunt som "man" skal ha det til, og at kalsium kan vi liksågodt hente fra andre kilder enn melk

Cyan er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo + trening Svar med sitat
Gammel 29-10-10, 10:07   #17
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Jasså ja

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Melk er veldig slimdannende!
Jeg har 2 barn som har hatt barne- astma og en astmatisk mann. Gubben kan ikke spise melkesjokolade en gang uten å måtte øke på medisinene! Ungene er sure fordi de aldri får milkshakes og sånne ting!
Vær så snill å hold babisen din unna melk som drikke! Astma- og allergilegen vår sa alltid at kumelk er for kalver, ikke små menneskebarn!

Hadde vært interessant å høre hva legen din mener om fløte eller råmelk. Lettmelk og skummet melk som har blitt pastaurisert, homogenisert, fettredusert, bestrålt og beriket med det ene og det andre er jo ikke for kalver heller...

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 09:02.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no