Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-02-11, 12:52   #26
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Takk for alle svar!

Når jeg begynte på lavkarbo veide jeg 98,6 kg. Jeg er 1.82 høy og blir da i følge BMI karakterisert som overvektig. Jeg veier nå, etter fire uker på ketolyse 94,6kg. Jeg trener utholdenhet og styrke 3-5 ganger i uka. I går spiste jeg min første sjokolade siden nyttår, pluss chips på restauranten Egon. Jeg har ikke hatt noe problem før, men i går fikk jeg bare så vanvittig lyst på noe sjokolade.

Derfor lurer jeg på om godteri/karbo eksempelvis en fredag/lørdag innimellom har noe å si for kroppen annet en evt. stopping av vektnedgang? Min samboer har hørt at man skal være veldig forsiktig med å spise mye fett og også få i seg karbo (selv om det er snakk om ytterst lite).

Jeg har også gjennom mange år nå ligget mellom 94-98kg med normalt kosthold og trening. Jeg tenker derfor at om jeg etter når jeg har nådd målet mitt, går tilbake til å redusere fettet og øker karbo.
Jeg savner overhodet ikke pasta, ris etc., men det å kunne spise det og også potetgull en lørdagskveld savner jeg litt.
Det må da være med på å hjelpe og holde vekten min hvis jeg spiser mindre karbohydrater etter endt mål, enn det jeg gjorde før? Jeg skal selvsagt også opprettholde treningen, mulig litt mindre i stressende eksamensperioder

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 13-02-11, 14:47   #27
mama67
Seniormedlem
 
mama67 sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Haugesund
Innlegg: 813
mama67 har en fantastisk aura rundt segmama67 har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Jeg syns du virker som du har lite peiling på lavkarbo, og kun skal bruke det som en kjapp måte å gå ned noen kilo på. Vel, du går sikkert ned, men skal du gå tilbake til gamle spisevaner, går du opp igjen. Enkel logikk. Så da blir det på`an igjen....og igjen...og igjen....du skjønner tegninga.

Hva med å faktisk sette seg inn i hva lavkarbo er, velge en retning og så ta det derfra. Hvis du er så opptatt av å kunne fortsette å spise sjokolade og chips, tror jeg ikke lavkarbo er noe for deg, rett og slett.

__________________


mama67 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Dr Lindberg Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 11:45   #28
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Litt chips eller sjokolade en lørdagskveld innimellom trur jeg ikke vil gjøre noen større skade enn evt litt brems i vektnedgang!! men selvfølgelig, hvis det blir altfor ofte er det jo lite gunstig! Men det er jo hvordan man lever i hverdagen som teller

Når du har en vekt du er fornøyd med og lever sunt lavkarbo til hverdags, så er det ingen krise om du skulle spise litt annet en gang innimellom... det beste er jo selvfølgelig å holde seg unna, men det er jo uansett bedre med litt en gang innimellom, enn å leve høykarbo hver dag

men i forbindelse med ketolyse er det vel ikke å anbefale? Går ikke på ketolyse selv, men det er vel ikke anbefalt og gå inn og ut av ketose for ofte....?

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 15:31   #29
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Nei, jeg spiser ikke karbo nå når jeg er på ketolyse (bortsett fra da jeg gikk på en smell på lørdag).

Men det er altså ingen andre "faremomenter" ved å spise noe godteri på lørdager og lavkarbo ellers, enn av vektnedgangen stopper opp?
Som jeg nevnte på, så har samboeren min hørt noe om at det ikke er bra for kroppen å leve lavkarbo med mer fett og proteiner enn vanlig og så plutselig på lørdag spise en pizza og en potetgullpose.
Det var ett eller annet med karbohydratene mot mengden fett eller noe sånt.
Ingen av dere som har hørt om dette?

PS! Fant forresten ut at jeg fikk ned 1,4kg i uka som gikk

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 15:46   #30
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Opprinnelig lagt inn av VistaX, her.

Som jeg nevnte på, så har samboeren min hørt noe om at det ikke er bra for kroppen å leve lavkarbo med mer fett og proteiner enn vanlig og så plutselig på lørdag spise en pizza og en potetgullpose.
Det var ett eller annet med karbohydratene mot mengden fett eller noe sånt.
Ingen av dere som har hørt om dette?

PS! Fant forresten ut at jeg fikk ned 1,4kg i uka som gikk

Grattis med nedgang!

Kombinasjonen fett/karber er jo ensbetydende med fettlagring, men det er ikke farlig og gir deg i verste fall litt ekstra vekt å gå ned igjen! Som regel har det såpass lite å si at det kun er litt vannvekt som kommer på og som forsvinner igjen ganske fort (en uke) for de fleste!
Men inn og ut av ketose i et sett er stressende for kroppen og det er nok ikke så bra å gjenta helg etter helg!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 15:55   #31
knh
Seniormedlem
 
knh sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 37
Innlegg: 1.152
knh er en juvelknh er en juvelknh er en juvel

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Store mengder fett i tillegg til mye karbohydrater er en veldig dårlig kombinasjon ja!! Siden karbohydrater får blodsukkeret til å stige, som igjen fører til utskillelse av insulin, som igjen blant annet stimulerer til fettlagring. Er ingen ekspert på dette, men det står veldig mye om det her inne

Så hvis du bevisst skulle velge å skeie ut en dag, kan det være lurt og ikke pøse på med fett

knh er avlogget   Min kostholdsfilosofi: "Bedre uten brød" Svar med sitat
Gammel 14-02-11, 15:57   #32
VistaX
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 39
VistaX er på en erverdig vei

Sv: Noen spørsmål vedr. lavkarbo/ketose

Takk for det

Ja, jeg skjønner.
Jeg har ikke som mål å være i ketose for alltid, men heller leve et relativt sett lavkarbo-liv med litt kos i helgene. Så får jeg se hvordan kroppen reagerer på det.
Øke karbohydrater litt samtidig som jeg spiser litt mindre fett. I tillegg trene som nevnt 3-5 ganger per uke.

Men alt dette er fortsatt noen kilo unna

VistaX er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egendefinert lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Noen spørsmål vedr. trening, puls og lavkarbo Ina64 Trening 4 20-09-10 16:18
Jeg er i ketose, noen spørsmål ratatouile Ketolysekuren 3 17-02-08 09:57
Vedr. ketose Tittentei Ketolysekuren 4 18-09-07 14:06
Jeg er i ketose, noen spørsmål annemo Ketolysekuren 27 06-06-07 08:25
Spørsmål vedr. Fruktose og Natreen Nooria Generell diskusjon 3 07-05-04 17:38


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:24.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no