Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Boots og kolesteroltesting

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 11-05-11, 20:33   #26
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Boots og kolesteroltesting

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Her var det mye kritikk av Boots ser jeg... Hvis det er sånn at "alle" synes dette er så ille, at de måler total kolesterolen på apoteket, hvorfor møter da så MANGE opp får å ta denne testen? Det er jo kø fra de åpner til det stenger hver dag....
Bare lurer... Og hadde fastlegen gjort det de skulle, hadde kanskje ikke folk trengt å gå på apoteket for å måle seg? Folk synes de får for dårlig oppfølging av fastlegen, og synes at dette er et godt tiltak!

Hva vet folk flest om totalkolesterol ? Jeg vil tro de aller fleste tror det er et godt tilbud. Jeg regner meg som relativt intelligent, VET at kolesterolmåling er mer enn det tilbudet Boots gir, særlig fordi jeg lever ketogent for tiden. LIKEVEL ble jeg litt satt ut. Tenk deg det unødvendige rennet til legene dette skaper. I ettertid har jeg lest enda mer om tvilsomheten ved denne kampanjen. Det burde faktisk ikke være lov. Jeg fikk råd om å gå hjem og spise sunt og trene ! Jeg trener OG spiser sunt.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 20:48   #27
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Boots og kolesteroltesting

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Her var det mye kritikk av Boots ser jeg... Hvis det er sånn at "alle" synes dette er så ille, at de måler total kolesterolen på apoteket, hvorfor møter da så MANGE opp får å ta denne testen? Det er jo kø fra de åpner til det stenger hver dag....
Bare lurer... Og hadde fastlegen gjort det de skulle, hadde kanskje ikke folk trengt å gå på apoteket for å måle seg? Folk synes de får for dårlig oppfølging av fastlegen, og synes at dette er et godt tiltak!

Hvem "alle" tenker du på? "Alle" her inne, eller "alle" i den generelle befolkninga?

Man skal ha hatt ganske mye egeninteresse og et åpent sinn for å være oppdatert (riktig) på kolesterolforskning, folk flest tror fremdeles det er livsfarlig, og flokker da også naturligvis til måling.

Leger måler forresten ikke kolesterol med mindre det er en spesiell grunn for det eller hvis man maser om det selv, det at folk tar i mot tilbud om en kjapp test på handleturen vitner på ingen måte om at legene er for dårlig til å følge opp.
Da får de heller spørre legen om å måle kolesterol oftere om de føler seg for dårlig fulgt opp, legen måler uansett om h*n har god grunn for det.

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 22:12   #28
Lillemy71
Seniormedlem
 
Lillemy71 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.372
Lillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastiskLillemy71 er bare helt fantastisk

Sv: Boots og kolesteroltesting

Opprinnelig lagt inn av tattoogl, her.

Her var det mye kritikk av Boots ser jeg... Hvis det er sånn at "alle" synes dette er så ille, at de måler total kolesterolen på apoteket, hvorfor møter da så MANGE opp får å ta denne testen? Det er jo kø fra de åpner til det stenger hver dag....
Bare lurer... Og hadde fastlegen gjort det de skulle, hadde kanskje ikke folk trengt å gå på apoteket for å måle seg? Folk synes de får for dårlig oppfølging av fastlegen, og synes at dette er et godt tiltak!

Fastlegene gjør vel det de skal og måler kolesterolet når de ser det som nødvendig eller man ber om det? Er mange leger som har kritisert denne kampanje for det skaper unødvendig hysteri, fastlegen min er en av de.

Vi har i alle år blitt tuta ørene fulle av hvor farlig det er med for høyt kolesterol og at kolesterol er ETT tall, dette tror fortsatt flertallet av befolkningen og når de så går på apoteket og får målt ETT tall (total kolesterolet) og det er for høyt etter denne (tåpelige) kampanjen sine grenser, får de nesten panikk og raser avgårde til legen for å ta nye målinger. I tillegg så er de som tar testen knapt nok kompetente hverken til å ta målingen og langt i fra tolke resultatet. Har man en måling på over 5 får man straks beskjed om å trene og spise sunt eller oppsøke legen for videre utredning. Begrepet kolesterol og de verdiene man måler er alt for kompleks til at man kan bare ta en liten test på et apotek, nyere forsking støtter jo også i stor grad at "høyt" kolesterol ikke er farlig og at man må se på sammenhengen mellom LDL, HDL og triglyserider. Gjør Boots det? Nei de har ikke peiling, de er bare godt betalt av Vita Smertegod og Mills (med sine skikkelig sunne produkter - jadda!!!)

__________________
Easy isn't always simple
Keep an open mind, but not so open that your brain falls out


Lillemy71 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 22:24   #29
Fluke83
Medlem
 
Fluke83 sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: Røyken
Alder: 40
Innlegg: 81
Fluke83 er på en erverdig vei

Sv: Boots og kolesteroltesting

Opprinnelig lagt inn av Lillemy71, her.

I tillegg så er de som tar testen knapt nok kompetente hverken til å ta målingen og langt i fra tolke resultatet.

Broren min tok i mot tilbudet om måling for morro skyld på apoteket, men fikk bare error på måleren.

Dama som satt der skjønte ikke noe, målte igjen og fikk ikke noe resultat da heller, målte seg selv og fikk resultat, målte brodern igjen uten hell, målte seg selv igjen og sølte samtidig ned apparatet med blod fra forrige stikk på seg selv (hadde tatt paracet tidligere på dagen unnskyldte hun seg med) og tilbød å måle brodern igjen med blodig måler...

Brodern takka pent nei og hjalp henne heller med å lese bruksanvisningen til apparatet som sa at det bare målte innenfor visse verdier... Det visste hun ikke sa hun...

__________________


Fluke83 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent LCHF, stort sett ;) Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 22:29   #30
Trj
Seniormedlem
 
Medlem siden: Feb 2011
Hvor: I nord
Innlegg: 538
Trj er en juvelTrj er en juvelTrj er en juvel

Sv: Boots og kolesteroltesting

Opprinnelig lagt inn av Fluke83, her.

Broren min tok i mot tilbudet om måling for morro skyld på apoteket, men fikk bare error på måleren.

Dama som satt der skjønte ikke noe, målte igjen og fikk ikke noe resultat da heller, målte seg selv og fikk resultat, målte brodern igjen uten hell, målte seg selv igjen og sølte samtidig ned apparatet med blod fra forrige stikk på seg selv (hadde tatt paracet tidligere på dagen unnskyldte hun seg med) og tilbød å måle brodern igjen med blodig måler...

Brodern takka pent nei og hjalp henne heller med å lese bruksanvisningen til apparatet som sa at det bare målte innenfor visse verdier... Det visste hun ikke sa hun...

He he... Utrolig.
Lurer på å gå innom Boots fastende i morgen tidlig og se om jeg får samme resultat som i går etter lunsj.

__________________



Min journal
Trj er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Tja.. Lavkarbo med mye grønnsaker Svar med sitat
Gammel 11-05-11, 23:06   #31
Tor63
Nytt Medlem
 
Medlem siden: May 2010
Hvor: Akershus
Innlegg: 8
Tor63 er på en erverdig vei

Sv: Boots og kolesteroltesting

Målte hos legen før jul og fikk 8,3 som vel var noe overraskende høyt. Målte igjen nå på Boots og fikk 6,4. Får håpe det ikke er HDL'n som har gått ned....hehe...

Tor63 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 17:16.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no