Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Dr Lindbergs

Hvordan motiverer dere dere?

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 26-04-10, 22:35   #26
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Opprinnelig lagt inn av Elinee, her.

Men det anbefales jo å ikke være i ketose lenger enn seks mnd av gangen?

Ja, jeg har det helt fint, i alle fall!
Det er nok mer et forbehold enn en anbefalning. Det er fordi noen mener det er forsket for lite på ketose over lengre tid. Men jeg har det i hvert fall helt perfekt på tilnærmet null karbo. Og jeg er langt fra den eneste. Ketose er fullstendig ufarlig. Hvordan tror du ellers f.eks inuittene og andre urbefolkninger kunne overleve når de var i ketose stort sett hele året? For ikke å snakke om våre forfedre?
Ketose for the win . (I alle fall for mitt vedkommende).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 12:17   #27
Cherry
Seniormedlem
 
Cherry sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Tromsø
Innlegg: 1.828
Cherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt avCherry har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Jeg tror at grunnen til at mange sliter med motivasjonen, eller ikke greier å gjennomføre en "slankekur" helt og holdent er fordi de nettopp har sett på dietten som en slankekur og ikke en livsstilsendring. Det nytter nemlig ikke å gå på kur i 6 måneder og så vende tilbake til det gamle kostholdet sitt. Det er det som har gjort oss feit. Det er det vi må vende kinnet til.

Jada, det er utopisk å tro at vi aldri mer skal spise sjokolade, eller bløtkake, boller osv. Men nå er det nå slik at det er det man spiser mellom nyttår og jul som teller mest, ikke det vi spiser mellom jul og nyttår. Selv om det hos de fleste sniker på seg en kilo eller fem mellom jula og nyttår da. Det betyr også at det av og til faktisk er lov å spise "ulovlige" ting, om man ønsker det.

Klart motivasjonen ikke er på topp når man definerer ligningen mat=kos som kos=mat, for da opplever man at man "aldri får koset seg". Motivasjonen kommer aldri til å være helt tilstede heller dersom man nekter seg å skeie ut, for da blir den sjokoladen, den kjeksen etc så fristende og lokkende at man greier ikke å holde ut. Jeg opplever det at jeg greier fint å la det være siden det ER LOV å spise sånne ting, men jeg har endret tankegangen, og jeg tenker bestandig over om jeg virkelig har lyst å skeie ut, eller om det er bare gamle vaner. Jeg spørr alltid meg selv om jeg trenger å spise den der, og det hender at jeg står ved sjokoladehyllen i butikken og har storstilt diskusjon med meg selv.

Men man må jo nesten prøve å la det være. Det kan være vanskelig i begynnelsen, så da kan man begynne med enkle mål og si at på lørdagen får man en liten sjokolade, eller man kan få pisket krem med revet sjokolade, eller annet godt, "lovlig" opplegg. Alle bør klare 6 dager uten søtt. Men når lørdagen kommer så kan man også kjenne veldig godt etter om man trenger å spise det eller om det er gammel vane. Mange ville blitt sjokkert over å oppdage at man trenger det ikke. Prøv ett par uker uten søtt og så kjenn på følelsen. Den kommer ikke til å være der etter ett par uker når man går på avrusning. Alt jeg ber om er at man prøver. Gi kroppen en sjanse til å venne seg av med behovet.

Så lenge man går rundt med en sur og mutt holdning og tror man ikke kan spise verken ditt eller datt og ikke er fornøyd med hva man spiser så blir man demotivert. Da må man prøve en liten egeninnsats for å gjøre hverdagen litt mer variert og velsmakende. Man må gjøre en liten egeninnsats med sine egne tanker.

Cherry er avlogget   Min kostholdsfilosofi: A little bit of this, a little bit of that Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 19:58   #28
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

"Men det anbefales jo å ikke være i ketose lenger enn seks mnd av gangen?"
Å? Hva er grunnen til at det er sunt i et halvt år bare? Det er vel snakk om glidende overganger med mer og mer karbohydrater og mindre fett, og ikke at vi skal ut av ketose nødvendigvis? Vi skal jo ikke opp i vekt igjen!

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 20:12   #29
arnakristin
Seniormedlem
 
arnakristin sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Drammen
Innlegg: 2.035
arnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt avarnakristin har veldig mye å være stolt av

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Hei,
…man behøver ikke gå opp i vekt selv om man ikke lever ketogent, utrolig mange som lever på generell lavkarbo som holder vekta.
Fordi det ikke finnes god nok forskning på feltet vedrørende langtidsvirkninger så kan ikke legestanden anbefale mer enn 6 måneder. Når det er sagt, dersom man er frisk og rask så er det ingen ting i veien for å fortsette å være i ketose. Hadde det været farlig så hadde nok ikke jordkloden vært overbefolket med homo sapiens.

arnakristin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ketolyse Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 21:49   #30
Elinee
Seniormedlem
 
Elinee sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 513
Elinee er på en erverdig vei

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

ada-emilie, det er torkil som står bak denne kuren som sier det selv. Men har jo noe, som photobscura sier, med at det ikke er forsket på det i så lang tid som et år eller et helt liv etc.
Men det jeg lurer på da, hvis ketose er helt ufarlig, hvorfor sier de at man IKKE må gå på det hvis man er gravid? Jeg kunne tenkt meg å fortsette hvis jeg ble gravid, men det frarådes på det sterkeste. Og noen her inne sa at barn blir dummere, hvis moren har vært i ketose hele svangerskapet. Høres rart ut, men man få jo i seg masse mineraler etc. Hvorfor kan man ikke gå på det når man er gravid da? Da kan det jo ikke baaaare være bra?

__________________


Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 22:07   #31
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Hm, nå har jeg ikke lest boka ennå. Står det ingen begrunnelse for det med graviditeten i boka? Dette er jo kunnskap vi alle bør vite om.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 23:02   #32
Elinee
Seniormedlem
 
Elinee sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 513
Elinee er på en erverdig vei

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Ja, ikke sant? Det er jo ganske vesentlig da...Men står på katolyse.no at det bare frarådes...VIL VITE HVORFOR. For har lyst til å gå ned eller holde meg på vekta under en graviditet....

__________________


Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 23:33   #33
Minni1
Seniormedlem
 
Minni1 sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: Telemark
Alder: 52
Innlegg: 1.822
Minni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt liktMinni1 er veldig godt likt

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Kan jo hende at man ikke vet så mye om det å være i ketose når en er gravid derfor fraråder man det. Jeg ville ivertfall ikke tatt sjangsen dersom jeg var gravid så lenge det ikke er noe erfaring på det området.

Minni1 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 27-04-10, 23:40   #34
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Det er jo forsket på langvarig ketose, men det er vel delte meninger om forskningen er kontrollert nok. Jeg har som sagt uansett vært i ketose i over tre år, og det er flere her inne som har vært i ketose ennå lenger.
Men Elinee, hvor har du hørt/lest at barn blir dummere om moren er i ketose under svangerskapet? Det hadde vært kjekt med en link/henvisning til en såpass drøy påstand .
Mange vordende mødre er nok i ketose mye av svangerskapet mer eller mindre frivillig på grunn av kvalme etc, enn om dette ikke kan kalles kostindusert ketose. Det frarådes også å ikke gå gravid/amme når man er i ketose, igjen, fordi man ikke kjenner til risikofaktorene godt nok. Men den eneste påstanden jeg vet det kan være hold i er at dersom man er overvektig når man blir gravid og ammer, og går ned i vekt med kostindusert ketose så kan miljøgifter frigjøres under fettforbrenning. Men det gjelder vel da i tilfelle all effektiv slanking under svangerskapet.
Jeg vil uansett ikke anbefale kvinner å være i ketose når de er gravide eller ammer, men jeg vil ikke fraråde det heller. Jeg stiller meg egentlig helt åpen til at man må finne ut av det selv, hva som føles riktig og bra for en.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 13:18   #35
Elinee
Seniormedlem
 
Elinee sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 513
Elinee er på en erverdig vei

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Skal lete gjennom innleggene og finne linken når jeg kommer hjem fra jobb. Ja, det er ganse drøyt.

__________________


Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 18:41   #36
plastbox
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2008
Hvor: Tønsberg
Alder: 38
Innlegg: 511
plastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snillplastbox er virkelig snill

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Dette er ikke noe jeg har voldsom greie på altså, men rent logisk sett er de 9 første månedene den tiden da man vokser suverent mest. Ikke ulogisk at karbohydrater, som tross alt er den mest effektive, raskeste energien, bør spille en naturlig rolle i en vordende mors diett.

Et raskt søk etter næringsinnhold i morsmelk sier at 37% av energiinnholdet kommer fra karbohydrater (i hovedsak laktose).

Bare leker med logikken her, men dersom jeg var kvinne og ble gravid hadde jeg nok tenkt som så at barnet skal vokse mye mer enn f.eks. en kroppsbygger noengang har vokst på et år, og se hvor mye karbohydrater de spiser! :P

plastbox er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert; ketose Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 19:59   #37
Imse
Seniormedlem
 
Imse sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2005
Hvor: Hedmark
Innlegg: 9.680
Imse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastiskImse er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Opprinnelig lagt inn av plastbox, her.

Bare leker med logikken her, men dersom jeg var kvinne og ble gravid hadde jeg nok tenkt som så at barnet skal vokse mye mer enn f.eks. en kroppsbygger noengang har vokst på et år, og se hvor mye karbohydrater de spiser! :P

Det har jo seg slik at barnet får det det trenger for å utvikle seg, det tar det fra moren. Men moren kan jo risikere å ikke legge på seg og få vitamin og mineralmangel.Det sistnevnte er jo ikke så farlig på ketogen kost, fordi man får jo i seg nok av det gjennom kosten. Man får jo gjerne et barn som er normalvektig da Og det må jo være 100ganger sunnere å spise ketogent enn å være i ketose hele svangerskapet fordi man er så kvalm at
man ikke får i seg noe mat og i beste fall bare litt sjokolade og chips.

Skulle jeg blitt gravid enda en gang, så ville jeg nok holdt meg til den ketogene kosten for å unngå svangerskapsdiabetes, unngå å gå mye opp i vekt og få et normalvektig barn.

Imse er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketogent 0-20 Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 20:31   #38
Elinee
Seniormedlem
 
Elinee sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 513
Elinee er på en erverdig vei

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Ååå, jeg finner det ikke. Tror det var i februarstartere tråden at noen sa til meg at barn som ble skapt under ketogent svangerskap, ble dummere. Men finner jo ikek end ritt når jeg søker her, kommer jo bare opp hele trådene, så må sitte og bla og bla og bla...
Men jeg skal i hvert fall leve lavkarbo, vet bare ikke heelt hvordan enda. Nå er jeg jo ikke gravid enda, så får ta det når det kommer...Men kan ikke øke litt på karbo og holde på fettet, for da går man ofte opp. Må finne en fin balanse mellom litt mer karbo og litt mindre fett....

__________________


Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 20:36   #39
The Dude
Medlem
 
Medlem siden: Mar 2009
Innlegg: 247
The Dude har en fantastisk aura rundt segThe Dude har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Denne dere lette etter?

Opprinnelig lagt inn av The Dude, her.

Hos gravide hvor man har funnet ketoner i urinen under graviditet er det observert nedsatt IQ og lærevansker hos barnet. Man vet imidlertid ikke om skadene kommer av et generelt dårlig næringsopptak under svangerskapet eller om det kommer av ketonene. Få er villig til å eksperimentere med dette så det finnes ingen fasit.

"Gjeldende anbefaling" på engelsk:
http://www.ispub.com/journal/the_int...pregnancy.html

The Dude er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Vær snill med kroppen Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 22:12   #40
Elinee
Seniormedlem
 
Elinee sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2010
Hvor: Oslo
Innlegg: 513
Elinee er på en erverdig vei

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Ikke akkurat denne tråden, men tror at den som sa det til meg, har lest dette. Merker jeg da blir litt skeptisk, hvis jeg blir gravid, til å fortsette med dette....

__________________


Elinee er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse♥ Svar med sitat
Gammel 28-04-10, 22:28   #41
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Hvordan motiverer dere dere?

Opprinnelig lagt inn av Elinee, her.

Ikke akkurat denne tråden, men tror at den som sa det til meg, har lest dette. Merker jeg da blir litt skeptisk, hvis jeg blir gravid, til å fortsette med dette....

Hovedgrunnen til at man ikke skal være i ketose i svangersakpet og under amming er vel heller at i fettet er det lagret endel miljøgifter og hormoner i fettet som man ikke ønsker skal gå inn i barnets næring?
Når det er sagt er jo ketose en svært vanlig tisltand for gravide å være i, siden de ofte sliter med kvalme, oppkast og lavt næringsinntak i perioder. Hvis sitatet fra The Dude stemmer vil jo det bety at alle barn av mødre med svangerskapskvalme er dumme det da?

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hvordan har dere det, dere som er i mål eller har tatt av mye? Joika Fysisk og mental helse 28 03-06-08 22:15
Hvordan fant dere ut hvilken filosofi dere skulle følge? Titti Lavkarbo generelt 18 24-11-06 11:58
Hva motiverer dere, og hvordan få selvdisiplin? cococococat Lavkarbo generelt 17 09-03-05 21:19


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:06.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no