Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Fysisk og mental helse

Plaget med hjertebank

Fysisk og mental helse Her er forumet for temaer som angår den fysiske helsen vår, og temaer som er knyttet til det mentale (feks. målsetting og motivasjon, eller om en blir oppstemt eller nedstemt i prosessen ved å legge om livsstilen og kostholdet sitt ol.).

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 13-10-10, 12:36   #1
sandra10
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Oct 2010
Innlegg: 1
sandra10 er på en erverdig vei
Question

Plaget med hjertebank

Hei!

Jeg er ny her, men har vært lavkarbointeressert en god stund. Er overbevist om at mange helseproblemer er forårskaet av dagens kost med mye sukker og stivelse.
Jeg er en jente på 26 år som startet lavkarbo for 1-2 uker siden. Først nå har jeg for alvor lagt om kostholdet mitt, og har kuttet det meste av karbohydrater (foruten litt grønnsaker og ryvita knekkebrød etc). De første dagene var jeg mye uvel, og er det vel egentlig fortsatt.
Hovedgrunnen til at jeg begynte med lavkarbo var vel hovedsaklig av helsemessige årsaker. Er normalvektig, og har i utgangspunktet veldig lite fett på mage, men mer på rumpe/lår. Jeg har alltid vært glad i kjøtt og fett, så det har ikke vært det største problemet å kutte ut karbohydratene
Mitt hovedproblem er at jeg sliter med angst og uro, og mye spenninger i kroppen. Jeg har mye hjertebank, som gjør at jeg kjenner hvert eneste hjerteslag. Ikke uregelmessig, bare at banker hardt. Har vært til hjertespes. flere ganger; alt normalt. har også vært endel plaget med svimmelhet og M.E liknende symptomer. Har også fått behandling for angsten min,men og går på betablokker for hjertebanken. Har følt meg helt tappet, og har "cravet" mye etter raske karber. Jeg tenkte at dette muligens kunne bli bedre av et kosthold uten så mye karbohydrater. Jeg vet at det er vanlig med abstinenssymptomer i starten, men jeg blir jo litt bekymret. Jeg er kvalm når jeg våkner (særlig hvis jeg har spist mye fett kvelden før), hjertet banker enda kraftigere (har som sagt slitt med hjertebank til tross for at jeg går på betablokker), blodtrykket har steget (har normale verdier nå- svingte mye før lavkarbostart, og var ofte veldig lavt)
Tar ca 500 mg magnesium fordelt utover dagen, men får løs mage hvis jeg tar overstiger dette. Er man nødt til å ta kaliumtabletter også? Må man ikke ha resept på det? Spiser avocado nesten hver dag, og det er jo rik på kalium?

Det skal sies at jeg føler meg også mer opplagt, har mykere hud , mindre muskelsmerter, mindre irritabel, stabilt blodsukker uten å ha "craving", nesten kvitt cellulitter og er også mindre svimmel når jeg reiser meg (det har nok med at blodtrykket har økt. Ligger nå på rundt 120/80). Jeg føler meg annerledes bra, hvis dere skjønner. Hehe.
Jeg ligger heller ikke altfor lav på karbene ; kanskje rundt 50 g om dagen uten at jeg har regnet eksakt. har heller ikke kuttet tvert, men redusert endel de første dagene. Den plagsomme hjertebanken (som også er stress/angstrelatert), har liksom ikke blitt så mye bedre. Til tider verre. Særlig på kvelds/nattestider. Hadde mye hjertebank og lavt blodtrykk etter inntak av sukker og hvete tidligere, og dette er deilig å slippe.
Er kroppen i en slags stressmodus nå, og bør jeg øke karbene enda mer? Da føler jeg liksom at jeg er tilbake på square one, men dette gjør meg veldig sliten da jeg sliter mye md hjertebank ellers også. Har jo hørt og lest om mennesker som blir kvitt sin hjertebank og uro på lavkarbo. Jeg må kanskje bare gi det litt tid. Har også vurdert om jeg spiser for mye melkeprodukter, som fløte, seterrømme, cottage cheese. Har ikke spist så mye av dette tidligere, og kanskje det gjør meg ekstra uvel.
Jeg vet at jeg spiser nok. Drikker 1-2 kopper kaffe per dag og endel pepsi max. Ja, jeg vet jeg bør slutte men... har hjertebankplager uansett, men det blir vel ikke akkurat bedre av å drikke det.
Noen som kan gi noen gode råd, og/eller har opplevd det samme?
Takk for et flott forum, med mye god kunnskap inspirasjon

Hilsen Sandra

sandra10 er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:55   #2
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Plaget med hjertebank

Hei hei jeg har gått på ketolysekuren i 2 mnd nå og jeg har også opplevd å ha hjertebank men er ikke sikker på hvorfor asså...Kanskje jeg har det når jeg ikke har fått i meg nok mat ,går lenge mellom måltidene nå.Men noe råd har jeg ikke bare at jeg opplever dette jeg også
Kanskje noen som vet hvorfor?

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 20:59   #3
Nero
Medlem
 
Nero sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2010
Hvor: Drammen
Alder: 55
Innlegg: 286
Nero er på en erverdig vei

Sv: Plaget med hjertebank

Ta Magnesium hver dag, viktig på lavkarbo!

Det "kurerer" kramper i ben/legger samt hjertebank (mener jeg å ha lest her inne...)

__________________


VELKOMMEN TIL MIN JOURNAL
Nero er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse 6 mnd - nå Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:02   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Plaget med hjertebank

Tips: begynn på ashtangayogakurs.
Dropp kaffen og sjekk hvordan det virker.
Har du jernmangel?
Hva med for høyt stoffskifte?


Sist redigert av ada-emilie : 17-10-10 kl 21:21.
ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:07   #5
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Plaget med hjertebank

Ja magnesium tar jeg og så sprøtt jeg skal begynne på yoga neste uke er planen...men hvordan hjelper yoga på hjertebank tenkte det kanskje hadde noe med kosten siden jeg ikke har hatt det tidligere nå er det jo nesten daglig.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 17-10-10, 21:28   #6
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Plaget med hjertebank

Jeg har perioder hvor jeg spiser veldig lite karber, og da får jeg hjertebank i en liten overgangsperiode. Da bare spiser jeg dobbel dose magnesium til det går over. Tar ikke magnesium daglig til vanlig, kun de gangene dette skjer.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 08:42   #7
Bøtt
Seniormedlem
 
Bøtt sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2009
Innlegg: 6.153
Bøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressursBøtt er en virkelig god ressurs

Sv: Plaget med hjertebank

Opprinnelig lagt inn av Photobscura, her.

Jeg har perioder hvor jeg spiser veldig lite karber, og da får jeg hjertebank i en liten overgangsperiode. Da bare spiser jeg dobbel dose magnesium til det går over. Tar ikke magnesium daglig til vanlig, kun de gangene dette skjer.

Ja ,det kan nok stemme at det er når jeg har fått i meg for lite mat /karb at jeg får hjertebank asså...
Sandra10 det gjelder kanskje deg også så du ikke bekymrer deg for mye.

Bøtt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo Svar med sitat
Gammel 18-10-10, 08:48   #8
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Plaget med hjertebank

Opprinnelig lagt inn av butten, her.

Ja ,det kan nok stemme at det er når jeg har fått i meg for lite mat /karb at jeg får hjertebank asså...
Sandra10 det gjelder kanskje deg også så du ikke bekymrer deg for mye.

Jeg lever jo gjerne på ca nullkarbo i lengre perioder, og det går seg til etterhvert altså. Bare gjerne i starten at hjertebanken kommer, det gir seg etterhvert selv om jeg ikke øker på karbene .

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 18:54   #9
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Plaget med hjertebank

yoga er avspennende. derfor anbefalte jeg det.
hva kommer det av at du trenger magnesium kun da, photo?

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 21:42   #10
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Plaget med hjertebank

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

yoga er avspennende. derfor anbefalte jeg det.
hva kommer det av at du trenger magnesium kun da, photo?

Ikke godt å si. Men jeg har hatt hjertebank en liten stund nå som jeg har vært veldig striks på maten, og veldig lite karber, bestilte magnesium fra nettet i går, og da jeg våknet opp i dag så var hjertebanken så og si borte.
Det er vel kanskje noe med et kroppen skiller seg med en del vann når man er strikt på maten igjen. Jeg spiste ikke voldsomt med karber i perioden før nå, men litt mer fiberrik og ost og sånn, men kroppen samla en del vann på grunn av sykdom. Så da vil det jo gjerne følge med en del mineraler ettersom tørsten også øker, men at det stabiliserer seg med litt tid.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:31   #11
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Plaget med hjertebank

Om det er sånn at de som følger Skaldemann trenger mer magnesium enn de på ketolyse ,atkins osv. er det jo greit å vite.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 19-10-10, 23:49   #12
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Plaget med hjertebank

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Om det er sånn at de som følger Skaldemann trenger mer magnesium enn de på ketolyse ,atkins osv. er det jo greit å vite.

Det er jo ikke nødvendigvis det jeg sier. Det jeg sier er at jeg har brukt det i en overgang til det har gitt seg når jeg har hatt perioder hvor jeg har spist noe mer karbohydrater enn vanlig, og så har jeg ikke trengt det mer, da hjertebanken har forsvunnet tross jeg har fortsatt med akkurat det samme kostholdet.

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 05-11-10, 13:33   #13
Akat
Juniormedlem
 
Medlem siden: Sep 2010
Innlegg: 21
Akat er på en erverdig vei

Sv: Plaget med hjertebank

Vet ikke om det gir noen svar, men står en del om hjertebank, symptomer og årsaker her... http://nhi.no/sykdommer/hjerte-kar/s...bank-1514.html

Akat er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert, men lite stivelse og gjær Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fremdeles plaget av kvalme etter 7 uker Tone L Spørsmål og svar 7 29-04-10 13:43
Hjertebank.. hoppetussa Spørsmål og svar 1 05-03-10 12:27
Uvel og hjertebank Viclin Generell diskusjon 8 02-08-09 20:09
Hjertebank lita Ketolysekuren 10 11-04-07 10:19
Hjertebank Carisma Fysisk og mental helse 7 20-06-06 11:20


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 22:47.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no