Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Utenfor tema > Generell diskusjon

Til dere som er kristne..

Generell diskusjon Ordet er fritt.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 03-09-05, 15:30   #26
Gamla
Potius sero, quam numquam
 
Gamla sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Innlegg: 1.103
Gamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressursGamla er en virkelig god ressurs

Ingen av oss kan sin noe om/dømme noens tro. Som Lise skriver:

Sitat:

Jeg tror jeg med rimelig stro sikkerhet kan fortelle at det perfekte mennesket ikke finnes. Det er lov å være menneskelig, det er lov å være usikker, det er lov å tenke selv og ikke sluke alt rått.

Ingen mennesker er eller har noen gang vært prefekte,- unntatt Guds egen sønn! Troen på en Treenig Gud gir rom til alle slags mennesker. Jeg tror at det finnes personer som ikke engang overfor seg selv tør innrømme at de tror. Høres kanskje litt rart ut, men kristendommen er eneste religion der ALT er ferdig,- vi verken kan eller skal gjøre noe for vår egen frelse. Sikkert noen som vil protestere på dette , men "Å tro det er å legge seg ned ved korsets fot og begge hender strekke den Herre Krist imot" som det står i en sang. Jeg har ikke stor kjennskap til de forskjellige religioner, men Carl Fr. Wisløff sier det omtrent slik:"Kristendommen er nådens religion,- ellers har vi gjerningenes religioner der en selv må bidra til frelsen."
Vi trenger altså ikke gjøre ditt eller datt for å tro, men bare ta imot det som alt er gjordt! Det er ikke slik at noen er bedre troende enn andre. Enten så tror du eller så tror du ikke!

__________________
Stor klem fra Gamla!

Medlem av Ren mat-klubben
Gamla er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo vedlikehold Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 18:01   #27
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Det siste er jeg enig med deg i.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 19:05   #28
nøtta
Seniormedlem
 
nøtta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 37
Innlegg: 3.224
nøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressursnøtta er en virkelig god ressurs

- jeg tror man kommer lengst her i livet med å være snill å grei og bry seg om hverandre, leve fredelig - dette er det mange som har svart å joooooooo jeg er så visst enig dere har alle 100 % rett !!!!!!!!!

men hva med etter livet ??????

__________________
-lig hilsen nøtta

Skal ned 5 kilo.
vekt mandag 26jan 77kilo.
vekt mandag 2 feb 75.7
nøtta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo max 50 om dagen. Svar med sitat
Gammel 03-09-05, 20:39   #29
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Karin

- Eller så er folk ateister fordi de rett og slett ikke tror at det fins noen gud.

Selvsagt. Jeg sa at jeg tror endel av ateistene begynner å tro det ikke er en Gud fordi det er så mange meningsløse påbud og irritasjon pga alt det jeg skrev. En del. Det er mange veier inn i ateismen, og det er mange veier til Gud.

Opprinnelig lagt inn av Karin

Jeg er fullstendig klar over hvordan kristne definerer en kristen, Lise. Det var ikke det vi diskuterte her. Og jeg har heller ikke snakket om det perfekte menneske.

Hva er det du snakker om da? Dersom man skal kunne definere seg som en kristen, så skal man vel kunne bruke de kristne sin definisjon?
Og når du er så streng og ser så svart hvitt på det, så må det jo være et perfekt menneske som må til for å lytte til det? Eller et ganske forskrudd ett, for man lever liksom ikke etter gamle testamantet i dag uten å være mentalt forstyrret.

Opprinnelig lagt inn av Karin

Og ja, jeg har faktisk lest bibelen og religiøse skrifter og religionshistorie hele mitt liv, fordi jeg mener det er et spørsmål som ingen kommer unna. Man må gjøre seg opp en mening om man tror på det eller ikke. Og da er det jeg mener at enten må man være kristen (eller hva det nå er slags religion) eller ikke, det nytter ikke å være litt kristen og tro på det man har lyst til å tro på. Har man omdefinert religionen til å passe seg selv, mener jeg det er "gjør-det-selv"-kristendom.

Hvorfor ikke Karin? Man må da ikke følge en religion for å tro?
Jeg synes du høres utrolig fundametalistisk ut, og med en sånn innstilling, så skjønner jeg for første gang i mitt liv at noen kan være ateister. Det må være mye lettere å svelge.


Opprinnelig lagt inn av Karin

Jeg blir dessuten ganske provosert når du forteller meg hva jeg tenker eller ikke tenker - at jeg bare fokuserer på religionen og utelater det spirituelle. Du kjenner meg ikke så godt at du vet noe sånt om meg.

Jeg fortalte deg ikke hva du tenkte, jeg sa

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det aner meg litt at du kansje bare fokuserer på Religionen og historikken, og utelater det spirituelle (Gud).

Dette sa jeg for å fortelle hvordan jeg hører det du sier,- dessuten sier du i neste innlegg:

Opprinnelig lagt inn av Karin

Og dessuten - JO, alt dreier seg faktisk om historie!

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 09:50   #30
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Jeg er medlem i Human-Etisk Forbund. Jeg kommer til å gifte meg humanistisk, og ha navnefest for barna mine (ritualer er viktig i menneskers liv).
Humanismen setter mennesket i sentrum, ikke noe åndelig. Humanismen tilbyr ingen ferdige svar, slik som religionene, og stiller seg agnostisk til mange av "de store spørsmålene". Jeg aksepterer at det er mange ting jeg ikke veit, og ikke kommer til å få svar på. Men påstanden om en gud er for fantastisk til at jeg kan tro på den.

Fordi humanismen ikke regner med at det finnes noen gud, er det ikke en religion. Humanismen har som mål at vi mennesker skal leve gode liv og vise ansvar for hverandre og for kommende generasjoner. Vår etikk er rettet mot det målet. I mellom-menneskelige forhold understreker vi betydningen av gjensidighet og toleranse. Toleransen har imidlertid også sin grense.
Det humanistiske livssynet har som utgangspunkt at livet på jorda er det eneste vi har. Det er mennesket selv som har ansvar for sitt eget liv, for andre mennesker og for hele kloden.

Så, med fare for å gjøre meg fryktelig upopulær skal jeg svare på endel av innlegga i denne tråden.

Opprinnelig lagt inn av Lise

Det var en artig bevisførsel.
At religioner er menneskeskapt, er vel ikke noe å komme bort fra. Men at Gud er menneskeskapt kan en ikke si.

Hvorfor kan man ikke si at guder er menneskeskapt? Såvidt jeg veit er det mennesker som hevder han finnes, ikke gudene selv. Forøvrig artig bevisførsel tilbake

Opprinnelig lagt inn av HP

Du har jo en fin kombo du også da, hvis vi ser på de religøse leirene.

Har egentlig lurt litt på hva som skiller ateisme fra kristendom og andre religoner? Om en tror det finns, eller ikke finns en Gud så vil jeg i utgangspunktet si at den som tror at det finns en Gud har mer i livet sitt nå. For om det viser seg at Gud ikke finns så har en ikke tapt noe - sett fra et ateistisk stå sted

Hva mener du med "fin kombo"?

Ateisme handler ikke om noen form for fornektelse, men om benektelse. Der er det en nyanseforskjell. Når religiøse personer fremmer påstanden om at en gud har skapt alt som finnes, og er allmektig, da er mitt svar at det kan jeg ikke tro på. Forskjellen på ateisme og religioner er at mens religionen tilbyr et helhetlig livssyn, gjør ikke ateismen det. Ateisme er kun å benekte at religionene er sannheten. Det humanistiske livssynet derimot, er et helhetlig livssyn, uten overnaturlige elementer som i religioner.

Forøvrig, om man har tapt eller ikke, det er en tankerekke som religiøse er opptatt av, ikke ateister. For oss er det viktige det som skjer mens man er i live, ikke etterpå

Opprinnelig lagt inn av komkari

Jeg er så helt enig med deg Nøtta! Jeg er også en kristen og tror på Bibelens ord.( Som noen av dere alt har sett her i forumet) Det hebraiske ord for "dag" kan også bety "perioder", ifølge dem som kan hebraisk,- jeg kan ikke. Om Gud skapte verden i løpet av 6 dager eller 6 perioder, betyr mindre for meg. Jeg tror det som står skrevet , og kan heller ikke skjønne hvordan noe eller noen fra begynnelsen ble til uten at det ble skapt!

Dette er jo essensen i religioner. At man ikke forstår ting, og har behov for å forklare det med noe. Og det er jo slik at det er en masse vi mennesker ikke forstår, og som vi aldri kommer til å forstå.

Opprinnelig lagt inn av Silje

Jeg tror ikke på noen religion, men bare på å være snill og grei, og vise omsorg for andre. Om folk velger å ta alt bokstavelig i en religion, velger ut noe eller tar litt fra hver religion, bryr jeg meg egentlig ikke om så lenge folk har fred med seg selv og det de tror på. Det eneste som irriterer meg er når noen bruker religion for å dømme andre.

Hvordan verden ble skapt er det ikke så godt å tro noe om, men jeg heller jo til bigbang og evolusjon.. uansett så klarer jeg vel å leve med at jeg ikke vet. Til daglig så lever jeg selvfølgelig etter de ti budene(bortsett fra de som går på å tro på Gud, så er vel de sju siste da?), men om det finnes noe mer eller ikke, det har ikke så mye for meg å si egentlig. Det som betyr noe for meg er å gjøre noe for de jeg er glad i feks. eller å trene de jentene som jeg har trent i noen år. skal ha enda et lag nå så da blir det både 13 og 17 åringer. Det varmer hjertet mitt når jeg ser at de trives, og at de blir bedre Jeg føler jo at livet mitt er rikt, og at det er mange ting som gir meg mye, og at om jeg tror på en Gud eller ikke, ikke gjør noen forskjell.

Dette synes jeg var meget godt sagt, og dette er nemlig kjernen i livssynshumanismen; Det viktige er å skape gode forhold for alle mennesker, basert på menneskenes egenverdi - ikke fordi en eller annen gud krever det. Og alle de spørsmåla vi ikke kan finne svar på: vi klarer å leve uten svar.

Opprinnelig lagt inn av Iset

Jeg kan jo svare, selv om jeg ikke har noen form for religion. Jeg tror som sagt på alle religioner, at det er noe sannhet i alle. Jeg nekter å avvise noen religioner, dermed kan jeg heller ikke ha en bestemt religion selv for det betyr jo på en måte å forkaste alt det andre.

Jeg synes det må være problematisk å "shoppe" religion. Å ta litt herfra og derfra, som man best synes det sjøl. Dette er et trekk i tida, og flere undersøkelser viser at ungdom gjerne tar de beste elementene fra ulike religioner. De plukker gjenfødelse, himmel, åndeliv og spøkelser, og blander dette til et sammensurium. Selvfølgelig står man fritt til å tro på hva man vil, men det virker litt lettvint å droppe de kjipe elementene i religioner, som helveteslære, kvinneundertrykking og homofobi...

Jeg tror jeg stopper nå - sjøl om det er enda flere innlegg som kunne vært kommentert...

David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 11:32   #31
Summer
Klar for nytt år!
 
Summer sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Mer sentralt
Innlegg: 12.767
Summer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastiskSummer er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av David

Jeg er medlem i Human-Etisk Forbund. Jeg kommer til å gifte meg humanistisk, og ha navnefest for barna mine (ritualer er viktig i menneskers liv).
Humanismen setter mennesket i sentrum, ikke noe åndelig. Humanismen tilbyr ingen ferdige svar, slik som religionene, og stiller seg agnostisk til mange av "de store spørsmålene". Jeg aksepterer at det er mange ting jeg ikke veit, og ikke kommer til å få svar på. Men påstanden om en gud er for fantastisk til at jeg kan tro på den.

Jeg synes Human-Etisk Forbund er et veldig bra tiltak. Det var litt det jeg prøvde å få frem lengre oppe med det jeg sa med ritualer


Sitat:

Så, med fare for å gjøre meg fryktelig upopulær skal jeg svare på endel av innlegga i denne tråden.

Ånei, man blir da ikke upopulær av å diskutetere. Man skiller da på sak og person.

Sitat:

Hvorfor kan man ikke si at guder er menneskeskapt? Såvidt jeg veit er det mennesker som hevder han finnes, ikke gudene selv. Forøvrig artig bevisførsel tilbake

Var det at jeg definerte en kristen som en som tror på Kristus(som var i det innlegget du quotet), eller min historie om big-bang du siktet til?


Sitat:

Forskjellen på ateisme og religioner er at mens religionen tilbyr et helhetlig livssyn, gjør ikke ateismen det. Ateisme er kun å benekte at religionene er sannheten. Det humanistiske livssynet derimot, er et helhetlig livssyn, uten overnaturlige elementer som i religioner.

Du er ateist som ikke tilbyr et helhetlig livssyn, OG humanetiker som er et helhetlig livssyn. Hva mener du?

Sitat:

Forøvrig, om man har tapt eller ikke, det er en tankerekke som religiøse er opptatt av, ikke ateister. For oss er det viktige det som skjer mens man er i live, ikke etterpå

Det er jo det som er poeget. Dersom man tror og har det godt og handler godt mens man er her, og i det hele og store har det veldig godt, så har en jo fått en berikelse mens en var her.


Sitat:

Dette synes jeg var meget godt sagt, og dette er nemlig kjernen i livssynshumanismen; Det viktige er å skape gode forhold for alle mennesker, basert på menneskenes egenverdi - ikke fordi en eller annen gud krever det.

Det er det som ofte blir veldig dumt med religioner. Folk mister det perspektivet som du har der, og handler utfra frykt, og ikke utfra det gode i seg.

Sitat:

Jeg synes det må være problematisk å "shoppe" religion. Å ta litt herfra og derfra, som man best synes det sjøl. Dette er et trekk i tida, og flere undersøkelser viser at ungdom gjerne tar de beste elementene fra ulike religioner. De plukker gjenfødelse, himmel, åndeliv og spøkelser, og blander dette til et sammensurium. Selvfølgelig står man fritt til å tro på hva man vil, men det virker litt lettvint å droppe de kjipe elementene i religioner, som helveteslære, kvinneundertrykking og homofobi...

Jeg er tildels enig med deg med det du skriver. Det er ganske villt slik du beskriver det. Men jeg tror også at det er et slags opprør,- Og Gudbedre meg, jeg vil heller at folk skal tenke selv enn å være viljeløse konforme individer som følger noe blindt og svelger alt som autoriteter presenterer.

Hvorfor klarer ikke ateister å skille mellom Gud og religioner? Det er jo to helt forskjellige ting! Det går ikke an å si at en kraft (eller en mann med skjegg elller-hva-nå-folk-tror ) og et system bestående av ritualer, normer og retningslinjer er det samme.

Slik jeg ser det kan man sidestille rituale og verdisystemtet i religioner og humanismen.

Gud er bare det som er med i noen livssyn. Det viktigste er den personlige opplevelsen av Gud og ikke hva som i forskjellige religioner blir presentert som den ene sannhet.

Det viktigste er vel egentlig at vi har det godt og handler godt, og lever godt. Uavhengig av hva en tror eller ikke tror på. Man må ha det godt med seg selv og andre.

__________________
Fremgang er umulig om du gjør ting slik du alltid har gjort ...

Summer er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk lavkarbodiett fordi det gjør godt Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 14:00   #32
Thula
Medlem
 
Thula sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Alder: 57
Innlegg: 347
Thula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snillThula er virkelig snill

Sitat:

......litt på det andre religioner sier og kommer til å døpe mine barn så de selv kan velge det de vil når de er 15. Og min kjære som ikke er kristen i hele tatt er enig med meg på det

Jeg er ikke enig i dette. Når barnet er døpt, så er barnet DØPT! En konfirmasjon er bare en BEKREFTELSE på et valg som allerede er tatt FOR barnet. Når jeg sier at jeg angrer på at jeg døpte mine barn, får jeg stadig høre: "hvorfor det? Nå kan jo barnet velge selv når det blir voksent..". Det er jo bare bullshit, valget er allerede tatt for barnet og en dåp kan faktisk ikke omgjøres. Hvis barna mine blir kristne, så håper og tror jeg at de er tøffe nok til å døpe og konfirmere seg selv, og vise verden at de tør å stå og jobbe litt for den troen de faktisk har. Nå er de faktisk allerede døpt, men når jeg en eller annen gang får tid så vil jeg i det minste melde dem også ut av statskirken, slik at de begynner fra samme ståsted som jeg er selv, jeg er også døpt, men har meldt meg ut av statskirken og konfirmerte meg aldri, for jeg verken tror på eller respekterer noen gud som lar menneskene sine lide, som lar barn bli voldtatt, mødre miste nyfødte barn, lar menneskene slakte hverandre uten NOENSINNE å løfte en hellig finger for å stilne gråten fra alle de som har mistet sine kjære. Det eneste han, som han finnes, gidder å gjøre er å teste om folk elsker ham og oppmuntre dem til å tilbe ham og trygle om bedre tider...

Nei, jeg er ikke ateist, jeg driter bare i om Gud finnes, jeg lever livet mitt og prøver å være snill og grei jeg

Thula er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 14:16   #33
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av David

Jeg aksepterer at det er mange ting jeg ikke veit, og ikke kommer til å få svar på. Men påstanden om en gud er for fantastisk til at jeg kan tro på den.

Hva ligger i denne påstanden om en Gud? For deg?

Mistenker nemlig at vi er veldig enig, bare står på litt forskjellig tue

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 05-09-05, 14:21   #34
HP
Systemutvikler
 
HP sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: Bergen
Alder: 47
Innlegg: 7.502
HP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastiskHP er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Thula

for jeg verken tror på eller respekterer noen gud som lar menneskene sine lide, som lar barn bli voldtatt, mødre miste nyfødte barn, lar menneskene slakte hverandre uten NOENSINNE å løfte en hellig finger for å stilne gråten fra alle de som har mistet sine kjære. Det eneste han, som han finnes, gidder å gjøre er å teste om folk elsker ham og oppmuntre dem til å tilbe ham og trygle om bedre tider...

Vet ikke hva jeg skal svare på denne, det er en helt vanlig oppfatning, men det representerer et syn på Gud om er gammelt...

Det vesentlige for meg er at mennesket har fri vilje. Vi kan gjøre hva vi vil, både ondskap og godskap. Hadde ikke vært mye fri om vi hadde hatt en dommer som skjøt oss med lyn hver gang vi gjorde feil.

At du skal frykte din Gud hører en ofte fra bedehusland og litt eldre kristne. Men hva godt har noensinne komt ut av frykt?

__________________
Noe du lurer på? Sjekk FAQen."Kommunikasjon har ikke bare med offentlig transport å gjøre".
HP er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Keto Svar med sitat
Gammel 12-09-05, 09:23   #35
David
Medlem
 
Medlem siden: Aug 2005
Alder: 48
Innlegg: 207
David er ny på veien

Opprinnelig lagt inn av HP

Hva ligger i denne påstanden om en Gud? For deg?

Mistenker nemlig at vi er veldig enig, bare står på litt forskjellig tue


Med det mener jeg påstanden om at det finnes en gud.

David er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Diabetes type 2 Marianne Fysisk og mental helse 19 22-03-12 19:59
Atkins' diett - farlig eller genial? donjuanwannabe Lavkarbo generelt 27 22-05-08 08:08
Blåbær! mofe Kosttilskudd 2 13-03-05 02:01
Atkins & Armour mam Fysisk og mental helse 20 09-02-05 17:21


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:39.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no