Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

litt sånn flaut spm. men..

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 29-01-06, 21:53   #1
Atlje
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 38
Innlegg: 36
Atlje er på en erverdig vei
Question

litt sånn flaut spm. men..

Når dere var/ er i ketose...og fabelaktige ånden kommer og går..

Jeg lurer...det lukter jo også av urinen...litt sånn salmiakk lignende..

Hvis dere har kjent den lukta..kjenner dere den hver gang dere er å tisser
Jeg tror jeg er i ketose nå...har et hvit belegg på tunge..og sambo klager på ånde men...har kun kjent en gang at det lukter salmiakk av urin..da kjente jeg det sånn skikkelig også...

Er så redd for å skli ut av ketose...

Atlje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 21:59   #2
Albertine
Gjest
 
Innlegg: n/a

Sv: litt sånn flaut spm men..

Høres ut som om du drikker for lite. Jeg bøtter i meg vann, og tisser så lyst og fint og luktfritt, atte. Har du testet med sånn sticks?

  Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 22:18   #3
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: litt sånn flaut spm men..

Opprinnelig lagt inn av Atlje

Når dere var/ er i ketose...og fabelaktige ånden kommer og går..

Jeg lurer...det lukter jo også av urinen...litt sånn salmiakk lignende..

Hvis dere har kjent den lukta..kjenner dere den hver gang dere er å tisser
Jeg tror jeg er i ketose nå...har et hvit belegg på tunge..og sambo klager på ånde men...har kun kjent en gang at det lukter salmiakk av urin..da kjente jeg det sånn skikkelig også...

Er så redd for å skli ut av ketose...

Jupp, de fleste av oss har vel kjent keto-ånden. Her er min beste historie:

Opprinnelig lagt inn av Nille

Etter doktoren gikk jeg til frisøren for å få fjerna litt grått... Og vet dere hva, dama var jammen frekk nok til å fortelle meg at jeg så trøtt ut og hadde dårlig ånde... at jeg burde få sjekket magen min, for frisk var jeg garantert ikke ! Jeg lente meg mot henne og sa "jasså sier du det? Lukter det litt aceton på en måte ??" - Ja, når du sier det, sa hun - en litt sånn syk lukt liksom. Hun skjønte ikke bæret av at jeg lo. Jeg gjorde ikke noe for å snu meg vekk heller...... ingen tvil om at jeg har ketose ånde nei !! Frisøren syns det var litt rart at håret mitt var så fint og blankt og lite slitt, - og at neglene mine var så fine (takk Marianne på Bio Sculpture Norge - er det bra nok for frøken Norge er det bra nok for meg !!) siden jeg så TYDELIG var syk !! Stakkar, jeg gadd ikke engang fortelle henne noe..... hun ville jo egentlig bare hjelpe meg....(hun vet alt denne her skjønner dere !!).


Hva du skal gjøre med ånden er ikke godt å si. Det er ikke bare ånden, det kommer vel fra alle porer - når du svetter. Noen sier sukkerfrie breathmint - sånne som du legger på tunga, er bra. Eller beskjeden mengde med Läkerol eller noe. Men vær forsiktig - søtstoffet maltitol (som finnes i mye sånt) kan forårsake et lengre uønsket opphold på porselenstrona ! Drikk mye vann - det pleier og å hjelpe.

Og urinen kan lukte pyton. Og fargen kan variere fra normal til neon farger, men det er mye på grunn av kost tilskudd om du tar det. Helt normalt og ikke farlig.

Hvitt belegg på tunga - det er ikke noe som er typisk eller vanlig i ketose. Min er rosa/rød den - uten belegg.
Hvitt belegg er visst ganske normalt om du røyker . Eller det kan vøre munntrøske, en slags soppinfeksjon. Da må du få tatt en test hos legen. Det kan hjelpe med omega 3 tilskudd og pass på å få i deg nok antioksidanter (grønnsaker/frukt/bær). Noen sier det hjelper med c-vitamin tilskudd (1 gram pr døgn). Og å pusse tungen hver gang du pusser tennene er en god ide. Det hjelper på ånden også ! Hør på apoteket hva de kan anbefale !

Uansett er det viktig å drikke mye når du er i ketose. Da utvanner du konsentrasjonen på urinen og den lukter mindre. Du er mindre tørr i munnen og belegget på tungen forsvinner kanskje av seg selv.

Fargen på stix betyr ikke særlig, enten er du i ketose eller så er du ikke. Om du drikker mye vann får du nok lysere farge på stix, men du kjenner jo på ånden at du er i ketose fremdeles !

Samboeren får bare finne seg i ånden/smaken

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 29-01-06, 22:26   #4
Atlje
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 38
Innlegg: 36
Atlje er på en erverdig vei

¨Takk for gode svar...

Hmm ja men da er det kanskje bra at jeg ikke lukter noe fra urinen da

Synes jeg tisser hele tiden...drikker tre liter vann om dagen..det håper jeg holder...

tuuuuuuuuusen takk Nille, du svarte meg på alt jeg tenkte på...får se om det går bort..får eventuelt ta det opp på treningsenteret skal dit på tirsdag...(går på kurs gjennom det)

Ha en god natt

Atlje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 09:11   #5
mofe
Seniormedlem
 
mofe sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Innlegg: 14.144
mofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastiskmofe er bare helt fantastisk

Sv: ¨Takk for gode svar...

Jeg bare tenkte når jeg leste at du hadde hvitt belegg på tunga:

Har lest (her inne? og i boken bedre uten brød) at i begynnelsen av ketose så kan man få litt betennelsesreaksjoner, men at det gir seg.
Jeg har ikke vært i ketose de siste ukene (bortsett fra kanskje 1 dag i forrige uke..) - men da jeg hadde urinveisinfeksjon, var tunga mi mere hvit enn vanlig.. Så kanskje du har en slags betennelse? Da er det lurt med c-vitamin som Nille snakker om - helst fordelt utover dagen, fordi c-vitamin går ut av kroppen kanskje så fort om du drikker mye (som du jo skal gjøre) - og c-vitamin er et vannløselig vitamin.

__________________
.
mofe er avlogget   Min kostholdsfilosofi: - Svar med sitat
Gammel 30-01-06, 14:50   #6
Atlje
Juniormedlem
 
Medlem siden: Jan 2006
Hvor: Hadeland
Alder: 38
Innlegg: 36
Atlje er på en erverdig vei
Talking

Hva skulle jeg gjort uten dere

er så godt å få svar på det man lurer på..ja jeg får begynne å ta litt vitaminer..kanskje det hjelper..må fordele de godt da for jeg tisser hele tiden...drikker iallefall tre liter om dagen...i morgen er min første veiedag da...åååå det blir spennende...

men uansett...

takk takk

Atlje er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Easylife Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 13:34   #7
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: litt sånn flaut spm men..

Hvordan vet man at man er i ketose.. uten å bruke sticks? Må man da ha slike illeluktende symptomer, eller kan man være i ketose uten å ha det?

Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 14:22   #8
Kristian
Seniormedlem
 
Kristian sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2004
Hvor: M & R
Alder: 57
Innlegg: 1.443
Kristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt avKristian har veldig mye å være stolt av

Sv: litt sånn flaut spm men..

Jeg har aldri opplevd noen lukt og det har heller ikke kona og barna heller for å si det sånn. Du er i ketose når våkner klokka fem om morgenen og har lyst til å stå opp. Du er i ketose når du glemmer måltidene, rett og slett fordi at du ikke er sulten.

Kristian er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins og jeg dietten Svar med sitat
Gammel 02-02-06, 21:40   #9
Fjonken
Seniormedlem
 
Fjonken sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2006
Hvor: Sola
Alder: 58
Innlegg: 4.132
Fjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressursFjonken er en virkelig god ressurs

Sv: litt sånn flaut spm men..

Åh.. er det sånn..? Ketose gir masse energi og null sultfølelse? Det siste har jeg på plass, men ikke helt det første. Får vel se ann et par dager til da.. om jeg da spretter ut av senga klokka 4 om morgenen og er full av virkelyst. Kunne trenge det, jeg som alltid er så morragretten..

Uansett.. tusen takk for svar.. Ingen sak å være nybegynner her på Lavkarbo.no når folka er så flinke til å svare. Fjonken neier pent.

Fjonken er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg Svar med sitat
Gammel 03-02-06, 05:24   #10
Karin
Seniormedlem
 
Karin sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Bergen
Alder: 68
Innlegg: 1.550
Karin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressursKarin er en virkelig god ressurs

Sv: litt sånn flaut spm men..

Dessuten er du i ketose når du går ned! Jeg har aldri brukt sticks, men har altså gått ned 37 kg. Tro meg, du merker det - etter hvert...

Jeg er dessverre fortsatt røyker, men har ikke hatt noe belegg på tunga, nei. Vet ikke om det sier noe fram eller tilbake.

__________________
Karin

Karin er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins/ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Vann og vanndrikking slaskalainen Generell ernæringsdebatt 13 21-06-10 20:09
4x4 intervalltrening Begod Trening 75 03-05-10 17:53


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 15:34.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no