Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

La oss forberede oss til julen!

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 21-10-04, 20:57   #26
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Så spennende det så ut. Hva er det for Fedon perm du har?

KK Julespesial har endel konfektoppskrifter som ser brukbare ut. Kommer tilbake til dem senere jeg.

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 21-10-04, 23:13   #27
Zoë
Medlem
 
Zoë sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2004
Alder: 53
Innlegg: 415
Zoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt avZoë har veldig mye å være stolt av

Tenkte på akkurat det samme som deg, Guro!

Ble både glad og overrasket da flere av konfektoppskriftene var naturlig lavkarbo!

Zoë er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-10-04, 10:57   #28
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Guro - jeg har svart på spørsmålet om Fedon-permen min, men nå kan jeg ikke se det her inne

Jeg startet allerede når jeg var ungdom og bodde hjemme å samle oppskrifter (og interiør og helse og hage og annet) i permer. Begynte med en del vegetarmat den gangen.
De siste årene er jeg mer selektiv og samler mest sunn mat, men også noen kaker og desserter som jeg drømmer om å gjøre om til lavkarbo en gang...

Fedon-permen min inneholder utklipp fra de siste to-tre årene fra alle steder jeg har kunnet komme over oppskrifter og innlegg av Lindberg. Det har vært i Allers en periode og nå i det siste har det vært ukentlige (tror jeg) innlegg i Hjemmet. Har faktisk ganske mye nå.

I tillegg har jeg en annen perm med utklipp av annen helsemat, f.eks. andre dietter, syre- base-balansen, måltidsplanlegging osv.
(Ja, i tillegg til helsepermene og de generelle oppskriftspermene da ). Rart jeg ikke har tid til å lage ordentlig mat med alt dette perm-styret.

Skal legge inn alle oppskriftene fra Fedon-permen, jeg Guro. Er i gang - har tatt kakeoppskriftene først, da jeg synes det ser ut som om disse er mest lest .

Og Guro og Zoë - jeg må le når jeg ser at noen er like julegale som meg. Jeg begynner å kjøpe disse julebladene så tidlig som mulig - og ikke bare KK og Allers og Familien, nei.
Jeg kjøper hvert år juleutgavene til følgende magasiner:
Bonytt, Interiørmagasinet, Elle Interiør, Bo Bedre, Maison, Boligmagasinet, Country Living, Amelia Special Jul og gjerne flere hvis jeg finner noen jeg liker. Ja - det blir dyrt! Men jeg elsker det og jeg bruker gjerne heller penger på dette enn at mannen min skal kjøpe julegave til meg til jul. Og jeg har i noen år brukt hele året på å kjøpe adventskalendergaver til min mann og onga. Jeg hater vinteren, men elsker julen. Jeg sparer på disse bladene, forresten - og kan sikkert finne mange fine oppskrifter der også.

Nei - nå må jeg ta klesvask og dusje og lage salat til jobben og hente barn på skolen før jeg kjører barn til mormor og drar på jobb. Det er vanskelig å rive seg løs...hal..dra..ja, jeg skal gå nå

Ha en førjulskoselig dag!
marianne

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-10-04, 19:37   #29
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

Dessert-oppskrifter

Kjempefin idé med noen gode søtoppskrifter til jul!

Jeg fant noen oppskrifter i et blad forleden som trygt kan brukes som desserter. Prøvde bringebærisen til dessert i dag - deilig, men litt vel syrlig så jeg vil nok tilsette litt søtningsmiddel neste gang. Eplekaken skal jeg prøve til helga.

BRINGEBÆRIS MED VANILJESMAK
250 g fryste bringebær
1 beger (300 g) vaniljekesam

Kjør fryste bær og kesam i en blender/food prosessor til det såvidt er blandet. Serveres straks med ekstra bær og/eller mynteblader.
Siden den er litt syrlig i smaken, kan den etter ønske søtes med kunstig søtningsmiddel.


EPLEOSTEKAKE
2 ss hakkede mandler (evt. nøttekjerner)
1/2 dl sukker (evt. fruktose eller annet søtningsmiddel)
2 egg
1 beger cottage cheese
1 ts kanel
2 ss hvetemel
1 1/2 dl melk
2 - 3 epler

Pisk egg og sukker til lyst og kremet. Rør inn cottage cheese, kanel, mel og melk. Hell røren i en smurt, vid paiform. Skrell eplene, fjern kjernehus og skjær i tynne båter. Fordel dem oppå røren i formen.
Stekes i ca. 45 min. ved 175°C
Server kaken lun, gjerne med kald vaniljekesam.

God appetitt!


Sist redigert av Albertine : 29-10-04 kl 17:47. Årsak: Tillegg
Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 16:36   #30
Lovinda
Juniormedlem
 
Lovinda sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Nord-Norge
Innlegg: 31
Lovinda har en fantastisk aura rundt segLovinda har en fantastisk aura rundt seg

I epleostekaken skal det være 2 egg. Beklager, men det datt ut...

Lovinda er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo generelt Svar med sitat
Gammel 29-10-04, 20:07   #31
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Vet du, den bringbæris-oppskriften fant jeg på nettet. Trodde jeg hadde tatt utskrift, - og så fant jeg hverken utskrift eller nettsiden igjen.... !!

Flott at du postet den !

tusen takk !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 01-11-04, 08:48   #32
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Det kommer julete oppskrifter på Fedon-sidene i Hjemmet fra uke 48. Bare et tips!

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 13:12   #33
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Muffins med muligheter

Dette blir ca 40 små muffins.

Muffins:

4 egg
250-300 gr fruktose
Frøene fra en vaniljestang
200 gr smør
150 gr nøtter (kan erstattes med mer kokos for nøtteallergikere eller mel)
200 gr 70% sjokolade (Jeg brukte Valhrona)
200 gr kokosmasse

I tillegg eller isteden for noe av sjokoladen.... 200 gr tørket aprikos....eller mndre, bare for smakens skyld- syltet ingefær skal også være godt i har jeg hørt)

1. Visp Egg, fruktose og vaniljestangfrø
2. Smelt smør, kjør nøtter og sjokolage i food processor (Hakk aprikoser for seg)
3. Bland alt til en jevn røre. Fordel i ca 40 former.
4. Stekes ved 150 gr i ca 15 min

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 13:27   #34
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Anne, dette så godt ut! Hvor kjøper du sjokoladen din henn?

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 13:36   #35
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Det kommer julete oppskrifter på Fedon-sidene i Hjemmet fra uke 48. Bare et tips!

HVER uke???

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 13:36   #36
Anne
Tar i mot hjelp....
 
Anne sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 22.191
Anne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastiskAnne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av guro

Anne, dette så godt ut! Hvor kjøper du sjokoladen din henn?

Akkurat denne kjøpte jeg på Jacobs i Oslo....De hadde på tilbud i 2 kilos pose også....!10 st k a 250 gr. Tykke staenger som lett både skjæres, rives og kuttes i maskin. Tror de har på Glassmagasinet i konfektavd.også,men ikke sikker.

Kan skaffe deg og sende i posten eller sende med noen som skal i nærheten av deg rett som det er, jeg vet du

__________________
2007 var mitt år. 2008 ble enda bedre og 2009 var topp. 2010 ble et blandingsår, men nå kommer et fantastisk 2011 Prøver igjen for 2012... og på nytt i 2013...så kom 2014 med masse glede og tre nye barnebarnog nå er det 2017 og enda to nye barnebarn
Anne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg og MUP Svar med sitat
Gammel 18-11-04, 14:12   #37
guro
Sterk og fri!
 
guro sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2004
Alder: 59
Innlegg: 9.453
guro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastiskguro er bare helt fantastisk

Takk, Anne! Jeg skal nok klare å handel selv. Må til Oslo av og til i noen legebesøk. Da handler jeg Oslo-ting - nøtter, sjokolade, avocadoolje ol.

Marianne, så vidt jeg forsto skulle det være julemat i flere nummer ja ..

__________________
-lig hilsen Guro
guro er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Rent og naturlig, uten melk, hvete, sukker, gjær, svin og sånt Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 16:36   #38
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Nøtte- og sjokoladekonfekt

200 g forskjellige tørkede frukter og nøtter (aprikoser, fikner, hasselnøtter, valnøtter, pistasjenøtter, pecannøtter eller kokos)
200 g sjokolade min. 70 % kakao

Hakk nøttene og frukten. Smelt sjokoladen evt. i vannbad. Vend frukt/nøtter i den smeltede sjokoladen og ha i små papir/konfektformer.

Fra BoligMagasinet

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!

Sist redigert av Marianne : 28-11-04 kl 16:41. Årsak: Oppgi kilde
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 16:40   #39
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Sjokolade trøfler

125 g mørk sjokolade 70 % eller mer kakao
2 ss seterrømme
1 ts revet appelsinskall
1/8 ts kanel
kakaopulver

Smelt sjokoladen i vannbad. Rør i rømme, appelsin og kanel, hell blandingen i en bolle og sett den i kjøleskap. La den stå der i ca. 30 min, eller til den begynner å stivne. Bruk en skje og rull små kuler som du dypper i kakaopulveret. Oppbevares kaldt i en tett boks.

Fant oppskriften i Interiørmagasinet fra i fjor.

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 16:48   #40
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Nougat med ristede nøtter

200 g hasselnøtter
200 g sjokolade 70 %
1/2 ts kanel

Legg hasselnøttene i en langpanne og rist dem ved 200 grader, til de er gyldne og den brune hinden har løsnet. Held dem over på et opptørkshåndkle og gni av hinnene som mye som mulig. Ta 1/4 av til pynt og kjør resten lenge i en food processor. Rist den litt underveis og skrap ned fra kantene. Først blir nøttene grynete, så klumper det seg og til slutt skal det bli en homogen masse. Smelt imens sjokoladen i vannbad. Hell sjokoladen i nøttemassen og bland til det er glatt. Fordel det på et stykke bakepapir i et tynt lag.
Hakk de siste hasselnøtter og dryss dem over. Settes kjølig og brekk eller skjær konfekten i passende stykker.

Fra Mad & Bolig

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 16:52   #41
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Mokka-trøfler


200 g sjokolade minst 70 %
1 dl kremfløte
3 ss Nescafe-pulver
evt. 1 ss konjakk
25 g usaltet smør (jeg bruker alltid vanlig saltet)

Pynt: 50 g kakaopulver

Grovhakk sjokoladen. Gi fløten et oppkok, og rør inn sjokoladen og kaffen. Ta gryten vekk fra varmen. Det er viktig at massen ikke får for mye varme. Rør rundt til all sjokoladen har smeltet. Ha deretter i konjakken og smøret og bland godt. Hell trøffelmassen i en firkantet form kledd med bakepapir. Dett den tildekkede formen i kjøleskapet i to timer. Slå den stivnede massen ut av formen, og skjær i 30 like store stykker som du former til kuler og deretter dypper i kakaopulveret. Oppbevares i lufttett boks i kjøleskapet. Holdbarhet: 3 måneder.

Fra ELLE

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:09   #42
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Masse konfekt


Ganache (Dette er en basisoppskrift til flere av de andre julegodtene)

0,5 l kremfløte
550 g mørk sjokolade

Hakk sjokoladen grovt og kjør den i en kjøkkenmaskin til kosistensen er som pulver. Det gjør ikke noe om den smelter litt.
Hell fløten i en kjele og varm opp til kokepunktet. Hell sjokoladepulveret i en skål og rør i fløten. Når all fløten er rørt inn, tilsettes smøret. Rør skikkelig. Nå er ganachen klar.

Appelsin-trøfler
(ca. 50 stk)

1/2 porsjon ganache
skall av 1 usprøytet appelsin
100 g kakao

Riv appelsinskallet på et fint rivjern eller juliennejern hvis du har, og rør ganache-massen sammen med skallet. Sett massen til kjøling i 2-3 timer til den stivner og kan formes som kuler. Dryss kakao i ett fat. Form kuler, bruk en teskje eller hendene - og vend dem i kakaoen. Trøflene skal oppbevares kjølig i en lufttett boks. Rull kulene i frisk kakao igjen rett før servering.

Konjakk-trøfler
(ca. 50 stk)

1/2 porsjon ganache
4 ss konjakk
100 g kakao

Rør konjakken i ganache-massen. Sett massen til kjøling i 2-3 timer til den stivner og kan formes som kuler. Dryss kakao i ett fat. Form kuler, bruk en teskje eller hendene - og vend dem i kakaoen. Trøflene skal oppbevares kjølig i en lufttett boks. Rull kulene i frisk kakao igjen rett før servering.

Mandeltopper med sjokolade
(ca. 40 stk)

75 g skåldede mandler
225 g sjokolade 70 % eller mer

Det er viktig at mandlene er helt tørre før de hakkes grovt eller skjæres på langs. Temperer sjokoladen i vannbad og vend inn mandlene. La massen hvile i 5-10 min. Legg bakepapir på en stekeplate og bruk to teskjeer til å forme små topper av sjokolademasse på bakepapiret. Når sjokoladen har stivnet, kan mandeltoppene spises umiddelbart eller oppbevares i lufttette bokser.

Cappuccinopraliner
(ca. 20-25 stk)

150 g sjokolade 70 %
3/4 dl kremfløte
2 ss sterk, kald kaffe

Evt. pynt: hvit sjokolade, kakao

Bryt sjokoladen i biter. Varm opp fløten i en kjele og legg sjokoladen nedi til den smelter. Tilsett kaffen og rør om. Hell massen i former og sett dem på et kaldt sted for å stivne. Smelt den hvite sjokoladen og legg en dæsj på toppen av hver pralin. Dryss på litt kakao til slutt.

Fra KK Julen 2004

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:10   #43
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Å guri guri malla Marianne !!!

Her var det mye godt !!

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:14   #44
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Fransk aprikosmarsipan


Fransk aprikosmarsipan
(ca. 25 stykker)

100 g skåldede mandler
100 g tørkede aprkoser (myke)
evt. ca. 30 g fruktose (egentlig 50 g melis)
1-2 ts eggehvite

Mørk sjokolade

Tørk mandlene etter skåldingen, de kan eventuelt settes i ovnen ved 100 grader i 15 minutter. Avkjøl.

Finhakk mandlene i en food processor eller hurtigmikser. Skjær aprikosene i strimler og legg dem i matmøllen sammen med fruktose. Hakk mandler, frukt og fruktose sammen til alt er findelt. Tilsett litt eggehvite, og la maskinen gå til massen samler seg of får marsipankonsistens.
Form små avlange ovaler og sett dem på plate med bakepapir. Dypp bunnen i mørk smeltet sjokolade.

Fra Maison

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:17   #45
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Opprinnelig lagt inn av Nille

Å guri guri malla Marianne !!!

Her var det mye godt !!

Ja - huff, ALTFOR mye egentlig - men jeg synes det er lurt å gå over alle konfektoppskriftene, luke ut de som er høykarbo. og samle dem her. Kjekt å ha flere å velge mellom når man skal lage - alltid en eller annen ingrediens som mangler og så liker vi jo ikke det samme alltid. Her blir altså masse å velge mellom .

Jeg koooser meg så mye med å lese kokebøker og oppskrifter altså

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:23   #46
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Hjemmelaget marsipan


Hjemmelaget marsipan

200 g mandler
75-100 g fruktose
1-2 ss rosenvann (fra apoteket eller innvandrerbutikk)

1) Skåld 200 g mandler. Legg dem i ett lag på en bakeplate og la dem tørke ca. 10 minutter i en 100 grader varm ovn.

2) Finhakk mandlene i en food processor og tilsett frukosen mens maskinen er i gang.

3) Tilsett 1-2 ss rosenvann mens motoren kjører og la den kjøre til det har dannet seg en jevn, sammenhengende marsipandeig. Ta opp deigen og elt den med hendene.
Formes som ønsket. Oppbevares i kjøleskap.

Fra Bo bedre

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:28   #47
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Mandelblomster


Marsipanblomster

200 g marsipan
1 ts malt anis

Pynt:
1 plate kokesjokolade
mandelflak
fargede marsipankuler

Elt anisen godt inn i marsipanen. Del den i jevnstore emner som trilles til kuler.
Smelt sjokoladen og dypp kulene i den.
Lag blomster ved å legge fire mandelflak på hver sjokoladetrukne kule og legg en liten kule farget marsipan i midten.

Fra KK 48/89 (ja '89)

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:34   #48
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Mozart-kuler

Mozartkuler
200 g marsipan
175 g g ganache (nougat - se oppskrift over i tråden)

Glasur:
1 plate sjokolade
mandelflak og/eller hakkede nøttekjerner

Del nougaten i 26-28 små firkanter, 1,5 x 1,5 cm. Trill dem runde med lett hånd. Legg dem i kjøleskapet for å stivne.
Kjevle marsipanen til en firkant, ca. 2 mm tykk. Skjær ut like mange firkanter som det er trillet nougatkuler. Legg en nougatkule på hver masipanfirkant og trill konfekten til kuler.
Smelt sjokoladen og dypp kulene i den. Rull deretter i mandelflak eller hakkede nøtter.

Fra KK 48/89

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:38   #49
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Kokoskonfekt


Kokos-konfekt
(ca. 20 stk)

75 g fruktose/100 g Canderel/Splenda/Stevia? (egentlig 100 g melis)
100 g kokosmasse
1 ts vaniljesukker
1 ts kremfløte
100 g meierismør
Evt. kakao

Bland fruktose, kokos, vaniljesukker, fløte og romtemperert smør. Trill massen til kuler og la dem stivne i kjøleskapet. Trill dem evt. i kakao.

Fra Allers 48/2003

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Gammel 28-11-04, 17:43   #50
Marianne
Livsdesigner
 
Marianne sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2004
Hvor: Østlandet
Innlegg: 4.596
Marianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastiskMarianne er bare helt fantastisk

Sjokoladetrøfler med kanel og appelsin


200 g sjokolade
1 1/2 ss kremfløte
75 g smør
2 eggeplommer
en anelse kanel
1 ts finrevet appelsinskall
kakao

Smelt sjokolade og fløte over vannbad. Rør mykt smør og eggeplommer i. Smak til med kanel og revet appelsinskall. Ha blandingen i en sprøytepose og sprøyt den ut i små konfektformer. La dem stå i kjøleskapet et par timer før de drysses med kakao.
Oppbevares i kjøleskap til de skal spises ellers blir de lett bløte.

Fra bilag til Hjemmet 47/03

__________________
Marianne

I expand my life to include the possibilities of miracles!
Marianne er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lindberg m/egne tilpasninger Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Fakta og feiloppfatinger om Atkins Ernæringsmessige Tilnærming HP Atkins kosthold 22 24-06-08 16:56
Melk Kristian Generell ernæringsdebatt 39 06-06-05 04:52
Bli med i 21-klubben! nalana Trening 66 10-03-05 15:30


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:46.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no