Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Lavkarbo generelt

Ketolyse VS "vanlig" lavkarbo..

Lavkarbo generelt Generell diskusjon omkring lavkarbo, lavglykemisk og karbohydratkontrollert kosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 12-01-11, 19:16   #1
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Ketolyse VS "vanlig" lavkarbo..

Jeg begynte med lavkarbo i forige uke, og det har gått veldig greit. Det var ikke med i mine beregninger å prøve meg på noen ketolyse helt med en gang før jeg hadde vent meg til det nye kostholdet og det å telle karbohydrater, men nå viser det seg at jeg antakelig har vært i ketose noen dager likevel.

Det har forsåvidt gått greit, men dersom jeg skal fortsette å være i ketose må jeg være litt mer nazi hva mat angår enn hva jeg først hadde planer om. I tillegg har jeg lest at man bør lese bøker og ta tabletter (som jeg IKKE har fått tak i, og heller ikke hadde planer om å skaffe meg med det første..)

Jeg har til nå holdt meg til ca 20 karbohydrater daglig. Jeg har naturligvis ikke noen sticks å tisse på, så jeg kan vel heller ikke vite hvor mye som skal til før jeg går ut av ketose heller? Og har hørt rykter om at det er ikke så bra for helsa/forma mi å gå inn og ut av ketose?

Noen litt mer erfarne som har noen tanker og råd å komme med her? Bør jeg fortsette i ketose og stille hardere krav til meg selv enn hva jeg hadde planer om i utgangspunktet, eller er det for tidlig? Bør jeg heller fokusere på å lære meg mer om karbohydrater, hvordan ting virker og generelt lære å kjenne min egen kropp og hva den tåler?

Isåfall sistnevnte: Hvor mange karbohydrater bør jeg spise for å kunne kalle det lavkarbo-kosthold? Og kan jeg fortsatt forvente å gå ned i vekt dersom jeg spiser 20-30 karbohydrater mer enn jeg gjør i dag? Og hvor i alle dager skal isåfall de karbohydratene komme fra? Spiser stort sett bare salat, grønnsaker, kjøtt (rødt og hvitt) og fete melkeprodukter om dagene. Må da vel enorme mengder til for å dekke et dagsinntak på f.eks 60-80 karber?

kanskje dumme spørsmål, men jeg er helt blank. Har prøvd å lete etter svar på lignende rundt på forumet også, uten særlig hell.

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 19:34   #2
Kitt
Seniormedlem
 
Kitt sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Asker
Alder: 56
Innlegg: 18.153
Kitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastiskKitt er bare helt fantastisk

Sv: Ketolyse VS "vanlig" lavkarbo..

Ved 20 karber vil du være i ketose. Mange er det opp til 50 kabrer også!
Høres ut som om du godt kan være i ketose, da! Om du har problemer med å spise nok til å holde deg rundt 72karber om dagen.
Alt under 150g karber er lavkarbo, da! Fedon anbefaler linser, bønner,etc. Fortsatt mat med lav GI, men med mer karber.
Om man bruker en del rød papirka, løk, hvitløk etc er det ikke så vanskelig å komme godt over 20 karber, syns jeg.
Mange spiser også feks Fiberrik og/eller bruker en del fløte/rømme etc. Er karber i egg også!

__________________
Kitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Syns "Less carbs" høres fornuftig ut! ;) Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 19:47   #3
oppavsofaen
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2011
Innlegg: 103
oppavsofaen er på en erverdig vei

Sv: Ketolyse VS "vanlig" lavkarbo..

Opprinnelig lagt inn av Kitt, her.

Ved 20 karber vil du være i ketose. Mange er det opp til 50 kabrer også!
Høres ut som om du godt kan være i ketose, da! Om du har problemer med å spise nok til å holde deg rundt 72karber om dagen.
Alt under 150g karber er lavkarbo, da! Fedon anbefaler linser, bønner,etc. Fortsatt mat med lav GI, men med mer karber.
Om man bruker en del rød papirka, løk, hvitløk etc er det ikke så vanskelig å komme godt over 20 karber, syns jeg.
Mange spiser også feks Fiberrik og/eller bruker en del fløte/rømme etc. Er karber i egg også!

Spiser jo litt egg, fløte, paprika og løk, men etter hva jeg har klart å telle så går jeg ikke særlig mye over 20 karber pr. dag ihvertfall. Tror jeg? Synes fortsatt det er litt vanskelig å telle, er ennå uerfaren.. Grunnen til at jeg nå er litt skeptisk er at jeg har merket en del symptomer (etter hva jeg har lest her inne kan være symptomer) på magnesiummangel. Jeg har ikke råd eller mulighet til å kjøpe tabletter nå heller, så da er det kanskje mest fornuftig å øke karbohydratinntaket og krysse fingrene for at jeg likevel går ned i vekt? (gått ned 2 kg på 1,5 uke nå.)

oppavsofaen er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo/ketolyse Svar med sitat
Gammel 12-01-11, 19:48   #4
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Ketolyse VS "vanlig" lavkarbo..

og i frukt og bær og visse grønnsaker og poteter.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
"Verdens beste pizza" (NB: med vanlig deig) Impulsiw Festmat 36 13-12-10 21:09
Mulig å spise ketogent OG "vanlig" med noen timers mellomrom..? glitre Andre dietter 7 10-10-09 11:42
Hvor mange karber innholder et "vanlig" kosthold Gabben Spørsmål og svar 7 15-05-09 15:36
Nettkurset på ketolyse.no -noen som har prøvd? "Startpakke" eller "Full pakke"? tonemor Ketolysekuren 1 29-08-08 10:59


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 19:25.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no