Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Kostholdsfilosofier > Ketolysekuren

Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 18-09-07, 13:31   #1
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Jeg har ikke så ille ånde som jeg får følelsen av at mange andre her inne har, jeg føler ikke på noen måte at jeg er i Ketose (hvordan føler man det da?), stixen har hele tiden (helt fra starten av katolysekuren) vært nøytral, på det aller nederste rosa, eller noe midt i mellom.
EN gang har det vært utslag mellom de to nederste rosa, men det var bare en dag. Dagen etter var utslaget mindre igjen.
I perioder har det vært nøytralt utslag, selv om jeg gjør ALT riktig.

Jeg spiser ikke søtstoffer, ligger mellom 15 og 18 karber hver dag, og spiser masse fett. Drikker mengden min med vann nå(det var vanskelig i startetn det!).
Vekta går nå ned, men ikke så mye. Gjennomsnittlig 200 gram i uka.
Har flere perioder med vektOPPgang eller stillstand.

Kan jeg dra fordel av å gjøre som boka sier?
Altså å kutte litt på karbonivået i noen dager for å få fart på ketosen?
Legge meg på 10-12 g karbo i noen dager?

Eller må jeg bare innfinnemeg med at det går TREIGT for meg?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:16   #2
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Kan jeg dra fordel av å gjøre som boka sier?
Altså å kutte litt på karbonivået i noen dager for å få fart på ketosen?
Legge meg på 10-12 g karbo i noen dager?

Eller må jeg bare innfinnemeg med at det går TREIGT for meg?

Nei, du vil ikke dra nytte av å kutte på karbene. Dette er kun for folk som ikke kommer i ketose i første omgang og vekta står stille OG alt annet er prøvd. Dessuten har du altfor litem å ta av til at dette skal hjelpe på deg.

Du må bare innfinne deg at det går treigt for deg - og det gjør det fordi du er innenfor grensene for det vi kaller "normalvektig". Kroppen din mener at den er bra nok. Du er unenig. Da må dere sloss litt

Kutter du på karbene nå vil det eneste du oppnår være at du går i sparemodus. Løsningen for de fleste er faktisk å legge på kabene og spise mer. Ikke mindre !
Kunne ønske at Torkil kunne presisert dette bedre i boka, for han har sagt det samme selv. kanskje neste utgave !

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:21   #3
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Ja jeg savner også det i boka. Og litt info om hva som kan være partistoppere.
Og kanskje noen bilder?
Litt redigering slik at boka ikke blir så "kjedelig" og tunglest?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 14:28   #4
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Det er vel delte meninger om boka er kjedelig og tunglest eller ikke
De fleste er visst veldig fornøyde - iallefall ifølge tilbakemeldingene på www.ketolyse.no forumet og fra de fleste her inne. Men det er mulig at jeg har gått glipp av noe.

Kan bare si at Atkins og Fedons "Kost i balanse" var mye verre etter min mening.

Kostholdsbøker er som regel ikke de store litterære opplevelsene uansett. Det ER jo kjedelig stoff i utgangspunktet, - med mindre man er i overkant av normalt interessert

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:21   #5
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Ja det skal være sikkert. Men fedonboka syne jeg var mye bedre.
Den var mer oversiktlig om hade fine bilder av maten det var oppskrifter på f eks.
Det er jo ikke store ting jeg snakker om nødvendigvis.
Men om alle kapitler hadde begyndt på toppen av en ny side istedet for dær forrige kapittel sluttet så hadde det hjulpet mye (i mine øyne).
Blir mindre "rotete" og enklere å navigere i da syns jeg.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 15:55   #6
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Nå spør jeg av nyskjerrighet om denne bokmetoden om lille stix: Er det skadelig/uheldig på noen måte å gjøre det om man ikke har behov, med unntak av at forbrenningen kan gå litt ned?
Hvordan i såfall?

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:09   #7
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Nå spør jeg av nyskjerrighet om denne bokmetoden om lille stix: Er det skadelig/uheldig på noen måte å gjøre det om man ikke har behov, med unntak av at forbrenningen kan gå litt ned?
Hvordan i såfall?

æhhh, NÅ skjønte jeg ingenting...

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:28   #8
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Boka forteller en tredelt "kur" for å få lilla utslag på stixen dersom vektnedgangen er laber og det vare er lyst utslag på stixen.
Men det annbefales ikke her inne.
Så lurte jeg (kun av nysjerrighet) på hvorfor det ikke annbefales?
Om det er uheldig på noen måte liksom.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 16:37   #9
Tussi jenta
Seniormedlem
 
Tussi jenta sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Alder: 45
Innlegg: 513
Tussi jenta er ny på veien

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Jeg får så og si ikke utslag på stixene jeg heller. Men så lenge jeg holder meg under 20 karbo om dagen så bryr jeg meg ikke om det. Jeg tester nesten aldri nå.

Virker ut som den dårlige ånden begynner og bli borte nå og, men jeg hadde det til og begynne med da.

Tussi jenta er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Fedon Lindberg Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 19:18   #10
Nille
Administrator
 
Nille sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2004
Alder: 67
Innlegg: 16.021
Nille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastiskNille er bare helt fantastisk

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Jeg skal uttale meg om denne metoden en eneste gang til. Siden du spør direkte:

Jeg er helt uenig med Torkil her.

Dette er teorier man trodde funket før, men i praksis viser det seg (som jeg skrev) at det i de fleste tilfeller ikke funker i det hele tatt. Snarere tvert i mot.

Det er derfor det ikke anbefales her i forumet - fordi det ikke har funket for de som har prøvd det. Hadde det funket hadde de anbefalt det - ikke sant ?

Det står også klart og tydelig at den kun skal brukes om det IKKE ER TYDELIG UTSLAG PÅ STIX. Og det betyr heller ikke at den skal brukes om det plustselig ikke er utslag en dag mellom flere med utslag. Det er mange årsaker til at det ikke er utslag - noe som er bekrevet i detalj flere steder både her i forumet og andre steder.

Direkte skadelig er det nok ikke- men så lenge det viser seg å ikke funke for de fleste skjønner jeg ikke helt vitsen med å utsette seg for en slik metode. Det minner om Atkins sin fettfaste, som han advarer kraftig i mot om man ikke har kraftig metabolsk motstand - man ikke har vært i ketose i det hele tatt - vekten og målene står BOM stille og alle andre metoder er prøvd.

Når folk ber om råd på forumet svarer folk ut fra egen og andres kunnskap og erfaring om hva som funker i praksis. Om man vil følge rådene er opp til hver enkelt

__________________
Life is short ~ break the rules ~ forgive quickly ~ kiss slowly ~ love truly ~ laugh uncontrollably ~and never regret anything that made you smile
Nille er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 20:51   #11
Torkil
Seniormedlem
 
Torkil sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2005
Hvor: Arendal
Alder: 65
Innlegg: 1.714
Torkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastiskTorkil er bare helt fantastisk

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.

Ja jeg savner også det i boka. Og litt info om hva som kan være partistoppere.
Og kanskje noen bilder?
Litt redigering slik at boka ikke blir så "kjedelig" og tunglest?

Hei Lollipopp og Nille.
Jammen skal jeg ta dette med i neste revisjon av boken. Andre ting som bør innskjerpes ? ( f.eks. at man ikke kan spise ubegrenset protein og at man gjerne kan spise så fett som mulig?)
Vennlig Hilsen

Torkil

Torkil er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolysekuren Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 20:57   #12
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei Lollipopp og Nille.
Jammen skal jeg ta dette med i neste revisjon av boken. Andre ting som bør innskjerpes ? ( f.eks. at man ikke kan spise ubegrenset protein og at man gjerne kan spise så fett som mulig?)
Vennlig Hilsen

Torkil

Synes boka er flott jeg....

Skulle jeg antyde noe jeg savner, måtte det være blanke ark bakerst til egne notater. Boka mi er full av skriblerier

Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 21:30   #13
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Torkil, her.

Hei Lollipopp og Nille.
Jammen skal jeg ta dette med i neste revisjon av boken. Andre ting som bør innskjerpes ? ( f.eks. at man ikke kan spise ubegrenset protein og at man gjerne kan spise så fett som mulig?)
Vennlig Hilsen

Torkil


Flott! Det jeg syns burde være med er:
*info om hva som kan være partistoppere for noen
*info om at man ikke kan spise ubegrenset med proteiner som du sier ja, men stod det ikke noe om det da????
*spesifisert at man ikke kan få for mye fett uansett dersom dette er tilfelle? Er mer bedre uansett om det er oppi 350 g fett per dag???
*jeg syns hvert kapittel burde ha sin egen side. Altså alltid sideskift ved nytt kapittel, og ikke bare starte dær hvor forrige kapittel slutter. Jeg syns det blir mer oversiktlig da
*kanskje info om at mange har best resultat på mellom 15-20 karbo???
*Mer oppklarende om stixen. Etter å ha lest boka tror jeg at mørkere farge er bedre selv om det ikke er direkte sammenheng mellom mørk farge og mer effektiv fettforbrenning (i hvertfall at ikke heeelt lys farge hele tiden er bra), men her inne har jeg lært annet.

Nå er jeg forholdsvis nybegynner, men jeg sier bare min mening om hva jeg savner i boka. De aller aller fleste som leser boka er jo faktisk nybegynnere....

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 22:16   #14
Distrea
Støttemedlem
 
Distrea sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: Drammen
Alder: 53
Innlegg: 4.837
Distrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastiskDistrea er bare helt fantastisk

Sv: Hmm. Nå lurer jeg på dette med Ketose.

Opprinnelig lagt inn av Lollypop!, her.


Nå er jeg forholdsvis nybegynner, men jeg sier bare min mening om hva jeg savner i boka. De aller aller fleste som leser boka er jo faktisk nybegynnere....

Første gang de leser den ja men de fleste leser den igjen og igjen helt til de ikke er nygegynnere lenger

Distrea er avlogget   Min kostholdsfilosofi: samma det, bare jeg er i ketose Svar med sitat
Gammel 18-09-07, 22:30   #15
Lollypop!
Seniormedlem
 
Lollypop! sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2007
Hvor: Trondheim
Innlegg: 535
Lollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlysLollypop! er et fyrlys

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Klart. Men man bør jo forstå det man leser best mulig også første gang man leser.
Jeg har jo lest den mer enn en gang jeg også, men det er fremdeles ting som for meg er uklare.

__________________








Lollypop! er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse, men tusler nå over til Fedon etter dårlig vektnedgang Svar med sitat
Gammel 19-09-07, 23:24   #16
*Mette*
Medlem
 
Medlem siden: May 2007
Alder: 43
Innlegg: 99
*Mette* er på en erverdig vei

Sv: Hmm, nå lurer jeg på dette med Ketose

Jeg gleder meg veldig til boka ankommer i min postkasse... Jeg bestilte og betalte boka pluss litt til på søndag, men den har enda ikke ankommet *frustrert, vil gjrne ha den NÅ*

__________________
[url=http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wVVl4aF/]


Start: 17.09.2007
Dagbok: Min kamp mot kiloene...
*Mette* er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:26.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no