Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Oppskrifter, bøker og andre tema > Oppskrifter > Spørsmål om matvarer og oppskrifter

Frøblanding?

Spørsmål om matvarer og oppskrifter Her kan du stille og finne svar på spørsmål om matvarer, produkter og oppskrifter.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-07-09, 07:37   #1
siljeand
Medlem
 
siljeand sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 94
siljeand er på en erverdig vei

Frøblanding?

Jeg er helt ny, så jeg vet ikke helt hva jeg kan spise ennå (har foreløpig ingen "slankefilosofi", men håper å begynne på ketolyse først siden jeg er mer enn 30 kg overvektig).

Vi får jobbfrukt, og jeg pleier spise en del frukt gjennom dagen siden jeg sitter foran PC-en hele dagen. Jeg tenkte jeg kan prøve å lage min egen snacksblanding som jeg kan ha på jobben i stedet for frukt, som sørger for at energien holder seg oppe.

Er det noen som har gode tips til hva man bør blande av frø, bær, nøtter o.l.? Er på utkikk etter noe uten for mye nøtter, for det er ikke akkurat favoritten min – i alle fall ikke valnøtter og peanøtter (og jada, jeg vet at det teknisk sett ikke er nøtter )

siljeand er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 08:36   #2
matitt
Medlem
 
matitt sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2008
Hvor: Grenland
Alder: 46
Innlegg: 394
matitt er ny på veien

Sv: Frøblanding?

Opprinnelig lagt inn av siljeand, her.


Er det noen som har gode tips til hva man bør blande av frø, bær, nøtter o.l.? Er på utkikk etter noe uten for mye nøtter, for det er ikke akkurat favoritten min – i alle fall ikke valnøtter og peanøtter (og jada, jeg vet at det teknisk sett ikke er nøtter )

Jøss...hva mener du med at valnøtter og peanøtter teknisk sett ikke er nøtter?? Dette var nytt for meg
Du burde uansett holde deg unna peanøtter, det finnes endel karbo i dem. Jeg spiser stort sett paranøtter (3 gr karbo), og ristede mandler fra Polly (5 gr karbo). De ristede mandlene kommer i en brun pose, ligger blandt potetgullet, og de er goooooode! Ellers så skal man vel ikke ha så mye bær heller, men det er vel bringebær som har minst karbohydrater

__________________


matitt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Egenkomponert lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 09:01   #3
Levita
Medlem
 
Levita sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Hvor: Oslo
Alder: 45
Innlegg: 422
Levita er en juvelLevita er en juvelLevita er en juvel

Sv: Frøblanding?

Jeg liker å riste litt forskjellige nøtter i ovn, hakke dem og blande dem med solsikkekjerner, linfrø, sesamfrø (man tager hvad man haver) og bruke det som topping på litt cottage cheese eller tyrkisk yoghurt. Nøtter kan fort samle seg opp til en del karber, så ville vært litt forsiktig fram til jeg visste hvor mye jeg tålte (jeg tåler en god del karber før vekttapet stagnerer, andre tåler svært lite). Lag heller annen type snacks i tillegg. Agurkstaver med litt dip, ostebiter, spekematbiter med litt nøtter ved siden av...?

Levita er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketolyse Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 09:47   #4
siljeand
Medlem
 
siljeand sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 94
siljeand er på en erverdig vei
Thumbs up

Sv: Frøblanding?

Regner med valnøtter er nøtter, men peanøtter er ikke det (det er en belgfrukt)

Fant nettopp denne oppskriften, som høres ganske deilig ut. Jeg tenkte det kan være greit å ha en boks stående på pulten, som snacks, men det er nok sikkert godt sammen med andre ting også, ja

siljeand er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 12:05   #5
Photobscura
Supermoderator
 
Photobscura sin avatar
 
Medlem siden: Aug 2005
Hvor: ::Oslo Rock City::
Alder: 44
Innlegg: 26.188
Photobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastiskPhotobscura er bare helt fantastisk

Sv: Frøblanding?

Ok, nå er jeg kanskje litt krass . Trenger du snacks fordi du er sulten, eller handler det om en vane å spise litt gjennom arbeidsdagen, for kos, liksom?
Om du velger å følge ketolysekuren, som i tillegg til å være lavkarbo er høyfett så er det ikke sikkert behovet er like stort. Fett metter veldig, og begrenser gjerne måltidene i forhold til det man er vant til med mellommåltider og småspising, blodsukkeret blir mer stabilt, og i hvert fall det fysiologiske behovet vil ikke nødvendigvis være der for småspising gjennom dagen (enn om det mentale behovet kanskje er litt verre å hanskes med). Ergo trenger du kanskje ikke noe for å holde energien oppe lenger
Hva med å heller sørge for å ha vann tilgjengelig, gjerne med sitron/lime/appelsin-skiver i? Drikke noen kopper god te? (Yogi og Celesteal seasoning har maaassse smak, trenger ikke søtning i eller noe).

__________________
“What matters most is how well you walk through the fire”
-Charles Bukowski

Siste rest, nytt forsøk:



Minus 31,3 kilo på lavkarbo!
Photobscura er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥The good life♥ Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 12:47   #6
Areola
Supermoderator
 
Areola sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2005
Innlegg: 2.025
Areola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt avAreola har veldig mye å være stolt av

Sv: Frøblanding?

Skulle si noe i den samme duren som photo, men hun sa det så bra at jeg bare sier "enig"!

Jeg jobber også foran data hver dag, og spiser jeg mye karber i en periode tenker jeg på noe å putte i munnen konstant. Det er kjempeslitsomt, og jeg må ofte kjøpe meg tyggis eller noe for å tilfredstilles (eller kjeks. Eller sjokolade. Eller druer. Eller nøtteblandinger...)
På lavkarbo - nesten ikke noe sug, og jeg klarer å "holde meg" til neste måltid. Det er så herlig!
(du merker det nok dog de første dagene, men det er fordi det er blitt en vane)

__________________
Vil du ha en ticker? Les her
Areola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lchf Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 12:49   #7
siljeand
Medlem
 
siljeand sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Hvor: Oslo
Innlegg: 94
siljeand er på en erverdig vei

Sv: Frøblanding?

Hehe, tar det ikke ille opp

Jeg pleier å spise frukt for å "våkne" litt mot slutten av dagen, men det kan jo godt hende at jeg, når jeg er kommet skikkelig i gang, ikke lenger har det behovet.

Og det er ikke usannsynlig at det er litt mentalt i tillegg

siljeand er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ingen Svar med sitat
Gammel 31-07-09, 12:54   #8
Carisma
Seniormedlem
 
Carisma sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2004
Hvor: Harestua
Alder: 47
Innlegg: 16.055
Carisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastiskCarisma er bare helt fantastisk

Sv: Frøblanding?

Opprinnelig lagt inn av siljeand, her.

Jeg pleier å spise frukt for å "våkne" litt mot slutten av dagen, men det kan jo godt hende at jeg, når jeg er kommet skikkelig i gang, ikke lenger har det behovet.

Og det er ikke usannsynlig at det er litt mentalt i tillegg

Jeg spiste alltid frukt og noen nøtter i 3-tida for å ikke få for lavt blodsukker. Nå kan jeg ikke huske sist jeg hadde behov for det Spiser en avocado hvis jeg skal trene rett etter jobb, det er det eneste.
Men jeg har fortsatt nøttene i veska i tilfelle, av gammel vane men er påpasselig med å holde de ute av syne da, ellers spiser jeg de opp

__________________
Persistance pays!
Carisma er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:55.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no