Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Helserelatert > Trening

Sykling, noe for meg?

Trening Forumet for tips, diskusjoner og spørsmål angående trening og lavkarbokosthold.

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 22-04-08, 01:51   #1
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sykling, noe for meg?

Mann nesten førti. 179 høy og har gått på lavkarbo i siden 10 mars. Går ned sakte (synes jeg) ned 6 kg på denne tiden og veier nå 129 kg. Er fryktelig dårlig trent. Både lite med muskler og kondisjon er et fremmedord. Vet jo at det å begynne med å gå turer er det lureste.Men, har en kneskade som gjør at jeg får vondt i kneet av bare å tenke på å gå tur.

Så jeg tenkte at kanskje sykkling kunne få meg ut i marka og opp i trærne. Men, trenger noen enkle råd. Jeg impulskjøpte meg en brukt "terrengsykkel" på fredag og første sykkeltur på lørdag. (5 km lett terreng) Men, jeg var nok nære makspuls flere ganger for det. Det gledlige var at jeg ikke merket noe til smerter i kneet.

Kan noen gi noen gode råd ang sittestilling. Jeg er jo så tung at jeg ble litt nummen i fingrene? Er jeg kanskje alt for tung til å begynne å sykle og skulle ha prøvet å finne en annen måte å aktivisere meg på.

Finnes det sykkel shorts eller helst sykkeltruse for feitinger? Skulle ta en ny tur på mandag.. Men, au au.. så vondt det gjorde å sette seg på setet igjen. Evnt en link til nettbutikk som selger slikt til feitinger.. ser ikke for meg å oppsøke den lokale gsport butikken og be om slikt.

Har egentlig tenkt meg å ha som mål og klare å sykle en tur på 3 mil en til to ganger i uken. Er det noen gode råd for å unngå belastnings skader man evnt kan få på en sykkel.?

Er det noe jeg bør kjøpe for å få større utbytte av min noe uvanlige lyst til å sykle?

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 09:34   #2
Risten
Medlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Øst-Finnmark
Alder: 63
Innlegg: 76
Risten har en fantastisk aura rundt segRisten har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Jeg vet ikke om det finnes sykkebukser i store størrelser, men det gjør det sikkert. Søk på nett.

Men jeg vet at det finnes gel-trekk til å sette på setet. Da blir effekten omtrent den samme som sykkebukse, faktisk litt bedre.

Lykke til med sykling. Tror absolutt ikke du er for tung.

__________________
[url="http://www.TickerFactory.com/weight-loss/wZQkZRv/"]
[color=#000000][/COLOR
Oppstart 6/3-11, 93,5 kg
Risten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: OE. Trur æ Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 10:04   #3
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Takk for oppmuntring. Jeg har søkt på nettet. Og det virker som om sykklister finnes kun opp i stl xl. Og det er noen x er for lite.
Men, gel setetrekk hørtes jo genialt ut. Takk for tips.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 10:28   #4
Pearl
Seniormedlem
 
Pearl sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Stavanger
Alder: 66
Innlegg: 3.622
Pearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt avPearl har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling, noe for meg?

Gled deg til fine turer nå utover den lyse årstiden. Sykling er skikkelig fin trim, uansett størrelse.

__________________
Min Journal
Pearl er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavkarbo Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 10:49   #5
energibunten
Seniormedlem
 
Medlem siden: Dec 2007
Alder: 52
Innlegg: 648
energibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjentenergibunten begynner å bli godt kjent

Sv: Sykling, noe for meg?

En grunnregel for å unngå belastningsskader er:
1. ikke overdriv, flere korte turer enn få lange. 3 mil er lenge. hvorfor ikke flere turer på 30-60 min ?
2. Hold knærne varme, feks knevarmere og/eller varme klær.
3. Få til et jevnt tråkk der du både skyver frem, tråkker ned, pendler i anklene og trekker tråkket bakover og opp. (om du har sykkelsko da...)

Du skal kjenne at det presser høyt opp på låret og nesten ved hofta også, ellers blir man helt av i låra...

God tur, sykkel er perfekt for tyngre siden man ikke belaster bena med tyngdekraften. Og så går det fort i nedoverbakker :-)

energibunten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo, hel sunn mat Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 18:08   #6
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Først må jeg si at jeg synes du er veldig sporty! Sykling er absolutt en aktivitet som passer for de fleste, inkludert deg.

Noen kjappe og enkle råd for økt komfort:

- Kjøp deg et gel-setetrekk på f.eks biltema eller nærmeste treningsstudio som driver med spinning.
- Ett par gode sykkelhansker med puter, gjør at du ikke så lett mister følelsen i hendene. Det hjelper også å skifte litt på grepet innimellom, så et sett med barends er også å anbefale.
- Kjøp deg gjerne også en sykkelpumpe med manometer. Riktig trykk i dekkene kan være forskjellen på himmel og helvete. Mange pumper til det sier stopp, med det som resultat at man bare humper på setet og skuldre og rygg tar det meste av støyten fra hver eneste hump.

Generelle treningsråd er som Energibunten sier, ikke overdriv i starten. Føl deg fram og du vil merke at formen kommer gradvis.

Angående sittestilling, så er det beste svaret nå i starten at finn deg en posisjon hvor du føler deg komfortabel. Finnes mange tommelfinger-regler på innstilling, men dette kan du ta etterhvert. Bruker du sykkelsko, er vinkelen på foten i forhold til pedalen viktig for å unngå vonde knær etter hvert, men vet ikke om du bruker sykkelsko?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 22-04-08, 23:46   #7
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Tusen takk for inspirerende råd. Gel sete er innkjøpt. Og testet. Fikk syklet en mil i dag. Og baken føles helt topp. *S* En mil høres nok ikke mye ut for dere topptrente. Men, for meg var det en liten personlig seier. Selv om jeg så både elg og mann med jåen på turen.

Jeg sliter med å finne en god sittestilling. Jeg mister totalt følelsen i hendene. Må nok krype til korset og oppsøke en sykkelbutikk for å få tak i ordentlige hansker. Må innrømme at jeg også har smug tittet på brukte "ordentlige" sykler på finn i dag. Dette var jo rent artig. Serlig etter et pitstop på esso*n for å få nok luft i dekkene. Men, sykkelen er muligens litt for liten for meg, samt at bremsene og en justering av girene er på sin plass.

Sykkelsko. Nope.. måtte faktiskt surfe litt rundt for å sjekke om det var egne sko for sykklister. hehe. Og fant ut at det er sko som klikkes på plass.. Er dette noe som gir syklingen en ny dimensjon?

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 00:05   #8
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling, noe for meg?

Ett par råd til sittestilling og innstilling av setet:

Når du har pedalen "helt i bånn" skal du ha en liten knekk kneleddet, altså ikke foten helt strak. Dette fordi du ikke skal kunne brekke kneet feil vei, hvis du skjønner hva jeg mener. For mye knekk fører til at du ikke får brukt hele bevegelsesbanen og det blir veldig anstrengende å sykle.

Hvordan styret stilles inn avhenger av hvordan du sykler, agressivt eller mer avslappet. Jeg antar at du foreløpig har en noe bedagelig stil. I tillegg leser jeg at du sliter litt med at du sliten i håndflatene. Dette kan skyldes at du legger veldig mye vekt mot styret. Du skal ikke bruke mye krefter der. I den formen du er nå, og med den relativt lave sykkelerfaringen du har, vil jeg anbefale deg å ha styret høyt, dog ikke høyere enn setet. På den måten avlaster du håndflatene, du krummer ikke ryggen så mye og det vil føles mer behagelig å sykle. Når du så blir noe lettere, får mer erfaring og ønsker å aggresivere sykkelstilen din, senker du styret slik at du mer kan angripe løypen.

Husk at du hele tiden skal ha tyngdepunkt over pedalene. De fleste seter kan stilles inn slik at det peker mer eller mindre nedover. Still inn slik at du føler det behagelig. Peker setet for mye nedover, kan det føles som om du sklir av setet og du bruker mye energi på motvirke det.

Forsøk å ikke "vrikke" på rumpen når du bruker pedalene. Hold hoften i ro og la lårene gjøre jobben. Samme med armene. De skal ikke være strake mot styret, men ha en liten knekk. Noe ala som du har når du bruker begge hender på rattet når du kjører bil.

Pedalfrekvensen skal ligge mellom 60-80 minuttet. Da unngår du for tunge tråkk og beina blir ikke så tunge som dersom du ligger på et for høyt gir.

Det er slett ikke nødvendig med sykkelsko, men dersom du ønsker å være mer "i ett" med sykkelen din og få mer ut av tråkket, går du til anskaffelse av et par. Det trenger ikke koste mer enn en 400-500 kroner for et par sko til å begynne med.

Noen små råd fra meg. Anbefaler denne siden for deg dersom du ønsker mer informasjon om teknikk mv: www.terrengsykkel.no . Søk litt i forumet der og finn masse nyttig informasjon om blandt annet sykkelteknikk.

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 00:24   #9
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Aha.. her var nok forklaringen på slitne håndflater ja.. Styret mitt er myye lavere enn setet ja. Og jeg føler på en måte at jeg sklir av setet som du beskrev. Måtte ut og sjekke nå. det heller faktiskt litt ned over. Jeg får se om jeg får justert dette på noen måte i morgen.

Og tusen takk for link. Nok et forum å holde styr på.

Ang stilen min.. jeg angriper ikke akkurat løypa.. Men, det kjentes ikke akkurat bedagelig ut på toppen av en lang bakke.. hadde den vært to meter lengre hadde jeg nok ....... Dessuten. jeg ble hilst på av en møtende Tor Husovd kloning, er det sånn mc greie.. hilseplikt?

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 00:31   #10
hede
Seniormedlem
 
hede sin avatar
 
Medlem siden: Feb 2005
Hvor: Stavanger
Alder: 51
Innlegg: 682
hede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt avhede har veldig mye å være stolt av

Sv: Sykling, noe for meg?

Hilseplikt, neppe.

Er nok bare den vanlige høfligheten, akkurat som når du går tur på fjellet og treffer folk langt inni skauen eller andre som driver med samme aktivitet på samme sted og tid.

Forøvrig må jeg si at sykkelbukse, i det lange løp, er langt å foretrekke fremfor "gel-sete". Med fare for å erte på meg forum-medlemmer, er gel-sete et remedi for kvinner og pensjonister. Det at du er sår i rumpa er helt naturlig. Det blir jeg også når det er lenge siden sykkelen var på veien. Fordelen med sykkelbukse fremfor gel-sete, er at du kommer "nærmere" sykkelen og det vil føles mer naturlig med et lite innlegg i buksa fremfor en gele-klump på setet.

Oppsøk en ordentlig sykkelbutikk (ikke G-sport) hvor det er profesjonelle mennesker, så få du god hjelp der.

__________________
KROPP&HELSE
hede er avlogget   Min kostholdsfilosofi: lavkarbo for vektnedgang Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 16:51   #11
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

De uskrevne regler om hilsing på andre syklister:

- Terrengsyklister hilser på andre terrengsyklister

- Er du en glad og fornøyd terrengsyklist, som meg selv, kan du også hilse på landeveissyklister, men forvent ikke å få noe hils tilbake

- Landeveissyklister hilser på andre av samme rase, men sjelden eller aldri på terrengsysklister

- Møter du andre syklister langt inne i skauen, er det helt normalt å slå av en prat. Stort sett alltid hyggelige folk å treffe, som har skjønt at et sykkeldekk skal ha grove knaster :-)

Nei da, dette er selvsagt spøk, men heller ikke så langt fra sannheten når det gjelder mine erfaringer på sykkelsetet.

Angående brukt sykkel, så er det faktisk mye bra å finne ute på markedet. Sykkelsalget har eksplodert de siste to årene, med det resultat at også finn og andre annonsekanaler blir oversvømt av gode kjøp. Jeg gav nettopp 20.000,- for en sykkel verdi 48.000,- brukt 5 mil. Det er ekstremt prisavslag og jeg tror heller ikke at du er like gal som meg som har dyrere sykkelpark enn bilpark :-) Men, det beviser at det er kjøpers marked på sykkel. Det finnes også mange gode fjorårsmodeller ute i butikkene til svært reduserte priser. Forskjellen fra i fjor til å år, er ofte bare farge og noen gram i vekt. Du gjør uansett lurt i å eventuelt oppsøke butikker som har et godt rykte når det gjelder sykkel, hvor servicen er personlig etter behov og ikke etter en tabell med høyde og vekt som G-sport, Inter Sport etc..

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 19:46   #12
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Godt å få innbikk i de kompliserte hilsnings reglene. *S*

I dag så ble belsluttningen tatt.. etter at jeg ikke klarte å få girt ned til de letteste girene mine så har jeg funnet ut at jeg bare må ha ny sykkel.. Men, for et marked. Er lettere å kjøpe bil kontra sykkel jo. Og nesten billigere å kjøpe bil.

Så jeg får følge med på forum og brukt sidene. Jeg trenger vel antageligvis en med solid ramme og forsterkede hjul. Da jeg er noe tyngre enn feks Rassmussen. Dog mye mindre i mexico enn ham.


Sist redigert av hansola : 23-04-08 kl 22:06.
hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 23-04-08, 21:45   #13
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Ser at du har kommet deg inn på Terrengsykkel.no også :-) Ligger mye komptanse på det forumet.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 21:51   #14
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Japp på terregnsykling.no er det masse info ang sykling. bla har jeg lært at jeg ikke er feit.. men, en clydesdale hehe.

Har fått kjøpt ny sykkel i dag. Takket være at Tommy hadde sykkel til 40 tusen (hvis jeg ikke husker feil, det var i allefall det jeg fortalte kjærringa) så ble en på rundt ti billig.

Siden kostholdet gir meg mye mere energi en normalt så gleder jeg meg virkelig til å komme i gang med syklingen. Men, jeg har prøvd å sykle på morgenen uten å spise (skulle vist være veeeldig bra for forbrenningen) med det resultatet at etter første bakken var det null saft i beina. Måtte stå av i neste motbakke og satte kursen slukøret hjem igjen. Tror faktiskt at jeg nå vet hvordan Husovd har hatt det opp Alpe d`Huez når beina har takket for seg.

Så hvordan spiser dere før treningsturen. 1 time før, 2 timer. Og hordan spiser dere? På lavkarbo altså.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:18   #15
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Gratulerer med ny sykkel :-) Hva ble det?

Jeg får heller ikke mye ut av trening tidlig på morgenen, men når sant skal sies, så har jeg ikke prøvd etter at jeg la om kosten heller.

Før trening, gjør jeg sjelden noen store grep annet enn å vente 1-2 timer etter siste måltid dersom jeg skal sykle langt og rolig. Fyller på med vann underveis og eventuelt litt tynn proteinshake med cocosa dersom turen blir flere timer. Er det intervaller på menyen, tar jeg en shake med cocosa og eventuelt litt honning ca en halv time før og gjenntar etter trening, da også med honning. Kun vann underveis.

Under sykkelritt i sommer som varer i flere timer, vil jeg fylle på med samme oppskrift også underveis i rittet.

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 22:27   #16
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Det ble en Miracle pro disk fra Birk sport på lillehammer. Jeg ble litt utolmodig av å ikke få sykle i helgen. De mente at tyngden min ikke skulle være noe problem for den sykkelen. Og jeg fant meg godt til rette på den.

Takk for alle sykkeltips. Er redd man kan bli hekta på den syklingen. Veldig gøy, og man får faktiskt litt naturopplevelser også. Så dette blir et flott år håper jeg.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 23:15   #17
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Høres strålende ut ja :-)

Ser deg på start i Birken snart nå da?

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 23:24   #18
hansola
Juniormedlem
 
Medlem siden: Mar 2008
Alder: 53
Innlegg: 44
hansola er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Opprinnelig lagt inn av tommygutt, her.

Høres strålende ut ja :-)

Ser deg på start i Birken snart nå da?

Åltså. nå skal jeg passe på hva jeg sier her. Men, jeg har jo lest om fredags birken. Så vi får se hva kroppen sier om et år.

Jeg må innrømme at mine erfaringer med birken er å stå på Kvarstadsetra og fortelle slitne utøvere at nå kommer det en jævlig tung bakke.. og at de er ca halv veis.

hansola er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldemann Svar med sitat
Gammel 28-04-08, 23:33   #19
tommygutt
Seniormedlem
 
tommygutt sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2007
Hvor: Nedre Eiker, Mjøndalen
Alder: 47
Innlegg: 573
tommygutt har en fantastisk aura rundt segtommygutt har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Sykling, noe for meg?

Hehe, bare vent... For et år siden hadde jeg nettopp innsett syklingens gleder selv, i august sto jeg på Rena klar for turen over fjellet. Ser deg vel på start før du vet ordet av det selv tenker jeg :-)

__________________
"Gjør du som du alltid har gjort, oppnår du det du alltid har oppnådd"
tommygutt er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Lavglykemisk Svar med sitat
Gammel 27-07-08, 13:15   #20
NeoKarbo
Nytt Medlem
 
Medlem siden: Jul 2008
Innlegg: 3
NeoKarbo er på en erverdig vei

Sv: Sykling, noe for meg?

Hey! Prøv www.fast-bikes.no. De har tyske sykkelklær med da tilnærmet normale str, ikke slike italienske småfolk, og veldig bra priser.. Lykke til!

NeoKarbo er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Euro/Lindberg Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Tror du det finnes engler? mofe Generell diskusjon 302 20-08-07 08:09
Ketolysekuren noe for meg? GINOK Ketolysekuren 6 25-02-06 14:05


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:09.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no