Søk i lavkarbosidene:
Tilpasset søk
Gå tilbake   Lavkarbo.no :: Karbojunkie > Kosthold og helse > Spørsmål og svar

Hva skjedde med sunnheten?

Spørsmål og svar Hjelp oss å bli enda bedre!Still spørsmål, eller svar på det du kan.
Er du ny? Spør og les her først!

Del denne siden:

Svar
 
Trådverktøy
Gammel 31-05-10, 10:17   #76
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av ada-emilie, her.

Om man blir mett av 1100 kcal er det jo nok! Da kan du jo mene så mye du vil, Nellie med hodet ditt. Det betyr ikke noe. Om man er mett av det og kroppen likevel trenger mer energi tar den fra fettlageret hvis den får i seg nok protein, noe som er mulig. Men ikke med det regnestykket ditt med alt det fettet. Det var et eksempel ihvertfall ikke jeg ville etterfulgt. Det kan være så mange grunner til at de 1100 kcal holder, Nellie. Et spinkelt menneske, et lavt menneske, et slankt menneske, et inaktivt menneske, et med dårlig forbrenning, hormonforstyrrelser etc. Er det noe jeg har skjønt med teskjemating her inne er det at vi alle har svært forkjellig kropp.

Det er faktisk noen som hevder at et noe begrenset kaloriinntak er sunt og at man lever lenger av det. Se på hva resten av vdern spiser. De fleste spiser ike de store mengdene som oss, men klarer seg likevel. Vi er syke av for mye mat og feil mat.

Det jeg skriver om kalorier det er basert på VIRKELIGHETEN og fakta, ikke på det jeg føler i hodet mitt.

Tro det eller ei, men jeg vet veldig godt at behovet varierer fra person til person ved aktivitetsnivå, høyde, vekt osv, men når man må etter disse kriteriene må ned i 1100 kalorier for å gå ned i vekt, da bør man kanskje begynne å vurdere om man egentlig har godt av å gå ned så veldig mye mer.

Har man lyst til å være mett ved å spise 500 kalorier så kan man det også Men her handler det ikke om hva HODET vil, men hva kroppen trenger Og kroppen trenger nok energi, til og med til å gå ned i vekt. Synd om det er en sannhet som svir i noens øyne, men det gjør det ikke noe mindre sant.

__________________

Sist redigert av nellie : 31-05-10 kl 10:39.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 10:34   #77
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Synes det er mange gode svar her jeg Var som sagt ikke meningen å fortelle folk hva de bør gjøre eller å prøve å si at folk og heller ikke meninga å si at man ikke kan gå igjennom faser. Men må disse fasene være av de ekstreme sortene da?

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 31-05-10, 16:32   #78
ada-emilie
Sperret
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 2.076
ada-emilie har en fantastisk aura rundt segada-emilie har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Tja, jeg finner ikke sannhet i fastsatte tall uansett. Selv om mange gjør nesten hva som helst for å bli tynnere: Have faith in people! da vil du understøtte deres egen tro på seg selv, og sin egen kropp og de vil bli sunnere.

ada-emilie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: egenkomponert Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 18:36   #79
herregud
Medlem
 
herregud sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Hvor: Sarpsborg
Innlegg: 227
herregud er en juvelherregud er en juvelherregud er en juvel

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg kan godt forstå at mange her inne føler seg provoseert av enkelte av uttalelsene dine nellie. Husk at de aller fleste her inne er mennesker som både har gjenvunnet sin helse og bekjempet sin overvekt med å leve etter enkelte av de prinsippene du kritiserer.

F.eks uttalelsen din om å drikke smør for å være tøff provoserer nok endel som har fått tilbake sin helse med nettopp å øke fett og smørmengden. Og filosofien din om at 1100 kalorier er for lite provoserer nok en del av de som følger en filosofi hvor kaloritelling ikke betyr noe. At du sier at det å ikke spise grønnsaker er ensbetydende med å ikke bry seg om hva kroppen trenger, provoserer nok de fleste som ikke tåler grønnsaker så godt. osv. Hvordan vet du alt dette forresten..?

Jeg synes ikke forumet her skal brukes til å kritisere andres måter å følge ulike kostfilosofier på, men heller veilede de som trenger det, og informere og dele av det vi sitter inne med av både kjent og ukjent kunnskap.
Innlegget om at enkelte velger å ikke besøke forumet fordi det fokuseres for mye på vektnedgang og ekstremvarianter forteller kanskje mer om disse personenes matfilosofi enn kvaliteten på forumet?

Men uansett så er det en viktig problemstilling du tar opp nellie, og det ble en fin tråd av dette som belyste mange viktige problemstillinger. Og for all del, jeg er ikke uenig i hovedbudskapet ditt, men jeg er som sagt uenig i enkelte av uttalelsene dine. Jeg synes det er flott at du fokuserer på viktigheten av helse i kosten, og jeg håper selvfølgelig at både ekstreme fettvarianter og mer moderate lavkarbovarianter har sin plass på dette forumet

__________________


herregud er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ren/naturlig mat Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 18:56   #80
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Matglad, her.

Så mitt budskap er at vi kanskje bør være overbærende med de som i begynnelsen fokuserer mye på vektnedgang, erstatningsprodukter og tenker dette som en kur. Å snu tankemønstre kan ta tid, og vi må kanskje igjennom flere faser.

Takk for at du skrev dette!

Men jeg kan godt innrømme at jeg er på lavkarbo for å slanke meg. Og misstanke om insulinresistens. Jeg trives ikke med en kjempestor mage, men mulig det er best for meg å bare forholde meg til bøker osv og ikke blande meg her inne.

__________________



Sist redigert av Paris : 02-06-10 kl 17:59.
Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:07   #81
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

De aller aller fleste jeg kjenner til begynte med lavkarbo for å gå ned i vekt.
Jeg begynte også med lavkarbo for å gå ned i vekt, det var faktisk den ENESTE årsaken, og slik var det lenge.
Det tok lang tid før jeg faktisk tenkte over dette med helse, for den insikten kom med tiden, etter at jeg hadde fått erfare hva lavkarbo kan gjøre for kroppen min.
Men altså, i begynnelsen stappet jeg i meg ganske mange atkinsbarer, drakk brus en del, og jaktet i hele Indre Østfold etter Atkins muffins.
Jeg forstår veldig godt de som har det behovet, særlig i starten.
Men, det jeg vil råde til det er å PRØVE å flytte fokus, ikke bare tenkte slanking, men også tenk litt helse.
Les og lær om emnet, bruk LITT mer tid på det enn på å finne den beste lavkarbokaken hvis dere skjønner.
Det tror jeg vil gjøre livsstilsendringen lettere, og man kommer fortere til det punktet at man ikke TRENGER alle erstatninger.
Litt innimellom, det tror jeg vi alle spiser :-)

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:09   #82
Matglad
Medlem
 
Medlem siden: Jan 2010
Innlegg: 307
Matglad har en fantastisk aura rundt segMatglad har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Paris, bare hyggelig.

Egentlig litt synd at du sluttet å lese ved mitt innlegg, det har nemmelig kommet mange innlegg etter dette som viser andre perspektiv.

I all menneskelig utvikling så er det ofte dagens situasjon man forholder seg til, som er synlig for andre. Og i så måte kan det alltids se ut som om noen har kommet lenger i utviklingen enn andre. Det vi imidlertid ikke ser, er hvor utgangspunktet til den enkelte har vært. Kanskje har den som tilsynelatende har kommet kortest, hatt den lengste reisen.

Så lenge vi er mennesker, vil vi ha ulike oppfatninger om hva som er bra og ikke bra, og vi vil ha ulike individuelle mål som påvirker valgene vi tar.

Flott at temaet blir belyst, det kan kanskje være nyttig og gi mulighet til refleksjon for mange. Bare viktig at vi ikke dømmer andre som gjøre andre valg enn oss selv, og som har andre oppfatninger om hva som er bra og ikke.

__________________



Blitt ketolikk
Matglad er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Ketose/LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:13   #83
Kanutten
Seniormedlem
 
Kanutten sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2007
Innlegg: 11.548
Kanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastiskKanutten er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Slik jeg har forstått Nellie er mange av oss så opptatte av å gå ned i vekt at vi velger snarveier.. Husker den tiden da å sulte seg var en snarvei, kaste opp all maten er en annen snarvei.... Jeg gikk fort ned i vekt, og følte meg vel, men det gikk jaggu ikke lange tiden igjen før jeg var på kjøret igjen..

Jeg forstår Nellie slik at vi må huske på å ta vare på HELE oss underveis! Og ikke bare se på vekta. Det er vel derfor det blant annet anbefales å IKKE gå ned mer en 0.5 kilo i uka?? Og jeg tror heller ikke at det er sunt å bare spise ensidig kost. Det finnes faktisk endel mangelsykdommer fremdeles.. Og det er trist å stå på sidelinja å se at knallhard slanking har ført til forfall nettopp grunnet ensidig kost. Jeg HAR sett det en gang og det var ikke noe vakkert syn... Vel, dama BLE tynn, men likavel...

Synes Nellie har virkelig satt fingern på noe som er lett å se forbi, og jeg er henne veldig takknemlig for at hun gjorde meg obs på lettvintløsningene og menyen min er derfor korrigert. Nellie!

__________________
Æ står han a!
Kanutten er avlogget   Min kostholdsfilosofi: ♥ Lavkarbo ala Kanutt ♥ Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:25   #84
Vettel
Seniormedlem
 
Vettel sin avatar
 
Medlem siden: Nov 2009
Hvor: Fra Oslo, men bor i Gøteborg for tiden.
Innlegg: 1.333
Vettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snillVettel er virkelig snill

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg skal glatt også innrømme at hoedpoenget for meg er vektnedgang.
Men nå har det seg sånn at helse henger sammen med vekt for mange av oss...

I en ideell verden burde alle tenke helse, alle alltid spise sunn og riktig mat.
Men i den virkelige verden er det ikke slik. Vi er forfengelige, vår psyke henger sammen med utseende, vi vil gjerne ta oss bra ut! (for oss selv, for partner, for andre) Hva som ER bra vekt/utseende, er høyst individuelt, men den diskusjonen kan vi ta et annet sted.

Og så over til meg, underveis med lavkarbo, så har visse problemer også blitt mindre. Snorker ikke, sover bedre, puster bedre, MYE bedre selvtillit (og jeg er langt fra normalvektig enda), å gå er faktisk helt alright, trapper er ikke en fiende, jeg kan nå tærne mine fordi en mage ikke er i veien, kan kjøpe vanlige klær, etc etc.

Så vekt og helse henger faktisk sammen. Sunn vekt vel og merke.

Hva så om noen vil kose seg med erstatninger inn i mellom? Er da ikke snakk om at folk har tenkt å ete kake hver dag! Men det er hyggelig å spise noe annet enn brokkoli.

Det kommer ikke an på hva man spiser mellom jul og nyttår, men hva man spiser mellom nyttår og jul.
Rolf Wesenlund

Forøvrig skal det være plass til både de på Ketolyse/Atkins og Lindberg/south Beach, her inne! Vælkømmin alle i hop!

Mvh
"en mix av begge deler" - som min mann kaller meg.

__________________
FAILURE IS NOT AN OPTION!



Vettel er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Less carbs, better carbs. Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 19:42   #85
LenaBeatrice
Seniormedlem
 
LenaBeatrice sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2009
Hvor: Ørje, Indre Østfold
Alder: 52
Innlegg: 1.213
LenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjentLenaBeatrice begynner å bli godt kjent

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg forstår veldig godt de som velger å ta snarveier, dvs. gjøre alt, inkl shotte olje og drikke smør (biledlig talt), for å gå ned i vekt.
Man er fortvilet og lei seg over vekta og vil NED.
Samtidig er man kanskje litt fortvilet over å legge bak seg alt det man føler har gitt hverdagen noen lyspunkter tidligere, som kaker, en sjokolade.....
Man står kanskje der og føler at 0,5 kilo ned i uka ikke monner, og skal man orke å holde ut vil kan gjerne ha litt...en erstattning for det gamle.
Dette er særlig uttalt i starten av lavkarbo/livsstilsendring tror jeg, til man har fått nye vaner, nye lyspunkter, og faktisk en dag oppdager at vekta har gått litt mere ned enn "usle" 2-3 kilo.
Samtidig er det et faktum at slike erstattninger kan være med på å hemme vektnedgangen, ganske kraftig for enkelte.
Man må da prøve å finne en balansegang man kan leve med, en som tilfredsstiller begge behovene, for vektnedgang og erstattninger.
Noen er veldig flinke og fikser alt som ingenting, men alle gjør ikke det, og det er mange faktorer i et menneskes liv som spiller en rolle.
Det kan være alt fra mistrivsel i livet generelt, eller dypere årsaker, så noen ganger må man jobbe på enda flere plan.

Så kan man kanskje tenke, at har man holdt på et år eller mer, ja da bør man ha kommet over disse "barnesykdommene" som det skrives om i denne tråden.
For å si det sånn, i denne sammmenheng, livsstilsendring altså, så er et år INGENTING i mine øyne. For noen kanskje, men langt ifra for alle.
For hvordan skal man kunne forvente at noen har snudd hele den livsstilen man kan ha levd med i 50 år, i løpet av et eneste år`?
Noen ganger kreves det mye lengre tid, før man virkelig har gjort lavkarbo til en livsstil, på alvor.

__________________
Minus 45 kilo med Atkins

Bloggen min (lavkarbomat, helse m.m)
Før bilder
Etter bilder
LenaBeatrice er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 20:27   #86
Paris
Seniormedlem
 
Paris sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Møre og Romsdal
Alder: 48
Innlegg: 812
Paris har en fantastisk aura rundt segParis har en fantastisk aura rundt seg

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

For å være helt ærlig så hadde jeg trodd at de oppfatninger jeg har gjort meg var sunne. Og når jeg snakker om å drikke fløte - så trodde jeg det var sunt. Selv om hovedmålet mitt er å gå ned i vekt (hadde jeg ikke trengt det hadde nok kroppen min vært fornøyd med det kostholdet jeg hadde) så er det parallelt med det et ønske om å leve sunt og få god helse! Såklart.

__________________


Paris er avlogget   Min kostholdsfilosofi: LCHF - Ketolyse Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 21:51   #87
Solange
Seniormedlem
 
Solange sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2009
Hvor: ved Brussel, Belgia
Innlegg: 661
Solange er en juvelSolange er en juvelSolange er en juvel

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Dreamy, her.

Man må da prøve å finne en balansegang man kan leve med, en som tilfredsstiller begge behovene, for vektnedgang og erstattninger.
Noen er veldig flinke og fikser alt som ingenting, men alle gjør ikke det, og det er mange faktorer i et menneskes liv som spiller en rolle.

Er så enig i alt du skriver. Hadde jeg fikset greit å legge om kostholdet mitt, hadde jeg nok aldri oppdaget lavkarbo, for å si det sånn....Da hadde jeg ikke trengt å lete etter noe som virker for vektnedgang. For meg er det en ENORM omveltning i livet mitt å ikke spise "vanlig" som jeg alltid har gjort. Jeg har aldri vært noe flink til å slanke meg, dette er første gang jeg har greid det. (mer enn 2-3 kg) Jeg har mer eller mindre holdt på med dette i 1 1/2 år nå, og synes selv jeg har kommet kjempelangt med meg selv og mine holdninger til mat. Føler det som et slag i trynet og blir litt provosert hver gang jeg leser slike innlegg som: " når skal dere forstå at dere ikke må spise sukkererstatninger" Takk, skjønner at det ikke er optimalt, men da er alternativet for meg pr. idag å gå tilbake til høykarbo. Har aldri vært av typen som greier drastiske endringer over natta.

__________________






Solange er avlogget   Min kostholdsfilosofi: pendler mellom ED og ketolyse. Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 22:08   #88
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg har ingen problemer med at folk føler at de tar seg nær av det jeg sier, i grunn
Jeg skrev det da ikke for å få 100 venner, men for å få enkelte folk til å tenke litt etter hva de egentlig gjør MOT kroppen sin.

Det hadde vært fint om alle kunne sittet og holdt hverandre i hendene og sunget "Kumba yah, my lord" her inne hele tiden. Men det må faktisk gå ann å stille kritiske spørsmål her også

__________________

Sist redigert av nellie : 01-06-10 kl 22:43.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 22:19   #89
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Kanutten, her.

Slik jeg har forstått Nellie er mange av oss så opptatte av å gå ned i vekt at vi velger snarveier.. Husker den tiden da å sulte seg var en snarvei, kaste opp all maten er en annen snarvei.... Jeg gikk fort ned i vekt, og følte meg vel, men det gikk jaggu ikke lange tiden igjen før jeg var på kjøret igjen..

Jeg forstår Nellie slik at vi må huske på å ta vare på HELE oss underveis! Og ikke bare se på vekta. Det er vel derfor det blant annet anbefales å IKKE gå ned mer en 0.5 kilo i uka?? Og jeg tror heller ikke at det er sunt å bare spise ensidig kost. Det finnes faktisk endel mangelsykdommer fremdeles.. Og det er trist å stå på sidelinja å se at knallhard slanking har ført til forfall nettopp grunnet ensidig kost. Jeg HAR sett det en gang og det var ikke noe vakkert syn... Vel, dama BLE tynn, men likavel...

Synes Nellie har virkelig satt fingern på noe som er lett å se forbi, og jeg er henne veldig takknemlig for at hun gjorde meg obs på lettvintløsningene og menyen min er derfor korrigert. Nellie!

Takk!

Hvis noen kommer inn her eller ytrer på andre steder at "lavkarbo"kurer hadde fæle bivirkninger på dem, så er alle på defensiven med en gang. Folk blir provoserte og forferdet over at noen kan snakke dritt om denne fantastiske spisemåten.

Men sannheten er jo at folk kutter ut grønnsaker. Folk spiser ALTFOR lite. De sklir heeelt ut og går sine helt egne veier osvosv. Da går man på en smell TILSLUTT. Det er tross alt leger og folk med langt mer erfaring med dette kostholdet, enn det noen her inne har, som har utarbeidet disse kurene, så å følge deres retningslinjer er kanskje ikke den dummeste ideen?

Når det gjelder å drikke fløte osv, så var det bare eksempler på den store helheten. Kunne nevnt 1000 andre ting som folk gjør, men hovedpoenget er at mange skeier så totalt ut fra filosofien de har tatt til seg.

Synes fortsatt at mange skal lese bøkene om igjen, for tror endel hadde fått seg ganske mange aha-opplevelser.

__________________

Sist redigert av nellie : 01-06-10 kl 22:43.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 23:28   #90
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.


Hvis noen kommer inn her eller ytrer på andre steder at "lavkarbo"kurer hadde fæle bivirkninger på dem, så er alle på defensiven med en gang. Folk blir provoserte og forferdet over at noen kan snakke dritt om denne fantastiske spisemåten.

Men sannheten er jo at folk kutter ut grønnsaker. Folk spiser ALTFOR lite. De sklir heeelt ut og går sine helt egne veier osvosv. Da går man på en smell TILSLUTT. Det er tross alt leger og folk med langt mer erfaring med dette kostholdet, enn det noen her inne har, som har utarbeidet disse kurene, så å følge deres retningslinjer er kanskje ikke den dummeste ideen?

Jeg er enig i at det snakkes for lite om de mange bivirkningene LCHF-kostholdet kan ha men jeg skjønner ikke helt konklusjonen din..
Mener du at folk får bivirkninger fordi de spiser for lite grønnsaker og/eller fordi de spiser for lite?
Hvor har du dette fra?
Opphavsmannen til min diett/kosthold mener f.eks at man får i seg det man trenger av vitaminer kun av å spise animalsk føde, han velger likevel å spise grønnsaker fordi han syns det er godt.

Jeg har hatt mange bivirkninger, mer enn de fleste, virker det som... Jeg har spist nok mat og jeg har spist grønnsaker.. Likevel har kroppen vært gjennom diverse plager (som heldigvis ser ut til å ha gitt seg nå..)
For meg ser det ut som at plagene kommer fordi kroppen er i en overgangsfase fra høy tilgang på karbo til lav tilgang på karbo.

Hvordan kan du vite at folk går sine egne veier og derfor går på en smell? Det finnes sikkert eksempler på det også men jeg tror de fleste prøver å følge kostholdet til sine respektive "guruer"

Til slutt hadde det vært nyttig å høre hvordan du spiser ettersom du gir inntrykk av å ha god greie på hva som er best for kroppen.
Venter i spenning.

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 23:39   #91
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.

Jeg er enig i at det snakkes for lite om de mange bivirkningene LCHF-kostholdet kan ha men jeg skjønner ikke helt konklusjonen din..
Mener du at folk får bivirkninger fordi de spiser for lite grønnsaker og/eller fordi de spiser for lite?
Hvor har du dette fra?
Opphavsmannen til min diett/kosthold mener f.eks at man får i seg det man trenger av vitaminer kun av å spise animalsk føde, han velger likevel å spise grønnsaker fordi han syns det er godt.

Jeg har hatt mange bivirkninger, mer enn de fleste, virker det som... Jeg har spist nok mat og jeg har spist grønnsaker.. Likevel har kroppen vært gjennom diverse plager (som heldigvis ser ut til å ha gitt seg nå..)
For meg ser det ut som at plagene kommer fordi kroppen er i en overgangsfase fra høy tilgang på karbo til lav tilgang på karbo.

Hvordan kan du vite at folk går sine egne veier og derfor går på en smell? Det finnes sikkert eksempler på det også men jeg tror de fleste prøver å følge kostholdet til sine respektive "guruer"

Til slutt hadde det vært nyttig å høre hvordan du spiser ettersom du gir inntrykk av å ha god greie på hva som er best for kroppen.
Venter i spenning.

Jeg mener at folk ofte i slike tilfeller sier "Jamen, hvis du har blitt dårlig, så har du ikke fulgt kuren" og at det derfor er litt rart å se at så mange her inne avviker fra nettopp kurene de har valgt seg

Og nei. Jeg har ikke på noen måte, hverken i hovedtråden eller seinere sagt at jeg vet alt om hvordan man skal spise for å være sunn! Heller ei at jeg gjør det selv, at all times

Men enkle prinsipper som å:

  • spise variert
  • få i seg nok næring
Og spesielt når man følger en filosofi som Ketolyse eller Atkins:
  • Følg retningslinjene som opphavsmannen/kvinnen har satt.
Hvis ikke.. Ikke kall det du holder på med for "Ketolyse", "Atkins", "Fedon" osv.

Synes ikke det er så veldig bombastisk, forferdelig eller banebrytende provoserende å si at dette er enkle prinsipper som de fleste burde følge

"Småeksemplene" var som jeg har sagt, ca 100 ganger, bare eksempler for å utdype litt.. Om folk vil ta alt veldig bokstavelig eller ei får være opp til dem

Folk må også huske at de er forbilder her inne. Så å gå rundt og si til folk at "Jooooda, spis de 600 kaloriene dine du. Så lenge du er mett så er det så flott så" og "Neidaaa, ikke noe vits i å spise grønnsaker. Kutt dem ut." Det blir litt drøyt og veldig feil, i mine øyne. (må vel igjen skrive at jeg bruker overdrivelsens"kunst" her, siden jeg ser jeg ikke er så flink til å gjøre det så åpenbart som jeg trodde)

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 01-06-10, 23:48   #92
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg må si at jeg syns det er vanskelig å finne ut av hva som er riktig eller ei. Det finnes ingen mal ettersom vi er så forskjellige. Kroppene våre reagerer forskjellig på samme type kosthold, det gjør at det blir mye prøving og feiling. Skaldeman bruker mye fløte og ost, han tåler ikke nøtter.
En annen tåler kanskje ingen av delene...

Det gjør det vanskelig å være bombastisk! Jeg skulle gjerne hatt en oppskrift som garantert virket på meg og jeg hadde fulgt den til punkt og prikke!
Vi er sikkert ikke uenige men det som er skrevet blir ofte oppfattet forskjellig av forskjellige mennesker.

Jeg mener også at man ikke må drive rovdrift på kroppen sin får å bli slank!
Ha en god natt!

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:01   #93
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av morthy, her.



Jeg mener også at man ikke må drive rovdrift på kroppen sin får å bli slank!
Ha en god natt!

Det er på en måte det som var den røde tråden...



Det er sant at det ikke går ann å finne noe som er rett for ALLE og det har jeg heller ikke sagt Men at det er visse grunnprinsipper som burde gjelde for alle, det skjønner jeg ikke kan være en diskusjon engang.

Har selv slitt med ortoreksi i mange år, jeg. Ikke kunnet spise uten å ha trena først osv. Sulta meg med 1000 kalorier inn om dagen. Spist kylling på heltid. Und so weiter.

Vet ALT om hva det er å gjøre alt, som er alt annet enn godt for en, til en sannhet i sitt eget hode. Prøvde på en måte, med denne tråden, å få noen til å våkne opp, om enn bare litt.

Håper det var NOEN som fikk en tankevekker da. Resten får bare krysse over på andre siden av gata når de ser meg

Tror ikke jeg har tenkt til å forsvare mine meninger eller det jeg har skrevet, noe mer i denne tråden. Føler liksom det er repetert så mange ganger nå.. Så alle anklagelser og henvendelser kan rettes til meg på PM eller i en rød prikk

Pass på kroppen deres!! Husk at den skal bære dere helst til dere blir gamle og grå. Dere vil ikke ha den i dårlig humør.

__________________

Sist redigert av nellie : 02-06-10 kl 00:11.
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:06   #94
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.


Har selv slitt med ortoreksi i mange år, jeg. Ikke kunnet spise uten å ha trena først osv. Sulta meg med 1000 kalorier inn om dagen. Spist kylling på heltid. Und so weiter.

Håper det var NOEN som fikk en tankevekker da. Resten får bare krysse over på andre siden av gata når de ser meg

I fare for å virke dum, hva er ortoreksi?
Krysser ikke gata når jeg ser deg, tåler litt meningsutveksling

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:07   #95
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

http://no.wikipedia.org/wiki/Ortoreksi

Høres kanskje litt ut som at jeg er der fortsatt Er ikke det altså

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:12   #96
morthy
Medlem
 
morthy sin avatar
 
Medlem siden: Apr 2010
Hvor: Oppegård kommune utenfor Oslo
Innlegg: 209
morthy er på en erverdig vei

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av nellie, her.

http://no.wikipedia.org/wiki/Ortoreksi

Høres kanskje litt ut som at jeg er der fortsatt Er ikke det altså

He,he, det forklarer alt...

Neida, bare tuller med deg... Der lærte jeg noe nytt!

__________________


morthy er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Skaldeman Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:12   #97
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Jeg er helt enig i at man skal prøve å leve sunt, problemet her nellie er vel kanskje at man finner deg en smule krass, som om du sitter med en fasit på hva som er riktig eller ikke. Jeg lurer egentlig på hvilke grunnprinsipper du mener, fordi folk er jo så vanvittig forskjellige, og folk her inne, ihvertfall jeg, opplever til stadighet at jeg får høre at jeg lever usunt fordi jeg lever på lavkarbo. Ergo, det som er sunt for deg, er jo ikke nødvendigvis sunt for andre?

Etter å ha lest en rekke bøker om lavkarbo, så finner jeg det samme som går igjen: at man skal spise når man vil og når man er sulten - og det er ikke nødvendigvis slik at man må spise flere måltider om dagen. Dette er det f.eks stor diskusjon om, og jeg klarer sjeldent å spise mer enn tre måltider om dagen, rett og slett fordi det er min kropp, det er meg, det er dét som er riktig for meg.

Og når jeg spiser, så passer jeg på at jeg er innenfor karbogrensen, men det har faktisk hendt jeg har ligget på alt fra 1400 - 3000 kcal. Det jeg tenker er sunt er at man spiser når kroppen er sulten, når man lytter til kroppen, og ikke hva nødvendigvis tallene sier i seg selv. Jeg har allikevel gått en del ned, og jeg opplever heller ingen bivirkninger, til tross for at jeg ikke er spesielt overbegeistret for grønnsaker, men har noen favoritter. Så da holder jeg ofte til dem, og det er på en måte det. Jeg kan faktisk gå dager hvor jeg ikke spiser særlig med grønt, men er man usunn? Tja, det kommer jo veldig an på hva man spiser resten av dagen, men jeg har ihvertfall ikke lidd om jeg ikke spiser grønnsaker to av syv dager i uken.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:16   #98
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Jeg er helt enig i at man skal prøve å leve sunt, problemet her nellie er vel kanskje at man finner deg en smule krass, som om du sitter med en fasit på hva som er riktig eller ikke. Jeg lurer egentlig på hvilke grunnprinsipper du mener, fordi folk er jo så vanvittig forskjellige, og folk her inne, ihvertfall jeg, opplever til stadighet at jeg får høre at jeg lever usunt fordi jeg lever på lavkarbo. Ergo, det som er sunt for deg, er jo ikke nødvendigvis sunt for andre?

Okei. En siste gang da.
Jeg høres kanskje krass ut. Det er helt okei Er ikke ute etter å vinne noe popularitetskonkurranse, men etter å få folk til å tenke seg om litt

Jeg mener IKKE at jeg sitter på alle svarene og mener ikke at alle som gjør tingene som jeg nevnte er "åååh, så usunne." Jeg mener IKKE at det er gruuusomt å spise 1100 kalorier innimellom, eller i en periode. Mener ikke at jeg er perfekt og mener ikke at jeg gjør alt rett.

Hovedinnlegget var ikke et personlig angrep på noen, men skjønner godt at folk gjerne vil "angripe" meg

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:23   #99
Sweet Pink Kitty
Medlem
 
Medlem siden: Apr 2010
Innlegg: 246
Sweet Pink Kitty er ny på veien

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Nei, jeg har skjønt det, og jeg ser det heller ikke på et angrep, jeg bare opplever innlegget som kanskje noe arrogant siden du har en del bombastiske uttalelser a la " Men at det er visse grunnprinsipper som burde gjelde for alle, det skjønner jeg ikke kan være en diskusjon engang. "

Vel, da får jeg være så "dum" da og være uenig, enkelt og greit.

Jeg er ihvertfall en slik person som sjedent lytter til mennesker som har en bedrevitenholding slik mange kanskje kan tolkes her. Generelt sett er det vel heller slik at folk lytter mer og er villig til å lære av mennesker om de ikke går "til strupen på en" og kritisierer hva andre gjør feil. Det har vel litt med at man lokker flere med honning enn salt.

Sweet Pink Kitty er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Atkins Svar med sitat
Gammel 02-06-10, 00:26   #100
nellie
Seniormedlem
 
nellie sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Sarpsborg
Alder: 38
Innlegg: 14.496
nellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisknellie er bare helt fantastisk

Sv: Hva skjedde med sunnheten?

Opprinnelig lagt inn av Sweet Pink Kitty, her.

Nei, jeg har skjønt det, og jeg ser det heller ikke på et angrep, jeg bare opplever innlegget som kanskje noe arrogant siden du har en del bombastiske uttalelser a la " Men at det er visse grunnprinsipper som burde gjelde for alle, det skjønner jeg ikke kan være en diskusjon engang. "

Vel, da får jeg være så "dum" da og være uenig, enkelt og greit.

Synes det er veldig trist om det er sånn her at man må være "dum" fordi man er uenig, eller fordi man kommer med en mening som ikke alle er enig i

Og jo. De to grunnprisippene (eller tre da) som jeg nevner et par tråder over her, de står mitt bombastiske meg for, 100% Da får jeg bare være krass, bombastisk, bedrevitersk og "dum"

__________________
nellie er avlogget   Min kostholdsfilosofi: Moderat lavkarbo Svar med sitat
Svar


Aktive brukere som ser på denne tråden: 1 (0 medlemmer 1 gjester)
 

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Lignende tråder
Tråd Trådstarter Forum Svar Siste innlegg
Hva skjedde: Tung i lårene JoAnna Trening 6 11-06-09 19:39
Skjedde a? Klumpe Spørsmål og svar 11 06-12-06 16:18
I kveld skjedde det noe "merkelig".. Anitra Induksjonen 1 15-03-04 01:17


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 04:56.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Foreldreportalen.no | Selvrealisering.no
© 2004-2015, Lavkarbo.no